Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
tigra

Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)

Bericht door tigra » za 16 feb 2013 19:07

nee,met die maten zitje wel redelijk goed.
Dus even naar de houthandel en 2 afval balkjes halen en leg je die onder je krik.
of je haalt een krik op de sloop op van een bedrijfswagen, die kan zeker hoog genoeg :wink:

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)

Bericht door JPGeetje » za 16 feb 2013 19:23

@Fransosowitz
Ik weet niet of je zelf handig bent maar heb je al eens overwogen om zelf een paar kriksteunen voor de Alko-krik te (laten) maken.
Naar mijn idee moet dat makkelijk kunnen over de langsbalken van het chassis.
Op zich is de Alko-krik ideaal voor het optillen van een caravan. Hij heeft een zeer lang bereik, hij heeft niet het nadeel wat een schaarkrik heeft dat je bij aanvang weinig kracht kunt zetten en hij is niet zwaar.

Succes ermee,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)

Bericht door Micky » za 16 feb 2013 21:51

stn schreef:
micky schreef:RE.gif

stan, het gewicht is dan verkeerd verdeelt, ik heb het zelfde probleem en heb wel een potkrik met dubbele telescoop (had ik al), eerlijk gezegd weet ik niet eens of ik mijn reservewiel nog wel meeneem.
mijn theorie is een goed bandenspanningsysteem wat waarschuwd bij een te lage spanning en een banderreparatie setje (zo'n vulmiddel) mee, zonder dit setje is je band ook naar zijn grootje bij een lekke band, dan kan dat spul er ook wel in dacht ik zo :wink: wellicht dat iemand het tegendeel kan/wil bewijzen, dan kies ik wellicht wel voor het reserve wiel meenemen, maar het scheelt ook een enorm gewicht en mijn houder heb ik moeten verwijderen bij het onderbouwen van de mover.
Gewicht verkeerd verdeeld?? Dat begrijp ik niet..
Zo'n banden reparatie set is een farce...die had ik ook in de caravan, weggeflikkerd. Wat moet je daar in godsnaam mee, bij n klapband?

Ga nooit op weg zonder reserveband, deze zit bij mij in de disselbak.
Lees mijn post nog eens een keertje goed door..... en een klapband met de caravan krijg je doorgaans alleen door te lang te rijden met een te lage bandenspanning, hiervoor wordt je dus gewaarschuwd met een TPMS setje :wink:
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

stn
Berichten: 436
Lid geworden op: do 16 aug 2012 20:51

Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)

Bericht door stn » za 16 feb 2013 23:07

RE.gif Mickey, helaas kan een klapband aan vele factoren liggen...
Maar neem van mij aan, wat de reden ook is van de klapband, je kan er daarna in ieder geval wel voor zorgen dat je weer verder kan, dankzij een deugdelijke reserve band...
Ik zal het risico nooit nemen om met kleine kinderen te stranden op de vluchtstrook omdat ik alles bij me heb, BEHALVE een reservewiel.
Je hebt caravans
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)

Bericht door Ab » zo 17 feb 2013 01:03

JPGeetje schreef: Op zich is de Alko-krik ideaal voor het optillen van een caravan. Hij heeft een zeer lang bereik, hij heeft niet het nadeel wat een schaarkrik heeft dat je bij aanvang weinig kracht kunt zetten en hij is niet zwaar.

Succes ermee,
Jan
Ook met een lege band, heb je al voldoende ruimte, om een schaarkrik al ruim voorbij zijn eerste, weinig kracht leverende punt te draaien.
Ik had eerder ook een ALKO krik bij mijn vorige caravan. Echt fijn vond ik 'm ook niet. Ik gebruikte 'm wel eens, om te levelen, maar vond 'm eigenlijk erg onstabiel.
Vooral omdat de caravan dan niet meer aangekoppeld stond in de meeste gevallen. Ik heb 1 keer gehad, dat de caravan wegdraaide toen het wiel vrijkwam.
Bij aangekoppelde caravan heb je dat probleem niet natuurlijk.
Nu heb ik helemaal geen krik meer bij de caravan.
De (schaar) krik van mijn auto volstaat.

Als je toch wat moet gaan verbouwen onder de caravan, doe dat dan zo, dat de krik van de auto er op past. Da's bijna in alle gevallen goed mogelijk.
Dan hoef je maar 1 krik mee te slepen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

stn
Berichten: 436
Lid geworden op: do 16 aug 2012 20:51

Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)

Bericht door stn » zo 17 feb 2013 09:15

RE.gif
Ok, ik ga eens kijken wat voor krik in de Toyota ligt
Je hebt caravans
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)

Bericht door Ralf » zo 17 feb 2013 11:16

mischien een tip
koop de kriksteunplaatjes van reich deze worden bevestigd aan de mover en voila de alko krik past zelfs op de eriba.
heb je nog geen mover schaf die dan eerst aan blij.gif
ga geen plankjes of houtjes maken de alko kriksteunen heeft een stabile ondergrond nodig een stuk chassis en de vloer .
bij de minste beweging knalt de krik er onderuit als dit niet stabiel genoeg is .is dus gevaarlijk .
dus een potkrik met eventueel een vork opzetstukje (te vinden bij defa) is veiliger en geeft het zelfde effect
gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)

Bericht door Ab » zo 17 feb 2013 13:09

http://www.caravanalbum.nl/thumbnails.p ... =44&page=2

Dat kan natuurlijk. Zie de foto's in deze link, heb ik daar een paar jaar geleden eens geplaatst.
Ik had ooit zoiets gemaakt voor een Enduro.
Dat kwam, omdat de Alko steunen eraf moesten om de mover te kunnen plaatsen.
Ik heb van de originele steunen toen een stukje afgezaagd, en er een klein steuntje van gemaakt wat op de verbindingskoker van de mover paste.
Werkte perfekt.. Ik heb die caravan niet meer, maar hoop dat de huidige eigenaar er nog steeds plezier van heeft..
Hetzelfde kan je natuurlijk ook maken voor de krik van de auto.
In principe is er voor elke mover zoiets te maken, mocht het niet te koop zijn.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)

Bericht door Nimma » vr 27 okt 2017 10:37

Oud draadje, nieuw probleem:
Onlangs de caravan voor zijn winterslaap naar de stalling gebracht; dat ging niet zonder slag of stoot; eerst een stuk naar achteren moveren om vervolgens te kunnen draaien om aan te koppelen; stom.gif vergeten het DoubleLock kettingslot eraf te halen stom.gif
Die zat dus muurvast rond de remtrommel; opkrikken dan maar met mijn schaarkrik voorheen Opel. Kom ik niet hoog genoeg om het wiel eraf te halen; gelukkig weet de WW er met een forse garagekrik wél raad mee. Sterk ding trouwens, geen schade thumbup.gif
Ik kom met zo'n schaarkrikje sowieso niet onder de as [omdat je dan niet meer aan het kleine zwengeltje kunt draaien] wat beter zou zijn omdat je dan eerder het wiel van de grond hebt; mag ik een krik onder de dwarsbalk tbv de Reich mover plaatsen?
Zitten er op een Eriba Touring Troll 2010 nog van die vierkante "buisjes" opzij waar een krik in past? Een Fiat Panda krik en ook andere merken met een vergelijkbaar uiterlijk past daar prima in. Zij hebben ook een groter bereik in hoogte.
Hoe doen andere Touring bezitters dat?
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)

Bericht door Micky » vr 27 okt 2017 10:45

RE.gif

Die halen denk ik het slot eraf voordat ze gaan rijden mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)

Bericht door graaf » vr 27 okt 2017 11:01

Ja. Die zitten er nog steeds hoor
Ik kreeg destijds het advies een Mercedes krik aan te schaffen. Die draait lekker hoog uit. Alleen heeft die krik een ronde pen van ca. 2 cm doorsnede en het stukje vierkante koker aan de Troll is ca. 25 mm inwendig Dus goed blokken leggen tegen weerszijden van het tegenoverliggende wiel !
Succes
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)

Bericht door Nimma » vr 27 okt 2017 11:03

Micky schreef:RE.gif

Die halen denk ik het slot eraf voordat ze gaan rijden mrgreen.gif
Altijd link zo'n bericht te plaatsen met Micky in de buurt whistle.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)

Bericht door Nimma » vr 27 okt 2017 11:06

graaf schreef:Ja. Die zitten er nog steeds hoor
Ik kreeg destijds het advies een Mercedes krik aan te schaffen. Die draait lekker hoog uit. Alleen heeft die krik een ronde pen van ca. 2 cm doorsnede en het stukje vierkante koker aan de Troll is ca. 25 mm inwendig Dus goed blokken leggen tegen weerszijden van het tegenoverliggende wiel !
Succes
Dankje. Ga ik daar maar eens naar zoeken; ik had een eentje bij mijn eerste Touring Pan van een Fiat Polski en die paste perfect.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)

Bericht door Micky » vr 27 okt 2017 11:55

Jakkemeiner schreef:
Micky schreef:RE.gif

Die halen denk ik het slot eraf voordat ze gaan rijden mrgreen.gif
Altijd link zo'n bericht te plaatsen met Micky in de buurt whistle.gif
Ach, beetje humor is toch leuk, net als een beetje zelfspot, ik hou er wel van mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)

Bericht door Peter 1969 » vr 27 okt 2017 15:04

Als die goed verkrijgbare krikken voor algemeen gebruik niet hoog genoeg zijn neem je toch wat blokken hout mee om er onder te zetten ? Zowiezo wel makkelijk voor onder de caravanpoten op niet zo vlakke veldjes heb ik gemerkt.

Qua plaats waar je zo'n ding laat drukken vraag ik me ook af. Ik zou zelf een stuk chassisbalk nemen zo dicht mogelijk bij de as.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)

Bericht door Nimma » vr 27 okt 2017 15:15

RE.gif Dankje. Bij een Touring een kooiconstructie, dus geen stevige balken eronder. Bij de as kom je niet werkend met een kleine schaarkrik model Opel of daarop gelijkend Alko. Daarom mijn vraag of de dwarsbalk vd mover gebruikt mag worden. En maar even gebeld met de moveronderdecaravanmaker: je kunt bij Touring gerust de balk gebruiken die onder de caravan van mover naar mover loopt.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)

Bericht door Micky » vr 27 okt 2017 15:36

RE.gif

Met eventuele blokken gebruiken, denk er wel even aan dat de caravan lager komt als de band leeg is, het moet er dus tussenpassen als de band plat is thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)

Bericht door Ab » vr 27 okt 2017 16:28

stn schreef:Ab...zet je de schaarkrik onder de as, of de chassisbalk wat in de lengte loopt?

Groet
Onder de chassisbalk.
Sorry voor de late reactie.
Ik zag het nu pas..
Na 4 jaar hoop ik dat je er nog wat aan hebt..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”