Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)
Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)
nee,met die maten zitje wel redelijk goed.
Dus even naar de houthandel en 2 afval balkjes halen en leg je die onder je krik.
of je haalt een krik op de sloop op van een bedrijfswagen, die kan zeker hoog genoeg
Dus even naar de houthandel en 2 afval balkjes halen en leg je die onder je krik.
of je haalt een krik op de sloop op van een bedrijfswagen, die kan zeker hoog genoeg
Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)
@Fransosowitz
Ik weet niet of je zelf handig bent maar heb je al eens overwogen om zelf een paar kriksteunen voor de Alko-krik te (laten) maken.
Naar mijn idee moet dat makkelijk kunnen over de langsbalken van het chassis.
Op zich is de Alko-krik ideaal voor het optillen van een caravan. Hij heeft een zeer lang bereik, hij heeft niet het nadeel wat een schaarkrik heeft dat je bij aanvang weinig kracht kunt zetten en hij is niet zwaar.
Succes ermee,
Jan
Ik weet niet of je zelf handig bent maar heb je al eens overwogen om zelf een paar kriksteunen voor de Alko-krik te (laten) maken.
Naar mijn idee moet dat makkelijk kunnen over de langsbalken van het chassis.
Op zich is de Alko-krik ideaal voor het optillen van een caravan. Hij heeft een zeer lang bereik, hij heeft niet het nadeel wat een schaarkrik heeft dat je bij aanvang weinig kracht kunt zetten en hij is niet zwaar.
Succes ermee,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)
Lees mijn post nog eens een keertje goed door..... en een klapband met de caravan krijg je doorgaans alleen door te lang te rijden met een te lage bandenspanning, hiervoor wordt je dus gewaarschuwd met een TPMS setjestn schreef:Gewicht verkeerd verdeeld?? Dat begrijp ik niet..micky schreef:RE.gif
stan, het gewicht is dan verkeerd verdeelt, ik heb het zelfde probleem en heb wel een potkrik met dubbele telescoop (had ik al), eerlijk gezegd weet ik niet eens of ik mijn reservewiel nog wel meeneem.
mijn theorie is een goed bandenspanningsysteem wat waarschuwd bij een te lage spanning en een banderreparatie setje (zo'n vulmiddel) mee, zonder dit setje is je band ook naar zijn grootje bij een lekke band, dan kan dat spul er ook wel in dacht ik zo wellicht dat iemand het tegendeel kan/wil bewijzen, dan kies ik wellicht wel voor het reserve wiel meenemen, maar het scheelt ook een enorm gewicht en mijn houder heb ik moeten verwijderen bij het onderbouwen van de mover.
Zo'n banden reparatie set is een farce...die had ik ook in de caravan, weggeflikkerd. Wat moet je daar in godsnaam mee, bij n klapband?
Ga nooit op weg zonder reserveband, deze zit bij mij in de disselbak.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)
RE.gif Mickey, helaas kan een klapband aan vele factoren liggen...
Maar neem van mij aan, wat de reden ook is van de klapband, je kan er daarna in ieder geval wel voor zorgen dat je weer verder kan, dankzij een deugdelijke reserve band...
Ik zal het risico nooit nemen om met kleine kinderen te stranden op de vluchtstrook omdat ik alles bij me heb, BEHALVE een reservewiel.
Maar neem van mij aan, wat de reden ook is van de klapband, je kan er daarna in ieder geval wel voor zorgen dat je weer verder kan, dankzij een deugdelijke reserve band...
Ik zal het risico nooit nemen om met kleine kinderen te stranden op de vluchtstrook omdat ik alles bij me heb, BEHALVE een reservewiel.
Je hebt caravans
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.
Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)
Ook met een lege band, heb je al voldoende ruimte, om een schaarkrik al ruim voorbij zijn eerste, weinig kracht leverende punt te draaien.JPGeetje schreef: Op zich is de Alko-krik ideaal voor het optillen van een caravan. Hij heeft een zeer lang bereik, hij heeft niet het nadeel wat een schaarkrik heeft dat je bij aanvang weinig kracht kunt zetten en hij is niet zwaar.
Succes ermee,
Jan
Ik had eerder ook een ALKO krik bij mijn vorige caravan. Echt fijn vond ik 'm ook niet. Ik gebruikte 'm wel eens, om te levelen, maar vond 'm eigenlijk erg onstabiel.
Vooral omdat de caravan dan niet meer aangekoppeld stond in de meeste gevallen. Ik heb 1 keer gehad, dat de caravan wegdraaide toen het wiel vrijkwam.
Bij aangekoppelde caravan heb je dat probleem niet natuurlijk.
Nu heb ik helemaal geen krik meer bij de caravan.
De (schaar) krik van mijn auto volstaat.
Als je toch wat moet gaan verbouwen onder de caravan, doe dat dan zo, dat de krik van de auto er op past. Da's bijna in alle gevallen goed mogelijk.
Dan hoef je maar 1 krik mee te slepen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)
RE.gif
Ok, ik ga eens kijken wat voor krik in de Toyota ligt
Ok, ik ga eens kijken wat voor krik in de Toyota ligt
Je hebt caravans
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.
Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)
mischien een tip
koop de kriksteunplaatjes van reich deze worden bevestigd aan de mover en voila de alko krik past zelfs op de eriba.
heb je nog geen mover schaf die dan eerst aan
ga geen plankjes of houtjes maken de alko kriksteunen heeft een stabile ondergrond nodig een stuk chassis en de vloer .
bij de minste beweging knalt de krik er onderuit als dit niet stabiel genoeg is .is dus gevaarlijk .
dus een potkrik met eventueel een vork opzetstukje (te vinden bij defa) is veiliger en geeft het zelfde effect
gr ralf
koop de kriksteunplaatjes van reich deze worden bevestigd aan de mover en voila de alko krik past zelfs op de eriba.
heb je nog geen mover schaf die dan eerst aan
ga geen plankjes of houtjes maken de alko kriksteunen heeft een stabile ondergrond nodig een stuk chassis en de vloer .
bij de minste beweging knalt de krik er onderuit als dit niet stabiel genoeg is .is dus gevaarlijk .
dus een potkrik met eventueel een vork opzetstukje (te vinden bij defa) is veiliger en geeft het zelfde effect
gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier
Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)
http://www.caravanalbum.nl/thumbnails.p ... =44&page=2
Dat kan natuurlijk. Zie de foto's in deze link, heb ik daar een paar jaar geleden eens geplaatst.
Ik had ooit zoiets gemaakt voor een Enduro.
Dat kwam, omdat de Alko steunen eraf moesten om de mover te kunnen plaatsen.
Ik heb van de originele steunen toen een stukje afgezaagd, en er een klein steuntje van gemaakt wat op de verbindingskoker van de mover paste.
Werkte perfekt.. Ik heb die caravan niet meer, maar hoop dat de huidige eigenaar er nog steeds plezier van heeft..
Hetzelfde kan je natuurlijk ook maken voor de krik van de auto.
In principe is er voor elke mover zoiets te maken, mocht het niet te koop zijn.
Dat kan natuurlijk. Zie de foto's in deze link, heb ik daar een paar jaar geleden eens geplaatst.
Ik had ooit zoiets gemaakt voor een Enduro.
Dat kwam, omdat de Alko steunen eraf moesten om de mover te kunnen plaatsen.
Ik heb van de originele steunen toen een stukje afgezaagd, en er een klein steuntje van gemaakt wat op de verbindingskoker van de mover paste.
Werkte perfekt.. Ik heb die caravan niet meer, maar hoop dat de huidige eigenaar er nog steeds plezier van heeft..
Hetzelfde kan je natuurlijk ook maken voor de krik van de auto.
In principe is er voor elke mover zoiets te maken, mocht het niet te koop zijn.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)
Oud draadje, nieuw probleem:
Onlangs de caravan voor zijn winterslaap naar de stalling gebracht; dat ging niet zonder slag of stoot; eerst een stuk naar achteren moveren om vervolgens te kunnen draaien om aan te koppelen; vergeten het DoubleLock kettingslot eraf te halen
Die zat dus muurvast rond de remtrommel; opkrikken dan maar met mijn schaarkrik voorheen Opel. Kom ik niet hoog genoeg om het wiel eraf te halen; gelukkig weet de WW er met een forse garagekrik wél raad mee. Sterk ding trouwens, geen schade
Ik kom met zo'n schaarkrikje sowieso niet onder de as [omdat je dan niet meer aan het kleine zwengeltje kunt draaien] wat beter zou zijn omdat je dan eerder het wiel van de grond hebt; mag ik een krik onder de dwarsbalk tbv de Reich mover plaatsen?
Zitten er op een Eriba Touring Troll 2010 nog van die vierkante "buisjes" opzij waar een krik in past? Een Fiat Panda krik en ook andere merken met een vergelijkbaar uiterlijk past daar prima in. Zij hebben ook een groter bereik in hoogte.
Hoe doen andere Touring bezitters dat?
Onlangs de caravan voor zijn winterslaap naar de stalling gebracht; dat ging niet zonder slag of stoot; eerst een stuk naar achteren moveren om vervolgens te kunnen draaien om aan te koppelen; vergeten het DoubleLock kettingslot eraf te halen
Die zat dus muurvast rond de remtrommel; opkrikken dan maar met mijn schaarkrik voorheen Opel. Kom ik niet hoog genoeg om het wiel eraf te halen; gelukkig weet de WW er met een forse garagekrik wél raad mee. Sterk ding trouwens, geen schade
Ik kom met zo'n schaarkrikje sowieso niet onder de as [omdat je dan niet meer aan het kleine zwengeltje kunt draaien] wat beter zou zijn omdat je dan eerder het wiel van de grond hebt; mag ik een krik onder de dwarsbalk tbv de Reich mover plaatsen?
Zitten er op een Eriba Touring Troll 2010 nog van die vierkante "buisjes" opzij waar een krik in past? Een Fiat Panda krik en ook andere merken met een vergelijkbaar uiterlijk past daar prima in. Zij hebben ook een groter bereik in hoogte.
Hoe doen andere Touring bezitters dat?
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)
RE.gif
Die halen denk ik het slot eraf voordat ze gaan rijden
Die halen denk ik het slot eraf voordat ze gaan rijden
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)
Ja. Die zitten er nog steeds hoor
Ik kreeg destijds het advies een Mercedes krik aan te schaffen. Die draait lekker hoog uit. Alleen heeft die krik een ronde pen van ca. 2 cm doorsnede en het stukje vierkante koker aan de Troll is ca. 25 mm inwendig Dus goed blokken leggen tegen weerszijden van het tegenoverliggende wiel !
Succes
Ik kreeg destijds het advies een Mercedes krik aan te schaffen. Die draait lekker hoog uit. Alleen heeft die krik een ronde pen van ca. 2 cm doorsnede en het stukje vierkante koker aan de Troll is ca. 25 mm inwendig Dus goed blokken leggen tegen weerszijden van het tegenoverliggende wiel !
Succes
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive
Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)
Altijd link zo'n bericht te plaatsen met Micky in de buurtMicky schreef:RE.gif
Die halen denk ik het slot eraf voordat ze gaan rijden
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)
Dankje. Ga ik daar maar eens naar zoeken; ik had een eentje bij mijn eerste Touring Pan van een Fiat Polski en die paste perfect.graaf schreef:Ja. Die zitten er nog steeds hoor
Ik kreeg destijds het advies een Mercedes krik aan te schaffen. Die draait lekker hoog uit. Alleen heeft die krik een ronde pen van ca. 2 cm doorsnede en het stukje vierkante koker aan de Troll is ca. 25 mm inwendig Dus goed blokken leggen tegen weerszijden van het tegenoverliggende wiel !
Succes
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)
Ach, beetje humor is toch leuk, net als een beetje zelfspot, ik hou er wel vanJakkemeiner schreef:Altijd link zo'n bericht te plaatsen met Micky in de buurtMicky schreef:RE.gif
Die halen denk ik het slot eraf voordat ze gaan rijden
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22
Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)
Als die goed verkrijgbare krikken voor algemeen gebruik niet hoog genoeg zijn neem je toch wat blokken hout mee om er onder te zetten ? Zowiezo wel makkelijk voor onder de caravanpoten op niet zo vlakke veldjes heb ik gemerkt.
Qua plaats waar je zo'n ding laat drukken vraag ik me ook af. Ik zou zelf een stuk chassisbalk nemen zo dicht mogelijk bij de as.
Qua plaats waar je zo'n ding laat drukken vraag ik me ook af. Ik zou zelf een stuk chassisbalk nemen zo dicht mogelijk bij de as.
Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)
RE.gif Dankje. Bij een Touring een kooiconstructie, dus geen stevige balken eronder. Bij de as kom je niet werkend met een kleine schaarkrik model Opel of daarop gelijkend Alko. Daarom mijn vraag of de dwarsbalk vd mover gebruikt mag worden. En maar even gebeld met de moveronderdecaravanmaker: je kunt bij Touring gerust de balk gebruiken die onder de caravan van mover naar mover loopt.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)
RE.gif
Met eventuele blokken gebruiken, denk er wel even aan dat de caravan lager komt als de band leeg is, het moet er dus tussenpassen als de band plat is
Met eventuele blokken gebruiken, denk er wel even aan dat de caravan lager komt als de band leeg is, het moet er dus tussenpassen als de band plat is
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)
Onder de chassisbalk.stn schreef:Ab...zet je de schaarkrik onder de as, of de chassisbalk wat in de lengte loopt?
Groet
Sorry voor de late reactie.
Ik zag het nu pas..
Na 4 jaar hoop ik dat je er nog wat aan hebt..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.