E&P en Flat Jack.

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gil1972
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 11 jul 2016 18:19

E&P en Flat Jack.

Bericht door Gil1972 » wo 5 okt 2016 12:25

Tuurlijk een wereld van verschil tussen beide maar beide zijn geschikt om de caravan waterpas te krijgen.

Met een schuin oog zijn wij naar het levelsysteem van E&P aan het kijken.
Wij vroegen ons af wat de huidige ervaring zijn en waar gebruikers tegenaan lopen.

Zelf kijken wij bij zo’n technische hulpjes altijd naar “worst-case” scenario’s.

Vb. 1 : je komt op de campingplaats aan en het systeem functioneert om welke reden dan ook niet.
Ik begrijp dat er een noodvoorziening mogelijk is tegen extra betaling. Deze vang echter alleen een storing op bij het originele systeem of functioneert als er onverhoopt gene stroom is.
Maar ja, wat doe je als er gene pootjes komen na het bedienen van de knop?

Vb. 2 : je staat op het punt te vertrekken, alles is opgeruimd en je hoeft eigenlijk alleen nog maar de leveler in te laten klappen. Je drukt op de knop en er gebeurd niets. Wat dan?
Is er een mogelijkheid om de stempels en steunen handmatig terug te krijgen?

Ik heb deze vraag ook bij E&P neergelegd. Krijg ik als antwoord: Je moet ervoor zorgen dat de hydraulische druk verdwijnt Dit kan door de slangetjes onder de wagen los te koppelen en de olie eruit te laten lopen. Je kunt daarna de poten handmatig indrukken en met Ti-rips vastmaken.

Is dit nu de enig oplossing voor een systeem dat € 3.000 moet kosten?

Graag jullie mening en of ervaring.

Als alternatief ben ik aan de Flat Jack Reifenkissen aan het denken. In mijn ogen een prima en veel goedkoper alternatief (http://www.flat-jack.de/) Ik zag daar ook al eens een draadje over.
Maar nog niemand met ervaring. Zie wel wat filmpjes op internet staan en het lijkt ene prima alternatief.

Gebruikersavatar
Theo de Man
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 4 jan 2015 12:22
Locatie: Thuvine

Re: E&P en Flat Jack.

Bericht door Theo de Man » wo 5 okt 2016 12:36

RE.gif
Je neemt een E&P levelsysteem toch niet alleen maar om waterpas te zetten, ik denk dat 90% hem koopt omdat het gebruik makkelijker is ........... zeker de wat ouderen onder de caravaners want dan is bukken verleden tijd en je hoeft niet meer de poten uit te draaien.
Jou vergelijking met de Flat Jack Reifenkissen snap ik dan ook niet want daar moet je nog steeds de poten bij uitdraaien en nog steeds op de knietjes. scratch.gif
Sorento 3.3 & Adria Adora 572ut met Fortex Aronde luifel , E&P 6 steuns levelsysteem.
"" keep your friends close but your enemies closer ""

Gebruikersavatar
JAJB
Berichten: 366
Lid geworden op: za 23 aug 2014 11:30
Locatie: Dorst

Re: E&P en Flat Jack.

Bericht door JAJB » wo 5 okt 2016 12:46

Re.gif

Uhm...... je hebt ook de uitgeklede versie, is ind alleen de poten op de as. En die gebruik je voor t waterpas stellen van de as met als bijkomend voordeel dat je extra stabiliteit krijgt in t midden van de caravan.
Opel Vectra 2.2 Directt, KIP Greyline 53 TDB Special '07, Unico Genua 280 + Uitbouw
*Ultra Heat, Reich Mover, Satenne R2, Dometic B2200*
Afbeelding

Gebruikersavatar
Theo de Man
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 4 jan 2015 12:22
Locatie: Thuvine

Re: E&P en Flat Jack.

Bericht door Theo de Man » wo 5 okt 2016 13:04

RE.gif ja dat klopt JAJB maar daar heeft TS het geloof ik niet over.....of zou hij dat soms wel bedoelen gezien zijn vergelijking met de Flat Jack Reifenkissen... scratch.gif
Sorento 3.3 & Adria Adora 572ut met Fortex Aronde luifel , E&P 6 steuns levelsysteem.
"" keep your friends close but your enemies closer ""

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: E&P en Flat Jack.

Bericht door Daphne » wo 5 okt 2016 13:04

Gil1972 schreef:Als alternatief ben ik aan de Flat Jack Reifenkissen aan het denken. In mijn ogen een prima en veel goedkoper alternatief (http://www.flat-jack.de/) Ik zag daar ook al eens een draadje over.
Maar nog niemand met ervaring. Zie wel wat filmpjes op internet staan en het lijkt ene prima alternatief.
Ervaring genoeg: http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=1&t=8454426

Voor caravanners met een mover niet echt interessant. Een oprijblok is handiger en sneller. Voor een camper of een moverloze caravan is het best een handig ding.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
JAJB
Berichten: 366
Lid geworden op: za 23 aug 2014 11:30
Locatie: Dorst

Re: E&P en Flat Jack.

Bericht door JAJB » wo 5 okt 2016 13:18

Re.gif

Weet ik nog net zo niet hoor, Gil1972 waren toch de Gene met die nw tandem?! Denk dat oprij kegge meer werk is dan.
Opel Vectra 2.2 Directt, KIP Greyline 53 TDB Special '07, Unico Genua 280 + Uitbouw
*Ultra Heat, Reich Mover, Satenne R2, Dometic B2200*
Afbeelding

Gebruikersavatar
Theo de Man
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 4 jan 2015 12:22
Locatie: Thuvine

Re: E&P en Flat Jack.

Bericht door Theo de Man » wo 5 okt 2016 13:31

RE.gif JAJB volgens mij hadden die de Dethleffs Exclusiv 760 DR of iets gelijkwaardigs...
Sorento 3.3 & Adria Adora 572ut met Fortex Aronde luifel , E&P 6 steuns levelsysteem.
"" keep your friends close but your enemies closer ""

Gil1972
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 11 jul 2016 18:19

Re: E&P en Flat Jack.

Bericht door Gil1972 » wo 5 okt 2016 13:40

klopt, we krijgen de dethleffs tandem.
E&P maakt de zaak idd eenvoudiger. ben trouwens nog niet zo op leeftijd, maar toch.

We zijn gewoon aan het kijken wat voor ons praktische zaken zijn om een caravan eenvoudig waterpas te zetten. Het uitdraaien van de pootjes heb ik niet zo'n moeite mee.
Bij et E&P systeem van € 3.000 zijn inderdaad alle pootjes hydraulisch.

Gil1972
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 11 jul 2016 18:19

Re: E&P en Flat Jack.

Bericht door Gil1972 » wo 5 okt 2016 13:46

@ Daphne,
Dank voor het draadje! Interessant!!

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: E&P en Flat Jack.

Bericht door Daphne » wo 5 okt 2016 14:15

JAJB schreef:Re.gif

Weet ik nog net zo niet hoor, Gil1972 waren toch de Gene met die nw tandem?! Denk dat oprij kegge meer werk is dan.
Daar heb ik geen ervaring mee knipoog.gif Maar er zijn gewoon weinig ervaringen van caravanners te lezen omdat de grootste groep een enkelasser heeft en het veel makkelijker is om op een keg te rijden i.c.m. een mover.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
JAJB
Berichten: 366
Lid geworden op: za 23 aug 2014 11:30
Locatie: Dorst

Re: E&P en Flat Jack.

Bericht door JAJB » wo 5 okt 2016 14:25

@Gil,

Als t je daarom gaat zou ik de "uitgeklede" versie nemen, komt bij een tandem tussen de 2 assen ipv voor of achter de as bij een enkel.

T is een heel mooi systeem!, alleen uitgekleed toch nog 1800,- euro volgens mijn.
Opel Vectra 2.2 Directt, KIP Greyline 53 TDB Special '07, Unico Genua 280 + Uitbouw
*Ultra Heat, Reich Mover, Satenne R2, Dometic B2200*
Afbeelding

zeehond
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 5 nov 2012 10:08

Re: E&P en Flat Jack.

Bericht door zeehond » wo 5 okt 2016 15:04

Met het E&P systeem heb ik wel ervaring.
Groot voordeel is natuurlijk dat als wij aankomen op de camping we het systeem activeren en verder gaan met de andere dingen die ook gedaan moeten worden, oa caravan aansluiten op de paal enzo.
Je hoeft dus ook niet te kijken naar een wat vlakker plaatsje want het systeem zet hem prachtig waterpas.
De caravan staat dan mooi waterpas maar ook veel stabieler doordat de assteunen erbij staan, bijkomend voordeel is dat de olie in de pannen ook mooi in het midden blijft.

1 keer heb ik een keer zonder stroom gestaan, accu leeg, dat hebben wij opgelost door de auto voor de deur te zetten en startkabels te gebruiken.
Ook bij een tussenovernachting aan de auto is het makkelijk, even de twee achterste pootjes uitzetten en klaar.
Ik had tevens een alko krikset gemonteerd maar dat is ook niet meer nodig, 1 assteun uitzetten en het wiel komt omhoog.
Tabbert Da Vinci 490 TD met als trekkertje een Ford Mondeo 2.0 TDCI

Gebruikersavatar
Theo de Man
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 4 jan 2015 12:22
Locatie: Thuvine

Re: E&P en Flat Jack.

Bericht door Theo de Man » wo 5 okt 2016 15:21

RE.gif
En wat als er iets niet werkt bijvoorbeeld wel stroom maar geen reactie als je op de camping aankomt...betekent dat dan huiswaarts gaan?
Sorento 3.3 & Adria Adora 572ut met Fortex Aronde luifel , E&P 6 steuns levelsysteem.
"" keep your friends close but your enemies closer ""

Gil1972
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 11 jul 2016 18:19

Re: E&P en Flat Jack.

Bericht door Gil1972 » wo 5 okt 2016 20:24

RE.gif
Genau meine Frage......

Gebruikersavatar
JAJB
Berichten: 366
Lid geworden op: za 23 aug 2014 11:30
Locatie: Dorst

Re: E&P en Flat Jack.

Bericht door JAJB » wo 5 okt 2016 21:38

Deze systemen zijn altijd wel te omzeilen, dat je dan miss wat met de hand moet doen ala, maar je vakantie hoef je er niet voor te laten.
Opel Vectra 2.2 Directt, KIP Greyline 53 TDB Special '07, Unico Genua 280 + Uitbouw
*Ultra Heat, Reich Mover, Satenne R2, Dometic B2200*
Afbeelding

Gil1972
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 11 jul 2016 18:19

Re: E&P en Flat Jack.

Bericht door Gil1972 » wo 5 okt 2016 22:13

RE.gif

Hoe wil je bijvoorbeeld de hydraulica op de bigfoots dan omzeilen als ze niet naar beneden komen? En mocht je ze op een of andere manier handmatig beneden krijgen, hoe krijg je ze dan op druk?

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: E&P en Flat Jack.

Bericht door PD » wo 5 okt 2016 22:17

Het was voor ons een reden om het systeem niet te installeren.

Met een mover stel je de caravan in dwarsrichting waterpas (enkel- of dubbelasser) en in de lengterichting eenvoudig met het neuswiel. Een mover heb je toch knipoog.gif Het feit dat de originele, handbediende, uitdraaisteunen vervallen, was voor ons het doorslaggevende argument om niet voor het levelsysteem te kiezen. Ik wil fullproof zijn en niet door een technisch mankement naar huis moeten terugkeren.

Ontlasten lukt nog wel, belasten echter niet :(
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 693
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: E&P en Flat Jack.

Bericht door Mstuniek » do 6 okt 2016 06:58

Deels offtopic.
Met de Enduro autosteady draai je dan na het waterpas zetten met mover en neuswiel weliswaar alleen de poten elektrisch in en uit met de mover accu/batterij maar kan het ook bij storingen nog handmatig bedient worden en scheelt fors in de kosten.
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: E&P en Flat Jack.

Bericht door PD » do 6 okt 2016 07:06

RE.gif
Enduro Autosteady dient er slechts voor om de uitdraaisteunen te bedienen zonder te bukken en dus niet om de caravan waterpas te zetten. Je draait tenslotte de poten pas uit wanneer de caravan al waterpas staat. Een goed alternatief voor Autosteady is voor de meeste caravanners dan ook een accuschroever.

E&P en Flat Jack zijn juist wel systemen om de caravan waterpas te zetten.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
JAJB
Berichten: 366
Lid geworden op: za 23 aug 2014 11:30
Locatie: Dorst

E&P en Flat Jack.

Bericht door JAJB » do 6 okt 2016 07:18

Hoe t met de uitdraai poten zit weet ik niet, die vraag zou bij een dealer neerleggen.

Maar aks t alleen om waterpas zette gaat en je wilt er een systeem voor zou ik de uitgeklede versie pakken, die kan je doormidden van een ventiel altijd omzeilen!

Edit: zijn de uitdraait steunen niet ook elektrisch ipv hydraulisch?
Opel Vectra 2.2 Directt, KIP Greyline 53 TDB Special '07, Unico Genua 280 + Uitbouw
*Ultra Heat, Reich Mover, Satenne R2, Dometic B2200*
Afbeelding

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: E&P en Flat Jack.

Bericht door Ab » do 6 okt 2016 15:01

Mensen waar maak je je druk om.
Wat doe je als het niet werkt...
Vergeleken met de trekauto is dit een supersimpel iets.
Aan een auto kan veel meer kapot. :lol:
Die dan ook maar laten staan? mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: E&P en Flat Jack.

Bericht door Diny » do 6 okt 2016 16:58

Als ik er het geld voor over zou hebben zat bij de camper dat E&P systeem er vanaf de aanschaf onder.
Ideaal om de zien hoe een camper netjes vastgezet wordt.
Bij een caravan zie je het systeem minder vaak, maar ik zou niet twijfelen en E&P bellen om de vragen te stellen.
Of het in alle gevallen zo is, dat de uitdraaipoten komen te vervallen weet ik niet. Die zou ik er onder willen houden voor het geval dat ........

Maar zoals de vorige schrijver opmerkt: er kan ook aan de auto iets mis gaan.
Om maar niks te zeggen over weigerende movers mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 693
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: E&P en Flat Jack.

Bericht door Mstuniek » vr 7 okt 2016 12:26

PremiumDiscovery schreef:RE.gif
Enduro Autosteady dient er slechts voor om de uitdraaisteunen te bedienen zonder te bukken en dus niet om de caravan waterpas te zetten. Je draait tenslotte de poten pas uit wanneer de caravan al waterpas staat. Een goed alternatief voor Autosteady is voor de meeste caravanners dan ook een accuschroever.
Dat is ook precies wat ik schrijf (en bijzonder fijn voor mensen waarvoor het lastig is om te bukken door welke oorzaak ook).
En ja voor de mover op (en af) de banden te zetten heb ook ik een accuschroever.
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

ducygne
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 21:39

Re: E&P en Flat Jack.

Bericht door ducygne » zo 30 okt 2016 21:48

Ik heb ervaring met de voorloper van E&P, het Level en Lock Plus systeem. Niet omdat het moet maar omdat het kan.

In het begin heb ik dezelfde twijfel gehad maar tot op heden is dit ongegrond. Tot nu toe is het een betrouwbaar systeem gebleken. Als je op dit forum en op caravantrekker zoekt, zal je geen negatieve verhalen over dit hydraulische systeem vinden. En als je het echt niet vertrouwt, dan leg je een set steunen in de caravan. Als het systeem dan onverhoopt toch weigert, kan je je caravan toch ondersteunen. 'Indraaien' kan altijd door de (olie)druk weg te nemen. Succes met je beslissing.
BMW 3-serie touring met Kip Isa White 47 TEB gedownsized naar BMW 1-serie met Kip Kompakt

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: E&P en Flat Jack.

Bericht door Conradi » ma 31 okt 2016 13:03

Gil1972 schreef:Je moet ervoor zorgen dat de hydraulische druk verdwijnt Dit kan door de slangetjes onder de wagen los te koppelen en de olie eruit te laten lopen.
Ehh, op die slangen staan dat toch oliedruk? Hoe wil je die dan veilig loskrijgen?

Los daarvan. ik kan me de afgelopen 15 (!) jaar eigenlijk niet heugen dat ik de caravan niet vlak had staan. Al die tijd heb ik namelijk een ongebruikte Milenco Aluminium Leveller meegesleept. Met de mover gebruik ik nu een Rundkeil, tot nu toe alleen om 'm waterpas naast het huis te zetten. Als er al een horizon-probleem was, was het in de lengte. Een grote caravan heeft nu eenmaal het nadeel om in zo'n situatie òf met de dissel in de grond, òf met de achterkant omhoog te komen staan.

Kortom ik zie de noodzaak van zo'n mooi systeem niet. Oplossingen om automatisch de poten uit te draaien - dat begin ik ook wel'es te merken - zijn goedkoper en vooral lichter. Of zie ik iets over het hoofd?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”