Airbag leveller / oprijblokken

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
Lotte
Berichten: 86
Lid geworden op: za 11 feb 2012 14:15
Locatie: in de vloanders bi Ieper

Airbag leveller / oprijblokken

Bericht door Lotte » wo 22 okt 2014 21:28

Gedaan met knoeien met bananen oprijblokken levellers of pijnlijke knieën en ruggen.
Ik heb een soort opblaasbare zak gemaakt waarmee ik een hoogte kan overbruggen van 13 cm,nog méér hoogte kan gewonnen worden als ik er nog een plankje onder plaats of eventueel nog eentje erop.
Nog niet getest met de caravan,maar ik kan er alvast mijn range rover 13 cm mee liften.Na 24uurs controle was die zelfs nog géén halve mm gezakt.
Met wat gemaakt?
Platte slang van diameter 200mm (soort brandslang),plat gemeten is dit 320mm
Ik heb een stuk genomen van ongeveer 600 mm,een gaatje geboord door enkele wand,ventiel met rubberen dichtingen erdoor en netjes aanspannen.(bij de bandenboer te vinden,wordt gebruikt bij tractoren en vrachtwagenvelgen,heet schroefventiel)
Beide kanten heb ik afgeklemd met plat ijzer van 35x5 mm en met 7doorgeboorde boutjes met borgmoeren en wat lijmcement voor banden
Het geheel is zelfs redelijk compact oprolbaar.
Hoe gaat het in zijn werk om te gebruiken?zéér simpel maar doeltreffend.
Rij met de caravan ter plaatse als dit kan,anders duw je de caravan ter plaatse(al dan niet met wat hulp)
Of mover hem ter plaatse,leg de platte zak voor of achter het wiel in de lengterichting van de caravan,uiteraard aan de kant die moet gelift worden en rij erop tot je in het midden staat.
Op de zak heb ik enkele lang en dwarsstrepen geplaatst met viltstift om enige richting te kunnen volgen .
Nu kan het blazen beginnen,thuis met de compressor staat ie op 30 seconden op 13cm hoogte en 2bar druk,met een voetpomp in 3 minuten op 7cm hoogte,en met een minicompressor op 12v op 2 minuten op 10 cm hoogte,met een handpomp ook geprobeerd ,maar na 300 keer pompen opgegeven,maar het werkt wel.
Minicompressor heb ik toch altijd bij in de wagen wegens meestal géén reservewiel meer aanwezig in huidige wagens.12 voltfiche gebruiken van in de caravan??
Zoals anders moet je af en toe de gewenste hoogte controleren tot ie waterpas staat,nu nog de lengterichting pas plaatsen,pootjes uitdraaien en klaar.De druk op de airbag wordt enigszins ontlast door de uitgedraaide pootjes
Net zoals iemand die werkt met potkrikken zal misschien de druk wel eens gecontroleerd moeten worden.
Terug vertrekken?pootjes indraaien,zak leeg laten lopen(net zoals met een autoband),er eraf rijden,oprollen aankoppelen en wegwezen.
Op grond met scherpe stenen, denk ik om nog een rubber matje mee te nemen om eronder te leggen,of zoals eerder vermeld een plankje eronder.
Ik had al een smallere versie gemaakt en deze doorstond 5 bar druk zonder problemen.(Diameter 100 ,165mm breedte,bereikte hiermee een hoogte van 5cm)
Het materiaal van de grotere versie kan een constante werkdruk aan van 3 bar volgens de fabrikant ,heb ik dus niet nodig want ik behaal reeds mijn hoogte op 2bar druk.
Jammer dat ik hiervan géén foto's kan plaatsen,ben handiger met gereedschap dan met de computer mrgreen.gif ,ofwel moet er iemand deze plaatsen in mijn plaats,laat maar horen.
Misschien vinden andere caravanners mijn idee wel wat en gaan ze ook aan het knutselen.
Groetjes Patrick zwaaien.gif
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op zo 19 nov 2023 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepst
Fendt Saphir 450 QB.

imprezapino
Berichten: 156
Lid geworden op: za 30 apr 2011 21:53

Re: Airbag leveller

Bericht door imprezapino » wo 22 okt 2014 22:01

AfbeeldingAfbeelding

Ik vind het heel creatief maar volgens mij zijn er hadigere levellers tekoop.
Ik zelf heb een Lifty Ergo en dan staat je caravan ook zo.
Nissan Qashqai 2.0 Tekna met een Keizer Weekender tenttrailer .

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Airbag leveller

Bericht door Micky » wo 22 okt 2014 22:15

RE.gif

nee, want die potkrikken zakken in, dat is helaas een nadeel van die dingen..... tevens weegt de hele constructie nogal veel

@TS, klinkt goed, wil je me een PM sturen?dan stuur ik je mijn email adres en kun je mij de foto's sturen, ik plaats ze dan graag voor je thumbup.gif

Edit, het is natuurlijk wel een verend geheel en niet super hard.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

imprezapino
Berichten: 156
Lid geworden op: za 30 apr 2011 21:53

Re: Airbag leveller

Bericht door imprezapino » wo 22 okt 2014 22:48

micky schreef:RE.gif

nee, want die potkrikken zakken in, dat is helaas een nadeel van die dingen..... tevens weegt de hele constructie nogal veel

@TS, klinkt goed, wil je me een PM sturen?dan stuur ik je mijn email adres en kun je mij de foto's sturen, ik plaats ze dan graag voor je thumbup.gif

Edit, het is natuurlijk wel een verend geheel en niet super hard.
Je begrijpt de werking niet Mickey.

Je gebruikt de potkrik en de lifty alleen maar om het wiel op te krikken. Daarna leg je een plankje of banaan of wat dan ook onder het wiel. Daarna berg je de lifty en de potkrik weer op. En nee. De lifty weegt niet veel.
Nissan Qashqai 2.0 Tekna met een Keizer Weekender tenttrailer .

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Airbag leveller

Bericht door Micky » wo 22 okt 2014 23:51

RE.gif

Ik begrijp de werking heel goed hoor, maar zo is hij niet bedoelt en werd/wordt hij ook niet verkocht, de krik moet het werk doen, los daarvan heb je ook nog een redelijke kans dat je een keer je wielkast beschadigd en staat internet vol van reacties dat mensen eerst aan het zagen moesten om hem te kunnen gebruiken met hun caravan :wink:

En hoe dan ook, dit apparaat EN de krik wegen veel meer dan alleen de "banaan" of oprijbok die je er na al het werk onder wilt schuiven...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

imprezapino
Berichten: 156
Lid geworden op: za 30 apr 2011 21:53

Re: Airbag leveller

Bericht door imprezapino » do 23 okt 2014 00:29

Kom op Micky, elke simpele herder snapt dat je een caravan niet op een potkrikje van 10 euro laat rusten.
En als je je gezond verstand gebruikt snap je ook hoe de werking van een lifty is.
Nissan Qashqai 2.0 Tekna met een Keizer Weekender tenttrailer .

Gebruikersavatar
Beste Rob
Berichten: 452
Lid geworden op: zo 17 jun 2012 13:27

Re: Airbag leveller

Bericht door Beste Rob » do 23 okt 2014 06:35

@TS Knap gemaakt en verzonnen!
Skoda Octavia 1.4 TSI '17 - Hobby 500 KMFe '02

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Airbag leveller

Bericht door Micky » do 23 okt 2014 08:12

imprezapino schreef:Kom op Micky, elke simpele herder snapt dat je een caravan niet op een potkrikje van 10 euro laat rusten.
En als je je gezond verstand gebruikt snap je ook hoe de werking van een lifty is.
Gebruik jij de zoekfunctie hier dan maar eens, dan zitten er hier veel simpele herders, ik weet niet hoelang jij precies meeleest hier op het forum maar het is vaak genoeg aan de orde geweest ;)
trouwens wat een werk man schrik.gif ding plaatsen, opkrikken, plankjes eronder, de hele kraam verwijderen, opruimen later weer plaatsen, opkrikken plankjes verwijderen, weer zakken en nogmaals de hele handel in je disselbak verstoppen, nee laat mij dan maar gewoon mijn oprij-bokken gebruiken whistle.gif

hier de recenties over het al dan niet passen op hun caravanbanden: http://www.obelink.nl/technische-access ... -ergo.html
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Airbag leveller

Bericht door blefke » do 23 okt 2014 09:05

Ben erg benieuwd naar de foto's en werking ervan thumbup.gif
Blefke

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Airbag leveller

Bericht door Micky » do 23 okt 2014 09:19

RE.gif Ik heb nog geen PM gehad van TS
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Airbag leveller

Bericht door blefke » do 23 okt 2014 09:22

RE.gif is nu wel online :wink:

Gebruikersavatar
Lotte
Berichten: 86
Lid geworden op: za 11 feb 2012 14:15
Locatie: in de vloanders bi Ieper

Re: Airbag leveller

Bericht door Lotte » do 23 okt 2014 09:42

Vandaag worden de foto's genomen en hopelijk geplaatst door iemand die me zijn email adres wil doorsturen.
De lifty ken ik ook,maar idd lijkt het me toch omslachtig met alle gedoe met plaatsen en opruimen en dan nog eens terug plaatsen,dan mogen je plankjes nog niet wegzakken ,of je kunt opnieuw aan de slag.
Op droog terrein vast wel een leuk systeem,maar voorlopig ben ik toch wel tevreden van mijn airbag.
Ook zou ik een lifty niet kunnen gebruiken met de fendt,bandenbreedte 205mm,lees dat reeds niet lukt met een 165 breedte.
Een banaan heb ik ook gemaakt,maar kan ik ook niet goed gebruiken,de mover zit achter de as,dus daar kan het niet,voor het wiel kan wel,maar dan loopt de caravan terug achteruit bij optrekken van de handrem.
Hierbij moet ik nog zéér goed opletten,want de Fendt heeft doorgetrokken zijschorten en als de banaan tijdens het oprijden moest verschuiven dan zit ik met plooischade aan die schorten,nee liever niet.
Ongetwijfeld is voor iedereen het beste systeem waar hij het liefst mee werkt en er het meeste vertrouwen in heeft.
Hiermee wil ik dus géén afbreuk doen aan andere systemen om te liften,enkel mededelen wat mijn systeem is.
O ja,ik lift mijn range rover met 235 mm bandenbreedte,en heb nog overschot.
Ook nog wil ik vermelden dat het opgeblazen systeem niet verend is,er zit weinig of géén rek in het materiaal die ik gebruikt heb.
Trouwens éénmaal op hoogte wordt de caravan toch stabiel door het uitdraaien van de steunpoten.
Groetjes Patrick zwaaien.gif
Fendt Saphir 450 QB.

Gebruikersavatar
Lotte
Berichten: 86
Lid geworden op: za 11 feb 2012 14:15
Locatie: in de vloanders bi Ieper

Re: Airbag leveller

Bericht door Lotte » do 23 okt 2014 09:44

klein vraagje,TS ben ik dat????
Hoe kom ik aan die naam????
Patrick (Airbag)
Fendt Saphir 450 QB.

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Airbag leveller

Bericht door Unplugged » do 23 okt 2014 10:07

Topic / Thread Starter

Gebruikersavatar
Lotte
Berichten: 86
Lid geworden op: za 11 feb 2012 14:15
Locatie: in de vloanders bi Ieper

Re: Airbag leveller

Bericht door Lotte » do 23 okt 2014 10:30

Thx unplugged,zo leer ik ook weer iets bij :oops:
Fendt Saphir 450 QB.

Gebruikersavatar
Lotte
Berichten: 86
Lid geworden op: za 11 feb 2012 14:15
Locatie: in de vloanders bi Ieper

Re: Airbag leveller

Bericht door Lotte » do 23 okt 2014 14:37

Afbeelding 4.jpg
Afbeelding 3.jpg
Afbeelding 2.jpg
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op do 23 okt 2014 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Dubbele foto verwijderd.
Fendt Saphir 450 QB.

Gebruikersavatar
Lotte
Berichten: 86
Lid geworden op: za 11 feb 2012 14:15
Locatie: in de vloanders bi Ieper

Re: Airbag leveller

Bericht door Lotte » do 23 okt 2014 14:41

Afbeelding 7.jpg
Afbeelding 6.jpg
Afbeelding 5.jpg
Fendt Saphir 450 QB.

Gebruikersavatar
Lotte
Berichten: 86
Lid geworden op: za 11 feb 2012 14:15
Locatie: in de vloanders bi Ieper

Re: Airbag leveller

Bericht door Lotte » do 23 okt 2014 14:43

Afbeelding 8.jpg
Fendt Saphir 450 QB.

Gebruikersavatar
Lotte
Berichten: 86
Lid geworden op: za 11 feb 2012 14:15
Locatie: in de vloanders bi Ieper

Re: Airbag leveller

Bericht door Lotte » do 23 okt 2014 14:46

Sorry voor mijn geklungel,foto's staan niet in volgorde,en de eerste foto is twee maal dezelfde. :oops: Aangepast knipoog.gif Hobby Linka
Maar ik heb het toch geprobeerd hé.
Indien vragen,stel ze gerust.
Groetjes Patrick
Fendt Saphir 450 QB.

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Airbag leveller

Bericht door blefke » do 23 okt 2014 15:07

Knap gemaakt thumbup.gif
De kleine compressor die jij gebruikt maakt deze veel kabaal?

Het plakken v.d. uiteinden is dit een simpel kusje?
Moet je het geheel opruwen, ontvetten?
Is de lijmcement een contactlijm?
Hoe heb je precies alles vast gelijmd?

Zet er puik uit thumbup.gif

Blefke

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Airbag leveller

Bericht door p_vingerhoets » do 23 okt 2014 15:11

Vernuftige eenvoud. Afgekeken van de luchtkrikken die door anwb en sleepdiensten gebruikt worden ?

Waar haal je die brede slang vandaan is dan de volgende vraag en wat zullen ongeveer de kosten zijn voor een unit.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Lotte
Berichten: 86
Lid geworden op: za 11 feb 2012 14:15
Locatie: in de vloanders bi Ieper

Re: Airbag leveller

Bericht door Lotte » do 23 okt 2014 21:06

@ blefke De compressor hoor je natuurlijk wel draaien ,maar dan ook voor maar twee minuutjes.
Hoe goedkoper hoe méér lawaai en minder krachtig.
Als je een degelijk exemplaar koopt,dan heb je dit ook bij in geval dat er een auto of caravanband moet opgeblazen worden.
Behoort bij mij tot mijn uitrusting die ik het ganse jaar rond in de kofferbak heb liggen.
Ook heb ik nog een test gedaan met een fietspomp op een voet,zo eentje die je via een T hendel oppompt,fisiek een beetje werk,maar valt best mee.
Het plakken……
Of dit echt nodig is twijfel ik zelf aan,de kleinere versie is het ventiel enkel samengeschroefd met degelijke rubberen dichtingen en rondsels ,eentje aan de binnenkant eentje aan de buitenkant.
De uiteinden zijn samengeklemd eveneens zonder lijm en hebben reeds de 24 uur test doorstaan op 5 bar druk zonder verlies.
De grotere versie heb ik een beetje opgeruwd,ontvet en dan ingesmeerd met lijmcement.
Of dit nu echt nodig is??????
In ieder geval géén lekken te bespeuren,nagetest met zeepsop,en wederom de 24 uurstest,maar dan op 3 bar,en belast op de vooras van de Range rover,auto weegt bijna 2 ton.
Meer druk hoef je echt niet te halen,want je bent reeds op 13 cm hoogte op 2,5 bar,als dit nog niet genoeg is zoek ik wel een ander plaatsje,anders komen er problemen met de voortent.
Voila,a votre service :lol:
Patrick
Fendt Saphir 450 QB.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Airbag leveller

Bericht door WillyL » do 23 okt 2014 21:18

Geniaal simpel.
Staat de caravan ook stabiel bij halve druk, ttz wanneer er bv maar 7cm moet opgeblazen worden?
Loopt de druk erg op in zonlicht door het opwarmen?
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Lotte
Berichten: 86
Lid geworden op: za 11 feb 2012 14:15
Locatie: in de vloanders bi Ieper

Re: Airbag leveller

Bericht door Lotte » do 23 okt 2014 21:40

@ p-vingerhoets
De slang komt vandaan bij een firma die agrarisch materiaal verkoopt hier in Belgie.
Naam vermelden mag hier waarschijnlijk niet.
Tip,google,kapaza,pompierslang,brandweerslang
Die zullen wel bereid zijn om een stuk op te sturen,smalle versie ook daar verkrijgbaar.
Smalle slang kost ongeveer 10euro per lopende meter,brede slang diameter 200 kost ongeveer 20euro per lm
schroefventiel(bij de bandenboer) kost ongeveer 5 euro,let wel dat je eentje neemt met een zo groot mogelijk draagvlak(tip…..zoek eens op schroefventiel op het net)
De metalen latten 13 euro voor een stuk van twee meter(doe het zelf zaak)
inox boutjes,rondsels,en borgmoeren had ik nog liggen(neem nu zo'n 5 a 6 euro).
Dus vlugge berekening,de slang ongeveer 12 euro,het ijzer ongeveer 9 euro,+ kleine hardware a 6 euro ,lijm,snijolie,boortje van 6 mm,en ik rond af op ongeveer 30 euro.
Arbeidsuren niet mee gerekend,d'as creatief bezig zijn.Het rondrijden om alle benodigdheden te vinden en het zoekwerk ook niet gerekend.
Het is niet mijn bedoeling om dergelijke airbag levellers te koop aan te bieden op het forum.
Ik wil enkel mijn ervaringen met anderen delen die helaas zelf aan het knutselen zullen moeten.
Wel wil ik ondersteuning via het forum geven aan wie dit moest nodig hebben.
En ja idd afgekeken van de luchtkrikken die door sleepdiensten,brandweer en dergelijke gebruikt worden.
Ben op het net beginnen zoeken,en viel bijna om van de prijs,gelukkig zat ik reeds neer :lol: .prijzen vanaf 390 euro voor de kleintjes,en 8bar werkdruk heb ik nu echt wel niet nodig.
Dus ben ik beginnen nadenken en zoeken tot mijn huidig eindresultaat.
Hopelijk heb ik hiermee mijn steentje kunnen bijdragen aan de mensen die ook graag knutselen en wat comfort zoeken op verlof(en rap willen rustig zitten met een biertje in de hand haphop.gif )
Groetjes Patrick zwaaien.gif
Fendt Saphir 450 QB.

Gebruikersavatar
Lotte
Berichten: 86
Lid geworden op: za 11 feb 2012 14:15
Locatie: in de vloanders bi Ieper

Re: Airbag leveller

Bericht door Lotte » do 23 okt 2014 21:54

@ wl002_cf
Op halve druk staat die ook stabiel,want eenmaal op hoogte draai je toch de STEUNpoten uit,de airbag dient enkel om te liften en daarna houdt die enkel nog het halve gewicht van de as en het wiel op.
Nog niet kunnen testen in de zon,maar sommige mensen schermen ook hun banden af met een hoes,dus een handdoekje erover als je twijfelt.
Loopt de druk erg op in een autoband in de zon???denk het niet.
En ook nog…..meestal is de te liften kant de kant van de ingangsdeur en die komt toch in de voortent of onder de luifel.
A.u.b
Groetjes Patrick
Fendt Saphir 450 QB.

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”