GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter

Bericht door peter s » zo 18 sep 2011 10:06

""""""""""""en dat het standaard vervangen van deze ventielen niet tot de standaard procedure behoort bij banden vernieuwing en niet is voorgeschreven door bijv. de BOVAG of RDW APK""""""""""

Hebben we we hier in dit land geen regeltjes genoeg?
Er is ook nog zo iets als gezond verstand!

Straks schrijven ze nog voor hoe we moeten p*ssen schrik.gif
Laatst gewijzigd door Ab op zo 18 sep 2011 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Iets aangepast. Ook zonder vloeken komt het bericht duidelijk over.
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter

Bericht door Nimma » zo 18 sep 2011 10:53

RE.gif Net wakker en nu al druk..............
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter

Bericht door peter s » zo 18 sep 2011 10:54

6.45 u op. Ook al een Tatort bekeken mrgreen.gif

Zondagmorgenkik schrik.gif
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter

Bericht door Micky » zo 18 sep 2011 12:38

RE.gif

Die afkorting van de bekende vloek, die je deed is natuurlijk totaal niet nodig en op zijn plaats hier, laten we het leuk houden.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter

Bericht door Jadatis » zo 18 sep 2011 15:06

Zou het niet een beter onwerp zijn als de sensor zo gemaakt zou zijn, dat deze om het ventiel bijna tegen de velg , geschroefd zou kunnen worden.
Dan dient deze thevens als een steuntje zodat het ventiel niet krom kan buigen en zoals hier aan een kant uit het gat gewrongen wordt.
Zal het natuurlijk weer niet op ieder ventiel passen , omdat de dikte kan verschillen.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter

Bericht door peter s » zo 18 sep 2011 18:30

Oeps....
Rooms opgevoed, dus dat kon/kan niet. Al tientalle jaren krijgt daarom gerritvandijk overal de schuld van!
Tegenwoordig volop te horen in alle soaps, toneelstukken en tv-films, dat drie letters hier zoveel............. schrik.gif

Nou 't bericht is begrepen in ieder geval :wink:
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter

Bericht door Vino » zo 18 sep 2011 18:44

Shit firma.!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter

Bericht door Micky » ma 19 sep 2011 19:55

peter s schreef:Oeps....
Rooms opgevoed, dus dat kon/kan niet. Al tientalle jaren krijgt daarom gerritvandijk overal de schuld van!
Tegenwoordig volop te horen in alle soaps, toneelstukken en tv-films, dat drie letters hier zoveel............. schrik.gif

Nou 't bericht is begrepen in ieder geval :wink:
???
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter

Bericht door peter s » ma 19 sep 2011 22:31

RE.gif
Tsja, ik zou het niet in het Limburgs kunnen vertalen awhoea.gif


(grapje)
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

arendsw

Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter

Bericht door arendsw » wo 25 jan 2012 16:15

Ik heb dezelfde tpms. Vorig jaar liep -waarschijnlijk door een aanlopende remschoen- mijn rechter achterwiel warm. Heet! De tpms waarschuwde mij bijtijds voor de oplopende temperatuur, ik kon snel een parkeerplaats vinden en het wiel laten afkoelen. Verder geen schade, gelukkig hebben we de rit probleemloos kunnen vervolgen. De stand is dus nu 1-1 :-). Tot op de dag van vandaag rijd ik probleemloos rond met vier sensoren op de auto (als ik met caravan rij gaan de sensoren van de voorwielen naar de caravanwielen). En ik rijd dan beduidend harder dan 100 km/u, dus eventuele krachten zijn dan nog veel groter. Overigens is de ANWB niet de enige die deze apparaten verkoopt (verkocht, ANWB heeft ze niet meer), dus de ANWB de schuld geven is wel erg kort door de bocht.

Nick

Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter

Bericht door Nick » wo 25 jan 2012 21:23

Zoals al een beetje aangehaald is, je moet bij deze systeempjes niet wachten tot dat een alarm afgaat dat er iets mis is. Dan ben je duidelijk te laat, daar de indicatie op je schermpje een paar sec achterloopt op de daadwerkelijke druk en temperatuur.
Het is van belang dat je zowel de druk als de temperatuur tijdens de rit continu in de gaten houdt, zodat je op tijd maatregelen kunt nemen en niet nog een keer met een flinke snelheid een vrachtwagen gaat inhalen als er iets ten ongunste veranderd in beide grootheden.
Ik rij inmiddels al een paar jaar (na een flinke klapband met de nodige schade aan de caravan) rond met zo'n systeempje en voel me beduidend veiliger nu ik continu af kan lezen wat er onder m'n caravan gebeurd.
Het apparaatje was trouwens van Conrads afkomstig en kan 6 sensors aan bij een max druk van 8 bar. Prijs dacht ik zo'n 100 euro.

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter

Bericht door Jadatis » do 26 jan 2012 22:02

Zelfs een nieuw rubber ventiel zou door de middelpuntvliedende krachten gaan lekken bij het gat in het metaal.
Ooit iets gelezen over een duits onderzoek, waarbij boven 100km/u en druk boven 4 of 4,2 bar met sensoren er op , de boel druk ging verliezen.
Ik vermoedt dat, maar weet niet zeker , een Hogedruk rubber ventiel niet zal gaan buigen en daardoor lekken, omdat daar het metaal tot onderaan doorloopt in het rubber.
Absolute zekerheid geeft natuurlijk een metalen ventiel.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

arendsw

Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter

Bericht door arendsw » vr 27 jan 2012 22:45

@Nick: door de waarschuwingswaarde voor temperatuur vrij laag in te stellen word je bijtijds gewaarschuwd. De druk wordt -in tegenstelling tot de temp.- permanent weergegeven.
Ter info: de zijdelingse kracht die op het ventiel wordt uitgeoefend, ligt in de orde van grootte van 25-35 Newton, 2,5 à 3,5 kg. Niet misselijk dus. Bovendien neemt de belasting kwadratisch toe met de snelheid. In mijn situatie kan de sensor niet meer dan een mm of twee naar buiten, dan zit hij tegen de siervelg aan. Geen risico dus.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter

Bericht door Ab » za 28 jan 2012 00:24

Bij mij ook.
Ik heb een systeem met 6 sensoren.
Ik gebruik er daarvan nog maar 2,alleen voor de caravan, omdadat de huidige auto standaard al een TPMS heeft.
Mijn vorige trekbeest niet, vandaar dat ik nu 4 sensors over heb.
Mijn ervaringen zijn zeer positief na 5 jaar .
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Nick

Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter

Bericht door Nick » za 28 jan 2012 10:31

arendsw schreef:@Nick: door de waarschuwingswaarde voor temperatuur vrij laag in te stellen word je bijtijds gewaarschuwd. De druk wordt -in tegenstelling tot de temp.- permanent weergegeven.
Bij mijn systeempje wordt de temperatuur ook continu (wel afwisselend per band) aangegeven. Dus een oplopende temperatuur wordt aangegeven. Aangezien ik rubberen ventiel behuizing heb, heb ik mijn bandenboer nog maar eens gebeld. Hij vertelde me dat er eigenlijk geen enkele garantie gegeven kan worden dat de ventielen bij hogere druk erin blijven zitten. Het is een zaak van controleren op scheurtjes die onstaan door ouderdom.(enkele jaren ??) Ze klappen er niet spontaan uit (volgens hem) maar gaan langzaam lekkage vertonen dat dan door een waarschuwings systeem toonbaar gemaakt kan worden.
Toch komt het maar sporadisch voor dat de ventielen er uit klappen, meestal blijkt het dan een zaak van nalatingsheid te zijn.

mike van den boomen

Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter

Bericht door mike van den boomen » zo 28 apr 2013 08:47

Bij dit produkt stalen ventiel laten plaatsen. Heb ook problemen gehad met dit produkt. Zit op mijn auto amerikaanse ford. Hierbij scheurde t ventiel door teveel tegendruk vd wind oplossing staalventiel plaatsen en no problemos meer.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter

Bericht door Kingpin1966 » zo 28 apr 2013 09:41

RE.gif
Worden stalen ventielen dan niet standaard geplaatst bij nieuwe caravan banden?
De banden van onze caravan moeten ook vervangen worden maar er worden stalen (hoge druk) ventielen gebruikt.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter

Bericht door Jan van Vijven » zo 28 apr 2013 14:49

Moet je die stalen ventielen eigenlijk ook elke maal vervangen? Wij doen het voor de zekerheid wel.
Ik neem aan dat er van binnen nog steeds een rubberen terugslagklepje zit, maar zeker ben ik niet.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

arnovariante

Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter

Bericht door arnovariante » wo 24 jul 2013 07:46

Tijdens de reis naar onze vakantie bestemming Usson du Poitou hebben wij ook een klapband gehad (2 dagen geleden).
Na aankomst op de camping "Lazy Duck" ben ik uiteraard op dit forum een zoektocht gestart naar klapbanden en oorzaken.
De inspectie van mijn band leverde op dat het ventiel is gescheurd, maar ja, is dat gekomen door de klapband of is dat de oorzaak van de klapband?
Bij de levering van de LM velgen voor deze caravan heeft mijn vaste banden en velgen leverancier hier van die sierdopjes op gezet.
Die zijn volgens mij aardig wat zwaarder als de standaard rubberen dopjes.
Op de velg is ook een beschadiging te zien waar het dopje de velg heeft geraakt tijdens het doorbuigen.
Zo'n plek is ook te zien op de velg aan de andere kant.....
Vraag is nu: zouden deze dopjes hetzelfde effect hebben als de dopjes in het TPMS van dit topic?
Deze sierdopjes zitten ook op de velgen van mijn auto, met de veel grotere diameter van die velgen (20") en de hogere snelheid van een losse auto zou dat toch ook problemen moeten opleveren?

Overigens had ik die morgen op de overnachtings camping nog de spanning gecontroleerd en was alles in orde.
De schade valt gelukkig erg mee, voor zover ik nu kan zien is alleen de binnenkant van de wielkast beschadigt.

Nu moet ik hier op zoek naar een nieuwe band en ijzeren ventielen....., hopen dat de bewuste LM velg niet krom is.

piotr

Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter

Bericht door piotr » wo 24 jul 2013 09:01

Is zo'n draadloze bandenspanningsmeter niet gewoon een overbodig gadget ?

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter

Bericht door HansHobby » wo 24 jul 2013 10:39

pekern schreef:Nogmaals, ik heb niets tegen de ANWB of tegen het product maar wilde alleen waarschuwen dat het gebruik van de draadloze bandenspanningsmeter van de ANWB vereist dat je heel kritisch bent over de ventielen en dat het standaard vervangen van deze ventielen niet tot de standaard procedure behoort bij banden vernieuwing en niet is voorgeschreven door bijv. de BOVAG of RDW APK.
Wat ik ook geprobeerd heb is de ANWB te bewegen om deze waarschuwing op de verpakking te zetten en/of op enigerlei wijze de koper te informeren maar daar waren ze niet ontvankelijk voor en dat is wat mij heeft gefrustreerd in deze omdat zij toch pretenderen verkeersveiligheid zo hoog in het vaandel te hebben.
Ben inmiddels wel uit hoofde van de Directie benaderd door de ANWB ( dat is al heel wat in deze tijd )en deze erkende hiermee niet de schoonheidsprijs te hebben gewonnen maar gaf wel aan zich niet aansprakelijk te voelen.
Maar het staat dus wel in de gebruiksaanwijzing, dus met een beetje gezond nadenken had jezelf van te voren ook al weten dat het systeem niet geschikt was voor jou banden. Daarbij schrijf je het niet eens te zijn dat de ANWB je ventielen oud noemt terwijl ze al 8 jaar oud zijn ! scratch.gif En ja, dat is oud, vooral als je er denkt nog 6 jaar mee vooruit te kunnen.
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

creative explorer
Berichten: 360
Lid geworden op: do 31 mar 2011 23:35
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter

Bericht door creative explorer » wo 24 jul 2013 13:58

piotr schreef:Is zo'n draadloze bandenspanningsmeter niet gewoon een overbodig gadget ?
Ja en nee, ik heb het standaard op mijn auto en zie het als een gadget, vooral omdat je een direct gevoel hebt met het onderstel in de auto en merk je relatief snel dat je een te lage bandenspanning hebt.

Bij de caravan vind ik het eerder een hulpmiddel dan een gadget, als de spanning van 1 van de banden te laag is, merk je dat in de auto eigenlijk pas te laat. En dan kan zo'n meter je van dienst zijn.
Ik heb het zelf nog niet, maar het is wel een project voor later.
Groeten, Erik

Renault Mégane 1.5 DCi GT-Line Estate (2012)
Renault 5 GTTurbo (1988)
Eifelland 520 TKM (2002)

Knaapje
Berichten: 702
Lid geworden op: di 5 jun 2007 19:44

Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter

Bericht door Knaapje » wo 24 jul 2013 16:01

Ik heb het al wat jaren op mijn caravans zitten en ben er tot nu toe blij mee.
Ik heb tijdens het rijden inzicht in het verloop van de bandenspanning en temperatuur en dat geeft mij een goed gevoel.

Verder moet iedereen zelf beslissen of het nuttig is of gadget.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter

Bericht door Micky » wo 24 jul 2013 16:17

in de handleiding van mijn bandenspanningsysteem staat dat je ze alleen op stalen/ aluminium ventielen mag toepassen, ik heb ze wel op de rubberen ventielen omdat bij het aandraaien van de dopjes, de ventielen exact recht staan en de zijkant van het dopje tegen de wieldop rust, dus het ventiel buigt niet naar buiten door de middelpuntvliedende kracht.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”