Welk Merk caravan band vinden jullie de beste

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Welk Merk caravan band vinden jullie de beste

Bericht door eurotrotter » di 31 jan 2017 22:06

PremiumDiscovery schreef:
vikingpirate schreef:Mijn vraag van mij was alleen welk merk het beste volgens jullie is. thumbup.gif
Ik geloof niet in "de beste"........ maar er zijn wel vele goede banden knipoog.gif Mijn advies: hou je bij A-merken thumbup.gif
T beste neem je zo n zwarte ronde. mrgreen.gif mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Welk Merk caravan band vinden jullie de beste

Bericht door Jan Br » di 31 jan 2017 22:16

Als je ooit gezien hebt hoeveel schade een klapband met zich meebrengt, of hoeveel stress een slecht liggende caravan achter je auto oplevert, dan is de vraag of iets verzekerd is, nauwelijks van belang, je levert voor een paar tientjes jarenlang ongemak in.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Welk Merk caravan band vinden jullie de beste

Bericht door janoniem » di 31 jan 2017 22:40

Om de vraag van TS te beantwoorden, ik vond een testoverzicht van een Duitse instantie uit 2015:
Bandentest.jpg
Het volledige artikel staat hier
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Welk Merk caravan band vinden jullie de beste

Bericht door Ab » di 31 jan 2017 23:08

Even terugkomend op de leeftijd van de banden..
Ik heb een klapband mogen meemaken.
Een paar duizend euro schade aan de caravan.
Netjes betaald door de verzekering.
De banden waren 5.5 jaar oud.
De Dot code werd wel degelijk gecontroleerd door de expert.
Als de banden een jaar ouder waren geweest had ik een probleem gehad vlgs de expert.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Welk Merk caravan band vinden jullie de beste

Bericht door eurotrotter » wo 1 feb 2017 09:00

Piet P schreef:Als je ooit gezien hebt hoeveel schade een klapband met zich meebrengt, of hoeveel stress een slecht liggende caravan achter je auto oplevert, dan is de vraag of iets verzekerd is, nauwelijks van belang, je levert voor een paar tientjes jarenlang ongemak in.
Als de caravan slecht achter de auto ligt is dat niet de oorzaak van de leeftijd van de banden.
Dan ligt ie al vanaf de eerste kilometer er slecht achter.
En het is niet vanzelfsprekend dat een B merk band katastrofale rijeigenschappen heeft.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Welk Merk caravan band vinden jullie de beste

Bericht door eurotrotter » wo 1 feb 2017 09:11

workel schreef:RE.gif

@Ralf,

Gebaseerd op feiten of je eigen mening? Raakt kant nog wal bovenstaande opmerking.
Reageer je nu op mij?of op Ralf???? scratch.gif scratch.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Welk Merk caravan band vinden jullie de beste

Bericht door RichTrip » wo 1 feb 2017 09:24

RE.gif RE.gif

Het lijkt wel of je een B-merk bandenverkoper bent scratch.gif

Het is inmiddels wel bekend dat een bezuiniging door een caravanfabrikant (Knaus bijvoorbeeld) kan leiden tot een slechter weggedrag. Vervang de Chinese prutbanden door iets fatsoenlijks en je merkt het verschil. Zoals al aangegeven, op banden voor een caravan kun je beter niet bezuinigen. Zeker niet als je er mee naar verre landen stuurt. Zo'n vakantie kost op zich al een fortuin, de meerkosten voor een stel fatsoenlijke banden valt hierbij in het niet.

En ja, een A-merk band kan binnen 6 jaar klappen en een B-merk kan het 8 jaar vol houden, maar daarmee kun je mij niet meer overtuigen om nog voor goedkope B-merk banden te kiezen.
Zou ik nu nog langs de Peage komen te staan met een klapband, dan baal ik. Als mij hetzelfde zou gebeuren terwijl ik goedkope pruttel had laten monteren, dan zou ik mijzelf voor de kop slaan. Puur, omdat ik de keus had gehad om een betere en iets duurdere band te kiezen......
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

HanK
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 19:19
Locatie: Einde A9

Re: Welk Merk caravan band vinden jullie de beste

Bericht door HanK » wo 1 feb 2017 09:51

Ab schreef:Even terugkomend op de leeftijd van de banden..
Ik heb een klapband mogen meemaken.
Een paar duizend euro schade aan de caravan.
Netjes betaald door de verzekering.
De banden waren 5.5 jaar oud.
De Dot code werd wel degelijk gecontroleerd door de expert.
Als de banden een jaar ouder waren geweest had ik een probleem gehad vlgs de expert.
Even mijn verzekeringspolis nagekeken, van ANWB, en daar staat in dat ze niet ouder mogen zijn dan 10 jaar. Dus er zijn verschillen tussen verzekeringen. Kijk dus je eigen polis even na!
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL

workel

Re: Welk Merk caravan band vinden jullie de beste

Bericht door workel » wo 1 feb 2017 10:56

eurotrotter schreef:
workel schreef:RE.gif

@Ralf,

Gebaseerd op feiten of je eigen mening? Raakt kant nog wal bovenstaande opmerking.
Reageer je nu op mij?of op Ralf???? scratch.gif scratch.gif
Volgens mij staat er duidelijk @Ralf.

workel

Re: Welk Merk caravan band vinden jullie de beste

Bericht door workel » wo 1 feb 2017 11:00

Ralf schreef:Workel .
als je iets meer naar mijnreacties zou kijken zou je die vraag niet stellen .
ik doe meestal niet aan mening maar aan feiten .
maar oke dan

kijk eerst even je verzekerings polis na voordat je met te oude banden op vakantie gaat .
bij totaal los of schade door een te oude klapband word de schade dan vergoed als dit niet in de polis word vermeld. Staat het wel in de polis vervang dan de banden op tijd .

ken je die mop van die belg die aankomt rijden bij een viaduct met zijn caravan , op het viaduct staat de hoogte .195 m
zijn caravan is 215 , Miljaar roept de belg en stuurt zijn vrouw naar buiten on te kijken of politie aankomt .

gr ralf
@Ralf, in mijn beleving zit je mis en is onderstaand gebaseerd op jouw mening en niet onderbouwd met feiten,

Lees hier jouw eigen reactie: vergeet nog iets ik en het forum plus de forum leden die anders vertellen zouden kunnen worden gesponsord door de banden fabrikanten.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Welk Merk caravan band vinden jullie de beste

Bericht door RichTrip » wo 1 feb 2017 11:02

RE.gif

Ralf heeft het zeker NIET mis thumbup.gif
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Welk Merk caravan band vinden jullie de beste

Bericht door eurotrotter » wo 1 feb 2017 11:50

RichTrip schreef:RE.gif RE.gif Het lijkt wel of je een B-merk bandenverkoper bent scratch.gif ...
Ne,dat ben ik niet,ik helemaal geen bandenverkoper.
Maar t valt mij op dat,zodra t hier om banden gaat,de Chinese of Koreaanse banden gelijk als "prut"worden aangemerkt,zonder dat daar een aanwijsbare reden voor is.
En ,als t om de leeftijd gaat,dikwijls de limit van 6 jaar als heilig word gezien,als je rijdt op banden die ouder zijn word je zowat beschuldigd van poging tot moord.( terwijl sommigen met droge ogen beweren dat ze de oude op marktplaats verkopen. scratch.gif )
Terwijl de overheden , de industrie,en vele verzekeraars nog een slag of wat om de arm houden en er van uit gaan dat na 6 jaar een regelmatige controle gewenst en "het advies"geven( dus niet verplichten) om na 10 jaar banden te vervangen.

En zoals je zelf al aangeeft kun je met n A merk een klapper krijgen na 4 jaar,terwijl een "prutband "misschien na 8 jaar op meer geen krimp geeft.
En als die klap komt,ligt t dan aan t merk banden of aan t feit dat je misschien een karkasschade gereden hebt door wat hard door n diepe kuil te rijden,je weet t niet hé.

Overigens rij ik op de trekauto,in de zomer op Bridgestone( Koreaans dacht ik) en nu in de winter liggen er een of ander Chinees merk winterbanden onder.
De caravan is vorig jaar op Maxmilers gegaan( Indonesisch) mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Welk Merk caravan band vinden jullie de beste

Bericht door Ralf » wo 1 feb 2017 13:36

ben ik weer
wellicht zijn er sommigen die het nog niet door hadden maar mijn post was vrij sarcastisch bedoelt . en nee ik het forum en de voorstanders worden niet gesponsord door een banden fabrikant .
banden die ouder dan 6 jaar zijn brengen een verhoogd risico met zich mee . .dit verdubbeld dus
7 jaar 2 x zoveel 8 jaar 4 x zoveel enz voort dit als de band er correct uitziet .
wil dat zeggen dat een band van 8 jaar moet klappen nee maar de kans is al 4 x zo groot als met een band die 3 jaar oud is .
Bij een auto sta je op 4 wielen voel je dat er wat gebeurt voordat je een klapband hebt omdat de band meestal eerst langzaam leegloopt . Oorzaak en gevolg is daardoor te verwaarlozen .
Bij een caravan is dit niet zo . je rijdt er loopt wat lucht uit de banden ,de banden worden warm en hoppa klapband .
Vaak geen backup zoals bij een tandempasser en er is ellende. groot of klein ,ellende op vakantie is niet fijn.

Dus je bent een verhoogd risico zo simpel is dat

En nu komt een puur zakelijk advies . Het gaat slecht in de caravan markt al een paar jaren . graag zoveel mogelijk mensen de betuttelde adviezen van allerlei instanties hier over in de wind slaan . onder het moto een echte Hollander is nergens voor maar overal op tegen . Wij moeten tenslotte ook eten . Aan banden is door internet concurrentie niks meer te verdienen . Dus dan maar van de schade's daar is de concurrentie wat minder .En onder het motto er is geen betere band dan een klapband
( voor de plaatjes kijkers onder ons en de kop lezers Ook deze alinia is sarcastich bedoeld )

en nu de vraag over banden en terug on topic .
Ik hoef met een caravan band niet hard te rijden .
Ik hoef met een caravan band geen 40000 km te doen
ik hoef met een caravanband niet het geluid terug te reduceren .
ik wil een lage rolweerstand.
ik wil een goed draagvermogen .
en ze worden na ca 6 a 7 jaar vervangen .

Maakt het dan nog uit en dit is mijn mening nee . of je nu hankook,vredestein,continantal,khumo,maxis,maxmiler of weet ik niet wat er nog voor merken zijn koopt.
Als je alles aan de caravan is zoals het moet . goede asrubbers ,schobrekers,bandendruk en belading en snelheid . dan is de kans zeer klein dat het fout gaat .
en hier laat ik het bij .
gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

vikingpirate
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
Locatie: Ergens waar mijn huis staat

Re: Welk Merk caravan band vinden jullie de beste

Bericht door vikingpirate » wo 1 feb 2017 14:00

RE.gif
Helder
Trekker met sleurhut

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Welk Merk caravan band vinden jullie de beste

Bericht door Ralf » wo 1 feb 2017 14:40

nog niet heltemaal klaar stom.gif
Moet mijn caravan band goed presteren in de regen ?
Moet mijn caravan band een korte rem weg hebben ?
Moet mijn caravan band beter grip hebben in de sneeuw?
Testen zijn belangrijk maar alle bovenstaande vragen welke meestal in een test als belangrijk worden gezien en waardoor een band hoog scoort in een test is Geen test resultaat
belangrijk voor mijn caravan .
Persoonlijk zie ik dan ook liever de kck testen omdat die meer gericht zijn op wat wij hebben
https://www.youtube.com/watch?v=wBACnnYjkxg

de kck heeft diverse testen gedaan waaronder deze http://www.maxxisbanden.nl/wp-content/u ... ne-KCK.pdf
daar scoren de yokohoto merken beter dan de a merken
dus wat een a merk is bij een auto is dat ook een a merk bij een caravan ?
en als ik nu naar de 2011 test kijk dan zie ik weer een hele andere test
dus wat vorig jaar een goede was ? is dat dit jaar weer een goede band ?

Een hoop vragen wellicht dat we onzelf de antwoorden kunnen geven .
en voor de mensen die die sneeuw vraag een domme vraag vond knipoog.gif
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Welk Merk caravan band vinden jullie de beste

Bericht door dieseltijger » wo 1 feb 2017 19:21

Inderdaad: gezond verstand en kennis van een bandenboer gebruiken.

Een caravanband slijt in de praktijk nauwelijks omdat de wielen niet aangedreven zijn en het kilometrage laag is. En je weet gewoon niet wat de beste band is, behalve als je berichten leest dat banden van merk x vaak klappen of separatie van het loopvlak kennen, zoals de oude matador's in het verleden. Voor de rest is het navelstaren.

De belasting van een band is dermate hoog, dat aquaplaning in de praktijk geen issue is. Verder rij ik in ieder geval als een oude krant - en niet als Max Verstappen- de aerodynamica van een sleurhut is bagger, dus grip en rolweerstand zijn subtiliteiten die verloren gaan in het geweld van de praktijk. Ik denk dat we elkaar veel te vaak gek maken. Gewoon de goedkoopste band nemen waar geen slechte berichten over geschreven worden, met de correcte loadindex (draagvermogen = (maximaal totaal gewicht + 10..15%)/2. Barum, Nexen, Kleber, Nankang, Honkytonk.

Dat doe ik met mijn auto ook, het bevalt prima en scheelt bijna een factor twee qua prijs. En ik vervang mijn banden tijdig: ver voordat ik de minimum profieldiepte bereik.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Welk Merk caravan band vinden jullie de beste

Bericht door Chris » wo 1 feb 2017 20:13

Ik heb nog geen 3 uur geleden met mijn dealer om mijn nieuwe Knaus gelopen.
De banden was het gespreksonderwerp, en hij wil mijn wens best wel beantwoorden.
Nu heeft hij Toyo, de juiste maat, maar dotcode 1216 in huis, en kan hij zo wisselen.
De nieuwe banden liggen daar goed donker en koel opgeborgen.
Die dotcode ben ik wat teleurgesteld in.... al bijna 10 maanden na productie..
Dat heet nog steeds: Fabrieksnieuw, maar ik moet over 5 jaar alweer vervangen.
Mijn wens: Continental Vancontact 100 heeft ie niet in huis.
Als dat besteld word..... zou ik dan ook een "versere" band hebben??
Dan ga ik liever voor de conti's..
Toch??
Nadeel van de conti's is dat ik de mover opnieuw moet afstellen op ruimte tussen de band en rol.
Dat is nou ook weer niet het moeilijkste... '
Het leven heeft vele keuze's.... :lol: :lol:

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
djanssen
Berichten: 418
Lid geworden op: ma 21 sep 2015 07:12
Locatie: Deventer

Re: Welk Merk caravan band vinden jullie de beste

Bericht door djanssen » wo 1 feb 2017 21:48

Luxeprobleem? :D
VW Passat 1.9 TDI met Adria Forma 495TD

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Welk Merk caravan band vinden jullie de beste

Bericht door VIP » wo 1 feb 2017 22:05

Ralf schreef: Bij een caravan is dit niet zo . je rijdt er loopt wat lucht uit de banden ,de banden worden warm en hoppa klapband .
Vaak geen backup zoals bij een tandemasser en er is ellende. groot of klein ,ellende op vakantie is niet fijn.
gr ralf

Voor het eerst dat iemand iets positiefs meld over een tandemasser die geen tandemasser heeft thumbup.gif

Sorry moest ik even kwijt.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Welk Merk caravan band vinden jullie de beste

Bericht door Chris » wo 1 feb 2017 22:15

djanssen schreef:Luxeprobleem? :D
Nou.. ik vind het geen luxe probleem.
Helaas .. ( mijn mening) levert Alko dit chassis met LM velgen met Security Road banden.
En ... die wil ik niet...
Ervaringen van forumleden in mijn oren geknoopt en met die wijsheid dit punt aangesproken.
Vandaar..

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Welk Merk caravan band vinden jullie de beste

Bericht door Micky » wo 1 feb 2017 22:25

VIP Premium schreef:
Ralf schreef: Bij een caravan is dit niet zo . je rijdt er loopt wat lucht uit de banden ,de banden worden warm en hoppa klapband .
Vaak geen backup zoals bij een tandemasser en er is ellende. groot of klein ,ellende op vakantie is niet fijn.
gr ralf

Voor het eerst dat iemand iets positiefs meld over een tandemasser die geen tandemasser heeft thumbup.gif

Sorry moest ik even kwijt.
Eeuuhh, je vergeet mij mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
djanssen
Berichten: 418
Lid geworden op: ma 21 sep 2015 07:12
Locatie: Deventer

Re: Welk Merk caravan band vinden jullie de beste

Bericht door djanssen » wo 1 feb 2017 22:26

Helemaal met je eens Chris. Had hetzelfde als jou gedaan. Toen we vorig jaar onze caravan hebben gekocht heb ik er ook de bekende Hankooks op laten zetten, vanwege de ervaringen hier op het forum.
VW Passat 1.9 TDI met Adria Forma 495TD

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Welk Merk caravan band vinden jullie de beste

Bericht door VIP » wo 1 feb 2017 22:47

Micky schreef:
VIP Premium schreef:
Ralf schreef: Bij een caravan is dit niet zo . je rijdt er loopt wat lucht uit de banden ,de banden worden warm en hoppa klapband .
Vaak geen backup zoals bij een tandemasser en er is ellende. groot of klein ,ellende op vakantie is niet fijn.
gr ralf

Voor het eerst dat iemand iets positiefs meld over een tandemasser die geen tandemasser heeft thumbup.gif

Sorry moest ik even kwijt.
Eeuuhh, je vergeet mij mrgreen.gif
stom.gif stom.gif stom.gif klopt inderdaad thumbup.gif
Porsche + Tabbert

Senior Be
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 1 mei 2016 10:03

Re: Welk Merk caravan band vinden jullie de beste

Bericht door Senior Be » zo 30 jul 2017 08:58

Ooit heeft mijn dealer voor mijn caravan GT Radial banden, type Maxmiler, gemaakt in Indonesië, aangeraden.
Na drie jaar kwam hij daar uit zichzelf geschrokken op terug. Er verschenen in die banden spontane blazen en bubbels met een zeer sterk verhoogd risico op klapbanden. Ik heb toen direct twee banden van een
A-merk laten monteren.
Tegenwoordig rijd ik op Hankook Vantra LT banden uit Korea. Deze vallen op door een zeer stabiele wegligging!

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Welk Merk caravan band vinden jullie de beste

Bericht door Nimma » zo 30 jul 2017 10:48

RE.gif net terug van een "tochtje" door Frankrijk van 5000km met deze Hankooks en ik ben dik tevreden.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”