welke oprijblokken/levelers zijn het handigst?
Re: welke oprijblokken/levelers zijn het handigst?
RE.gif
Maar als je geen ruimte hebt, om te manoeuvreren en geen mover, dan heb je een probleem......???????
Maar als je geen ruimte hebt, om te manoeuvreren en geen mover, dan heb je een probleem......???????
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe
Re: welke oprijblokken/levelers zijn het handigst?
RE.gif Hoe zo? Met een eenvoudige krik krijg je een caravan altijd op hoogte en waterpas. Met een camper zou ik hem niet op het uiterste puntje rijden.
Re: welke oprijblokken/levelers zijn het handigst?
@ Micky,
Vervelend genoeg heb ik dat topic niet gevolgd want gezien de datum hebben we ongeveer een week daarna de gele oprijblokken gekocht. Redelijk aan de prijs, want we stonden ergens in Limburg aan de Maas toen bleek dat die van de caravan ietsjes doorzakten en wel erg smal waren. De enige zaak een beetje in de buurt waar we terecht konden had gelukkig wel de brede variant en ze zijn iets langer en ook iets hoger, wat prettig is. Maar een keg aan de andere kant van het wiel gaat om genoemde reden niet.
Dat wordt zoeken of er nog ergens een paar tientjes onder de sokken liggen of gaan knutselen om een setje plankjes te stapelen.
Volgens de garage is er niets mis met de vering, hoewel betrekkelijk veel mensen een hydraulisch systeem laten aanbrengen bij de voorwielen. Scheelt een cm. of 6. Maar zo'n systeem kost heel wat meer dan een paar tientjes
@ Borm,
Als je ruimte over laat op de oprijblokken om ook nog naar voren te kunnen rijden en kun je -ruw geschat- maar 2/3 van het blok benutten en dat is nogal eens te weinig om een beetje vlak te staan. En vlak staan is om meerdere redenen prettig.
Als we hadden willen wiebelen had een jacht meer voor de hand gelegen
Vervelend genoeg heb ik dat topic niet gevolgd want gezien de datum hebben we ongeveer een week daarna de gele oprijblokken gekocht. Redelijk aan de prijs, want we stonden ergens in Limburg aan de Maas toen bleek dat die van de caravan ietsjes doorzakten en wel erg smal waren. De enige zaak een beetje in de buurt waar we terecht konden had gelukkig wel de brede variant en ze zijn iets langer en ook iets hoger, wat prettig is. Maar een keg aan de andere kant van het wiel gaat om genoemde reden niet.
Dat wordt zoeken of er nog ergens een paar tientjes onder de sokken liggen of gaan knutselen om een setje plankjes te stapelen.
Volgens de garage is er niets mis met de vering, hoewel betrekkelijk veel mensen een hydraulisch systeem laten aanbrengen bij de voorwielen. Scheelt een cm. of 6. Maar zo'n systeem kost heel wat meer dan een paar tientjes
@ Borm,
Als je ruimte over laat op de oprijblokken om ook nog naar voren te kunnen rijden en kun je -ruw geschat- maar 2/3 van het blok benutten en dat is nogal eens te weinig om een beetje vlak te staan. En vlak staan is om meerdere redenen prettig.
Als we hadden willen wiebelen had een jacht meer voor de hand gelegen
Re: welke oprijblokken/levelers zijn het handigst?
@Diny
als ik het geld had zou ik met een camper een systeem soortgelijk aan die van "level tronic" kiezen. Soms zijn camperaars langer bezig om hun voertuig op een keg te krijgen dan dat caravanners dat zijn. Ze walmen dan vaak de hele camping onder met hun diesels.
Vakantie kennissen van ons hebben dat onder hun Hymer, wat een prachtig systeem. Hij is bij wijze van spreke nog niet uitgestapt of die grote jongen staat als een huis waterpas. Maar ja er zit natuurlijk wel een prijskaartje aan vast.
als ik het geld had zou ik met een camper een systeem soortgelijk aan die van "level tronic" kiezen. Soms zijn camperaars langer bezig om hun voertuig op een keg te krijgen dan dat caravanners dat zijn. Ze walmen dan vaak de hele camping onder met hun diesels.
Vakantie kennissen van ons hebben dat onder hun Hymer, wat een prachtig systeem. Hij is bij wijze van spreke nog niet uitgestapt of die grote jongen staat als een huis waterpas. Maar ja er zit natuurlijk wel een prijskaartje aan vast.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)
Re: welke oprijblokken/levelers zijn het handigst?
@Paul,
Dat zijn echt mooie en zoals je opmerkt, dure systemen.Je hoeft inderdaad de camper niet eens uit om de zaak waterpas te krijgen. Ik hou best van luxe dingen en mijn echtvriend nog meer, maar daar gaan we niet aan beginnen!
Tot nu toe stonden we niet op hobbelige plaatsen, zodat het nog niet voorgekomen is dat ik de blokken meer dan 2 keer moest verleggen.
Ik 'waterpas' altijd eerst en -met de nodige bescheidenheid - kan ik van mezelf zeggen dat ik aardig kan inschatten of een blok strak tegen de band moet en of er ook één een aantal cm. voor het andere wiel moet liggen.
Aan dat walmen hebben we een grondige hekel! Dan wiebelen we nog liever!
Dat zijn echt mooie en zoals je opmerkt, dure systemen.Je hoeft inderdaad de camper niet eens uit om de zaak waterpas te krijgen. Ik hou best van luxe dingen en mijn echtvriend nog meer, maar daar gaan we niet aan beginnen!
Tot nu toe stonden we niet op hobbelige plaatsen, zodat het nog niet voorgekomen is dat ik de blokken meer dan 2 keer moest verleggen.
Ik 'waterpas' altijd eerst en -met de nodige bescheidenheid - kan ik van mezelf zeggen dat ik aardig kan inschatten of een blok strak tegen de band moet en of er ook één een aantal cm. voor het andere wiel moet liggen.
Aan dat walmen hebben we een grondige hekel! Dan wiebelen we nog liever!
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: di 19 aug 2014 19:09
Re: welke oprijblokken/levelers zijn het handigst?
De Banaan lijkt mij wel handig ,maar op welke camping kun je de caravan te plek rijden.
Wij hebben een levler als een soort krik zeg maar, zit een speciaal ding op de carrosserie waar je die dan weer in valt.
Omhoog krikken en dan de wiggen er onder werkt super.
Wat ik nog wel even wou vragen als je hem dan laat zakken moet die dan weer helemaal inveren?
In verband met de stabiliteit van de caravan.
Wij hebben een levler als een soort krik zeg maar, zit een speciaal ding op de carrosserie waar je die dan weer in valt.
Omhoog krikken en dan de wiggen er onder werkt super.
Wat ik nog wel even wou vragen als je hem dan laat zakken moet die dan weer helemaal inveren?
In verband met de stabiliteit van de caravan.
BMW e39 530i, Hobby de luxe easy 440 Sf
Re: welke oprijblokken/levelers zijn het handigst?
Bij voorkeur wel.
Ik vermoed dat je een Alko krik hebt.
Erg stevig zijn die nu ook weer niet.
Ik heb er ooit ook een gehad.
De toenmalige caravan woog 1500 kg.
De Alko begaf het op een gegeven moment.
Ik vermoed dat je een Alko krik hebt.
Erg stevig zijn die nu ook weer niet.
Ik heb er ooit ook een gehad.
De toenmalige caravan woog 1500 kg.
De Alko begaf het op een gegeven moment.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: welke oprijblokken/levelers zijn het handigst?
Tijdens onze Noorwegen reis, waar wij bijna altijd gebruik moesten maken van de kunststof leveller van Fiamma is deze gescheurd. Ik moet dus op zoek naar een nieuwe oplossing.
Wat doe je dan? Dan ga je op het caravan-forum zoeken.
In dit topic worden naar twee oplossingen gelinkt, echter deze linkjes werken niet (meer):
Wat doe je dan? Dan ga je op het caravan-forum zoeken.
In dit topic worden naar twee oplossingen gelinkt, echter deze linkjes werken niet (meer):
janoniem schreef:Voorgaande poging om Dropbox foto te coderen mislukte; ik zie niets fout aan die code.
Maar kennelijk gaat de iPad met die code niet goed om.
Tweede poging vanaf Pc......
https://www.dropbox.com/s/z92patoz0m4vk ... .jpeg?dl=0
Wie kan mij een kopie toesturen, of werkende link delen, van deze oplossingen?PMT schreef:Om hoogte verschil op de camping op te vangen gebruik ik sinds een jaar of 5 deze oplossing naar volle tevredenheid. Makkelijk op de te rijden en door de meerdere plankjes altijd stabiel de juiste hoogte. Ik heb een variatie van 7 gemaakt en het is wel eens voorgekomen dat de caravan met één wiel op de bovenste plank moest staan. Ik heb de plankjes alleen stuk voor stuk een ongeveer 6 cm korter gemaakt als een soort trappetje (makkelijkker op te moveren)
De 2 gele van Fiamma (onderste) heb ik nog voor nood in de disselkast staan.
Caravanloos.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16221
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: welke oprijblokken/levelers zijn het handigst?
Met die linkjes kan ik je niet helpen, maar wij gebruiken die gele keggen nu al onder de vijfde caravan (soms zelfs twee hoog) en heb ze nog nooit gescheurd, afkloppen natuurlijk...morgen kan het gebeuren.
Het nadeel van die plankjes vind ik is dat je telkens moet proberen of je hoog genoeg staat, indien niet moet je weer terug om er eentje bij te leggen.
Google even op caravan leveler (of iets dergelijks) en klik op afbeeldingen en je ziet allerlei oplossingen.
Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Het nadeel van die plankjes vind ik is dat je telkens moet proberen of je hoog genoeg staat, indien niet moet je weer terug om er eentje bij te leggen.
Google even op caravan leveler (of iets dergelijks) en klik op afbeeldingen en je ziet allerlei oplossingen.
Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: welke oprijblokken/levelers zijn het handigst?
@RogerS,
Ik ben over van Dropbox naar HiDrive, daarom werkt de link niet meer.
De foto moet nog ergens zijn, ga ik zoeken en plaatsen.
Edit: Heb even nieuwe foto gemaakt.
Plankjes zijn 14mm en op een hoek draaibaar ten opzichte van elkaar samengevoegd met bout en moer.
JvV heeft gelijk dat je wel eens moet experimenteren met juist aantal plankjes, maar na een paar keer kon ik aan de libelle van het waterpas dat al nauwkeurig inschatten.
Tot nu toe heb ik slechts één keer alle plankjes moeten gebruiken, maar wij staan dan ook nooit op een terrein zoals JvV laat zien. Het is niet zichtbaar, maar moest je nog een gat maken voor de achterkant?
Ik ben over van Dropbox naar HiDrive, daarom werkt de link niet meer.
De foto moet nog ergens zijn, ga ik zoeken en plaatsen.
Edit: Heb even nieuwe foto gemaakt.
Plankjes zijn 14mm en op een hoek draaibaar ten opzichte van elkaar samengevoegd met bout en moer.
JvV heeft gelijk dat je wel eens moet experimenteren met juist aantal plankjes, maar na een paar keer kon ik aan de libelle van het waterpas dat al nauwkeurig inschatten.
Tot nu toe heb ik slechts één keer alle plankjes moeten gebruiken, maar wij staan dan ook nooit op een terrein zoals JvV laat zien. Het is niet zichtbaar, maar moest je nog een gat maken voor de achterkant?
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16221
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: welke oprijblokken/levelers zijn het handigst?
Net niet :-)janoniem schreef:Het is niet zichtbaar, maar moest je nog een gat maken voor de achterkant?
Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: welke oprijblokken/levelers zijn het handigst?
Bij de NCC hadden ze een aparte pagina met allemaal leuke eigen oplossingen waar mensen tegen aan liepen tijdens het kamperen. Eén van die oplossingen was die stapel plankjes die janoniem op de foto laat zien. Die pagina is er niet meer zie ik nu, dus vandaar dat de link niet meer goed verwijst.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)
Re: welke oprijblokken/levelers zijn het handigst?
Jan, Janoniem en PMT dank jullie wel voor de snelle reacties!
Duidelijke foto qua constructie. @Janoniem geen problemen met de gladde zijkant bij het oprijden met een mover? Gaat het wiel niet slippen?
@Jan: Welke Fiamma Level System heb jij?
De Magnum: https://www.obelink.nl/fiamma-level-sys ... _id%3D9966
Of de Jumbo: https://www.obelink.nl/fiamma-level-sys ... _id%3D9966?
Duidelijke foto qua constructie. @Janoniem geen problemen met de gladde zijkant bij het oprijden met een mover? Gaat het wiel niet slippen?
@Jan: Welke Fiamma Level System heb jij?
De Magnum: https://www.obelink.nl/fiamma-level-sys ... _id%3D9966
Of de Jumbo: https://www.obelink.nl/fiamma-level-sys ... _id%3D9966?
Caravanloos.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16221
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: welke oprijblokken/levelers zijn het handigst?
Deze....
Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: welke oprijblokken/levelers zijn het handigst?
Fiamma Jumbo
Hoger en breder dan de Magnum.
Hoger en breder dan de Magnum.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: welke oprijblokken/levelers zijn het handigst?
Ik heb de Magnum...
Niks mis mee, prima te levelen.
Nogmaals, al vaak gezegd .... de caravan ACHTERUIT de keggen op.
Net weer een "valpartij" van een caravan op de camping gezien.
Ik zei net tegen mijn buurman: kijk daar, die man trekt zijn hut vooruit op een keg, die caravan rolt er zo weer vanaf.
Mijn buurman: Maar hij zet hem toch op de handrem??
Ik: nou...let maar op... en nog niet gezegd hebbende... daar rolde die hut zo naar achteren van de keg af...bijna een lantarenpaaltje neergelegd...bijna maar net niet... dat is nou een terugrijautomaat..
Ik.. wijsneus.. heb het maar even gezegd hoe het wel moest..
Chris
Niks mis mee, prima te levelen.
Nogmaals, al vaak gezegd .... de caravan ACHTERUIT de keggen op.
Net weer een "valpartij" van een caravan op de camping gezien.
Ik zei net tegen mijn buurman: kijk daar, die man trekt zijn hut vooruit op een keg, die caravan rolt er zo weer vanaf.
Mijn buurman: Maar hij zet hem toch op de handrem??
Ik: nou...let maar op... en nog niet gezegd hebbende... daar rolde die hut zo naar achteren van de keg af...bijna een lantarenpaaltje neergelegd...bijna maar net niet... dat is nou een terugrijautomaat..
Ik.. wijsneus.. heb het maar even gezegd hoe het wel moest..
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: welke oprijblokken/levelers zijn het handigst?
@ RogerS,
Wij hebben ook de constructie met plankjes.
Als de camperbanden droog zijn slippen de banden niet, zijn ze nat helaas wel.
De kop van de schroef die de handel bij elkaar houdt is bij ons glad, zodat er geen kans bestaat dat de band beschadigd wordt als hij op de bovenste plank zou staan.
Kanttekeningen: - bij een camper is de druk waarschijnlijk groter
- ik heb de plankjes een mooi groen kleurtje gegeven, lijkt me gladder dan onbewerkt hout.
( dat groene kleurtje gaat er afgeschuurd worden aan de oprij kant er komen gleuven in de schuine kant. Of dat helpt om slippen te voorkomen? )
Wij hebben ook de constructie met plankjes.
Als de camperbanden droog zijn slippen de banden niet, zijn ze nat helaas wel.
De kop van de schroef die de handel bij elkaar houdt is bij ons glad, zodat er geen kans bestaat dat de band beschadigd wordt als hij op de bovenste plank zou staan.
Kanttekeningen: - bij een camper is de druk waarschijnlijk groter
- ik heb de plankjes een mooi groen kleurtje gegeven, lijkt me gladder dan onbewerkt hout.
( dat groene kleurtje gaat er afgeschuurd worden aan de oprij kant er komen gleuven in de schuine kant. Of dat helpt om slippen te voorkomen? )
Re: welke oprijblokken/levelers zijn het handigst?
@RogerS,
Nee, rol van mover op band en band op schuine kant slippen niet.
Ik rijd altijd achterwaarts de plankjes op en houd dan met mijn lichaam wat tegendruk op het achterdeel van de caravan om te voorkomen dat hij scheef trekt.
Nee, rol van mover op band en band op schuine kant slippen niet.
Ik rijd altijd achterwaarts de plankjes op en houd dan met mijn lichaam wat tegendruk op het achterdeel van de caravan om te voorkomen dat hij scheef trekt.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
Re: welke oprijblokken/levelers zijn het handigst?
Dank allemaal voor de tips en suggesties. Ik leg al altijd de leveler achter het wiel en mover dan de caravan achteruit omhoog. Met de nieuwe Alko Mammut mover met Joystick bediening is het erg eenvoudig om de caravan recht achteruit, met een wiel een leveler omhoog, te laten rijden. Gewoon de Joystick schuin naar achteren duwen zodat het wiel zonder leveler iets minder stroom krijgt.
Voor het gemak zal ik toch een kant en klare oplossing kopen (zeer waarschijnlijk de Magnum, je deze ook stapelen) ik moet namelijk ook nog een kapotte koelkastdeur van de caravan repareren/vervangen (maar daar zal ik mogelijk een ander topic voor openen op dit forum).
Voor het gemak zal ik toch een kant en klare oplossing kopen (zeer waarschijnlijk de Magnum, je deze ook stapelen) ik moet namelijk ook nog een kapotte koelkastdeur van de caravan repareren/vervangen (maar daar zal ik mogelijk een ander topic voor openen op dit forum).
Caravanloos.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16221
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: welke oprijblokken/levelers zijn het handigst?
We staan wederom waterpas met twee keggen....
Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: welke oprijblokken/levelers zijn het handigst?
Valt toch nog best mee Jan?
Wij gebruiken gewoon wat houten blokken als het niet lukt.
Wij gebruiken gewoon wat houten blokken als het niet lukt.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16221
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: welke oprijblokken/levelers zijn het handigst?
Ik ben nog maar een beginner...:-)
Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: welke oprijblokken/levelers zijn het handigst?
RE.gif
Als ik dat zo zie ben ik nog niet eens "begonnen"
Als ik dat zo zie ben ik nog niet eens "begonnen"
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: welke oprijblokken/levelers zijn het handigst?
Ab schreef:@ Jan v Vijven.
Het voordeel van een banaan zoals die van Thei, is dat de hellingshoek waar je tegenop moet rijden, in tegenstelling wat je zo op het eerste gezicht zou denken, relatief erg klein is.
Doordat de banaan meekantelt, heb je altijd een vrij kleine hellingshoek, maar je kunt er wel een heel eind mee omhoog, op een korte afstand.
Als je net zoals ik 2 levelers achter elkaar legt, heb je ongeveer dezelfde hellingshoek, maar je moet veel verder rijden om zeg maar effe 15 cm omhoog te komen.
De banaan is dus compacter. Ik heb deze dingen op de foto nu eenmaal, en heb genoeg ruimte om ze mee te nemen, anders maakte ik er ook een.
Misschien doe ik dat ook nog wel eens als ik veel tijd en zin heb.
We zijn 4 jaar verder..
En nog steeds gebruik ik deze tot volle tevredenheid.
Helaas is de foto weggevallen.
Voor de geïnteresseerden..kijk effe 4 jaar terug
Bladz.2.
Ook nu staat de caravan op deel 1 van die blokken.
Was net genoeg.
De 2e heb ik afgelopen 4 weken 1 keer nodig gehad.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.