Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Fransosowitz
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)

Bericht door Fransosowitz » di 12 feb 2013 13:29

Voor onze Troll hebben wij een Al-ko krik aangeschaft. Dit om de mogelijkheid te hebben een lekke band te verwisselen. Standaard wordt er namelijk niets van een krik o.i.d. bijgeleverd (erg vreemd naar mijn idee, maar goed).
Volgens de brochure van Al-Ko zouden er vanaf 1991 gaten voorgeboord zijn bij het Al-ko chassis om de mee geleverde Al-ko kriksteunen te kunnen bevestigen. En volgens de brochure van Eriba heeft onze Troll (modeljaar 2013) een Al-ko chassis. Appeltje eitje dacht ik dus.

Als ik echter onder de caravan kijk zie ik niets wat ook maar enigzins lijkt op gaten die voorgeboord zijn voor de Al-ko krik steun. Sterker nog, ik zie eigenlijk geen enkele plek waar die gaten zouden kunnen komen. Het chassis lijkt, voor zover ik kan beoordelen, ook helemaal niet op de plaatjes uit de Al-ko brochure.

Is mijn conclusie juist dat de Al-ko krik met bijgeleverde kriksteunen helemaal niet passen onder een Eriba Toruing? Of zie ik iets helemaal over het hoofd? Of is er voor de Al-ko krik een hele andere kriksteun nodig?

Alvast dank voor de reacties!
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)

Bericht door peter s » di 12 feb 2013 14:47

Dan zul je gaten moeten boren volgens schema!


viewtopic.php?f=80&t=15590&hilit=alko+k ... n&start=50
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

pieter
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 6 jul 2011 19:48
Locatie: (zh)

Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)

Bericht door pieter » di 12 feb 2013 16:01

Weten ze dat bij een Eriba dealer niet?
Austin 1300 GT (1971) Eriba Familia (1991) citroen 1.6 automaat (2008)

Fransosowitz
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)

Bericht door Fransosowitz » di 12 feb 2013 16:14

Bijgevoegd enkele foto's van de onderkant van de Troll. Dat ziet er toch heel anders uit dan de plaatjes van het boorschema (wat ook in de handleiding zit)?

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Ik zou niet weten waar ik dan zou moeten boren als ik de onderkant vergelijk met het schema. Afgezien van het feit dat ik ook eigenlijk niet wil boren in het chassis...

Is er iemand die ervaring heeft met een Eriba Touring in combinatie met de Alko krik en kriksteunen?

Anders bel/mail ik de dealer wel eens...
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

pieter
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 6 jul 2011 19:48
Locatie: (zh)

Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)

Bericht door pieter » di 12 feb 2013 16:28

Hallo fransosowitz,wat ik zie lijkt het op een normaal eriba frame wat er onder ziet,alleen met een soort van frame van alko wat aan dit frame gemonteerd ziet,Snap je het nog? :wink: ,dus geen kompleet chassis van alko,dus dan zal het boor schema inderdaad niet kloppen,ik zou even naar een Eriba dealer gaan of bellen,misschien hebben die wel een goed vorbeeld om te boren voor je,groetjes Piet.
Austin 1300 GT (1971) Eriba Familia (1991) citroen 1.6 automaat (2008)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)

Bericht door Ab » di 12 feb 2013 16:34

viewtopic.php?f=75&t=11410&p=158943&hil ... ik#p158943

Gewoon even een schaarkrikje scoren bij de autosloop.
Misschien past de krik van je auto er ook wel onder.
De Alko krik gaat niet passen vrees ik.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

pieter
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 6 jul 2011 19:48
Locatie: (zh)

Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)

Bericht door pieter » di 12 feb 2013 16:38

Sorry voor de type fouten (knallende hoofdpijn,zie alles soms dubbel) Piet. :oops: :(
Austin 1300 GT (1971) Eriba Familia (1991) citroen 1.6 automaat (2008)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)

Bericht door Daphne » di 12 feb 2013 17:34

Wij kregen van de dealer bij onze Eriba een kleine garagekrik, omdat de mover in de weg zat voor de gaten van de originele Alkokrik.

Wij hebben die garagekrik, die veel plaats en gewicht in beslag nam, vervangen voor een universele potkrik met een U-steun.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)

Bericht door peter s » di 12 feb 2013 18:27

Oeps, dat gaat niet nee...
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Fransosowitz
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)

Bericht door Fransosowitz » di 12 feb 2013 20:11

Dank voor de reacties. Het lijkt er inderdaad op dat de Alko krik niet gaat passen. Dan toch maar een potkrik met U profiel aanschaffen. Ik zie die dingen b.v. bij de Vrijbuiter te koop staan. Weet iemand hoe groot dat U profiel is? En is dat U profiel bedoeld voor om een chassisbalk of om de as?

P.S.1: een schaarkrik ligt niet standaard in onze auto (runflat banden)
P.S.2: iemand interesse in een gloednieuwe Alko krik? knipoog.gif
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

HanK
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 19:19
Locatie: Einde A9

Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)

Bericht door HanK » di 12 feb 2013 22:51

De schaarkrik van mijn Ford Transit staat voor 1500 kg.
Misschien op een sloop te vinden .
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL

stn
Berichten: 436
Lid geworden op: do 16 aug 2012 20:51

Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)

Bericht door stn » di 12 feb 2013 23:16

Fransosowitz schreef:Dank voor de reacties. Het lijkt er inderdaad op dat de Alko krik niet gaat passen. Dan toch maar een potkrik met U profiel aanschaffen. Ik zie die dingen b.v. bij de Vrijbuiter te koop staan. Weet iemand hoe groot dat U profiel is? En is dat U profiel bedoeld voor om een chassisbalk of om de as?

P.S.1: een schaarkrik ligt niet standaard in onze auto (runflat banden)
P.S.2: iemand interesse in een gloednieuwe Alko krik? knipoog.gif
wat moet de krik kosten?

geen idee wat zo'n ding kost......
Je hebt caravans
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.

HanK
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 19:19
Locatie: Einde A9

Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)

Bericht door HanK » wo 13 feb 2013 13:18

Voordat je een potkrik koopt, probeer eens te meten , hoeveel ruimte je hebt tussen wegdek en chassis, als je een lekke band zou hebben. De kans bestaat dat de potkrik er dan niet onder past . Dus even meten.
De schaarkrik is lager. Zoals eerder , dan eventueel de lekke band op een gele banaan rijden om hoog genoeg te komen.
Let er ook op dat je wel hoog genoeg komt om een volle band toch weer goed op de as te krijgen, dus even meten hoe hoog
de as nu is.
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL

Fransosowitz
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)

Bericht door Fransosowitz » wo 13 feb 2013 20:01

Dank voor de tips HanK! Ik zal dit zeker even nameten voordat ik een potkrik aanschaf. De minimale hoogte is daarbij vooral van belang inderdaad zodat bij een lekke band de krik ook nog onder de caravan past. De maximale hoogte lijkt mij eventueel nog te vergroten met 1 of meerdere plankjes onder de potkrik. Zolang hij dan tenminste nog onder de caravan past.

Inmiddels heb ik trouwens ook van de dealer begrepen dat de Alko krik met standaard kriksteunen niet past onder de Touring. Helaas heb ik dus iets gekocht wat niet geschikt is...

De nieuwprijs van de krik is trouwens €57,50 bij Obelink (nav de vraag van stn).
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

stn
Berichten: 436
Lid geworden op: do 16 aug 2012 20:51

Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)

Bericht door stn » wo 13 feb 2013 20:14

Ik heb zo'n krik nodig, heb ik begrepen van mijn caravan-garage, omdat er een mover onder mijn caravan komt aan de achterzijde van de as. Hiervoor wordt mijn kriksteun "bezet".
Ik hoor het wel, maar waarschijnlijk kan je de krik ook gewoon retourneren.

Groet stan
Je hebt caravans
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)

Bericht door Ab » wo 13 feb 2013 20:25

Hoe wil je dat dan doen Stan ? Een kriksteun voor de as zetten is niet ideaal..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

stn
Berichten: 436
Lid geworden op: do 16 aug 2012 20:51

Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)

Bericht door stn » wo 13 feb 2013 20:58

Geen idee, ik heb alleen begrepen dat ik de plek waar de krik normaal gezet wordt niet meer kan gebruiken, omdat de mover daar komt te zitten. Bij een lekke band zal ie toch omhoog moeten..
De caravan garage gaf aan dat dit opgelost kan worden met een alko krik.....
Je hebt caravans
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)

Bericht door Micky » wo 13 feb 2013 21:08

RE.gif

stan, het gewicht is dan verkeerd verdeelt, ik heb het zelfde probleem en heb wel een potkrik met dubbele telescoop (had ik al), eerlijk gezegd weet ik niet eens of ik mijn reservewiel nog wel meeneem.
mijn theorie is een goed bandenspanningsysteem wat waarschuwd bij een te lage spanning en een banderreparatie setje (zo'n vulmiddel) mee, zonder dit setje is je band ook naar zijn grootje bij een lekke band, dan kan dat spul er ook wel in dacht ik zo :wink: wellicht dat iemand het tegendeel kan/wil bewijzen, dan kies ik wellicht wel voor het reserve wiel meenemen, maar het scheelt ook een enorm gewicht en mijn houder heb ik moeten verwijderen bij het onderbouwen van de mover.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
evershg
Berichten: 205
Lid geworden op: ma 22 feb 2010 15:08
Locatie: Noord Holland

Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)

Bericht door evershg » do 14 feb 2013 21:40

Ook bij mij zit de mover voor de gaten in het chassis van de krik,dus ook maar een potkrik gekocht.
Eriba nova 540 SL,2011(Helaas verkocht)
Wegens helaas niet meer met de caravan weg, ook maar een kleinere auto aangeschaft

Gebruikersavatar
TouranDriver455ts
Berichten: 966
Lid geworden op: za 17 okt 2009 13:30
Locatie: Koggenland, Westfriesland

Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)

Bericht door TouranDriver455ts » do 14 feb 2013 21:56

Ik heb al jaren de schaarkrik ( max. 1 ton) bij me van m'n eerste Toyota Carina die ik in 1979 kocht.
Ingedraaid exact 10 cm hoog. Past dus overal onder. Ik heb hem nog nooit hoeven gebruiken en dat hoop ik zo te houden.
Maar je weet maar nooit.
@Fransosowitz : even kijken bij een autodemontagebedrijf (sloperij mag je niet meer zeggen tegenwoordig).
VW Touran 2.0 TDI DSG 103 Kw/140 PK "beter is de vijand van goed"

stn
Berichten: 436
Lid geworden op: do 16 aug 2012 20:51

Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)

Bericht door stn » do 14 feb 2013 23:04

micky schreef:RE.gif

stan, het gewicht is dan verkeerd verdeelt, ik heb het zelfde probleem en heb wel een potkrik met dubbele telescoop (had ik al), eerlijk gezegd weet ik niet eens of ik mijn reservewiel nog wel meeneem.
mijn theorie is een goed bandenspanningsysteem wat waarschuwd bij een te lage spanning en een banderreparatie setje (zo'n vulmiddel) mee, zonder dit setje is je band ook naar zijn grootje bij een lekke band, dan kan dat spul er ook wel in dacht ik zo :wink: wellicht dat iemand het tegendeel kan/wil bewijzen, dan kies ik wellicht wel voor het reserve wiel meenemen, maar het scheelt ook een enorm gewicht en mijn houder heb ik moeten verwijderen bij het onderbouwen van de mover.
Gewicht verkeerd verdeeld?? Dat begrijp ik niet..
Zo'n banden reparatie set is een farce...die had ik ook in de caravan, weggeflikkerd. Wat moet je daar in godsnaam mee, bij n klapband?

Ga nooit op weg zonder reserveband, deze zit bij mij in de disselbak.
Je hebt caravans
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)

Bericht door Ab » vr 15 feb 2013 00:43

Daar gaat het ook helemaal niet om eigenlijk.
Wat ik eerder al aangaf, als de mover achter de wielen zit, kan je daar geen ALKO meer kwijt.
Voor de wielen is niet lekker, want je moet dan ook een gedeelte van het gewicht van de auto optillen.
De caravan wil immers (niet aangehaakt) achterover kippen.
Achter de mover is meestal ook geen optie, dan moet je extra gaten in het chassis gaan boren voor de kriksteunen, op een ongunstige plaats.
Dat geldt voor de wielen trouwens ook.

Een schaarkrikje van een redelijk forse auto van de sloop is dan een betere oplossing, voor een tientje ben je klaar.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

stn
Berichten: 436
Lid geworden op: do 16 aug 2012 20:51

Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)

Bericht door stn » vr 15 feb 2013 10:40

Ok, bedankt ab danku.gif
Je hebt caravans
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.

stn
Berichten: 436
Lid geworden op: do 16 aug 2012 20:51

Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)

Bericht door stn » vr 15 feb 2013 20:26

Ab...zet je de schaarkrik onder de as, of de chassisbalk wat in de lengte loopt?

Groet
Je hebt caravans
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.

Fransosowitz
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10

Re: Al-ko krik bij Eriba Touring Troll (2013)

Bericht door Fransosowitz » za 16 feb 2013 17:56

Heb zojuist eens opgemeten hoe hoog de onderkant van het chassis van de weg af zit. Dat is ca 37cm met volle band. Als de band helemaal leeg zou zijn, gaat er ca 12 cm af en zit ik dus nog op iets van 25 cm hoogte.
De potkrik die ik b.v. bij de Vrijbuiter te koop zie staan is 16-32cm. De minimale hoogte is dus prima. Maar de maximale hoogte niet: die is niet genoeg om de caravan omhoog te zetten zodat je ook nog een volle band terug kunt monteren. Nu kan er uiteraard een balkje ofzo onder de potkrik, maar die moet dan toch iets van 10cm dik zijn... Dat is wel erg veel...

Er zullen toch ook wel potkrikjes te krijgen zijn die omhoog gekrikt hoger zijn dan 32cm? Ik kom er maar weinig tegen. Schaarkrikken kunnen ook lang niet allemaal hoog genoeg.

Heb ik nou toch een denk-/meetfout gemaakt met mijn 37cm met volle band? Wat zijn jullie hoogtes?
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”