Steunen uitdraaien ja of nee?

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
koning

Re: Steunen uitdraaien ja of nee?

Bericht door koning » ma 30 jan 2017 11:16

Los van het wiebelen....hoe zit het met de kogeldruk die toch met pieken fors hoger zal liggen met name bij een rondzit voorin? Misschien wat of topic maar dat vang je toch op door de voorste poten uit te draaien

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Steunen uitdraaien ja of nee?

Bericht door Jan Br » ma 30 jan 2017 11:27

dieseltijger schreef:Ik draai de achterste steunen altijd uit: Er komt extra gewicht te rusten op het achterste uiteinde van het V-vormige caravanchassis. Dit bestaat uit twee U profielen die dicht bij de as zijn vast-gebout, waardoor er een behoorlijk moment op die plaats kan ontstaan. Met een schroefboormachine is het een kleine moeite om de poten even uit te draaien.
De krachten die worden uitgeoefend op het achterste deel van het frame wanneer ik of mijn vrouw door de caravan lopen zonder de pootjes uit te draaien vallen volledig in het niet bij de krachten die erop worden uitgeoefend tijdens het rijden.

Sommige caravans hebben na vele kilometers zelfs kastjes die dreigen los te komen van de wanden en dat zal toch zeker niet gebeuren wanneer er iemand rondloopt in de caravan whistle.gif
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Steunen uitdraaien ja of nee?

Bericht door Jan Br » ma 30 jan 2017 11:28

koning schreef:Los van het wiebelen....hoe zit het met de kogeldruk die toch met pieken fors hoger zal liggen met name bij een rondzit voorin? Misschien wat of topic maar dat vang je toch op door de voorste poten uit te draaien
Hiervoor geldt hetzelfde, die pieken tijdens het rijden zullen de extra belasting tijdens stilstand verre overtreffen
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1889
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Steunen uitdraaien ja of nee?

Bericht door RichTrip » ma 30 jan 2017 11:29

Vorig jaar tijdens de lunch in Frankrijk (heenreis). Verdere toelichting overbodig mrgreen.gif

Afbeelding
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Steunen uitdraaien ja of nee?

Bericht door peter s » ma 30 jan 2017 11:39

Hier ook altijd uitdraaien. Vrouwtje heeft knieprothese en daarmee evenwicht problemen, dus...
Accuboormachine doet het werk.
Maar er zijn inderdaad ook dealers die het adviseren bij langere caravans.
Die kogeldruk bij stilstaande auto zegt me niks, heb duizenden malen een auto opgekrikt onder de trekhaak.
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11148
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Steunen uitdraaien ja of nee?

Bericht door dieseltijger » ma 30 jan 2017 12:18

Herkenbaar. We laten het neuswiel gewoon omhoog staan.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1916
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Steunen uitdraaien ja of nee?

Bericht door Ad » ma 30 jan 2017 15:48

JPGeetje schreef:RE.gif
RE.gif

Als je de zithoek achterin hebt en daar gaan twee gezette personen zitten, dan is dit een behoorlijke aanslag op m.n. de opbouw van de caravan.
Het chassis wil wellicht nog een beetje meegeven maar zit ook aan het achtereind bevestigd aan "die doos" die veel minder bereid is mee te geven.
En als het niet wil buigen dan kan het uiteindelijk barsten.
Wij zitten onderweg nooit in de caravan, lopen en staan in het midden en gebruiken het toilet aan de voorzijde, kan de trekhaak wel hebben.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: Steunen uitdraaien ja of nee?

Bericht door Mstuniek » ma 30 jan 2017 15:55

@RichTrip,
Hoop dat de slinger er alleen aanzit voor de foto.....
Effe geen erg in en een kapot scheenbeen.
Over veiligheid gesproken.
Overigens, bij stops onderweg niet maar bij overnachten draai ik wel de achtersteunen uit, ons bed ligt "op de kogel".
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1889
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Steunen uitdraaien ja of nee?

Bericht door RichTrip » ma 30 jan 2017 16:03

RE.gif
Die slinger zat er al die tijd op. Die steekt niet zo heel ver uit hoor, dan moet je wel heel strak langs de caravan lopen om te struikelen over die slinger.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1916
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Steunen uitdraaien ja of nee?

Bericht door Ad » ma 30 jan 2017 16:05

RichTrip schreef:RE.gif
Die slinger zat er al die tijd op. Die steekt niet zo heel ver uit hoor, dan moet je wel heel strak langs de caravan lopen om te struikelen over die slinger.
Gewoon op de bestuurdersstoel van de auto leggen, dan kun je het indraaien niet vergeten.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

sicky
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 8 feb 2016 19:46

Re: Steunen uitdraaien ja of nee?

Bericht door sicky » ma 30 jan 2017 21:29

Onderweg op de parkeerplaats draai ik de pootjes niet uit en schud de caravan als je erin loopt op het asfalt . Een paar jaar geleden heb ik onderweg tijdens noodweer een stop gemaakt in Tournon . Mijn extra koelkast mocht ik tijdelijk bij de receptie stallen ipv buiten in de regen(dan stond ie niet in de weg in de caravan).
In de heftige bui snel de stroom kabel in de caravan gedaan en de kinderen rechtstreeks vanuit de auto de caravan in getild en de gasfles opengedraait. Mijn vrouw zat binnen in de caravan met de kids het eten te maken en ik even "'snel" de achterpootjes uitgedraait. Soep was klaar dus ik naar binnen zeik en zeik nat uit gekleed en pyama aan .
Heerlijk gaan slapen stom.gif .
Maar de volgende ochtend scratch.gif scratch.gif scratch.gif ......stond door het schudden van de caravan mijn nog aangekoppelde auto tot aan de velgranden van de achterbanden door de grasmat heen gezakt.
(aangezien ik in mijn haast de voorpoten vergeten was)
En ik heb achterwiel aandrijving . Nul komma nul grip , uiteindelijk heeft de caravan mover de auto uit de kuilen geduwd en kon ik mijn weg vervolgen .
Dus op een grasmat altijd 4 poten is mijn advies .
Wat was ik blij met de mover ! blij.gif

Gebruikersavatar
Tramlijn16
Berichten: 228
Lid geworden op: di 14 mei 2013 19:39
Locatie: Almere

Re: Steunen uitdraaien ja of nee?

Bericht door Tramlijn16 » ma 30 jan 2017 22:33

Pootjes uit bij een korte stop, nooit meer.
Jaren geleden in de Provence op parkeer plaat viel bij een groepje vrachtwagen chauffeurs een bbq om. Met als gevolg een razend snel omzich heen grijpende bermbrand, vrouw met rolstoel in de auto en wegwezen, chips pootjes vergeten kom je na 20 km achter. Pootjes waren iets ingekort.
Gelukkig geen schade aan bodem en chassis.
Oja de slinger lag op de bestuurdersstoel zoals altijd, alleen had mijn vrouw die weggepakt zodat we snel wegkomen rijden. stom.gif
Renault scenic 2L met Chateau Chiara 400 + voortent (Brand Ostara)

Wim Verso
Berichten: 6522
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Steunen uitdraaien ja of nee?

Bericht door Wim Verso » di 31 jan 2017 00:01

Martine schreef:
Wim Verso schreef:Ik doe het altijd, als we even gaan eten in de caravan, draai dan altijd één pootje uit juist om het wiebelen tegen te gaan, is een kleine moeite hoor en zit even confortabeler.
@ Wim, waarom draai je één poot uit? Mij lijkt dat het geheel dan nog wiebelt.
Wij draaien met een tussenstop geen poten uit. Komen bijna niet in de caravan. Lopen liever een stukje om een kop koffie en toiletbezoek bij een wegrestaurant te doen. ff in beweging.

Groetjes Martine.
Een poot is genoeg vinden wij Martine.
Begin mei of in September is het niet altijd mooi weer om een stukje te lopen en zitten we in de caravan aan een bakkie, of eten we wat, bovendien haal ik ook de kat even uit de bench, zodat hij ook in de caravan een half uurtje zijn pootjes kan strekken.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Wim Verso
Berichten: 6522
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Steunen uitdraaien ja of nee?

Bericht door Wim Verso » di 31 jan 2017 00:05

Tramlijn16 schreef:Pootjes uit bij een korte stop, nooit meer.
Jaren geleden in de Provence op parkeer plaat viel bij een groepje vrachtwagen chauffeurs een bbq om. Met als gevolg een razend snel omzich heen grijpende bermbrand, vrouw met rolstoel in de auto en wegwezen, chips pootjes vergeten kom je na 20 km achter. Pootjes waren iets ingekort.
Gelukkig geen schade aan bodem en chassis.
Oja de slinger lag op de bestuurdersstoel zoals altijd, alleen had mijn vrouw die weggepakt zodat we snel wegkomen rijden. stom.gif

Hoe vaak zal dat voorkomen?
Net zo vaak als dat je de 100,000kan winnen?
Als je daar allemaal vanuit moet gaan, dan kan je maar beter thuis blijven.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
perry
Berichten: 498
Lid geworden op: do 9 jul 2009 11:11
Locatie: vianen

Re: Steunen uitdraaien ja of nee?

Bericht door perry » di 31 jan 2017 15:10

RE.gif
Ik reed weg op de overnachting camping en dacht joh wat hoor ik nou.
1 pootje niet op gedraaid mooie groef gegraven met me pootje in het zandgrind stom.gif
Acht je leert er van altijd nu 2 keer om de caravan lopen ramen controleren en de pootjes haphop.gif

Onderweg draai ik nooit de pootjes uit ook niet als we met 5 man in de caravan zitten.
De Adria heeft de keuken en de rondzit op de as zitten dus moet geen probleem zijn gok ik.
Ford S Max 1.5 titanium 2016. Adria 462PK 2012 blij.gif
-------------------------------------Pedal to the metal-----------------------------------

JaapB

Re: Steunen uitdraaien ja of nee?

Bericht door JaapB » di 31 jan 2017 16:03

Ik draai ook de pootjes nooit uit op een tussenstop.
Ik zou niet weten waarvoor.

Vorig jaar al eens een bericht hier gepost onder het kopje: "ze konden wel janken".
Een stel op de camping gingen verkassen naar een zonniger plekje.
Hij was te lui of vondt het niet nodig om de pootjes dan maar helemaal op te draaien.
Echter met half opgedraaide pootjes kwamen ze op de camping een drempel tegen.
Hele onderstel verbogen en halve achterkant van de caravan weg. stom.gif stom.gif stom.gif

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7102
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Steunen uitdraaien ja of nee?

Bericht door karelV » di 31 jan 2017 16:26

Tramlijn16 schreef:Pootjes uit bij een korte stop, nooit meer.
Jaren geleden in de Provence op parkeer plaat viel bij een groepje vrachtwagen chauffeurs een bbq om. Met als gevolg een razend snel omzich heen grijpende bermbrand, vrouw met rolstoel in de auto en wegwezen, chips pootjes vergeten kom je na 20 km achter. Pootjes waren iets ingekort.
Gelukkig geen schade aan bodem en chassis.
Oja de slinger lag op de bestuurdersstoel zoals altijd, alleen had mijn vrouw die weggepakt zodat we snel wegkomen rijden. stom.gif

Dat is wel een gigantisch uitslaande brand van 20 km. awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23439
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Steunen uitdraaien ja of nee?

Bericht door PD » di 31 jan 2017 16:57

RE.gif
Lopend vuurtje knipoog.gif awhoea.gif

Overigens zitten wij tijdens tussenstops ook niet in de caravan, even de benen strekken en weer verder thumbup.gif
Broodjes smeren; de keuken zit boven de as en het toilet voorin.

Op overnachtingscampings koppel ik altijd los, ongeacht hoe we staan:
Bijlagen
DSC_0951cropfr.jpg
Overnachting in Arlon, zomer 2016.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1889
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Steunen uitdraaien ja of nee?

Bericht door RichTrip » di 31 jan 2017 17:46

Sinds ik ooit een opstapje ben vergeten onderweg, zal het mij denk ik niet zo vaak meer gebeuren dat ik wegrij zonder eerst te controleren of alles in orde is.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Steunen uitdraaien ja of nee?

Bericht door Ab » di 31 jan 2017 23:55

Ik draai nooit iets uit onderweg.
Bij een overnachting wel.
Soms alleen de achterste 2 en het neuswiel, als de auto aangekoppeld blijft.
Thuis draai ik ook niks uit.
Ook dan kunnen wij ons vrij in de caravan bewegen zonder problemen.
Da's ook een van de voordelen van een hoge kogeldruk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Jan Krukas
Berichten: 514
Lid geworden op: wo 18 mar 2015 17:58
Locatie: Haarlem

Re: Steunen uitdraaien ja of nee?

Bericht door Jan Krukas » wo 1 feb 2017 10:54

Ja alleen het neuswiel en de voor poten als we gaan slapen de beden zitten aan de
Voor zijde en de WC en keuken boven de as het neuswiel gebruik ik om de auto wat
Te ontlaste van de kogel druk +=80 kg ik 110 kg vrouw 78 kg zodat hij niet zo door zakt
Want dat lijkt mij niet zo goed voor de achter veren mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1916
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Steunen uitdraaien ja of nee?

Bericht door Ad » wo 1 feb 2017 11:27

En wie is zijn neuswiel wel eens vergeten omhoog te draaien/trekken na het aankoppelen? Dat is mij ooit 1x gebeurd, gelukkig goed afgelopen.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Steunen uitdraaien ja of nee?

Bericht door Ab » wo 1 feb 2017 14:00

Dat merk je toch meteen?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Wim Verso
Berichten: 6522
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Steunen uitdraaien ja of nee?

Bericht door Wim Verso » wo 1 feb 2017 14:10

Nee hoor Ab, niet meteen, heb er ook wel eens een stukje meegereden, maar voor ik de camping afreed, merkte ik toch dat er iets niet in orde was.
Ook ooit gereden met de achterste uitdraai steun, pootje, niet helemaal ingedraaid, kwam er 20 km verder pas achter, toen ik stopte om te kijken of alles in orde was, met b.v. de fietsen achterop, en zag toen dat het pootje niet geheel was ingedraaid. Zulke dingen gebeuren maar een keer, als het goed is. knipoog.gif
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Citrorob

Re: Steunen uitdraaien ja of nee?

Bericht door Citrorob » wo 1 feb 2017 14:14

Hmmm, ik heb een kunststof neuswiel en als je ook maar een meter met dat ding naar beneden rijdt, dan maakt dat zo'n hels kabaal dat je dan echt wel weet dat het wieltje nog naar beneden staat.

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”