bandenspanning.

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Plaats reactie
jolluh1975
Berichten: 18
Lid geworden op: di 19 aug 2014 19:09

bandenspanning.

Bericht door jolluh1975 » wo 20 jul 2016 20:38

hallo
ik had een vraag met betrekking tot de bandenspaning.
als ik bij ons in de disselbak kijk moeten wij 4,5 bar druk er in hebben.
maar het stickertje boven het wiel geeft 3,5 bar aan.

welke kan ik nu het beste aan houden.
BMW e39 530i, Hobby de luxe easy 440 Sf

Sugar
Berichten: 361
Lid geworden op: di 24 jun 2014 15:52
Locatie: tussen Arnhem en Nijmegen

Re: bandenspaning.

Bericht door Sugar » wo 20 jul 2016 21:12

Wat staat er als maximale druk op de band? Bij die aanbevolen druk heeft de band de draagkracht waar hij voor bedoeld is. Die druk zou ik aanhouden. Bij 4.5 bar praat je trouwens al over versterkte banden, zogenoemde C-banden.
Toyota Auris TS 1.2T CVT uit 2017. Tot september 2017 met Hobby 400SF de luxe easy uit 2002. Nu even niks.

HanK
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 19:19
Locatie: Einde A9

Re: bandenspaning.

Bericht door HanK » wo 20 jul 2016 21:16

RE.gif
Dat is de maximale druk, voor een bepaald gewicht,maar kijk eens wat het maximale gewicht is van de caravan en bepaal dan de druk in je band.
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: bandenspaning.

Bericht door Pino » wo 20 jul 2016 21:20

Dat kan ik beamen! In principe hanteer je de maximale druk die op de caravan staat. Maar wanneer je ook echt aan het max gewicht van de caravan zit en de banden kunnen het aan is 0,1 of 0,2 hoger alleen maar beter voor de stabiliteit.
Klakkeloos maximum druk van de banden aanhouden zou ik niet doen. Dat werd mij ooit geadviseerd, maar had toen een stuiterende caravan.
Edit: forum lid Jadatis hier heeft een mooie rekentool voor de beste druk op basis van jouw caravan en jouw gewicht
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: bandenspaning.

Bericht door Jadatis » wo 20 jul 2016 21:29

Waar lees je dat van, in de dissel-bak ? Van de reserveband misschien, dan is dat de druk waarbij de maximum load van de band gedragen mag worden. De 3,5 is mogelijk uitgerekent voor de Maximum toegelaten massa ( MTM) dus wat je caravan maximaal totaal mag wegen.
Ik kan het voor je uitrekenen met door mij gemaakte calculator.
Daarin nodig 4 gegevens om in te voeren.

MTM of werkelijk totaal gewicht.
Aantal banden op de weg van de caravan, tijdens het rijden ( klinkt moeilijk, maar is om de grapjassen voor te zijn die het neuswiel en reservewiel ook mee gaan tellen).
Maximum load of loadindex van de banden ( die op de weg zijn tijdens rijden knipoog.gif ).
De referentiedruk =koude druk waarsch. jouw 65psi/4,5bar.

Tegenwoordig wil ik ook de maximum snelheid van de band weten, en de maximum snelheid die je rijdt met caravan achter, en geen minuut overheen gaat.

Pino: toen ik mijn bericht wilde bevestigen , kwam de melding dat iemand tijdens mijn schrijven een post had ingevoerd, dus dat ik die eerst moest lezen, en daar haal je mijn berekeningen ook al aan

Dus zoek die gegevens op banden en caravan ( metaalachtig plaatje ergens) , en je krijgt een uitgebreid advies van mij.
Groeten van een Eigenwijze zelf-benoemde bandendruk-specialist
(ja dat is ) Peter
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

bandenspanning.

Bericht door Stigter » wo 20 jul 2016 22:31

Voorbeeld berekening graag dit zijn de specs van mijn caravan en banden.

Caravan TMM 1500 KG
Max load 800 KG
Enkelasser
Koud 65 psi
Snelheid 90 op cruisecontol inhalen to 100 per uur
Heb ze op 3.5 bar staan.

En natuurlijk dan de vraag waarom geen 4.5 bar als dat de conclusie word.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groet Arnold

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: bandenspanning.

Bericht door Jadatis » do 21 jul 2016 22:44

Met die gegevens kom ik uit op 4,5 bar , uitgaande van snelheidscode Q of hoger, wat betekent dat de maximum load voor 4,5 bar en 160 km/u berekend is.
Dat gegeven heb je nog niet gegeven.

Met deze druk , gesteld dat mijn ingeschatte snelheidscode klopt,160 kg gecombineerd mindergewicht en ongelijk gewicht R/L, voordat de boel volgens mijn bediscussiëerbare norm gaat stuiteren ( geregeld schrijft anderen, dat je nog hoger kunt gaan in de druk), en 4% op de trekhaak is 60 kg.
Dit is bijvoorbeeld 80 kg minder gewicht dus totaal 1420 kg en 80 kg ongelijk gewicht R/L.

Reken ik het uit met de officiële formule en geen reserve dan kom ik uit op 4,15 bar dus nog steeds hoger dan 3,5 bar.

Nu is 800 kg draagvermogen weinig voorkomend, vaak gebruikte banden hebben voor enkelas 850 kg en voor dubbellucht( 4 banden op de as) 800 kg .
Dus kijk dat ook even na of je niet de dubbellucht Maxload gegeven hebt.

Maar ook dan kom ik uit op 4,3 bar met mijn berekening, en met de officiële en geen resserve 3,7 bar, dus nog steeds hoger dan op de caravan. Misschien kun je aan de reserveband ( vaak al vanaf begin nooit vervangen) zien of die mogelijk een ander formaat en draagvermogen heeft wat de 3,5 bar zou kunnen verklaren.

Dus resumee, ik kom toch op 4,5 bar uit met je gegevens.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: bandenspanning.

Bericht door Stigter » do 21 jul 2016 23:54

Bedankt voor de berekening en excuus maar single max load is 900 KG per band even kijken in een donkere schuur was geen goed idee. Snelheidscodering N dus tot 140km.
Kogeldruk max 100 KG volgens de diverse specs. dat hou ik ook aan.
Wat er op de caravan stond weet ik niet het eerste cijfer is niet meer leesbaar. Reserveband is vervangen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groet Arnold

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: bandenspanning.

Bericht door Jadatis » vr 22 jul 2016 22:19

900kg tot 140 km/u band , is omgerekend naar 160 km/u 850 kg , en daar reken ik mee om de hoogste druk te krijgen zonder gestuiter.
En daar kwam uit 4,3 bar dus dat wordt dan mijn advies, maar 4,5 bar op je meter is mogelijk maar 4,1 bar in werkelijkheid, dus houdt dan die 4,5 bar maar aan.

Hoe oud is de caravan, mogelijk waren de originele banden Standaard load (SL= gewone autoband) of XL.reinforced/extraload, waar ze toentertijd 10% bij het draagvermogen telden, als je 10% hogere druk aanhield en niet harder dan 100km/u reed, een regeling die tot veel band-problemen heeft geleid omdat de caravans zwaarder geworden zijn en het werkelijk gewicht op een band vaak al over die maximum load plus 10% ging, en ook over die 100 km/u soms gereden werd.

Dan werd uitgegaan van SL 2,5 bar referentiedruk ( tot160km/u) +10% = 2,75 bar maar vaak maximum koude druk die best eens 3,5 bar geweest kan zijn, hielden sommige caravan-fabrikanten dan aan.
Voor XL referentiedruk 2,9 bar werd dan +10%= 3,2 bar, maar zelfde verhaaltje dan weer om op 3,5 bar uit te komen.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: bandenspanning.

Bericht door Stigter » za 23 jul 2016 10:24

Bedankt ga ze op 4,5 bar druk zetten en het straks uitproberen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groet Arnold

annemia
Berichten: 69
Lid geworden op: za 18 jun 2011 13:42
Locatie: Groningen

Re: bandenspanning.

Bericht door annemia » ma 19 sep 2016 12:29

Hoewel de laatste post al een aantal maanden geleden geplaatst is, hoop ik dat een aantal mensen mijn vraag wel zullen lezen.

Waar gaat het om.
Op mijn caravan, een Kip Greyline 53 staat bij de wielkasten een aanduiding met aanbevolen bandenspanning 4,25 bar.
De TMM is 1.700 kg.

Vorige week heb ik er nieuwe banden om laten leggen, bandenmaat 205 / 65 / 15 C.
Dit is ook de maat die Kip adviseert.
Op de banden staat maximum load 850 kg en maximumdruk 55 psi.
Dit is behoorlijk minder dan de druk die Kip adviseert.

Wat is nu wijsheid? 55 psi aanhouden???
Kip Greyline 53 TEB met Volvo XC40 T5 AWD

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: bandenspanning.

Bericht door Hobby Linka » ma 19 sep 2016 12:55

RE.gif

55 psi komt overeen met 3,79 bar.
PSI.JPG
PSI.JPG (28 KiB) 5740 keer bekeken
Het verschil tussen je vorige band en de nieuwe is 0,46 bar. Ik zou de druk van de nieuwe band aanhouden. Wat er op de wielkast staat is de druk van je vorige band. Je nieuwe band heeft een andere maximale druk. Dat is nu eenmaal het gevaar van druk op een wielkast aangeven.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: bandenspanning.

Bericht door Jadatis » ma 19 sep 2016 17:37

Als ik deze band google, dan kom ik op een antwoord van ANWB van 2015 en daar fout zelfs 50 psi =3,4 bar koude druk als druk nodig voor de maximum load tot 160 km/u. Dit is de At druk voor een Amerikaans systeem C-load band, die Kleber daar fout toepast op een 6pr band, waar 55 psi=3,75 bar de gebruikelijke AT-druk is ( koude druk nodig om de maximum load van 850 kg te dragen tot 160 km/u zonder dat je rubber te warm wordt bij rijden met 160 km/u.

In oude copy van Michelin staat wel de goede 55 psi met 102 Loadindex=850 kg draagvermogen.
Daar ook druk/draagvermogenslijst met 3,75 bar dus 55 psi als maximum aangegeven.

Dus om die 1700 kg (=2x 850 kg) op de as te dragen dien je maar 3,75 bar te gebruiken.
Omdat door gewichtsverschil R/L ( 80 kg komt voor) en drukverlies in te dekken, etc etc, zou je 10 % bij dit gewicht op kunnen tellen, en daar de druk voor uitrekenen, en kom je op 4,1 bar, wat de bandenfabrikanten tegenwoordig bij een C-band niet meer toestaan als koude druk, maar voor de veiligheid ( om klapband te voorkomen na 3 jaar) zou je die wel moeten voeren.
Je kan altijd zeggen dat je die 3,75 bar bij vriespunt, dus 0 gr C , gevuld heb, en dat dat bij 20 gr ,4,1 bar is, is de bandenfabrikant ook weer tevreden en jij rijdt met een veiliger druk rond .
Maar dus die 4,5 bar is niet nodig.

Als je de druk met een 100% nauwkeurige meter zou meten ( komt niet voor) , dan zou je bij een max snelheid van 120km/u ( waar je geen minuut overheen gaat) dan zou je volgens mijn spreadsheet 3,7 bar kunnen gebruiken, met nog speling voor gewichtsverschil R/l en licht overgewicht , samen 180 kg . Dat is bijvoorbeeld 80 kg gewichtsverschil met 100 kg meergewicht dus totaal 1800 kg, wat niet ondenkbaar is .

Veel meters geven te hoge druk aan , 5 a 10 % komt geregeld voor, dus 4,1 bar die je meet, kan in werkelijkheid ergens tussen 3,9 en 3,6 bar in zitten , en dan heb je dus toch nog voor 120 km/u een druk die geen oververhitting geeft.

Kortom , mijn advies , vullen tot 4,1 bar, ventiel en band kan het hebben , en kans op klapband, anders dan door spijker, is praktisch nul.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
duwerke
Berichten: 509
Lid geworden op: do 1 apr 2010 12:34
Locatie: Menen

Re: bandenspanning.

Bericht door duwerke » zo 12 aug 2018 12:48

@Jandatis.
Wat zou de correcte bandenspanning voor mijn caravan zijn?
Caravan: Fendt tendenza 515SG MTM 1700kg
.
Banden die gemonteerd zijn: zie foto.

Bedankt voor de hulp en de info!



Afbeelding

Afbeelding



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo XC90 Inscription T8 Long Range 455Pk / Fendt Tendenza 515SG Performance - Truma XT mover - Thule 6200 luifel - Fortex Circum voortent

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: bandenspanning.

Bericht door Jadatis » zo 12 aug 2018 20:49

Kort : advies 4,6 bar en dan 70 kg op trekhaak is 4%.
Dit is hoogste druk waarbij grip nog acceptabel is, en de boel volgens mijn bepaalde normen niet gaat stuiteren.
Uitgerekent voor 1700 kg, omdat praktijk leert dat ook een caravan mwt zo'n hoge MTM 9 van de 10 keer ook echt tot dat gewicht beladen wordt, of zelfs overbeladen.

Dan nu lange verhaal.
Eerst over je banden. Semperit is een merk van Continental, en deze geeft vaak en de druk waarbij de maximum load gedragen mag worden tot 160 km/u, heet referentiedruk, maar noem ik verder AT-druk, omdat die vaak achter AT staat bij C-banden. Maar ook de maximum toegelaten koude druk, zoals op je foto.
Achter de maten en loadindex en snelheidscode zetten ze dan zonder AT 65 psi in jouw geval.
Ik heb bij andere banden van hun steeds 10 psi hogere maxcold gezien dan AT-druk die trouwens ook koud gemeten bedoeld is. Maar check dit op de bandwang , want ze werken bij 6 pr/D-load ook vaak met 4,75 bar bij Continental/Semperit/Vanco.

Dan heb ik de druk bepaald met eerst reserve bijgeteld op die 1700 kg, en dan uitgerekent met mijn eigen extra strenge formule, die tot iets hogere drukken lijdt dan de officiële Europese formule, en naar mijn conclusie, er voor zorgt dat de invering hetzelfde blijft als wanneer maxload en AT- druk .

Maar hoeveelel kan het dan nog lijden voordat er schade aan een band ontstaat door oververhitting?
Daarvoor uitgegaan van max snelheid, waar je in gebruik ook maar geen minuut overheen gaat, van 120kmu.
Dan mag je voor iedere 10 kmu lager dan 160kmu er 1 loadindexstap bijtellen en komt je 104 dus op 108, is 1000kg draagvermogen per band.
Dit ingevuld geeft druk van 4,1 bar.

Stel , je koude werkelijke druk ( als temp in band= temp buiten de band) is bij 18 gr c 4,1 bar( door drukverlies in tijd of onnouwkeurige drukmeting) en gewicht op trekhaak is 20 kg lager dus 50 kg, en totaalgewicht caravan is 70kg meer dus 1770 kg, en dan ook nog ongelijk gewicht R/L van 90 kg, dan nog geen oververhitting van de zwaarst beladen band als je 120kmu rijdt constant.

Eenmaal lang genoeg oververhit rubber maakt het hard, en dan zal ieder volgende buiging dat stuk steeds een stukje verder scheuren tot na 3 jaar soms pas de band zover beschadigd is dat ie klapt.
Als je dan daarna de druk verhoogd, dan gaat dat proces alleen maar sneller, en dan krijgt de hoge druk de schuld.

Tegenwoordig is bij veel fabrikanten de ATdruk ook de maxcold, maar jouw band en ook de CP banden voor campers bedoeld, geven een maxcold aan die hoger is ( CP 80 psi is 5,5 bar) en dan mag het weer wel.
Dus de 4,6 bar advies , mag bij jouw banden ook gewoon van de fabrikant, ook al is die boven de 65psi/4,5bar AT-druk( maar check dat nog even op bandwang).

Genoeg wel weer even, nog vragen , stel ze gerust.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”