auto band druk

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Jan Krukas
Berichten: 514
Lid geworden op: wo 18 mar 2015 17:58
Locatie: Haarlem

Re: auto band druk

Bericht door Jan Krukas » wo 18 jan 2017 19:13

Sorry Graaf maar het kwam een beetje verwarrend over, scratch.gif
Want Wim wilde weten of hij bij de voor banden ook ook de spanning
Moest verhogen .(en niet wat wij in ons vorige leven allemaal uit spookte awhoea.gif awhoea.gif )

Jam
Berichten: 71
Lid geworden op: do 25 okt 2012 11:26

Re: auto band druk

Bericht door Jam » wo 18 jan 2017 20:24

Mijn normale bandendruk is rondom 2.2
Met de caravan verhoog ik dat naar voor 2.5 en achter 2.8, dat is conform de instructies uit het boekje.
caravan.gif
Ford Kuga Titanium PHEV - LMC430d, Enduro em303 mover.

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 693
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: auto band druk

Bericht door Mstuniek » wo 18 jan 2017 21:38

Daar sluit ik mij bij aan, conform het instructieboekje.
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: auto band druk

Bericht door JanPunne » wo 18 jan 2017 21:41

RE.gif
Idem hier.
Gewoon de voorgeschreven bandendruk aanhouden.
Maar omdat de auto nooit voor de volle 100% maximaal beladen is ga ik ook nooit tot het maximum wat de bandenspanning betreft.
En de berekeningen van jadatis geven en gaven me altijd zo goed als gelijk.
Beter iets te hard dan te veel te zacht..
Dat geldt ook voor de caravan trouwens.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: auto band druk

Bericht door Ab » wo 18 jan 2017 22:49

Bij gebruik met caravan is als het goed is de auto, en zeker de achteras toch wel zo goed als 100% beladen? Vergeet ook de kogeldruk niet mee te tellen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: auto band druk

Bericht door JanPunne » do 19 jan 2017 08:16

Nee, want de gewogen gewichten in de auto incl. de kogeldruk blijven bij ons onder het maximaal toegestane gewicht van de auto. Zelfs met ons eigen gewicht erbij.
En dus gaat de bandendruk achter op 2.7 of 2.8 in plaats van 2.9 bar.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: auto band druk

Bericht door Knaus440 » do 19 jan 2017 08:47

In het instructieboekje bij onze auto staan 3 "drukken" vermeld.
1) Bij normale belasting,(comfort) V en A 2.3 en 2.1 bar
2) ECO druk, 2.8 en 2.6 bar
3) maximale belading dmv aanhanger/caravan + lading. 2.5 en 3.2 bar
Alles bij een 195/55/16 band.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: auto band druk

Bericht door Jadatis » do 19 jan 2017 11:17

Bij gewone auto-banden geeft, door de relatief lage drukken, een paar tiende verschil al merkbaar verschil.
Voor een gemiddelde caravan-band met AT-druk van 4,5 bar , moet voor dat zelfde procentuele verschil , meer druk gewijzigd worden.

Met banden-druk en bandkeuze kun je verschillende rij-eigenschappen beinvloeden.
> Zijdelingse stijfheid
> Comfort
> Grip
> Levensduur
> Onder- en Over-stuur
> en zal vast nog wel door enigen aangevuld worden.

Maar wat de auto- en banden-fabrikant alleen maar belangrijk vind in zijn drukadviezen ,is dat de banden niet beschadigen door oververhitting door het rijden. Dat gebeurt dan doordat het rubber op plekken een temperatuur bereiken dat er te veel zwavelbruggen ontstaan, en daardoor rubber hard wordt en beschadigd bij volgende buigingen/inveringen.

Dan zijn er verschillen in inzicht tussen Auto's en Caravans/campers, en als auto een caravan trekt.
Na 2000 zijn de adviezen een beetje doorgeschoten, en ik denk dat de Ford/Firestone Affaire daar grote invloed op heeft gehad.
Daarin veel ongelukken door omslaan auto , veel door klapband achter ,wat achteraf naar mijn conclusie, niet aan de fout berekende bandendruk lag, maar aan de offroadachtige banden die profielblokken had die over de bandwang doorliepen , waardoor bandwang meer warmte produceerde door minder bandwang wat kon buigen.
Denk dat ze toen ook zijn gaan inzien ,dat de auto-fabrikant ook aansprakelijk gesteld kan worden , bij klapbanden, als de gebruiker boven de Maximum toelaatbare as-lasten gaat.

Bij trekken van een caravan, en volle belading , zal de gemiddelde auto op zijn achteras overbeladen zijn.
Ook bij campers is de achteras vaak overbeladen.
In de huidige drukadviezen wordt daar mee rekening gehouden ,door achter zo hoge druk te voeren , dat dit hogere gewicht geen oververhitting geeft aan de banden, dus meer draagvermogen per band dan het opgegeven op de bandwang, en wat officieel ook niet toegestaan is door de fabrikant. Een dubbele moraal dus, zeggen dat het niet mag, maar zelf wel voor die reden het doen.
Dit is een publiek geheim in de autowereld, en bij campers gebruiken ze dan de Speciale camper-banden die dan tot 5,5 bar mogen , terwijl de AT-druk 4,8 bar is. De gewone C-band mag niet meer op hogere dan AT-druk gezet worden, vroeger wel. Denk dat dat een ,marketing verhaaltje is, anders zouden in die gevallen geen Speciale camper-banden verkocht worden als je dat ook kunt bereiken met een C-band.
Ooit van iemand op camperforum een PDF van Semperit/Continental gestuurd gekregen , waarin bij voor vooral vrachtwagen banden tot 1,4 x de AT druk mocht , en voor gewone autobanden wordt alleen de maximum koude druk gegeven , en de AT-druk is lager.
Dus alleen de C-banden mogen , tenminste zo schreef mij Continental, niet op hoger dan AT.

Gewone autobanden is het verschil tussen AT en maxkoud gebruikt officieel voor hogere snelheid en camberhoek boven 2 graden, maar wordt daar ook dus gebruikt om de achteras meer draagvermogen te geven ,dan wat offcieel onderschreven wordt door de bandenfabrikant, bij zware belading en ook trekhaaklast.

Dan schrijft hier iemand dat die liever de adviezen van de fabrikant volgt dan de mijne, en als je het voorgaande verhaal leest ( pff) , dan komt dat toch in een ander licht te staan.

Kortom voor gewone auto's bij caravantrekken ,zijn de hedendaagse adviezen van de fabrikant nodig op de achteras, om de overbelading daar in te dekken. Nog steeds niet wettelijk toegestaan, maar dus om pragmatische redenen ( ziet dat woord vaak tegenwoordig)
De voor-as is echter voor het hoogste gewicht berekent dat er mogelijk ooit op zou kunnen komen,en dat staat er niet op als je een caravan trekt.
Daarom kan dan de voor-as gelijk blijven aan die voor normaal gebruik, en geeft dan ook al minder invering ,omdat er zelfs iets minder gewicht op de voor-as komt door hefboomwerking, de trekhaaklast en de bagage zitten achter de achteras.

Caravans druk werd vroeger gewoon voor de Max toelaatbare aslasten berekent,maar tegenwoordig vaak AT-druk van de band, en indien gewone autobanden de max koude druk, dus hoger dan AT.

Bij campers streept soms de camperfabrikant de drukadviezen van de auto-fabrikant ( Fiat vaak) door en zet daar 5,5 bar rondom voor in de plaats.
Achter is dat gewoon nodig om de overbelading in te dekken, maar voor kom je met geen mogelijkheid aan de MTA( max toelaatbare aslast) , waardoor comfort en grip totaal verloren gaan, Soms kan het zelfs zo laag als 3 bar ,voor betere grip en comfort.
De autofabrikant heeft dan vaak wel iets van 4 bar op de voorbanden als advies.
Hier heeft dus duidelijk de camperfabrikant de klok horen luiden ...

Als laatst nog even , voor degenen die denken "wat is AT-druk"
Dit noem ik de druk die vaak zo op C(omercial) -banden staat " Single maximum load xxxx kg AT yyy kPa( cold)".
Dit heet in de formule die ik ooit bemachtigd heb ,de referentiedruk, en is de druk waarvoor de bandenfabrikanten de maximum load berekenen voor de maximum snelheid , of indien lager 160km/u, en is dus niet de maximum toegestane koude druk, zoals die op gewone autobanden gegeven wordt op de bandwang, die is hoger.

Koude druk ( cold) is als temperatuur van de gas-samenstelling in de band= temperatuur buiten de band ( dus omgevingstemp).
En de drukadviezen zijn voor koud 18-20 graden Celcius gegeven.
Dan is bij rijden het opwarming/afkoelings verhaal in evenwicht ,en komt geen stukje rubber van de band, boven een temp waardoor het hard wordt. Dit volgens de inzichten van de banden-fabrikanten.
Lagere snelheid geeft minder omwentelingen per seconde, dus mag de band meer inveren , om zelfde warmteproductie te geven. De afkoeling is niet of nauwelijks snelheidafhankelijk, wel afhankelijk van temperatuursverschillen.
Dus koudere omgeving geeft betere koeling van de band, maar ook lagere koude druk in de band, waaroor meer invering en warmteproductie.
Zeer waarschijnlijk is dan het opwarming/afkoelings-verhaal ook bij andere temperaturen dan 18/20 gr C toch in evenwicht, en hoef je dus alleen voor de veiligheid de druk niet op te hogen tot adviesdruk bij koude temperaturen.
Andersom moet je dus zeker de druk niet verlagen tot adviesdruk bij hogere omgevingstemperaturen, want minder afkoeling dus moet ook minder warmte geproduceert worden.
Dit zal opgaan binnen een bepaald temperatuursbereik, denk dat dat tussen -20 en +40 gr C zal opgaan,dat opwarming/afkoeling in evenwicht is en geen stukje rubber te warm word.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
fjord390
Berichten: 256
Lid geworden op: di 1 jan 2013 11:37

Re: auto band druk

Bericht door fjord390 » zo 22 jan 2017 10:48

Kortom voor gewone auto's bij caravantrekken ,zijn de hedendaagse adviezen van de fabrikant nodig op de achteras, om de overbelading daar in te dekken. Nog steeds niet wettelijk toegestaan, maar dus om pragmatische redenen ( ziet dat woord vaak tegenwoordig)
De voor-as is echter voor het hoogste gewicht berekent dat er mogelijk ooit op zou kunnen komen,en dat staat er niet op als je een caravan trekt.
Daarom kan dan de voor-as gelijk blijven aan die voor normaal gebruik, en geeft dan ook al minder invering ,omdat er zelfs iets minder gewicht op de voor-as komt door hefboomwerking, de trekhaaklast en de bagage zitten achter de achteras.
Mooi stukje van Jadatis, ik sluit mij bij het bovenstaande volledig aan .
Burstner Averso 460tl , Mercedes Benz c180 Estate Avantgarde

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”