Reigh weger
Re: Reigh weger
Diezelfde afwijkingen en soms nog veel meer heb ik met beide Reich wegers ook .
Om snel een aantal wegingen te krijgen reed ik eens vooruit daarna achteruit, en dat een keer of 5 herhaald over de Reich heen.
Dan kreeg ik afwijkingen van meer dan 100 kg..
Dat met 1 wiel.
Totaalgewicht week dus dubbel zoveel af.
Het gemiddelde van 10 wegingen geeft wel een redelijke indicatie.
Het boeit me eigenlijk ook niet zoveel als de caravan eens 100 kg te zwaar zou zijn.
Dat is minder dan 6 %..
Om snel een aantal wegingen te krijgen reed ik eens vooruit daarna achteruit, en dat een keer of 5 herhaald over de Reich heen.
Dan kreeg ik afwijkingen van meer dan 100 kg..
Dat met 1 wiel.
Totaalgewicht week dus dubbel zoveel af.
Het gemiddelde van 10 wegingen geeft wel een redelijke indicatie.
Het boeit me eigenlijk ook niet zoveel als de caravan eens 100 kg te zwaar zou zijn.
Dat is minder dan 6 %..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 6223
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Reigh weger
IK geloof niet dat de afwijking van weegbruggen procentueel is aan het weegvermogen.Cor63 schreef:Dat ligt eraan als je een 80 ton weegbrug hebt kan het 50 kg zijn ?eurotrotter schreef:
Das dan toch mooi,dan zal de afwijking nooit meer dan 10 kg zijn,nog geen 1 % van het gewicht van de gemiddelde caravan.
1224kg wordt 1200kg en 1226kg wordt 1250kg.
Dus 1250kg min 1200kg is 50kg.
IK denk eerder aan het gewicht wat gewogen word.
Hier zitten een paar "weegbruggologen"die zullen ons wel verder kunnen vertellen hoen t precies zit.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
-
- Berichten: 6223
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Reigh weger
Je hebt,bij een openbare weegbrug altijd recht op twee wegingen,de brutto en netto weging.witjesm schreef:RE.gif Volgens mij kan je beter de auto over de brug heen rijden zodat alleen de caravan wielen op de weegbrug staan. Het gewicht op het kenteken van de caravan is het as gewicht en de kogeldruk hoort bij de belading van de auto. Gelukkig heb ik een CH kenteken en staat dat er zelf specifiek bij vermeld zodat de discussie ten alle tijden voorkomen wordt.
Voor t zelfde geld weeg je dan eerst heel de combi en vervolgens alleen de as van de aanhanger.
WE blijven Nederlanders hé,geen cent teveel. ( Geen geld ,geen Zwitsers) [sinthaphop.gif]
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Reigh weger
RE.gif RE.gif
De meest voorkomende voertuigweegbrug in NL is een 60 tonner en die heeft een schaaldeelwaarde van 20 kg.
In het bereik tot 500 delen, ofwel 500x20= 10.000 kg mag deze 1 schaaldeel ofwel 20 kg afwijken. In de praktijk betekent dit dat de weging maximaal 40 kg afwijkt, opgebouwd uit de maximaal toelaatbare fout vermeerderd met de onzekerheid ten gevolge van het schaaldeel.
Voertuigweegbruggen van 80 ton zie je nauwelijks meer, vroeger waren ze gemeengoed bij bijv. overslagstations voor suikerbieten waar het niet zo nauw genomen werd met de maximaal toegestane voertuiggewichten... 80 tonners hebben veelal een schaaldeelwaarde van 50 kg en dientengevolge een onzekerheid van maximaal 100 kg in het eerste bereik tot 500 delen. Daarboven loopt de absolute onzekerheid verder op maar is niet interessant voor caravanners. 80, 100, 120 ton's of zwaardere weegbruggen zijn voornamelijk spoorweegbruggen, sommigen hebben de mogelijkheid om er ook voertuigen op te wegen.
Soms kan de indicator op halve resolutie geschakeld worden en dan lijkt het alsof de nauwkeurigheid toeneemt; dit is echter valse schijn... en is bovendien niet toegestaan voor een wettelijke weging.
Kalibratie vindt plaats in stappen van 2 ton, ofwel 2 massastukken van elk 1000 kg. De weegwagen op de foto weegt beladen ca. 84 ton en rijdt met speciale ontheffing.
Reich wegers........ leuk indicatief speelgoed maar een weegbrug is eigenlijk ook ongeschikt voor de massabepaling van een "caravannetje"... Afhankelijk van de plaatsing op de weegbrug (de 4 hoeken waar de krachtopnemers zitten) of het midden (gesommeerde afwijking) zul je aanvullende verschillen vinden welke overigens wel binnen die 2 schaaldelen (moeten) vallen.
De meest voorkomende voertuigweegbrug in NL is een 60 tonner en die heeft een schaaldeelwaarde van 20 kg.
In het bereik tot 500 delen, ofwel 500x20= 10.000 kg mag deze 1 schaaldeel ofwel 20 kg afwijken. In de praktijk betekent dit dat de weging maximaal 40 kg afwijkt, opgebouwd uit de maximaal toelaatbare fout vermeerderd met de onzekerheid ten gevolge van het schaaldeel.
Voertuigweegbruggen van 80 ton zie je nauwelijks meer, vroeger waren ze gemeengoed bij bijv. overslagstations voor suikerbieten waar het niet zo nauw genomen werd met de maximaal toegestane voertuiggewichten... 80 tonners hebben veelal een schaaldeelwaarde van 50 kg en dientengevolge een onzekerheid van maximaal 100 kg in het eerste bereik tot 500 delen. Daarboven loopt de absolute onzekerheid verder op maar is niet interessant voor caravanners. 80, 100, 120 ton's of zwaardere weegbruggen zijn voornamelijk spoorweegbruggen, sommigen hebben de mogelijkheid om er ook voertuigen op te wegen.
Soms kan de indicator op halve resolutie geschakeld worden en dan lijkt het alsof de nauwkeurigheid toeneemt; dit is echter valse schijn... en is bovendien niet toegestaan voor een wettelijke weging.
Kalibratie vindt plaats in stappen van 2 ton, ofwel 2 massastukken van elk 1000 kg. De weegwagen op de foto weegt beladen ca. 84 ton en rijdt met speciale ontheffing.
Reich wegers........ leuk indicatief speelgoed maar een weegbrug is eigenlijk ook ongeschikt voor de massabepaling van een "caravannetje"... Afhankelijk van de plaatsing op de weegbrug (de 4 hoeken waar de krachtopnemers zitten) of het midden (gesommeerde afwijking) zul je aanvullende verschillen vinden welke overigens wel binnen die 2 schaaldelen (moeten) vallen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Reigh weger
RE.gif Prima uitleg helemaal mee eens. Ooit begonnen als validatie/kalibratie specialist [sintduim.gif] Is wel 20 jaar geleden.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485
Re: Reigh weger
RE.gif
Dus mijn redenering klopt toch dacht ik ?
Dus mijn redenering klopt toch dacht ik ?
Fendt Diamant 495 SFB 2013 en Tiguan R-Line 2.0 TDI 205 PK .
-
- Berichten: 6223
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Reigh weger
Wat zal dan zo een,goed gecalibreerde,60 tons weegbrug maximaal afwijken als je daar een caravan van een 1500 kg op zet???PremiumDiscovery schreef: een weegbrug is eigenlijk ook ongeschikt voor de massabepaling van een "caravannetje"...
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Reigh weger
RE.gif
Maximaal 40 kg maar waarschijnlijk minder dan 20 kg. Om het betrouwbaarder dan 40 kg te bepalen, zou je 2 massastukken van elk 10 kg mee moeten nemen om het omslagpunt van de schaaldeelwaarde te bepalen. Maar dan mag er geen wind staan en de weegmeester zal je niet begrijpen... Het hangt er ook vanaf of het een electronische, hybride of mechanische brug is.
Hoe lichter de caravan, hoe meer deze moeite zal hebben om het weegdek in beweging te krijgen (hysterese). Bij een caravan van 1000 kg kun je er dus maximaal 4 % naast zitten en bij een caravan van 2000 kg maximaal 2 %. De weegbrug moet zeker ingeval van een lichte caravan wel optimale bewegingsvrijheid in zijn buffers en oplegging hebben anders kan ie zelfs blijven "hangen" en geeft ie zomaar 100 kg of meer te weinig aan. Hoe zwaarder de last, hoe minder kans hierop.
Oudere (openbare) weegbruggen zoals je die op het platteland nog wel hebt liggen en die voornamelijk tijdens de oogst worden gebruikt, zou ik maar mijden, of je moet een lichte(re) caravan willen registreren
Oprijplaten die de politie tijdens controles gebruikt, zijn beter doelgeschikt en zullen beter dan 5 kg of zelfs 2 kg presteren.
Een Reich weger kan onder ideale en statische omstandigheden best aardig wegen maar dit is veelal niet de praktijk waardoor forse verschillen kunnen ontstaan.
Maximaal 40 kg maar waarschijnlijk minder dan 20 kg. Om het betrouwbaarder dan 40 kg te bepalen, zou je 2 massastukken van elk 10 kg mee moeten nemen om het omslagpunt van de schaaldeelwaarde te bepalen. Maar dan mag er geen wind staan en de weegmeester zal je niet begrijpen... Het hangt er ook vanaf of het een electronische, hybride of mechanische brug is.
Hoe lichter de caravan, hoe meer deze moeite zal hebben om het weegdek in beweging te krijgen (hysterese). Bij een caravan van 1000 kg kun je er dus maximaal 4 % naast zitten en bij een caravan van 2000 kg maximaal 2 %. De weegbrug moet zeker ingeval van een lichte caravan wel optimale bewegingsvrijheid in zijn buffers en oplegging hebben anders kan ie zelfs blijven "hangen" en geeft ie zomaar 100 kg of meer te weinig aan. Hoe zwaarder de last, hoe minder kans hierop.
Oudere (openbare) weegbruggen zoals je die op het platteland nog wel hebt liggen en die voornamelijk tijdens de oogst worden gebruikt, zou ik maar mijden, of je moet een lichte(re) caravan willen registreren
Oprijplaten die de politie tijdens controles gebruikt, zijn beter doelgeschikt en zullen beter dan 5 kg of zelfs 2 kg presteren.
Een Reich weger kan onder ideale en statische omstandigheden best aardig wegen maar dit is veelal niet de praktijk waardoor forse verschillen kunnen ontstaan.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Reigh weger
@Premium Discovery
Bedoel je met schaaldeel de e-waarde?
Bedoel je met schaaldeel de e-waarde?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Reigh weger
Yep, schaaldeel, kleinste afleeseenheid, resolutie en voor de kenners e... etc. !
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Reigh weger
Heb ooit eens van een collega (?) van je een uiteenzetting over weegbruggen en hun nauwkeurigheid gehad, zal het eens opzoeken.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Reigh weger
In feite gebruik ik de weger ook niet bij elke vakantie. Bij het beladen nadat hij uit de stalling komt en ook nog eens voor de "grote" vakentie omdat we dan veel meer spullen meenemen. Soms in het na-seizoen ook nog wel een keer, maar vaak ook niet meer realiseer ik mij.
Misschien toch die discipline gaan opbrengen.
Het ligt ook wel aan de caravan. Ik heb nu mijn 4de Eriba caravan waarvan de laatste 3 een Troll.
Bij de eerste, tweede en de huidige heb ik een uiterst stabiele wegligging en hoefde ik maar weinig met gewichten te corrigeren. De vorige (3de) Troll was daar veel gevoeliger voor en merkte ik een kleine afwijking in de belading gelijk. Zelfs de stabilisator vervangen maar dat verbeterde weinig. ( volgens mijn dealer was dat binnen de gebruikelijke normen). Dus de noodzaak van wegen en goed beladen hangt kennelijk ook van de caravan af. En niet alleen van het merkt, type of afmeting(gewicht), maar ook van het bouwjaar.
Misschien toch die discipline gaan opbrengen.
Het ligt ook wel aan de caravan. Ik heb nu mijn 4de Eriba caravan waarvan de laatste 3 een Troll.
Bij de eerste, tweede en de huidige heb ik een uiterst stabiele wegligging en hoefde ik maar weinig met gewichten te corrigeren. De vorige (3de) Troll was daar veel gevoeliger voor en merkte ik een kleine afwijking in de belading gelijk. Zelfs de stabilisator vervangen maar dat verbeterde weinig. ( volgens mijn dealer was dat binnen de gebruikelijke normen). Dus de noodzaak van wegen en goed beladen hangt kennelijk ook van de caravan af. En niet alleen van het merkt, type of afmeting(gewicht), maar ook van het bouwjaar.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive
Re: Reigh weger
Ik ben op marktplaats aan het kijken voor een Reich caravanweger. De prijs waarvoor ze weggaan is zo rond de 75 euro. Een nieuwe is vanaf 115 euro via internet al te krijgen. Is deze weger een beetje van goede kwaliteit? Of zijn ze erg kwetsbaar? Want als het prijsverschil tussen nieuw en 2e hands zo klein is. Is het misschien verstandiger om een nieuwe aan te schaffen?
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16298
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Reigh weger
Ik ben een tevreden gebruiker, je zult nu ook ontevreden gebruikers gaan horen :-)
Btw: ik gebruik dat ding alleen voor de wielen, dus niet voor neuswiel of kogeldruk.
Ik zou voor nieuw gaan.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Btw: ik gebruik dat ding alleen voor de wielen, dus niet voor neuswiel of kogeldruk.
Ik zou voor nieuw gaan.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Reigh weger
Ik heb ook eerst één via MP gekocht deze heeft nooit goed gewerkt nu een nieuwe aangeschaft deze werk goed.
Ik gebruik hem ook alleen voor de wielen laat de caravan er 3x per wiel overheen rijden met de Mover dan heb je een goede indicatie van de wiel Dirk per kant, komt goed overeen met de weegbrug.
Ik ben dus een tevreden gebruiker.
Ik gebruik hem ook alleen voor de wielen laat de caravan er 3x per wiel overheen rijden met de Mover dan heb je een goede indicatie van de wiel Dirk per kant, komt goed overeen met de weegbrug.
Ik ben dus een tevreden gebruiker.
Re: Reigh weger
Hier ook een tevreden gebruiker, ik weeg wel alle 3 de wielen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Reigh weger
Deze weger hebben wij ook nieuw gekocht in schijndel. We gaan hem volgende week testen. We zijn benieuwd wat de caravan weegt.
Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk
Citroen C4 Picasso met Hobby 460 UFE Excelent Easy
Re: Reigh weger
Nog een tevreden gebruiker.
Pas geleden (met nieuwe batterijen) 5x heen en weer met de mover.
Totale verschillen nog geen 10 kg tussen alle (10x) wegingen.
Neuswiel heb ik een aparte weger voor, dus de optelfunctie van de Reich gebruik ik niet.
Chris
Pas geleden (met nieuwe batterijen) 5x heen en weer met de mover.
Totale verschillen nog geen 10 kg tussen alle (10x) wegingen.
Neuswiel heb ik een aparte weger voor, dus de optelfunctie van de Reich gebruik ik niet.
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Reigh weger
Via marktplaats toch nog 1 geschikt gevonden. De weger ziet er nog top uit en netjes in de verpakking. Vanmiddag halen we de caravan uit de stalling en zal ik even uitproberen.
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: di 27 sep 2016 14:13
Re: Reigh weger
Ik heb mijn caravan vandaag gewogen met alles er in.
Links 540 kg rechts 535 kg neuswiel 78 kg.
Hij mag totaal 1200 kg wegen.
Kan mooi zo dacht ik .
Mvg Wietse
Links 540 kg rechts 535 kg neuswiel 78 kg.
Hij mag totaal 1200 kg wegen.
Kan mooi zo dacht ik .
Mvg Wietse
Motor gek en Volvo rijder uut drenthe
Re: Reigh weger
Goedenavond,
Op marktplaats heb ik ook een caravanweger gekocht. Nu test in hem in de disselweger modus met mijn eigen gewicht en zie ik slechte resultaten.
Kan ik hem zo goed testen? Of is hij hier niet geschikt voor?
Mijn auto woog ook al heel veel meer
Op marktplaats heb ik ook een caravanweger gekocht. Nu test in hem in de disselweger modus met mijn eigen gewicht en zie ik slechte resultaten.
Kan ik hem zo goed testen? Of is hij hier niet geschikt voor?
Mijn auto woog ook al heel veel meer
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16298
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Reigh weger
Mijn auto is een paar honderd kilo zwaarder dan op papier...niets vreemds dus.
Die neuswiel modus gebruik ik nooit, keuken weegschaal is handiger!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Die neuswiel modus gebruik ik nooit, keuken weegschaal is handiger!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
- ElddisCrusader
- Berichten: 116
- Lid geworden op: do 1 jun 2017 12:11
- Locatie: Vlissingen
Re: Reich weger
Ben zelf al jaren in het bezit van een Reich weger en ben daar tevreden over. Wanneer de kogeldruk tegenvalt volgens de Reich weger kun je dat gewicht altijd nog vergelijken met het gewicht, aangegeven door een gewone keukenweegschaal. Dat moet ongeveer overeen komen. Wanneer je kogeldruk 80 kg. moet zijn kun je er ook nog voor kiezen om de caravan gewoon aan de dissel op te tillen. Lukt je dat zonder problemen dan zit je in ieder geval onder of rond de 80 kg. DIT geldt natuurlijk niet voor mannen die de hele week in een sportschool hangen en 300 kg. kunnen drukken.
Subaru Forester 2.0XT 2004,Elddis Crusader Hurricane 2007,Truma SX met systeemkast van POWRMOVER,Optima 55Ah,CTEK 7.0,Oyster Vision 2-85
Re: Reigh weger
Maar hebben jullie deze weging dan ook weleens vergeleken?
Re: Reigh weger
Een gewone personenweegschaal is het nauwkeurigst.
Als het gaat om de dissel te wegen.
Als het gaat om de dissel te wegen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.