Auto-uitdraaisteunen

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
bertgolf116
Berichten: 142
Lid geworden op: do 26 mar 2015 14:45

Re: Auto-uitdraaisteunen

Bericht door bertgolf116 » za 7 mei 2016 09:17

RE.gif
Heb ook een Enduro mover type EM305 automaat , maar ik vindt het vreemd dat ik bij de set AS101 een losse afstandsbediening krijg die niet universeel is terwijl je bij set AS201 een universele AB krijgt waarmee je mover en poten kan bedienen.... weenie.gif boos.gif
Het verschil in sets zoals genoemd is spindels met of zonder uitdraaisteunen en dat heeft niets met de AB te maken....zoals gezegd dan is het prijsverschil wel erg groot.
@Theo , ik weet zeker dat je er geen spijt van gaat krijgen. haphop.gif thumbup.gif blij.gif
En sterkte met de benen en rug zwaaien.gif
Mazda CX5 2.5l aut. 4wheel met Knaus Südwind 450 FU 60 years edition 2021

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Auto-uitdraaisteunen

Bericht door Jan van Vijven » za 7 mei 2016 09:50

Zit al het aansluitmateriaal ,zoals kabels, er bij?
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
bertgolf116
Berichten: 142
Lid geworden op: do 26 mar 2015 14:45

Re: Auto-uitdraaisteunen

Bericht door bertgolf116 » za 7 mei 2016 10:24

RE.gif
Alles is geheel kompleet, heb de verpakking geopend en letterlijk boutjes moeren draadklemmen Tiraps etc..
Er ontbreekt letterlijk helemaal niets inclusief een installatiefolder thumbup.gif
Mazda CX5 2.5l aut. 4wheel met Knaus Südwind 450 FU 60 years edition 2021

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 693
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: Auto-uitdraaisteunen

Bericht door Mstuniek » za 7 mei 2016 10:27

RE.gif RE.gif Al het materiaal zit er bij. Deze set is echter met verzwaarde uitdraaisteunen iets dat niet standaard iedere caravan heeft. Ze geven voor de AS101 ook aan dat er steunen onder moeten zitten die 1000/1250 kg moeten kunnen dragen, over het algemeen dus de brede uitvoering, type Stabiel (los circa 60 euro/stuk) en Premium (los circa 100 euro/stuk). Daarnaast heb je nog korte en lange (mijn voorkeur) versies, let dus goed op.
Als je weet wat deze poten los kosten verklaard dat wellicht het prijsverschil. Bij mijn aanschaf moesten ook de oude steunen vervangen worden en heb ik onder inhouding van de oude steunen korting gehad op de nieuwe steunen.
De installatiefolder (bertgolf116) is wat ik eerder in een link heb aangegeven en veel informatie bevat.
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

Gebruikersavatar
bertgolf116
Berichten: 142
Lid geworden op: do 26 mar 2015 14:45

Re: Auto-uitdraaisteunen

Bericht door bertgolf116 » za 7 mei 2016 11:10

RE.gif
Beste Mstuniek,
Je hebt helemaal gelijk en je installatiefolder is perfect, echter onder de Fendt van Theo en de meeste caravans van recente bouwjaren, zitten al verzwaarde uitdraaisteunen zodat je eigenlijk alleen maar de electrische spindels nodig hebt. De vraag blijft waarom men dan niet meteen een multi functionele afstandsbediening bij de set doet?
Kan je de 2 AB bij de importeur omruilen (mogelijk met bijbetaling) tegen de multi uitvoering? weenie.gif weenie.gif scratch.gif

Groet Bert
Mazda CX5 2.5l aut. 4wheel met Knaus Südwind 450 FU 60 years edition 2021

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Auto-uitdraaisteunen

Bericht door AadB » za 7 mei 2016 11:33

Ik heb begrepen dat enduro movers tegenwoordig met de eigen smartphone kunnen worden aangestuurd.
Geldt dat ook niet voor de uitdraaisteunen? Want dan heb je helemaal geen AB meer nodig.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 693
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: Auto-uitdraaisteunen

Bericht door Mstuniek » za 7 mei 2016 11:41

@bertgolf116, antwoord daarop moet ik je schuldig blijven dat weet ik ook niet, ik ben slechts een simpele gebruiker en was dit enige jaren geleden niet aan de orde. Onderaan de installatiefolder staan volgens mij 2 bedrijven genoemd, uit Wuppertal (D) en Frankrijk, misschien daar die vraag neerleggen?
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

Gebruikersavatar
bertgolf116
Berichten: 142
Lid geworden op: do 26 mar 2015 14:45

Re: Auto-uitdraaisteunen

Bericht door bertgolf116 » za 7 mei 2016 12:19

RE.gif

@ Mstuniek,
Had de vraag al bij de Benelux importeur neer willen leggen maar die was afgelopen week constant in gesprek, blijf het toch proberen want ik begrijp (ook als simpele gebruiker) niet waarom ik geen multifunctionele AB mag hebben als ik beide producten heb aangeschaft.
De nieuwe mover type EM405 smart is alleen met telefoon optie uitgevoerd...
Ik hou jullie op de hoogte mbt antwoorden van de importeur weenie.gif

Groet thumbup.gif
Mazda CX5 2.5l aut. 4wheel met Knaus Südwind 450 FU 60 years edition 2021

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Auto-uitdraaisteunen

Bericht door karelV » za 7 mei 2016 12:26

AadB schreef:Ik heb begrepen dat enduro movers tegenwoordig met de eigen smartphone kunnen worden aangestuurd.
Geldt dat ook niet voor de uitdraaisteunen? Want dan heb je helemaal geen AB meer nodig.
Klopt Aad maar ik ben daar niet zo van, ten èèrste heb ik zelf geen i-phone en ten tweede als het word gehackt en ik lig lekker te slapen en de poten gaan dan omhoog en de caravan wordt verplaatst, daar lig ik niet op te wachten. mrgreen.gif mrgreen.gif knipoog.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Auto-uitdraaisteunen

Bericht door AadB » za 7 mei 2016 16:34

RE.gif
awhoea.gif awhoea.gif
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Vliedje

Re: Auto-uitdraaisteunen

Bericht door Vliedje » zo 8 mei 2016 13:37

Geen ervaring met een dergelijk systeem. Maar er zijn er meer op de markt, zoals deze.

http://www.caravantechniek.nl/caravante ... nings.html

Theo Aerts
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 8 feb 2016 15:05
Locatie: Nieuwleusen

Re: Auto-uitdraaisteunen

Bericht door Theo Aerts » zo 15 mei 2016 21:49


Je hebt twee types tw EM 405 Smart + EM 304 Smart , maar ik vind de AB voldoende en die is wel te combineren met de Steady AS201. thumbup.gif
Mazda CX-5 TS+Bose 2016 +Fendt Diamant 510 TG 2006+Philips 24 ``Led TV+DVD speler+Bose-Solo-5+Digitenne +Alu-LPG Gasfles+Mover ENDURO EM305A +Optima-yellow 55Ah

Gebruikersavatar
bertgolf116
Berichten: 142
Lid geworden op: do 26 mar 2015 14:45

Re: Auto-uitdraaisteunen

Bericht door bertgolf116 » zo 19 jun 2016 21:36

Nou, Theo de Enduro autosteady as101 zitten er onder en het werkt perfect! thumbup.gif
Wel wat problemen gehad met de twee voorste uitdraaisteunen die een verlengde draaistang hadden, maar alles is nu opgelost ( viel wel mee) en werkt naar behoren. zwaaien.gif Aansluiten is hetzelfde als met de mover dus goed zelf te doen. mrgreen.gif
Mazda CX5 2.5l aut. 4wheel met Knaus Südwind 450 FU 60 years edition 2021

Theo Aerts
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 8 feb 2016 15:05
Locatie: Nieuwleusen

Re: Auto-uitdraaisteunen

Bericht door Theo Aerts » ma 20 jun 2016 00:12


Heb gisteren een set AS201 besteld bij de dealer met AB.
Montage gepland 1 augustus dus ben ik benieuwd hoe dat uit gaat pakken. mrgreen.gif mrgreen.gif
Mazda CX-5 TS+Bose 2016 +Fendt Diamant 510 TG 2006+Philips 24 ``Led TV+DVD speler+Bose-Solo-5+Digitenne +Alu-LPG Gasfles+Mover ENDURO EM305A +Optima-yellow 55Ah

Gebruikersavatar
bertgolf116
Berichten: 142
Lid geworden op: do 26 mar 2015 14:45

Re: Auto-uitdraaisteunen

Bericht door bertgolf116 » zo 14 aug 2016 10:09

Hallo,
Nog even ter aanvulling, het systeem zet zich zeer stevig maar gelijkmatig vast en lijkt daardoor wel verankerd aan de grond . Resultaat is dat wij C strandstoel.gif Werkelijk beter slapen dan voorheen toen we handmatig de poten uitdraaiden. Een echte aanrader. thumbup.gif .Ben benieuwd wat Theo zijn ervaringen zijn.
Mazda CX5 2.5l aut. 4wheel met Knaus Südwind 450 FU 60 years edition 2021

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Auto-uitdraaisteunen

Bericht door p_vingerhoets » zo 14 aug 2016 13:20

Zou dit systeem ook kunnen werken via de auto accu zodat een losset accu niet nodig is.

In de zin van auto afkoppelen en waterpas zetten en dan met aangesloten stekker en draaiende motor de steunpunten hun werk laten doen

Heb geen mover in de caraven dus ook geen accu
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Auto-uitdraaisteunen

Bericht door Micky » zo 14 aug 2016 14:57

RE.gif

Dat wordt lastig als de plek zo is dat de auto er niet voor kan staan.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Auto-uitdraaisteunen

Bericht door Jan van Vijven » zo 14 aug 2016 15:05

Lijkt me handiger dat je een mover aanschaft, met een mover en een keg kun je wel levelen. Andersom lijkt me niet mogelijk.....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Auto-uitdraaisteunen

Bericht door Conradi » zo 14 aug 2016 15:25

Dat is mijn ervaring ook Jan. Mijn dealer had voor 't eerst zo'n leveler ingebouwd en was een beetje aan het pushen. Toch masr even afgehouden.
Een banaan (Rundkeil) werkt super!
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Theo Aerts
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 8 feb 2016 15:05
Locatie: Nieuwleusen

Re: Auto-uitdraaisteunen

Bericht door Theo Aerts » zo 14 aug 2016 22:08

bertgolf116 schreef:Hallo,
Nog even ter aanvulling, het systeem zet zich zeer stevig maar gelijkmatig vast en lijkt daardoor wel verankerd aan de grond . Resultaat is dat wij C strandstoel.gif Werkelijk beter slapen dan voorheen toen we handmatig de poten uitdraaiden. Een echte aanrader. thumbup.gif .Ben benieuwd wat Theo zijn ervaringen zijn.
Mijn systeem word pas begin volgend jaar geïnstalleerd................
Word vervolgd...................
Mijn dealer heeft dit systeem nog nooit aangebracht/geïnstalleerd dus ik wil nog even wachten , en we gebruiken de wagen nog/niet in de winter.
Vroeger wel met de kids maar dat is alweer zo`n 30 jaar geleden.
Dus we moeten daar nog even over nadenken , past dat wel bij onze leeftijd ??
Conditie is wel even veranderd zeg maar .................. mrgreen.gif
Mazda CX-5 TS+Bose 2016 +Fendt Diamant 510 TG 2006+Philips 24 ``Led TV+DVD speler+Bose-Solo-5+Digitenne +Alu-LPG Gasfles+Mover ENDURO EM305A +Optima-yellow 55Ah

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Auto-uitdraaisteunen

Bericht door Pino » za 17 dec 2016 20:48

Ik haal dit draadje naar voren omdat ik overweeg een autosteady systeem aan te schaffen.
In een ander draadje had ik bericht dat ik Al-ko Bigfoots had gekocht, maar helaas. Mijn Hobby heeft een BPW chassis en dito steunen, dus die foots passen niet en gaan retour.
Aangezien ik toch aan het browsen was naar voeten en steunen kwam ik Enduro autosteady weer tegen en ga me er eens verder in verdiepen. Twee vragen komen bij mij op.
- Zijn de Enduro's steviger dan verzwaarde BPW steunen zoals ik die nu heb?
- Waarom hanteren zij een max van 2000kg aangezien de uitdraaisteunen ter ondersteuning zijn en niet om de caravan volledig te dragen?

Verder uiteraard benieuwd of er inmiddels meerdere gebruikers zijn van een autosteady systeem.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
Theo de Man
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 4 jan 2015 12:22
Locatie: Thuvine

Re: Auto-uitdraaisteunen

Bericht door Theo de Man » wo 21 dec 2016 11:14

RE.gif
@Pino hier ben ik ook erg benieuwd naar, ook wat nu precies de werking is, normaal als de poten aan de grond zijn geef ik nog een slag of 3 extra hoe gaat dat met dit systeem??
Zag ook al op een filmpje dat ze de cararavan er mee waterpas zetten omdat je ze afzonderlijk kunt bedienen maar dat is toch niet de bedoeling lijkt me ??
Dus het enige gemak zou dan zijn ""electrisch uitdraaien"" i.p.v handmatig maar die laatste 2 á 3 slagen dan die we normaal met de hand doen???
Kost wel wat maar wat krijg je er precies terug? de poten uitdraaien met de accuboor werkt ook goed maar moet wel op de knietjes natuurlijk.
Ben benieuwd wat de reactie's zijn van de gebruikers van dit systeem...
Verder wensen wij iedereen hele fijne feestdagen en een sprankelend begin van een jaar vol liefde, gezondheid, respect en veel caravangenot..

[kerstzwaai.gif] [kerstzwaai.gif]
Sorento 3.3 & Adria Adora 572ut met Fortex Aronde luifel , E&P 6 steuns levelsysteem.
"" keep your friends close but your enemies closer ""

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Auto-uitdraaisteunen

Bericht door JPGeetje » wo 21 dec 2016 12:10

Pino schreef: - Zijn de Enduro's steviger dan verzwaarde BPW steunen zoals ik die nu heb?
- Waarom hanteren zij een max van 2000kg aangezien de uitdraaisteunen ter ondersteuning zijn en niet om de caravan volledig te dragen?
Als ik het goed begrepen heb uit de link aan het begon van dit draadje, blijven bij de Enduro, de reeds aanwezige uitdraaisteunen gewoon zitten en worden alleen de spindels vervangen door elektrische van Enduro.
Dat max. gewicht zal duiden op de statische gewichten die de Eunuro spindels kunnen verdragen.
Het heeft dus niets met het optillen te maken want daar kunnen die originele steunen ook niet tegen.
Wel zullen dus de uitgedraaide steunen mogen worden belast tot een gewicht van 2000/4 is 500kg per stuk.
De standaardsteunen mogen meer gewicht hebben dus zou je kunnen stellen dat de Enduro spindels de zwakste schakel is. [kerstscratch.gif]
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Auto-uitdraaisteunen

Bericht door Pino » wo 21 dec 2016 12:24

RE.gif Er is een mogelijkheid huidige spindels te vervangen. Maar ook om de complete steunen te vervangen. Ze hebben een Alko en BPW versie. In mijn geval zou dat dan BPW moeten worden.
Maar het kan zeker dat die spindels de zwakste schakel zijn. In elk geval bepaalt de elektronica de grens van hoe hard ze op spanning worden gezet.
De steunen zijn inderdaad voor steun en niet voor levelen of optillen. Vandaar dat ik die 2000kg niet begrijp. Wellicht trekken ze ergens een grens.
Zowiezo heb ik nog 2 assen die het gewicht dragen en is er ook geen sprake van de zgn wip waardoor er erg veel belasting voor of achter komt zoals bij een enkelasser.
Ik denk niet dat je 2000/4 mag rekenen, want er is immers geen sprake van de de steunen de hele hut moeten dragen. Ook bij gewone steunen is dat not done.

RE.gif RE.gif Klopt Theo, je vervangt de boormachine hiermee en moet zelf eerst de hut waterpas zetten.
Maar verder is het een gemaks optie/gadget
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
Theo de Man
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 4 jan 2015 12:22
Locatie: Thuvine

Re: Auto-uitdraaisteunen

Bericht door Theo de Man » wo 21 dec 2016 12:36

RE.gif
Daar was ik al bang voor @Pino, [kersthuilen.gif] voor mijn geen optie want ik vind het te duur voor alleen een eenvoudige gemaksoptie zolang ik nog enigszins kan bukken.
[kerstknipoog.gif [kerstwoehoehaha.gif].
Sorento 3.3 & Adria Adora 572ut met Fortex Aronde luifel , E&P 6 steuns levelsysteem.
"" keep your friends close but your enemies closer ""

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”