afrolomtrek autoband

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4728
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

afrolomtrek autoband

Bericht door MarcoC » do 19 jan 2017 23:59

Hallo allemaal,

Gisteren heb ik een andere trekker gehaald voor de caravan, een Citroën C-Crosser. Nu heb ik hier bij huis nog de velgen met winterbanden liggen van de Hyundai Tucson die wij hiervoor hadden. En nu dacht ik dat ik die wel voor de wintersport onder de C-Crosser kon monteren.
De velg past wel, de steekmaat, naafdiameter en ET waarde komen overeen. Maar de banden die er nu op liggen hebben een iets kleinere afrolomtrek, namelijk 6,76 cm.
De banden die er opzitten hebben de maat 215/65R16 en wat onder de C-Crosser thuishoort is de maat 215/70R16, het verschil zit hem dus in de hoogte.
Knipsel.JPG
In feite zou dit inhouden dat de werkelijke snelheid dus af zou wijken van de snelheid op de teller. Dit heb ik voorgelegd bij de verkoper van de Citroën dealer en die raadde het mij af omdat het verschil groter is dan 2%.
Voor zover ik de man goed begreep zou de sensor van de ABS hiervan in de war raken en zou ik binnen een week terug zijn met de auto omdat die dan een motorstoring aan zou geven! scratch.gif
Met de moderne techniek van tegenwoordig zou je nergens meer verbaasd van op moeten kijken, maar dit had ik nog niet eerder gehoord.
Heeft die verkoper gelijk? Klopt dit verhaal?

De banden vervangen voor de correcte maat is geen ramp hoor, maar omdat de huidige banden nog goed zijn had ik gehoopt er nog minstens 1 seizoen mee te kunnen doen.

Ik hoop dat er forumleden zijn die hier iets over kunnen vertellen, want ik ben hier wel benieuwd naar.

Groet,
Marco

Edit: ik zie net dat de bandmaten in de calculator verkeerd om staan.
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: afrolomtrek autoband

Bericht door Conradi » vr 20 jan 2017 00:11

2% afwijking is niet zo'n heel groot verschil.
ABS/anti-slip etc werkt relatief, zolang alle banden maar gelijk zijn, maakt het niet uit.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Bantam
Berichten: 252
Lid geworden op: di 3 jan 2017 00:21

Re: afrolomtrek autoband

Bericht door Bantam » vr 20 jan 2017 00:19

Een verschil in diameter tussen links en rechts kan na een tijdje schade toebrengen aan het differentieel. Daarom, ook, dat je met een noodreservewiel nooit snel mag rijden.

Maar banden met een diameterverschil van 3% t.o.v. de oorspronkelijken, die links en rechts wel gelijk zijn, en die een motostoring zouden veroorzaken via het ABS systeem is een brug te ver.
Het verschil tussen een iets te hard opgepompte nieuwe band en een versleten band met te weinig lucht zou dan ook ABS storingen moeten geven?? Dat zal niet waar zijn.

P.S.: In België moeten we wel weer opletten dat de bandenmaat opgenomen is in de typegoedkeuring. (Proces Verbaal van Goedkeuring )
Anders geraakt de wagen niet door de keuring.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: afrolomtrek autoband

Bericht door Stef » vr 20 jan 2017 00:24

Volgens mij registreerd een abs sensor wanneer een wiel blokkeerd oftewel : stilstaat .
Dit wordt door de sensor " gelezen " aan de hand van de gekartelde rand aan de remschijf of remtrommel.
Wanneer een afwijkende afmeting van de band geeft dit volgens mij geen probleem voor de abs.
Wel verschil in de bodemvrijheid, max. Snelheid, acceleratie, brandstofgebruik

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

theotrucker
Berichten: 419
Lid geworden op: wo 24 dec 2014 19:35
Locatie: Zuid Limburg

Re: afrolomtrek autoband

Bericht door theotrucker » vr 20 jan 2017 05:23

Gewoon doen en rekening houden met het snelheidsverschil.
Dacia sandero stepway 0.9 turbo 2018
met een Caravelair corail 1995

sailor wim
Berichten: 2676
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: afrolomtrek autoband

Bericht door sailor wim » vr 20 jan 2017 08:18

Ik heb nog getwijfeld over banden met een kortere afrol. Geeft volgens mij een ietsje meer trekkracht.. scratch.gif
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: afrolomtrek autoband

Bericht door Hans1954 » vr 20 jan 2017 08:27

Ik rij al jaren met 6% verschil tussen zommer- en winterband. Totaal geen probleem. 1 keer toen ik op 1 as Continental had en op de andere Vredestein. Daar ik een "ouderwets 4x4 heb was het afrolverschil tussen de banden te groot voor de auto. Het bleek dat de Continentals niet aan de maatvoering voldeden. Continental=Volkswagen dus ook daar sjoemelen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38548
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: afrolomtrek autoband

Bericht door Micky » vr 20 jan 2017 09:04

Gewoon die ouwe set verkopen op marktplaats en daar een set andere banden weer kopen.
die verkoper wordt er niet beter van als je zijn advies wel opvolgt.

Sensoren in auto's zijn rare dingen en doen steeds meer en andere dingen dan wij verwachten/kennen. Bij een oude 4x4 of een golfje 1 valt het allemaal wel mee, maar jouw hele auto zit vol met sensoren (incl. ESP enz.), ik zou persoonlijk gewoon niet tegen die 2% ingaan, overal op internet wordt deze genoemd maar ik kan zo gauw de wettelijke eisen niet vinden, er wordt wel geschermd met "wettelijk toegestaan".

in Je nieuwe situatie komt de auto 1cm dichter bij de grond te liggen en het gat tussen bovenkant band en wielkast wordt 1 cm groter.
Let ook op dat wettelijk gezien je niet sneller mag rijden dan de teller aangeeft, andersom mag wel, daarom geven de meeste tellers wat teveel aan (jij geeft aan dat de cijfers verkeerd om staan, dat zou dan betekenen dat je wat dit betreft save?? zit?)
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: afrolomtrek autoband

Bericht door Jadatis » vr 20 jan 2017 12:22

De afrolomtrek in het programma dat je geeft , doet gewoon PI x de diameter,reken maar na , klopt precies, en dat is in praktijk niet de afrolomtrek, dus de afstand die de auto aflegt bij een omwenteling van het wiel.
Dat heeft te maken met de belaste straal, wat weer afhankelijk is van de invering van de band, dus de gevoerde bandendruk voor het gewicht er op.
Moet daar nog een plaatje van maken over hoe ik denk dat dat werkt , maar iemand gaf al aan dat die drukverschillen ook wel eens meer dan 2% verschil zouden kunnen geven in afrolomtrek.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: afrolomtrek autoband

Bericht door Ab » vr 20 jan 2017 12:57

Daar geloof ik niet zo in.
De band wordt niet groter als je die harder oppomt.
Het inveren heeft geen effect op de afrolomtrek.
In de band zit staal. Dat wordt niet groter bij meer druk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16295
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

afrolomtrek autoband

Bericht door Jan van Vijven » vr 20 jan 2017 12:59

Geloof ik ook, het gaat bij een "slappe" band als een soort track (rupsband) fungeren.
Oftewel: de hele omtrek blijft benut.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38548
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: afrolomtrek autoband

Bericht door Micky » vr 20 jan 2017 13:04

Afstand van straat tot hart van het wiel wordt kleiner,


Verzonden vanaf mijn iPhone 7+ met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4728
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: afrolomtrek autoband

Bericht door MarcoC » vr 20 jan 2017 13:30

Allemaal hartelijk dank voor de reacties en adviezen.

Zojuist ook even met een andere Citroën dealer gebeld en gesproken met de chef werkplaats.
Deze raadde het mij ook af daar het verschil groter is dan 2%.
Deze beste man gaf mij wel meer en betere uitleg, het heeft dus wel te maken met de ABS. Maar niet zozeer met de sensoren als wel met de ABS computer, deze is namelijk voor geprogrammeerd met de bandmaten cq afmetingen en daar rekent het systeem dan ook mee en niet met wat de sensor meet!
Het zal wel goed gaan zolang de ABS zijn werk niet hoeft te doen...... zodra ik een noodstop moet maken en de ABS moet gaan werken, dan kunnen er naderhand wel storingen op gaan treden! [aschrik.gif]

Dus we gaan maar lekker andere banden aanschaffen, das goedkoper dan storingen laten verhelpen! whistle.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: afrolomtrek autoband

Bericht door Pino » vr 20 jan 2017 14:27

Ik zou me er geen zorgen om maken en deze banden gewoon 'op' rijden. Evt eerst op GPS meten wat je echte snelheid is zodat je de nieuwe afwijking weet.
Die ABS klopt dan ook niet wanneer je banden net even wat zachter staan. Dan heb je immers ook een kleinere diameter.
Kunnen ze de exacte bandenmaat of omtrek niet in de boardcomputer zetten? Weet dat dit bij veel auto's wel mogelijk is, eventueel middels het coderen via een specialst als de dealer het niet wil.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38548
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: afrolomtrek autoband

Bericht door Micky » vr 20 jan 2017 14:37

RE.gif

met die kleinere diameter en de extra 2% is waarschijnlijk rekening mee gehouden in het totaal plaatje, maar zeker weten doe ik dat niet, echter houden de fabrikanten hier met 4x4 en verschil in slijtage voor en achter ook rekening mee thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4728
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: afrolomtrek autoband

Bericht door MarcoC » vr 20 jan 2017 14:39

De afwijking zou tussen de 3 en 4 kmh liggen bij 120 km per uur. Andere maten laten programmeren zou ook inderdaad een optie zijn.
Aan de andere kant..... deze banden gaan nog maar 1 seizoen mee, dus om het daarom zo omslachtig te moeten doen????? weenie.gif

Een eventuele storing zou na ongeveer een week pas moeten optreden, denk dat dit dan weer een marge is omdat een zachte band (net wat Pino zegt) anders ook storingen zouden moeten geven. En ik denk dat ze ervan uitgaan dat men een zachte band wel binnen een week heeft opgepompt.
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

erichendri
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: afrolomtrek autoband

Bericht door erichendri » vr 20 jan 2017 23:36

Gewoon monteren, alle 4 de banden zijn immers even groot.
Bandenmaat geprogrammeerd in de abs computer, laat me niet lachen.
De staat van de weg, temperatuur en weersgesteldheid hebben veel
meer invloed op de werking van de abs regeling.
En vergeet de staat van je remmen niet.
Enorm broodje aap verhaal en kennelijk willen ze graag 4 banden verkopen.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: afrolomtrek autoband

Bericht door Scout15 » za 21 jan 2017 07:50

Zelf heb ik een hetzelfde gehad alleen was ik mij er zelf niet van bewust. Ik rijd een Skoda Octavia van 2015 maar in de Scout uitvoering. Deze is 4wiel aangedreven en staat wat hoger dan de normale uitvoering. Bij het kopen van de winterbanden heb ik banden gekocht op basis van de normale uitvoering waarbij ik er later achterkwam dat mijn uitvoering ook een hogere band nodig had(wil even de maten niet noemen, omdat ik deze uit mijn hoofd niet weet. 17" en afwijking was rond de 3 a 4%) Ik heb hier de hele winter zonder problemen op gereden(15.000km). Daarna nieuwe set aangeschaft met de juiste maten.

Alle bandenmaten zijn gelijk en problemen zul je echt niet hoeven te verwachten. Succes.
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Gebruikersavatar
perry
Berichten: 498
Lid geworden op: do 9 jul 2009 11:11
Locatie: vianen

Re: afrolomtrek autoband

Bericht door perry » za 21 jan 2017 10:40

Het lijkt mij ook beetje onzin verhaal.
Ik ben bij me Mondeo van 18inch naar 17 inch gegaan.
En niemand heeft iets aangepast in de boordcomputer scratch.gif
Dus als een band iets lager of hoger is lijkt me sterkt dat de abs dan raar doet.
Ford S Max 1.5 titanium 2016. Adria 462PK 2012 blij.gif
-------------------------------------Pedal to the metal-----------------------------------

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18295
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: afrolomtrek autoband

Bericht door deusjevo » za 21 jan 2017 11:24

RE.gif

Van 17" naar 18" hoeft niet te betekenen dat de rolomtrek anders wordt.
Betekent alleen dat je een kleinere velg krijgt met waarschijnlijk een hogere band zodat je gelijk uitkomt in doorsnede tov van hele 18" wiel.

Bij mijn Citroen CX zitten er op de vooras momenteel nog banden 185/70R14 ipv de standaard 185/80R14.
Lijkt maar een klein verschil maar scheelt uiteindelijk 6%.
Banden in 185/80R14 zijn heel lastig te krijgen, voor een bestelbusje wel maar die hebben een loadindex van 102 of zo en dat is veel te hoog voor een CX.
Nu heb ik in DLD 4 nieuwe banden kunnen kopen met loadindex 91, dus echt personenauto banden en die zijn gisteren bezorg bij mijn bandenboer en worden maandag gemonteerd.

Met de huidige gemonteerde bandenmaat 185/70R14 (band met een bijna 6% lagere afrolomtrek dan de originele maat 185R14) draait de 2.2 liter bij 100 km per uur 3500 rpm.
Met de standaard maat 185/80R14 gaat het toerental weer 6% naar beneden bij 100 km/uur en dat is welkom om het verbruik binnen de perken te houden en rijdt ook plezieriger.

https://www.tacomaworld.com/tirecalc?ti ... -195-70r14

Maaaaaar, ik heb geen ABS of andere electronica in de Citroen CX.
Ik zou dit afraden als de garage verwacht dat er problemen mee op kunnen treden.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18939
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: afrolomtrek autoband

Bericht door Hobby Linka » za 21 jan 2017 15:40

Een kleinere band betekent toch enkel dat dat je kilometerteller een hogere snelheid aangeeft dan dat je werkelijk rijd?
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: afrolomtrek autoband

Bericht door Jadatis » za 21 jan 2017 18:22

De afrolomtrek is zeker niet de onbeladen radius x 2PI of diameter x PI.
Ook niet beladen radius x 2PI, zit er net tussenin.
Geef hier een plaatje van Michelin band, waarin ik Onbeladen radius dus halve diameter uitgerekent heb met zelfde systeem als de beide gegeven sites hier.
Komt dan voor die grote band op 546 mm dus 54,6 cm radius dus 1092mm diameter.
X PI geeft 3430,6 mm afrolomtrek volgens de berekeningen die hier logisch geacht worden.
Voor 110 km/u geeft beladen radius aan van 501 mm en bijbehorende afrolomtrek (rolingcircumference) van 3330 mm.
Zou je de beladen radius x 2Pi doen dan kom je op 501mm x 2PI=3147,8 . voor de beladen radius voor lagere snelheden lagere afrolomtrek.
Dus wat de banden-fabrikant Michelin hier als afrolomtrek aangeeft zit daar tussenin. En gek genoeg heb ik bij dit wel vertrouwen in de berekening van de fabrikant :lol:
Daarmee wil ik niet schrijven dat mogelijk bij vergelijk de verhoudingen niet hetzelfde uit kunnen komen , maar het is in ieder geval niet de werkelijke afrolomtrek die in die programma's hier gegeven wordt aangegeven, terwijl het wel zo genoemd wordt.

Het misterie van het verdwenen stuk loopvlak , blijft ook voor mij nog een raadsel , maar ik zal er eens een mail aan man van opleidingscentrum van VACO aan wagen, mogelijk kan en wil die mij daarover wijzer maken.
De afrolomtrek zou je met praktijktest kunnen bepalen , door een verfstreep op vlakke vloer te zetten en auto met wiel daarover heen duwen.
de afstand tussen verfstreep en de stempel van opgenomen verf op de band bij een omwenteling is dan de afrolomtrek.
Dus de afstand die de auto aflegt bij een omwenteling van het wiel met band.
Bij een treinwiel zou dit nagenoeg wel onbeladen radius x 2PI zijn , ...denk ik, want daar onbeladen radius is vrijwel beladen radius.

Hier het plaatje , reken het maar na voor andere snelheden ( voor lagere snelheden beladen radius en afrolomtrek kleiner).
En trek dan je eigen conclusies.
Afbeelding

Kan zijn dat een band met grotere velg ( hier genoemde 17 naar 18 ich) met vrijwel zelfde onbeladen diameter/radius, door minder invering van de 18 inch band, toch op minder afrolomtrekverschil komt dan die programma's hier gegeven zouden suggereren.
Laatst gewijzigd door Jadatis op za 21 jan 2017 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4728
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: afrolomtrek autoband

Bericht door MarcoC » za 21 jan 2017 18:35

RE.gif RE.gif

Ja dat dacht ik dus ook, maar kennelijk wordt er nogal verschillend over gedacht.
Ik heb intussen meerdere dealers gebeld o.a. mitsubishi en Peugeot omdat de Outlander en de 4007 dezelfde auto's zijn, maar kreeg daar dus ook dezelfde antwoorden. Ook nog een ford, fiat en Toyota dealer gebeld en volgens hun maakt het niet veel uit behalve dan de km afwijking. En de VW dealer was weer de enige die mij vroeg of het om een 2wd of 4wd auto ging. Volgens hun maakte het bij 2wd niet veel uit maar bij 4wd dus wel. Maar 1 ding zeiden ze allemaal wel en dat was om het binnen de 2% afwijking te houden.

Maar goed, het zijn teveel verschillende antwoorden en ik wil geen risico gaan lopen. weenie.gif

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18295
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: afrolomtrek autoband

Bericht door deusjevo » za 21 jan 2017 22:02

Hobby Linka schreef:Een kleinere band betekent toch enkel dat dat je kilometerteller een hogere snelheid aangeeft dan dat je werkelijk rijd?
En je motor draait meer toeren bij dezelfde snelheid heb ik begrepen?
Nu met die te kleine wielen is mijn km teller precies gelijk aan mijn GPS snelheid, met de 6% grotere wielen gaat hij nu langzamer aangeven dan mijn GPS snelheid? scratch.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Ab
Moderator
Berichten: 26727
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: afrolomtrek autoband

Bericht door Ab » za 21 jan 2017 22:43

Je gaat sneller rijden bij hetzelfde motortoerental.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”