GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter
Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter
""""""""""""en dat het standaard vervangen van deze ventielen niet tot de standaard procedure behoort bij banden vernieuwing en niet is voorgeschreven door bijv. de BOVAG of RDW APK""""""""""
Hebben we we hier in dit land geen regeltjes genoeg?
Er is ook nog zo iets als gezond verstand!
Straks schrijven ze nog voor hoe we moeten p*ssen schrik.gif
Hebben we we hier in dit land geen regeltjes genoeg?
Er is ook nog zo iets als gezond verstand!
Straks schrijven ze nog voor hoe we moeten p*ssen schrik.gif
Laatst gewijzigd door Ab op zo 18 sep 2011 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Iets aangepast. Ook zonder vloeken komt het bericht duidelijk over.
Reden: Iets aangepast. Ook zonder vloeken komt het bericht duidelijk over.
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter
RE.gif Net wakker en nu al druk..............
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter
6.45 u op. Ook al een Tatort bekeken
Zondagmorgenkik schrik.gif
Zondagmorgenkik schrik.gif
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter
RE.gif
Die afkorting van de bekende vloek, die je deed is natuurlijk totaal niet nodig en op zijn plaats hier, laten we het leuk houden.
Die afkorting van de bekende vloek, die je deed is natuurlijk totaal niet nodig en op zijn plaats hier, laten we het leuk houden.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter
Zou het niet een beter onwerp zijn als de sensor zo gemaakt zou zijn, dat deze om het ventiel bijna tegen de velg , geschroefd zou kunnen worden.
Dan dient deze thevens als een steuntje zodat het ventiel niet krom kan buigen en zoals hier aan een kant uit het gat gewrongen wordt.
Zal het natuurlijk weer niet op ieder ventiel passen , omdat de dikte kan verschillen.
Dan dient deze thevens als een steuntje zodat het ventiel niet krom kan buigen en zoals hier aan een kant uit het gat gewrongen wordt.
Zal het natuurlijk weer niet op ieder ventiel passen , omdat de dikte kan verschillen.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter
Oeps....
Rooms opgevoed, dus dat kon/kan niet. Al tientalle jaren krijgt daarom gerritvandijk overal de schuld van!
Tegenwoordig volop te horen in alle soaps, toneelstukken en tv-films, dat drie letters hier zoveel............. schrik.gif
Nou 't bericht is begrepen in ieder geval
Rooms opgevoed, dus dat kon/kan niet. Al tientalle jaren krijgt daarom gerritvandijk overal de schuld van!
Tegenwoordig volop te horen in alle soaps, toneelstukken en tv-films, dat drie letters hier zoveel............. schrik.gif
Nou 't bericht is begrepen in ieder geval
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter
Shit firma.!
Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter
???peter s schreef:Oeps....
Rooms opgevoed, dus dat kon/kan niet. Al tientalle jaren krijgt daarom gerritvandijk overal de schuld van!
Tegenwoordig volop te horen in alle soaps, toneelstukken en tv-films, dat drie letters hier zoveel............. schrik.gif
Nou 't bericht is begrepen in ieder geval
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter
RE.gif
Tsja, ik zou het niet in het Limburgs kunnen vertalen
(grapje)
Tsja, ik zou het niet in het Limburgs kunnen vertalen
(grapje)
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter
Ik heb dezelfde tpms. Vorig jaar liep -waarschijnlijk door een aanlopende remschoen- mijn rechter achterwiel warm. Heet! De tpms waarschuwde mij bijtijds voor de oplopende temperatuur, ik kon snel een parkeerplaats vinden en het wiel laten afkoelen. Verder geen schade, gelukkig hebben we de rit probleemloos kunnen vervolgen. De stand is dus nu 1-1 :-). Tot op de dag van vandaag rijd ik probleemloos rond met vier sensoren op de auto (als ik met caravan rij gaan de sensoren van de voorwielen naar de caravanwielen). En ik rijd dan beduidend harder dan 100 km/u, dus eventuele krachten zijn dan nog veel groter. Overigens is de ANWB niet de enige die deze apparaten verkoopt (verkocht, ANWB heeft ze niet meer), dus de ANWB de schuld geven is wel erg kort door de bocht.
Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter
Zoals al een beetje aangehaald is, je moet bij deze systeempjes niet wachten tot dat een alarm afgaat dat er iets mis is. Dan ben je duidelijk te laat, daar de indicatie op je schermpje een paar sec achterloopt op de daadwerkelijke druk en temperatuur.
Het is van belang dat je zowel de druk als de temperatuur tijdens de rit continu in de gaten houdt, zodat je op tijd maatregelen kunt nemen en niet nog een keer met een flinke snelheid een vrachtwagen gaat inhalen als er iets ten ongunste veranderd in beide grootheden.
Ik rij inmiddels al een paar jaar (na een flinke klapband met de nodige schade aan de caravan) rond met zo'n systeempje en voel me beduidend veiliger nu ik continu af kan lezen wat er onder m'n caravan gebeurd.
Het apparaatje was trouwens van Conrads afkomstig en kan 6 sensors aan bij een max druk van 8 bar. Prijs dacht ik zo'n 100 euro.
Het is van belang dat je zowel de druk als de temperatuur tijdens de rit continu in de gaten houdt, zodat je op tijd maatregelen kunt nemen en niet nog een keer met een flinke snelheid een vrachtwagen gaat inhalen als er iets ten ongunste veranderd in beide grootheden.
Ik rij inmiddels al een paar jaar (na een flinke klapband met de nodige schade aan de caravan) rond met zo'n systeempje en voel me beduidend veiliger nu ik continu af kan lezen wat er onder m'n caravan gebeurd.
Het apparaatje was trouwens van Conrads afkomstig en kan 6 sensors aan bij een max druk van 8 bar. Prijs dacht ik zo'n 100 euro.
Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter
Zelfs een nieuw rubber ventiel zou door de middelpuntvliedende krachten gaan lekken bij het gat in het metaal.
Ooit iets gelezen over een duits onderzoek, waarbij boven 100km/u en druk boven 4 of 4,2 bar met sensoren er op , de boel druk ging verliezen.
Ik vermoedt dat, maar weet niet zeker , een Hogedruk rubber ventiel niet zal gaan buigen en daardoor lekken, omdat daar het metaal tot onderaan doorloopt in het rubber.
Absolute zekerheid geeft natuurlijk een metalen ventiel.
Ooit iets gelezen over een duits onderzoek, waarbij boven 100km/u en druk boven 4 of 4,2 bar met sensoren er op , de boel druk ging verliezen.
Ik vermoedt dat, maar weet niet zeker , een Hogedruk rubber ventiel niet zal gaan buigen en daardoor lekken, omdat daar het metaal tot onderaan doorloopt in het rubber.
Absolute zekerheid geeft natuurlijk een metalen ventiel.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter
@Nick: door de waarschuwingswaarde voor temperatuur vrij laag in te stellen word je bijtijds gewaarschuwd. De druk wordt -in tegenstelling tot de temp.- permanent weergegeven.
Ter info: de zijdelingse kracht die op het ventiel wordt uitgeoefend, ligt in de orde van grootte van 25-35 Newton, 2,5 à 3,5 kg. Niet misselijk dus. Bovendien neemt de belasting kwadratisch toe met de snelheid. In mijn situatie kan de sensor niet meer dan een mm of twee naar buiten, dan zit hij tegen de siervelg aan. Geen risico dus.
Ter info: de zijdelingse kracht die op het ventiel wordt uitgeoefend, ligt in de orde van grootte van 25-35 Newton, 2,5 à 3,5 kg. Niet misselijk dus. Bovendien neemt de belasting kwadratisch toe met de snelheid. In mijn situatie kan de sensor niet meer dan een mm of twee naar buiten, dan zit hij tegen de siervelg aan. Geen risico dus.
Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter
Bij mij ook.
Ik heb een systeem met 6 sensoren.
Ik gebruik er daarvan nog maar 2,alleen voor de caravan, omdadat de huidige auto standaard al een TPMS heeft.
Mijn vorige trekbeest niet, vandaar dat ik nu 4 sensors over heb.
Mijn ervaringen zijn zeer positief na 5 jaar .
Ik heb een systeem met 6 sensoren.
Ik gebruik er daarvan nog maar 2,alleen voor de caravan, omdadat de huidige auto standaard al een TPMS heeft.
Mijn vorige trekbeest niet, vandaar dat ik nu 4 sensors over heb.
Mijn ervaringen zijn zeer positief na 5 jaar .
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter
Bij mijn systeempje wordt de temperatuur ook continu (wel afwisselend per band) aangegeven. Dus een oplopende temperatuur wordt aangegeven. Aangezien ik rubberen ventiel behuizing heb, heb ik mijn bandenboer nog maar eens gebeld. Hij vertelde me dat er eigenlijk geen enkele garantie gegeven kan worden dat de ventielen bij hogere druk erin blijven zitten. Het is een zaak van controleren op scheurtjes die onstaan door ouderdom.(enkele jaren ??) Ze klappen er niet spontaan uit (volgens hem) maar gaan langzaam lekkage vertonen dat dan door een waarschuwings systeem toonbaar gemaakt kan worden.arendsw schreef:@Nick: door de waarschuwingswaarde voor temperatuur vrij laag in te stellen word je bijtijds gewaarschuwd. De druk wordt -in tegenstelling tot de temp.- permanent weergegeven.
Toch komt het maar sporadisch voor dat de ventielen er uit klappen, meestal blijkt het dan een zaak van nalatingsheid te zijn.
Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter
Bij dit produkt stalen ventiel laten plaatsen. Heb ook problemen gehad met dit produkt. Zit op mijn auto amerikaanse ford. Hierbij scheurde t ventiel door teveel tegendruk vd wind oplossing staalventiel plaatsen en no problemos meer.
- Kingpin1966
- Erelid
- Berichten: 5657
- Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
- Locatie: Heerhugowaard
Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter
RE.gif
Worden stalen ventielen dan niet standaard geplaatst bij nieuwe caravan banden?
De banden van onze caravan moeten ook vervangen worden maar er worden stalen (hoge druk) ventielen gebruikt.
Worden stalen ventielen dan niet standaard geplaatst bij nieuwe caravan banden?
De banden van onze caravan moeten ook vervangen worden maar er worden stalen (hoge druk) ventielen gebruikt.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16221
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter
Moet je die stalen ventielen eigenlijk ook elke maal vervangen? Wij doen het voor de zekerheid wel.
Ik neem aan dat er van binnen nog steeds een rubberen terugslagklepje zit, maar zeker ben ik niet.
Ik neem aan dat er van binnen nog steeds een rubberen terugslagklepje zit, maar zeker ben ik niet.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter
Tijdens de reis naar onze vakantie bestemming Usson du Poitou hebben wij ook een klapband gehad (2 dagen geleden).
Na aankomst op de camping "Lazy Duck" ben ik uiteraard op dit forum een zoektocht gestart naar klapbanden en oorzaken.
De inspectie van mijn band leverde op dat het ventiel is gescheurd, maar ja, is dat gekomen door de klapband of is dat de oorzaak van de klapband?
Bij de levering van de LM velgen voor deze caravan heeft mijn vaste banden en velgen leverancier hier van die sierdopjes op gezet.
Die zijn volgens mij aardig wat zwaarder als de standaard rubberen dopjes.
Op de velg is ook een beschadiging te zien waar het dopje de velg heeft geraakt tijdens het doorbuigen.
Zo'n plek is ook te zien op de velg aan de andere kant.....
Vraag is nu: zouden deze dopjes hetzelfde effect hebben als de dopjes in het TPMS van dit topic?
Deze sierdopjes zitten ook op de velgen van mijn auto, met de veel grotere diameter van die velgen (20") en de hogere snelheid van een losse auto zou dat toch ook problemen moeten opleveren?
Overigens had ik die morgen op de overnachtings camping nog de spanning gecontroleerd en was alles in orde.
De schade valt gelukkig erg mee, voor zover ik nu kan zien is alleen de binnenkant van de wielkast beschadigt.
Nu moet ik hier op zoek naar een nieuwe band en ijzeren ventielen....., hopen dat de bewuste LM velg niet krom is.
Na aankomst op de camping "Lazy Duck" ben ik uiteraard op dit forum een zoektocht gestart naar klapbanden en oorzaken.
De inspectie van mijn band leverde op dat het ventiel is gescheurd, maar ja, is dat gekomen door de klapband of is dat de oorzaak van de klapband?
Bij de levering van de LM velgen voor deze caravan heeft mijn vaste banden en velgen leverancier hier van die sierdopjes op gezet.
Die zijn volgens mij aardig wat zwaarder als de standaard rubberen dopjes.
Op de velg is ook een beschadiging te zien waar het dopje de velg heeft geraakt tijdens het doorbuigen.
Zo'n plek is ook te zien op de velg aan de andere kant.....
Vraag is nu: zouden deze dopjes hetzelfde effect hebben als de dopjes in het TPMS van dit topic?
Deze sierdopjes zitten ook op de velgen van mijn auto, met de veel grotere diameter van die velgen (20") en de hogere snelheid van een losse auto zou dat toch ook problemen moeten opleveren?
Overigens had ik die morgen op de overnachtings camping nog de spanning gecontroleerd en was alles in orde.
De schade valt gelukkig erg mee, voor zover ik nu kan zien is alleen de binnenkant van de wielkast beschadigt.
Nu moet ik hier op zoek naar een nieuwe band en ijzeren ventielen....., hopen dat de bewuste LM velg niet krom is.
Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter
Is zo'n draadloze bandenspanningsmeter niet gewoon een overbodig gadget ?
Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter
Maar het staat dus wel in de gebruiksaanwijzing, dus met een beetje gezond nadenken had jezelf van te voren ook al weten dat het systeem niet geschikt was voor jou banden. Daarbij schrijf je het niet eens te zijn dat de ANWB je ventielen oud noemt terwijl ze al 8 jaar oud zijn ! En ja, dat is oud, vooral als je er denkt nog 6 jaar mee vooruit te kunnen.pekern schreef:Nogmaals, ik heb niets tegen de ANWB of tegen het product maar wilde alleen waarschuwen dat het gebruik van de draadloze bandenspanningsmeter van de ANWB vereist dat je heel kritisch bent over de ventielen en dat het standaard vervangen van deze ventielen niet tot de standaard procedure behoort bij banden vernieuwing en niet is voorgeschreven door bijv. de BOVAG of RDW APK.
Wat ik ook geprobeerd heb is de ANWB te bewegen om deze waarschuwing op de verpakking te zetten en/of op enigerlei wijze de koper te informeren maar daar waren ze niet ontvankelijk voor en dat is wat mij heeft gefrustreerd in deze omdat zij toch pretenderen verkeersveiligheid zo hoog in het vaandel te hebben.
Ben inmiddels wel uit hoofde van de Directie benaderd door de ANWB ( dat is al heel wat in deze tijd )en deze erkende hiermee niet de schoonheidsprijs te hebben gewonnen maar gaf wel aan zich niet aansprakelijk te voelen.
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)
-
- Berichten: 360
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 23:35
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter
Ja en nee, ik heb het standaard op mijn auto en zie het als een gadget, vooral omdat je een direct gevoel hebt met het onderstel in de auto en merk je relatief snel dat je een te lage bandenspanning hebt.piotr schreef:Is zo'n draadloze bandenspanningsmeter niet gewoon een overbodig gadget ?
Bij de caravan vind ik het eerder een hulpmiddel dan een gadget, als de spanning van 1 van de banden te laag is, merk je dat in de auto eigenlijk pas te laat. En dan kan zo'n meter je van dienst zijn.
Ik heb het zelf nog niet, maar het is wel een project voor later.
Groeten, Erik
Renault Mégane 1.5 DCi GT-Line Estate (2012)
Renault 5 GTTurbo (1988)
Eifelland 520 TKM (2002)
Renault Mégane 1.5 DCi GT-Line Estate (2012)
Renault 5 GTTurbo (1988)
Eifelland 520 TKM (2002)
Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter
Ik heb het al wat jaren op mijn caravans zitten en ben er tot nu toe blij mee.
Ik heb tijdens het rijden inzicht in het verloop van de bandenspanning en temperatuur en dat geeft mij een goed gevoel.
Verder moet iedereen zelf beslissen of het nuttig is of gadget.
Ik heb tijdens het rijden inzicht in het verloop van de bandenspanning en temperatuur en dat geeft mij een goed gevoel.
Verder moet iedereen zelf beslissen of het nuttig is of gadget.
Re: GEVAAR draadloze bandenspanningsmeter
in de handleiding van mijn bandenspanningsysteem staat dat je ze alleen op stalen/ aluminium ventielen mag toepassen, ik heb ze wel op de rubberen ventielen omdat bij het aandraaien van de dopjes, de ventielen exact recht staan en de zijkant van het dopje tegen de wieldop rust, dus het ventiel buigt niet naar buiten door de middelpuntvliedende kracht.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB