ACR versus iTBS

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: ACR versus iTBS

Bericht door witjesm » zo 27 mar 2016 08:56

Overigens om nog wat over de techniek te zeggen. Volgens mij is er een 5/3 ventiel geplaatst met snelontluchting in de neutrale middenstand. Dit is gedaan om de cilinder met behulp van veren in een middenpositie te kunnen houden in deze stand werkt de oplooprem normaal. Als A bekrachtigd wordt gaat de cilinder in de niet remmen positie en als B bekrachtigd wordt dan remt de caravan tbv de antie slinger inrichting. Het is dus feitelijk een 3 positie cilinder!
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Abve

Re: ACR versus iTBS

Bericht door Abve » vr 13 mei 2016 21:29

Afgelopen week het iTBS-systeem door Triorep uit Scherpenzeel (Gld) laten monteren in m'n caravan. Het systeem weegt ca 14 kg en is gemonteerd in de disselbak op een plek waar je er geen last van hebt.
De kogeldruk is nu 97 kg, net binnen de Alko-norm van 100 kg.
Al met al zeer tevreden.

Er is in dit draadje al veel over geschreven en gediscussieerd over het nut en de toegepaste techniek.
Voor mij lijkt dit systeem een toegevoegde waarde te hebben bij het gebruik van de caravan in de bergen.
Daarnaast kan het gevoel voor veiligheid toenemen door het anti-slingersysteem dat je overigens ( ook tijdens het rijden) kunt uitschakelen. Dit zou bijv. van toepassing kunnen zijn bij het rijden op een zeer slecht wegdek.

Ik ben erg benieuwd naar de praktijk. Over enkele weken vertrekken we.
Ik zal naderhand mijn ervaringen op dit forum delen.

Gebruikersavatar
Mon1que
Berichten: 5
Lid geworden op: di 3 okt 2017 12:45
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: ACR versus iTBS

Bericht door Mon1que » za 11 nov 2017 13:01

Ik zal naderhand mijn ervaringen op dit forum delen.
Wat waren jouw ervaringen?

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: ACR versus iTBS

Bericht door Stef » za 11 nov 2017 19:55

RE.gif

Hoi Monique,

Het sijsteem rijdt zo lekker ! Dat hij nog niet terug is ! awhoea.gif
Daarom heeft Abve nog niet gereageerd !

Mvg
Stef kus.gif
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: ACR versus iTBS

Bericht door Ab » za 11 nov 2017 20:07

Jawel hoor. Een stuk terug op een van de vorige pagina's al.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Mon1que
Berichten: 5
Lid geworden op: di 3 okt 2017 12:45
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: ACR versus iTBS

Bericht door Mon1que » wo 3 jan 2018 14:27

Ik zie de ervaringen van Abve echt nergens staan in dit topic.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: ACR versus iTBS

Bericht door Micky » wo 3 jan 2018 17:11

RE.gif

ik kan me ook herinneren dat ABVE al zijn ervaringen geplaatst heeft, kijk eens in onderstaand draadje, daar is er ook veel over geschreven, wellicht dat het daar staat:

viewtopic.php?f=72&t=24842&start=125
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Abve

Re: ACR versus iTBS

Bericht door Abve » wo 3 jan 2018 19:40

Mon1que schreef:Ik zie de ervaringen van Abve echt nergens staan in dit topic.
Hey Mon1que.
Ik heb inderdaad niet meer in dit draadje gereageerd.
In de loop der tijd is het gebruik van ITBS verschillende keren gedeeld, zoals ook door Ab en Micky weergegeven.
Misschien is dit onvoldoende en daarom toch een samenvatting van mijn ervaringen in het voorjaar van 2016 in Noorwegen.
(Ik heb inmiddels ook in de Alpen dezelfde ervaring opgedaan)

We hebben verschillende afdalingen in de het Noorse Fjordengebied gereden, waaronder de wegnr. 50 van (Zuid-Noord) Hol naar Aurlandsvangen, waarbij vlak voor het meer Vassbygdvatnet, een scherpe afdaling is met verschillende haarspeldbochten en een 5-tal onverlichte, vrij smalle tunnels.
We hebben van Aurlandsvangen de zgn. sneeuwweg gereden met een lange afdaling, de steile afdaling naar Geiranger en als klap op de vuurpijl de 'beruchte Trolstigen van Zuid naar Noord gereden. Dit is een spectaculaire bergweg met 11 haarspeldbochten en een stijgingspercentage (in ons geval dus een daling) van 9 %.
Over deze laatste route worden door caravanrijders de wildste verhalen verteld.
Ik zou genoemde wegen en afdalingen niet zo ontspannen hebben gereden als nu met het ITBS-systeem.
Bij de afdaling naar Geiranger had ik bijvoorbeeld een Nederlandse bus voor mij als ook een Duitse camper.
De remmen van de bus verspreidden een blauwe walm en de remvoering van de camper stonk enorm.
Op de camping in het dal aangekomen stonden de camper en wij achter elkaar voor de toegang tot de camping.
De Duitse bestuurder was rood aangelopen en maakte zich zorgen om z'n remmen.
De beste man snapte er niks van dat mijn caravan geen verbrande remvoering had.
Daarna heb ik diverse caravans met stinkende remmen de camping zien (of liever gezegd: ruiken) oprijden.
Zelfs bij de daling van de Trolstigen hebben we geen last gehad.

Let wel: de remmen worden inderdaad (erg) heet maar niet té heet! En dat is de winst!
Terug in Nederland heb ik (voor de gein) de remmen laten controleren bij Triorep.
Men was ook daar benieuwd naar de bevindingen.
Geloof het of niet: De remmen waren nog als nieuw!
Ik heb mijn caravan enkele weken geleden bij een dealer ingeruild en kreeg ook daar complimenten over o.a. de staat van de remmen.

Ik wil niet meer zonder dit systeem rijden maar ik kan mij goed voorstellen dat menig caravanner het een overbodige luxe vindt.
Als de mogelijkheid aanwezig is, mijd ik een tunnel en ga over de pas en dat wil ik graag zo houden. Maar dat is persoonlijk.
Een ander rijdt liever over de snelwegen en dan is een dergelijk systeem niet, dan wel minder nodig.
Ook het achteruitrijden met de caravan gaat gemakkelijker.
Dit is met name een genot als je op een smallere weg in de afdaling elkaar niet kunt passeren.
Ik moest in zo'n situatie op enig moment ca 100 meter stijgend achteruit.
Geen centje pijn.
Het is natuurlijk wel van belang dat de auto voldoende vermogen heeft en de gewichtsverhouding in balans is.

Samengevat: Voor mij een prima systeem voor de wijze waarop wij de vakantie beleven thumbup.gif

Gebruikersavatar
Mon1que
Berichten: 5
Lid geworden op: di 3 okt 2017 12:45
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: ACR versus iTBS

Bericht door Mon1que » wo 3 jan 2018 19:51

Dankjewel voor je uitgebreide verslag. Ik vindt het erg goed klinken. Maar twijfel toch nog omdat er nu ook ACR met strekautomaat te koop is.
http://arcsystems.nl/info%26contact%202016.html En voor mijn caravan het verschil in gewicht tussen beide systemen ook belangrijk is.

Zolang ik nog geen systeem op de caravan heb, mijd ik lange afdalingen en dat beperkt me in de keuze van bestemmingen. Wat ik jammer vind.

Abve

Re: ACR versus iTBS

Bericht door Abve » wo 3 jan 2018 20:06

RE.gif

Veel wijsheid gewenst! thumbup.gif

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: ACR versus iTBS

Bericht door Scout15 » do 4 jan 2018 09:25

witjesm schreef:Daar wij in de bergen wonen en een vrij zware caravan hebben is het ondanks de aanzienlijke prijs de moeite waard.
Even nog een vraagje over dit specifiek. Zou bij een zware caravan de oplooprem niet meer tegendruk moeten hebben bij het oplopen? Bij vlakke wegen werkt dit uiteraard allemaal naar behoren, maar bij bergaf is het wel vervelend als(door het gewicht van de caravan) deze steeds door duwt.
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: ACR versus iTBS

Bericht door Micky » do 4 jan 2018 10:24

RE.gif

Bedoel je zonder zo'n systeem? in dat geval is elke aanhanger uitgerust met voor zijn gewicht geschikte remcomponenten, maar ideaal is dat dus nooit..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: ACR versus iTBS

Bericht door Scout15 » do 4 jan 2018 11:32

RE.gif

Correct, zonder zo'n systeem. Je zou verwachten dat dit(gewicht caravan / oplooprem) allemaal goed op elkaar is afgestemd. Afgelopen jaar hebben we in 2,5 week 4.500 km gereden over veel vlak terrein. Dit jaar zomer zal de route korter zijn, maar wel uitdagender met de nodige bergen in het programma. Nu ben ik technisch niet heel begaafd en zal ik mij hierin(werking van de oplooprem / drukwerking) iets meer gaan verdiepen.

Als de caravan beladen maximaal 1900 kg mag zijn, leeg 1400 kg weegt en ik het laadvermogen niet gebruik. Heeft dit dan voordelen dat de oplooprem in de bergen minder snel geactiveerd wordt?
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: ACR versus iTBS

Bericht door eurotrotter » do 4 jan 2018 11:49

RE.gif

Nee,het gewicht heeft geen enkele invloed op wanneer de remmen aangrijpen.
Het gewicht heeft wel invloed op hoe hard de remmen ingrijpen,of dit met 1900 kg gaat of met 1400kg.
Maar een caravan dei een as heeft die 1900 kg mag hebben heeft t niet gemakkelijker dan een van1400 kg,dus"minder laden"maakt voor de werking van de remmen niet uit.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: ACR versus iTBS

Bericht door evr66 » do 4 jan 2018 18:40

zojuist terug van een rirje vanuit de alpen in nogal extreme omstandigheden. bijzonder tevreden over itbs, systeem functioneert vlekkeloss, storingsvrij en heeft geen krimp gegeven.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Abve

Re: ACR versus iTBS

Bericht door Abve » do 10 mei 2018 08:19

Ik heb ergens in een draadje aan (specifiek) Witjesm beloofd de kosten de delen vwb het uit- en inbouwen van het ITBS:
In december jl. heb ik mijn vorige caravan ( Bürstner Averso) ingeruild en heb ik het ITBS - systeem laten demonteren door Triorep in Scherpenzeel.
In juni a.s. wordt het systeem in mijn nieuwe caravan, de Hobby Prestige 620 CL ( tandemasser) ingebouwd.
In totaal kost dit grapje 900 Eurootjes.
Ruim 50% gaat op aan arbeidsloon ( 8 uren).

Iets om rekening mee te houden als je regelmatig van caravan verwisseld knipoog.gif

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: ACR versus iTBS

Bericht door witjesm » do 10 mei 2018 12:53

RE.gif Thanks voor de informatie!
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”