Hoe werkt een neuswiel met kogeldrukmeter?

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.

Hoe werkt een neuswiel met kogeldrukmeter?

Berichtdoor fortissimo » di 1 jan 2013 18:29

Leuk dat er toevallig een nieuw (duur) neuswiel met kogeldrukmeter op de caravan zit (gelukkig geen hogere aanschafprijs ;)), maar hij werkt heel vreemd.

Draai ik het hendeltje de ene kant op dan heb ik een kogeldruk van 125 kg, draai ik de andere kant op dan heb ik een kogeldruk van 0 kg.

Het zwarte kapje gaat op en neer en het gele blokje doet totaal niets :D

Hoe zou het moeten werken ? :D
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding
Avatar gebruiker
fortissimo
 
Berichten: 559
Geregistreerd: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Hoe werkt een neuswiel met kogeldrukmeter?

Berichtdoor Ab » di 1 jan 2013 19:08

Net als bij de mijne... niet.
Als je het te nauw neemt kom je klem te zitten.
Loesje
Ab
Moderator
 
Berichten: 10430
Geregistreerd: do 30 aug 2007 23:17
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Hoe werkt een neuswiel met kogeldrukmeter?

Berichtdoor Kingpin1966 » di 1 jan 2013 20:48

RE.gif
Een typisch geval van "leuk bedacht maar slecht uitgevoerd"
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
________________________________________
Mazda 6 Sportbreak 2.0i met Hobby De Luxe Easy 460 Ufe (2004)

Afbeelding
Avatar gebruiker
Kingpin1966
Erelid
 
Berichten: 4074
Geregistreerd: di 1 jan 2008 13:43
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Hoe werkt een neuswiel met kogeldrukmeter?

Berichtdoor hendrik38 » di 1 jan 2013 22:26

Weet de producent van de ingebouwde kogeldrukmeter ook v deze problemen? Misschien eens een emailtje waard?
Volvo V70 2.4 D geartronic
Fendt 515 skm 2014
hendrik38
 
Berichten: 944
Geregistreerd: vr 12 nov 2010 18:25

Re: Hoe werkt een neuswiel met kogeldrukmeter?

Berichtdoor Ab » wo 2 jan 2013 00:04

Die dingen zijn al zo lang op de markt..
Die fabrikanten weten dat heus wel.
Het is een leuk gadged..je moet het ook zien als een ruwe indicatie.
Je kunt met wat klooien wel ongeveer een indruk krijgen.
Als je het te nauw neemt kom je klem te zitten.
Loesje
Ab
Moderator
 
Berichten: 10430
Geregistreerd: do 30 aug 2007 23:17
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Hoe werkt een neuswiel met kogeldrukmeter?

Berichtdoor Peter R » wo 2 jan 2013 14:54

Ik heb er eentje van Al-Ko en die werkt uitstekend hoor.
Peter R
 
Berichten: 108
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 10:12

Re: Hoe werkt een neuswiel met kogeldrukmeter?

Berichtdoor Kingpin1966 » wo 2 jan 2013 15:03

Ab schreef:Die dingen zijn al zo lang op de markt..
Die fabrikanten weten dat heus wel.
Het is een leuk gadged..je moet het ook zien als een ruwe indicatie.
Je kunt met wat klooien wel ongeveer een indruk krijgen.

Ik snap ook eerlijk gezegd niet hoe je de kogeldruk kunt meten met een neuswiel dat ruim achter de kogel zit.
Dat je dan geen accurate weging krijgt kun je bijna op je klompen aanvoelen.
Een conventionele kogeldrukweger moet immers onder de koppeling worden geplaatst, zelfs de Reich digitale weger moet onder de koppeling geplaatst worden, voor een goede weging.
Zelfs de simpele weegschaal met het klosje hout moet onder de koppeling en niet er achter.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
________________________________________
Mazda 6 Sportbreak 2.0i met Hobby De Luxe Easy 460 Ufe (2004)

Afbeelding
Avatar gebruiker
Kingpin1966
Erelid
 
Berichten: 4074
Geregistreerd: di 1 jan 2008 13:43
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Hoe werkt een neuswiel met kogeldrukmeter?

Berichtdoor ine » wo 2 jan 2013 15:06

Wij hebben ook een Alko die het goed doet.
Wel eerst de gebruiksaanwijzing lezen en dan de afstand van het hartwieltje naar de voorkant dissel meten en dan aan het rekenen.
Dit om de het goede gewicht op het wieltje tekrijgen voor de kogeldruk.
En niet onbelangrijk, het wieltje moet wel vlak staan.
Groeten Ine
Kia sorento X-ecutive Sprite Europa 495
Avatar gebruiker
ine
 
Berichten: 854
Geregistreerd: ma 26 jan 2009 16:10
Woonplaats: andijk

Re: Hoe werkt een neuswiel met kogeldrukmeter?

Berichtdoor fortissimo » wo 2 jan 2013 16:34

Het gaat mij om de indicatie hoever ik ongeveer zit.
Afbeelding

Dit is het neuswiel dat er nu onder zit.
Het zwarte kapje gaat mooi op en neer met de slinger. Hij meet dus totaal niks ;)

Ik zou best wel zo'n Reich willen hebben, maar hoorde dat die ook niet zo goed is? Iemand daar meer ervaring mee?
Afbeelding
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding
Avatar gebruiker
fortissimo
 
Berichten: 559
Geregistreerd: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Hoe werkt een neuswiel met kogeldrukmeter?

Berichtdoor bijbeuner » wo 2 jan 2013 16:41

ine schreef:Wij hebben ook een Alko die het goed doet.
Wel eerst de gebruiksaanwijzing lezen en dan de afstand van het hartwieltje naar de voorkant dissel meten en dan aan het rekenen.
Dit om de het goede gewicht op het wieltje tekrijgen voor de kogeldruk.
En niet onbelangrijk, het wieltje moet wel vlak staan.
Groeten Ine



Juist,
hebben ook een Al-ko Neuswiel Premium en het gewicht dat ie aangeeft is bij benadering goed.
dit is heel iets anders dan het neuswiel met drukmeter dat standaard op mijn fendt stond,dit was gewoon waardeloos idem dan die wat op de Hobby's staan.

http://www.al-ko.nl/images/1221695-Stuetzrad.jpg
Laatst bijgewerkt door bijbeuner op wo 2 jan 2013 16:48, in totaal 2 keer bewerkt.
Skoda Superb 2.0 TDI 16v Break met DSG model 2014 met aan de haak Fendt 495 model 2010
bijbeuner
 
Berichten: 315
Geregistreerd: zo 6 feb 2011 13:31
Woonplaats: B.-Limburg

Re: Hoe werkt een neuswiel met kogeldrukmeter?

Berichtdoor Kingpin1966 » wo 2 jan 2013 16:47

fortissimo schreef:Ik zou best wel zo'n Reich willen hebben, maar hoorde dat die ook niet zo goed is? Iemand daar meer ervaring mee?
Afbeelding


Die Reich bedoel ik ook niet want hier kun je meer mee dan kogeldruk wegen.
Ik bedoel deze:
tlc-digitale-disselweger.jpg
tlc-digitale-disselweger.jpg (11.15 KiB) 3186 keer bekeken

Deze wordt op de kogel van de auto geplaatst en dan de caravan koppeling op de weger.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
________________________________________
Mazda 6 Sportbreak 2.0i met Hobby De Luxe Easy 460 Ufe (2004)

Afbeelding
Avatar gebruiker
Kingpin1966
Erelid
 
Berichten: 4074
Geregistreerd: di 1 jan 2008 13:43
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Hoe werkt een neuswiel met kogeldrukmeter?

Berichtdoor Bram » wo 2 jan 2013 18:42

Afbeelding

Die van mij is ter overname.
Afbeelding
Kia Carens 2.0 met Dethleffs Camper Lifestyle 510V
Avatar gebruiker
Bram
 
Berichten: 720
Geregistreerd: wo 3 dec 2008 21:24
Woonplaats: Haarlem

Re: Hoe werkt een neuswiel met kogeldrukmeter?

Berichtdoor hendrik38 » wo 2 jan 2013 20:43

Ben je er tevreden over Bram?
Laatst bijgewerkt door hendrik38 op wo 2 jan 2013 21:01, in totaal 1 keer bewerkt.
Volvo V70 2.4 D geartronic
Fendt 515 skm 2014
hendrik38
 
Berichten: 944
Geregistreerd: vr 12 nov 2010 18:25

Re: Hoe werkt een neuswiel met kogeldrukmeter?

Berichtdoor Kingpin1966 » wo 2 jan 2013 20:52

RE.gif
Dat komt omdat die dingen niet geijkt zijn.
Dan heb je altijd afwijking.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
________________________________________
Mazda 6 Sportbreak 2.0i met Hobby De Luxe Easy 460 Ufe (2004)

Afbeelding
Avatar gebruiker
Kingpin1966
Erelid
 
Berichten: 4074
Geregistreerd: di 1 jan 2008 13:43
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Hoe werkt een neuswiel met kogeldrukmeter?

Berichtdoor fortissimo » wo 2 jan 2013 20:56

Kingpin1966 schreef:
fortissimo schreef:Ik zou best wel zo'n Reich willen hebben, maar hoorde dat die ook niet zo goed is? Iemand daar meer ervaring mee?
Afbeelding


Die Reich bedoel ik ook niet want hier kun je meer mee dan kogeldruk wegen.
Ik bedoel deze:
tlc-digitale-disselweger.jpg

Deze wordt op de kogel van de auto geplaatst en dan de caravan koppeling op de weger.


Ik wil meteen alles wegen natuurlijk ;)
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding
Avatar gebruiker
fortissimo
 
Berichten: 559
Geregistreerd: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Hoe werkt een neuswiel met kogeldrukmeter?

Berichtdoor Pensionado » wo 2 jan 2013 21:29

Of ik lees de vraag niet correct danwel u snapt het neuswiel niet weenie.gif

Het neuswiel dient, voor een correcte aflezing, naar achter te wijzen. In de meting is een correctie ingebouwd voor de afwijking tov de 20 cm naar voor liggende koppeling.

Vervolgens draait u het neuswiel naar beneden de zwarte dop gaat omhoog tot de maximale kogeldruk direct inder de zwarte dop zichtbaar is.

Cesa een kind kan de was doen etc. Verwacht geen wonderen het is slechts een indicatie van de in het neuswiel ingebouwde veer. Omdat het neuswiel veelal langdurig op de standplaats wordt belast zal deze veer langzaam "verslappen" waardoor de aanwijzing kan gaan afwijken. Dit is idem bij het Alko neuswiel whistle.gif Maak u geen zorgen het verschil tussen een kogeldruk van 60 en 70 kg merkt u tijdens het rijden nauwelijks of geheel niet.

Al het geld dat in een electronische kogeldrukmeter geïnvesteerd wordt kan beter besteed worden aan leukere zaken. zwaaien.gif
Pensionado
 
Berichten: 1058
Geregistreerd: zo 3 feb 2008 11:42
Woonplaats: Rotterdam

Re: Hoe werkt een neuswiel met kogeldrukmeter?

Berichtdoor Ab » wo 2 jan 2013 23:46

De meest nauwkeurige meting krijg je met een normale personenweegschaal.
Werkwijze:
1e. Meet de hoogte van de trekhaak aangekoppeld.
2e. Zaag een stukje bezemsteel, op de juiste lengte. Die lengte is: afstand bovenkant kogel tot de grond, minus hoogte weegschaal, minus 20 mm.
3e. Leg een stukje plank of hechthout op de schaal, plaats daar vertikaal de bezemsteel op, en laat met de slinger van het neuswiel de koppeling op de bezemsteel zakken.
Doe dit met de caravan op de handrem.
4e. Als het neuswiel vrij is, kan je de exacte kogeldruk aflezen. Hier kan je nog het gewicht van het bezemsteeltje en het plankje aftrekken, als je het echt op de gram af wilt weten.

Tip: heb je eenmaal de goede maten, kan je het plankje en de steel nog aan elkaar schroeven, is makkelijker om het geheel met schaal en al onder de koppeling te schuiven.
Als je het te nauw neemt kom je klem te zitten.
Loesje
Ab
Moderator
 
Berichten: 10430
Geregistreerd: do 30 aug 2007 23:17
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Hoe werkt een neuswiel met kogeldrukmeter?

Berichtdoor Bram » do 3 jan 2013 00:05

hendrik38 schreef:Ben je er tevreden over Bram?


Met mijn neuswiel helemaal uitgedraaid komt de dissel niet hoog genoeg. Dus moet ik nog een stukje tillen. Ik houd het maar bij het ALKO-neuswiel, al is dat niet zo nauwkeurig.
Afbeelding
Kia Carens 2.0 met Dethleffs Camper Lifestyle 510V
Avatar gebruiker
Bram
 
Berichten: 720
Geregistreerd: wo 3 dec 2008 21:24
Woonplaats: Haarlem

Re: Hoe werkt een neuswiel met kogeldrukmeter?

Berichtdoor wl002_cf » do 3 jan 2013 00:55

Gans uitgedraaid niet hoog genoeg?
je moet eerst het neuswieltje gans indraaien, dan de bevestiging aan de dissel los zetten zodat je het ganse neuswiel kan bewegen (de dissel kan tot op de grond zakken), dan eventueel een gewicht achteraan in de caravan zetten (eu, je partner knipoog.gif). De dissel kan dan gemakkelijk omhoog gehouden worden, dan het ganse neuswiel zo laag mogelijk laten zakken en terug hendel aanvijzen, dan kan het neuswiel met de spindel verder tot de grond zakken. Indien nu de dissel nog niet hoog genoeg zit, ja, dan weet ik het ook niet. Andere oplossingen zullen er ook wel zijn,
Willy L.
RenaultScenic110CDI@Dethleffs
wl002_cf
 
Berichten: 654
Geregistreerd: vr 27 nov 2009 15:50
Woonplaats: Leest - België

Re: Hoe werkt een neuswiel met kogeldrukmeter?

Berichtdoor fortissimo » do 3 jan 2013 10:50

Pensionado schreef:Of ik lees de vraag niet correct danwel u snapt het neuswiel niet weenie.gif

Het neuswiel dient, voor een correcte aflezing, naar achter te wijzen. In de meting is een correctie ingebouwd voor de afwijking tov de 20 cm naar voor liggende koppeling.

Vervolgens draait u het neuswiel naar beneden de zwarte dop gaat omhoog tot de maximale kogeldruk direct inder de zwarte dop zichtbaar is.

Cesa een kind kan de was doen etc. Verwacht geen wonderen het is slechts een indicatie van de in het neuswiel ingebouwde veer. Omdat het neuswiel veelal langdurig op de standplaats wordt belast zal deze veer langzaam "verslappen" waardoor de aanwijzing kan gaan afwijken. Dit is idem bij het Alko neuswiel whistle.gif Maak u geen zorgen het verschil tussen een kogeldruk van 60 en 70 kg merkt u tijdens het rijden nauwelijks of geheel niet.

Al het geld dat in een electronische kogeldrukmeter geïnvesteerd wordt kan beter besteed worden aan leukere zaken. zwaaien.gif


Ik denk dat de veer zijn beste tijd heeft gehad.
Draai ik de ene kant op, dan is de zwarte kap geheel over de gele schaal heen geschoven. Dus 0kg ;)
Draai ik de andere kant op, dan gaat de zwarte kap met de draai mee omhoog tot hij op zijn hoogste punt staat. 125kg.

En dat met een caravan die bijna leeg is en waar de voortent met toebehoren allemaal achterin liggen (makkelijk om te testen).
Zelfs toen ik met mijn 100kg op de dissel ging staan zag je de schaal niet bewegen (in beide standen ;))
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding
Avatar gebruiker
fortissimo
 
Berichten: 559
Geregistreerd: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Hoe werkt een neuswiel met kogeldrukmeter?

Berichtdoor sprite1 » do 3 jan 2013 10:53

RE.gif je had toch wel de pootjes ingedraaid???? knipoog.gif
groeten Ad & Anne Marie nu onderweg in een......Hymer 574
Avatar gebruiker
sprite1
 
Berichten: 1764
Geregistreerd: zo 11 okt 2009 20:14
Woonplaats: noordwest friesland

Re: Hoe werkt een neuswiel met kogeldrukmeter?

Berichtdoor PMT » do 3 jan 2013 11:06

Is dat niet een dure aanschaf voor iets wat je mogelijk maar 1x gebruikt? Bij ons zitten al jaren vaste spullen in de caravan en alleen de kleren en wat eten voor de eerste dag gaan in de caravan bij vertrek, dus ik ga er vanuit dat zoals ik mijn caravan indertijd beladen had met de juiste kogeldruk voor mijn auto dat ook wel gelijk zou blijven. Omdat ik 2 jaar geleden een andere trekauto voor de caravan kreeg heb ik dat nog eens uitgetest. Gewoon met de manier zoals Ab het beschreef met een goeie persoenenweegschaal. Het was nog nagenoeg hetzelfde als ik 7 jaar daarvoor had gemeten.
groet Paul
Eifelland Sunshine 440TF '00 met een Truma Mover SER, Citroën C5 2.0 HDI break '04
Avatar gebruiker
PMT
 
Berichten: 859
Geregistreerd: zo 17 mei 2009 09:37
Woonplaats: Cothen

Re: Hoe werkt een neuswiel met kogeldrukmeter?

Berichtdoor Ab » do 3 jan 2013 11:14

Da's inderdaad waar..
Ik begrijp dan ook niet waarom mensen zich kogeldrukmeters aanschaffen.
Waarschijnlijk, omdat ze te koop zijn. :lol:
Er is nog een andere betrouwbare manier..
Til de dissel op... beter nog, laat je vrouw dat doen.
Lukt dat haar niet, dan is het in orde. :lol:
Als je het te nauw neemt kom je klem te zitten.
Loesje
Ab
Moderator
 
Berichten: 10430
Geregistreerd: do 30 aug 2007 23:17
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Hoe werkt een neuswiel met kogeldrukmeter?

Berichtdoor RogerS » do 3 jan 2013 11:31

Zo'n Reich TLC Disselweger is eigenlijk niet zo heel erg handig.
Afbeelding

Om te kunnen wegen moet de caravan in "aankoppelingspositie" zijn voor de auto omdat de weger op de kogel van de auto moet worden geplaatst. Dus moet je er rekening meehouden dat je het neuswiel vergenoeg kunt uitdraaien. Even snel wegen terwijl je de caravan bent aan het inladen is er dan niet bij. Qua nauwkeurigheid was hij wel meer dan voldoende voor het gebruik.

Zelf heb ik deze weger vrij snel na aanschaf op marktplaats verkocht omdat ik voornoemde punten wel erg lastig vond.
Uiteindelijk deze disselweger van Milenco gekocht (niet goedkoop maar is wel degelijk geconstureerd net zoals hun spiegels):
Afbeelding
Skoda Superb Combi 1.8TSI DSG Elegance Business Line getuned bij TVS Engineering (210 pk en 335 NM)
Knaus Sport 500 FDK (2011)
Avatar gebruiker
RogerS
 
Berichten: 450
Geregistreerd: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Hoe werkt een neuswiel met kogeldrukmeter?

Berichtdoor PMT » do 3 jan 2013 14:51

Er is nog een andere betrouwbare manier..
Til de dissel op... beter nog, laat je vrouw dat doen.
Lukt dat haar niet, dan is het in orde.

Die kan helaas nog geeneens een kratje boodschappen optillen, dus is niet echt een goede test voor mij. (ze heeft al jaren rheuma)
groet Paul
Eifelland Sunshine 440TF '00 met een Truma Mover SER, Citroën C5 2.0 HDI break '04
Avatar gebruiker
PMT
 
Berichten: 859
Geregistreerd: zo 17 mei 2009 09:37
Woonplaats: Cothen

Volgende

Keer terug naar Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast