Hoe doen jullie dat: online "bandenboeren"

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11141
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hoe doen jullie dat: online "bandenboeren"

Bericht door dieseltijger » do 2 feb 2017 08:22

Een oude factuur uit 2010 liet zien dat ik bij de dealer 120,- per band heb betaald exclusief arbeidsloon. Het gaat dan om reinforced Conti's 195/65 - R15. Online bandenportals melden nu - 7 jaar later- een prijs tussen de 70...90 Euro voor een A-merk, of 45 Euro voor een B-merk.

Significante verschillen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1916
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Hoe doen jullie dat: online "bandenboeren"

Bericht door Ad » do 2 feb 2017 10:18

dieseltijger schreef:Een oude factuur uit 2010 liet zien dat ik bij de dealer 120,- per band heb betaald exclusief arbeidsloon. Het gaat dan om reinforced Conti's 195/65 - R15. Online bandenportals melden nu - 7 jaar later- een prijs tussen de 70...90 Euro voor een A-merk, of 45 Euro voor een B-merk.

Significante verschillen.
Dat is zo, maar banden zijn afgelopen jaren over de hele linie flink in prijs gedaald, ook bij de (dure) dealers.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11141
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hoe doen jullie dat: online "bandenboeren"

Bericht door dieseltijger » do 2 feb 2017 10:50

Dat vermoeden had ik al.

Conclusie 1: Oude facturen bewaren en analyseren loont:
- De bandenmaat (afwijkende montage) kan je achterhalen, de juiste diameter hergebruiken is cruciaal bij een mover;
- Zo heb ik ook achterhaald dat bijvoorbeeld de asrevisie heeft plaatsgevonden 9 jaar na aankoopdatum. Alleen -onwetend als ik toen was- heeft de caravandealer alles uitbesteed. Inclusief nieuwe schokbrekers en een verbogen draagarm kostte dat toen 887,- Zelf brengen (en zonder schokbrekers en draagarm) kost rond de 350...400,- Triorep gaf aan dat de vering doorgaans bij normale belasting zo'n 8..10 jaar mee kan, dus die 9 jaar is. Een nette waarde, en ik weet dat revisie pas aanstaande is rond 2021.

Conclusie 2: Het loont(altijd) de moeite om even wat research te plegen, zowel op het forum (uitdaging: meningen van feiten scheiden) als op internet. Zo geeft de ANWB bij banden bijvoorbeeld aan dat de kwaliteitsverschillen tussen de verschillende merken minimaal zijn, en dat de Aziaten het erniet slechtervan afbrengen. Wel, dat kunnen we in onze zak steken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38551
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hoe doen jullie dat: online "bandenboeren"

Bericht door Micky » do 2 feb 2017 10:55

RE.gif

8-10 jaar scratch.gif bij dagelijks gebruik misschien, maar bij een caravan heb ik nog maar zelden gehoord dat er een asrevisie plaats vind.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11141
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hoe doen jullie dat: online "bandenboeren"

Bericht door dieseltijger » do 2 feb 2017 11:02

Punt is dat de as permanent belast wordt door de caravan zelf. In mijn geval met zo'n 1020 kg aflevergewicht, te vermeerderen met 80 kg voortent en mover. 1100 kg permanente load voor een 1300 kg as.

Dit in tegenstelling tot een aanhanger die bijvoorbeeld zo'n 400 kg weegt, en 900 kg nuttige lading kan verstouwen: De vering staat minder onder spanning.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Hoe doen jullie dat: online "bandenboeren"

Bericht door eurotrotter » do 2 feb 2017 11:39

dieseltijger schreef:Punt is dat de as permanent belast wordt door de caravan zelf. In mijn geval met zo'n 1020 kg aflevergewicht, te vermeerderen met 80 kg voortent en mover. 1100 kg permanente load voor een 1300 kg as.

Dit in tegenstelling tot een aanhanger die bijvoorbeeld zo'n 400 kg weegt, en 900 kg nuttige lading kan verstouwen: De vering staat minder onder spanning.
Hoe doe je dat dan met je trekkend voertuig?
dat staat toch ook continu onder de spanning van (tenminste) het rijklaar gewicht,en de vering daarvan gaat toch ook veel langer dan 8 a 10 jar mee.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38551
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hoe doen jullie dat: online "bandenboeren"

Bericht door Micky » do 2 feb 2017 11:46

dieseltijger schreef:Punt is dat de as permanent belast wordt door de caravan zelf. In mijn geval met zo'n 1020 kg aflevergewicht, te vermeerderen met 80 kg voortent en mover. 1100 kg permanente load voor een 1300 kg as.

Dit in tegenstelling tot een aanhanger die bijvoorbeeld zo'n 400 kg weegt, en 900 kg nuttige lading kan verstouwen: De vering staat minder onder spanning.
dat verandert toch niets aan mijn vorige stelling? onze as is zelfs al 28 jaar lang niet vervangen/gereviseerd..
Ik denk serieus dat ik hier max 3-4 keer wat gelezen heb over defecte vering/as perikelen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11141
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hoe doen jullie dat: online "bandenboeren"

Bericht door dieseltijger » do 2 feb 2017 12:10

Een auto heeft stalen schroefveren. Ook die zakken in na enige tijd, maar rubber heeft eerder last van vermoeiing.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”