Banden compressor

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Edwin1968

Banden compressor

Bericht door Edwin1968 » zo 28 aug 2011 10:39

Ik ben op zoek naar een eenvoudige maar goede compressor om mijn banden thuis en onderweg mee te kunnen oppompen.

Op Conrad.nl zag ik er twee die mogelijk zouden kunnen voldoen:
- een exemplaar van Dunlop (niet erg snel, echter wel voldoende, goede reviews, haalt ook de vereiste 4,5 bar)
- een van het eigen merk welke hogere drukken aankan, en tevens fietsbanden en luchtbedden kan oppompen
Beide exemplaren kosten ca 30 - 35 euro wat een heel andere prijsklasse is dan de echte compressoren welke ook een andere werkwijze hebben en daardoor specifieke eigenschappen hebben.

Deze exemplaren werken uitsluitend op 12Volt, wat als nadeel heeft dat ze alleen te gebruiken zijn via de aansluiting van de auto (en je dus de motor moet laten lopen om leegtrekken van de accu tegen te gaan omdat oppompen van banden de nodige tijd in beslag neemt). Daarbij speelt dan ook nog dat het snoer niet lang genoeg is om vanuit je auto ook je caravanbanden te kunnen bereiken. Hoewel dit weer lijkt op te lossen middels een verlengsnoer.

Heeft iemand ervaring met dergelijk compressoren ?
Werken ze in de praktijk ?
Is 4,5 bar haalbaar binnen een redelijke tijd ?

Ik ben op zoek naar een apparaat wat voldoende is voor het oppompen van auto- en caravanbanden, enkele minuten oppomptijd per band is daarbij geen bezwaar, en klein van afmeting is waardoor het eenvoudig mee te nemen is.

LekensMark
Berichten: 1036
Lid geworden op: za 5 feb 2005 19:38
Locatie: Ekeren-Antwerpen

Re: Banden compressor

Bericht door LekensMark » zo 28 aug 2011 10:46

Ik gebruik een Jumpstarter, deze heeft als extra functie ook een 12 volt contact en een compressor samen met een extra verlichtings lamp.
In aanbieding gekocht bij een autozaak, geen hoogwaardig materiaal maar het ding gaat toch wal al een paar jaartjes mee en ben er zeer tevreden van.
Volkswagen Caddy+ Dethleffs Family

Peter R
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 16 nov 2009 09:12

Re: Banden compressor

Bericht door Peter R » zo 28 aug 2011 11:21

Probeer er eentje van TruckAir te vinden. In 4x4 shops vind je ze nogal eens, omdat die lui wel heel veel lucht in hun banden moeten stoppen. Ze zijn niet de snelste, maar door de interne ventilator lopen ze niet makkelijk warm. Prijs zo rond de 80 Euri, dacht ik.

Gebruikersavatar
perry
Berichten: 498
Lid geworden op: do 9 jul 2009 11:11
Locatie: vianen

Re: Banden compressor

Bericht door perry » zo 28 aug 2011 11:52

Ik heb een compressor van Carpoint gekregen voor me verjaardag dus wat ie precies gekost heeft weet ik niet zal niet meer dan 30 euro zijn lijkt mij.
Voordeel van deze is dat ik ook ballen kan oppompen fietsbanden met auto ventiel wel gewoon ventiel niet of je moet zo verloopje hebben.
Zit ook een verloopje bij voor luchtbedden en boten enz maar dan moet je wel 6weken vakantie nemen want je heb al 3 weken nodig om het optepompen dat werkt in mijn ogen niet.
Voor me caravan banden is het perfect ook vooral omdat ik ook zonder dat de compressor stroom heeft de spanning kan controleren.
Nadeel is inderdaat kortje snoertje maar ja zoals jij al zij verlengsnoertje doet worderen.
Ik hen thuis ook grote compressor maar die gebruik ik nu eigenlijk nooit meer.
ook voor me motor gebruik ik me kleine compressor en dat werk perfect.
Is voor mij echt het beste cadootje wat ik gekregen heb.
blij.gif
Ford S Max 1.5 titanium 2016. Adria 462PK 2012 blij.gif
-------------------------------------Pedal to the metal-----------------------------------

Peter1379
Berichten: 616
Lid geworden op: di 29 mei 2007 15:17
Locatie: Duiven

Re: Banden compressor

Bericht door Peter1379 » zo 28 aug 2011 15:44

Definieer binnen een redelijke tijd? Als je band helemaal leeg staat is het geen kwestie van minuten maar kun je gerust een kopje koffie zetten.
Ook een probleem kan het zijn wanneer de band leeg is en niet tegen de velg ligt. Een normale compressor drukt hem er dan wel weer tegenaan maar dat lukt met zo'n klein ding niet.
Anderzijds kun je als je ergens staat een band dusdanig ver oppompen dat je er mee naar een benzinepomp kunt rijden om hem daar verder op te pompen. Het zijn natuurlijk dingen voor noodgevallen en zijn niet met een normale compressor te vergelijken.
Fendt Topas 560 TG, Mercedes Benz E-klasse Estate 280 CDI Avantgarde Special Edition

Edwin1968

Re: Banden compressor

Bericht door Edwin1968 » zo 28 aug 2011 19:44

Het gaat er mij om dat ik auto- en caravanbanden kan oppompen tot de gewenste druk.
Als een band helemaal leeg staat, is dat voor mij een ander probleem en zal het wel wisselen worden.
Hier hoef en wil ik geen rekening mee houden.
Als het oppompen max enkele minuten per band kost (voor bv een half bar extra) dan lijkt me dat acceptabel.

Overigens zijn dit wel de opmerkingen waar ik op zat te hopen.
Misschien is er namelijk een aspect waar ik nog niet aan had gedacht maar wel tegenaan zou kunnen lopen ...

pd0bao

Re: Banden compressor

Bericht door pd0bao » zo 28 aug 2011 20:27

Iemand (weet niet meer wie) gaf hier ook eens hoog op over een 12V compressor had de vorm van een discus en paste dan ook in de holte van een(reserve) velg vanaf 13 inch.Was niet het gebruikelijke speelgoed maar kostte dan ook een 50 Euro Was nog een bekend merk ook, mss Michelin ? Enfin mss herinnert iemand zich dat nog,gr.Jaap

Guus 1972
Berichten: 378
Lid geworden op: za 27 nov 2010 16:02
Locatie: Wijchen

Re: Banden compressor

Bericht door Guus 1972 » zo 28 aug 2011 20:29

Ik ben ook op zoek naar zo'n apparaat.

Kort geleden kocht ik bij de Aldi een 12 volt pompje (compressor?) voor 25 euro. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik er blij mee ben. Ik kan er in ieder geval fietsbanden, ballen, auto- en caravanbanden mee oppompen. Deze werkt met een accu, maar kan ook via de sigarettenaansteker aangesloten worden.

Hij wordt snel warm en ik moet het slangetje goed vast houden om te zorgen dat hij onderweg geen lucht verliest. Als je dat doet dan doet hij het goed voor de fietsbanden. Met de autobanden heb ik nog niet uitgebreid geëxperimenteerd. De ene keer dat ik heb uitgeprobeerd heeft het heel lang geduurd en heb ik zitten hannessen om hem goed aangesloten te krijgen. Daar kan het ook aan liggen dat het nog niet goed ging.

Voorheen had ik trouwens een niet elektrische voetpomp van Michelin. Die werkt ook erg goed.
Peugeot 307 2.0 HDI (2005)/Kip Shuttle 44 TK (2002)

Peter1379
Berichten: 616
Lid geworden op: di 29 mei 2007 15:17
Locatie: Duiven

Re: Banden compressor

Bericht door Peter1379 » zo 28 aug 2011 20:44

pd0bao schreef:Iemand (weet niet meer wie) gaf hier ook eens hoog op over een 12V compressor had de vorm van een discus en paste dan ook in de holte van een(reserve) velg vanaf 13 inch.Was niet het gebruikelijke speelgoed maar kostte dan ook een 50 Euro Was nog een bekend merk ook, mss Michelin ? Enfin mss herinnert iemand zich dat nog,gr.Jaap
Klopt, de Michelin pomp heeft een discus vorm. Ik heb er 2, 1 die bij mijn gas installatie geleverd werd en de genoemde Michelin pomp. Ik geloof dat die destijds ongeveer € 30, - was. Of de ene beter werkt als de andere durf ik niet te zeggen, daarvoor gebruik ik ze gelukkig te weinig. Maar ik ben blij dat ik voor het oppompen van banden een normale compressor heb en niet aangewezen ben op de kleine noodpompen want daar zou ik niet heel gelijk een warm gevoel van binnen van krijgen.
Fendt Topas 560 TG, Mercedes Benz E-klasse Estate 280 CDI Avantgarde Special Edition

Huisopwielen

Re: Banden compressor

Bericht door Huisopwielen » zo 28 aug 2011 21:03

Ik heb een goede fietspomp bij Halfords gekocht, voor de scooter van mijn zoon, en daarmee kon ik de caravanbanden binnen 2 minuten op 4 bar brengen. Prima alternatief lijkt mij.

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Banden compressor

Bericht door RogerS » zo 28 aug 2011 21:06

De Michelin pomp bij Conrad: http://shop.conrad.nl/856008.html
Ik heb deze ook aangeschaft voor de caravan. De originele VAG pomp van mijn auto heb ik eruit gedaan en heb deze nu altijd bij mij. Werkt prima, maakt relatief gezien weinig lawaai, als je dit vergelijkt met zo'n goedkope Carpoint compressortje. Als bonus heeft deze ook nog een, afneembare, digitale manometer. Ik ben er zeer tevreden mee.
Caravanloos. :(

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 538
Lid geworden op: wo 3 dec 2008 20:24
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Banden compressor

Bericht door Bram » zo 28 aug 2011 21:40

Ook onze Aldi-fietspomp werkt makkelijk en snel. Daar kan geen compressor tegenop.
Kia Carens III 2.0 met Dethleffs Camper Lifestyle 510V

Sea Breeze

Re: Banden compressor

Bericht door Sea Breeze » zo 28 aug 2011 22:16

Ik heb er een van Ring Automotive die bij de Halfords zijn te verkrijgen.
Gebruik hem voor de auto en motorbanden en bevalt prima. Fijn ding, is oplaadbaar en is digitaal wat erg handig is bij het op juiste druk zettten.

Afbeelding

Gilbert

Re: Banden compressor

Bericht door Gilbert » ma 29 aug 2011 06:08

Ik heb een gewoon ding in plastiek, dat de vorm heeft van een compressor, koste een paar euro's, en werkt voortreffelijk, ik heb bv op de klapkar bandjes van van 10 duim en deze moeten op 4 bar , ik wissel deze bandjes zelf omdat hier in Belgie de meeste bandenboeren hun machien maar werkt vanaf 12 duim, en met dit spul blaas ik de bandjes binnen twee a drie minuutjes op hun gewicht.

dhm00

Re: Banden compressor

Bericht door dhm00 » wo 14 mar 2012 05:49

Ik raad persoonlijk de 12v compressoren af.
Ik heb er div. geprobeerd en ze hebben gewoon niet de kracht om de klus te klaren.
Na het bijvullen van een band (wat al erg lang duurt) kan ie weer een nacht aan het stroom.

Ik heb nu een Einheil 220v compressor gekocht deze kan tot 8 bar en is verkreigbaar bij de Praxis voor 80 euro.
Compleet met manometer en de mogenlijkheid om meerdere luchtgereedschappen aan te sluiten.

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Banden compressor

Bericht door peter s » wo 14 mar 2012 08:43

RE.gif
12 v is goed te doen, jij bedoeld waarschijnlijk op accu's.

Ook dan gaat het goed maar je moet twee accu's hebben, tot een 0.5 bar per band is het dan, met een accumachine goed te doen vier banden bij te pompen of twee caravan banden bij te houden .
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: Banden compressor

Bericht door Vino » wo 14 mar 2012 09:09

Ik heb 2compressors, èèn geleverd bij de caravan en èèn bij de wagen.Heb zelf een uitstekende bandendruk meter gekocht van 26.Euro en een goede fietspomp van 18 Euro bij Halfords.Hier pomp ik de banden van de wagen en caravan gemakkelijk mee op, in koude toestand. Geen gedoe met kabels enz. De drukmeter heeft een max.male afwijking van 0.5.

Met vriendelijke groet.

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Banden compressor

Bericht door peter s » wo 14 mar 2012 09:20

""Geen gedoe met kabels """

Daarom heb ik die accu compressor gekocht bij gamma, de caravan staat vaak langs de rand op een plek en kun je er niet makkelijk bij.
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Banden compressor

Bericht door Ab » wo 14 mar 2012 14:43

Ik heb ook een goede compressor bij me.
Nog effe een tip: koop er ook een plugset bij. (ca € 35)
Mocht je dan ooit een spijker of zo in je band krijgen, kan je die eruit halen en een plug in de band zetten.
Op mijn auto, en die van mijn dochter en schoondochter heb ik die set al 4 x gebruikt in de laatste 2 jaar.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

pd0bao

Re: Banden compressor

Bericht door pd0bao » wo 14 mar 2012 15:00

Voor degenen die te korte 12 V kabel hebben : met een zgn. jumpstarter kun je jezelf ook behelpen spanning waar je maar wil.
Degenen die nog "niets" hebben : overweeg de aanschaf van jumpstarter EN bandenpomp EN lamp in een apparaat.Minder troep in kofferbak.
Vraagje aan Ab : kan iedere handigerd met die pluggen (voor banden) overweg ? Die rubber tenthamer heb ik toch bij me,anders moet je hier je 06
nummer maar vermelden, kunnen we jou oproepen ! Gr.Jaap.

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Banden compressor

Bericht door Ab » wo 14 mar 2012 17:18

Ja, met die plugste kan iedereen met 1 rechterhand en een linkerhand overweg.
Het is heel simpel.. het gaatje met een (bijgeleverde) soort priem iets opruimen, en met een ander hupstuk met een goed handvat duw je de plug na die eerst met ook bijgeleverde vulcaniseerende lijm ingesmeerd te hebben naar binnen, daarna trek je de plug er weer half uit, en het overtollige knip of snij je er weer af.
Daarna de band weer op spanning brengen.
Al deze hulpstukjes en lijm zit in de set, compleet met 30 pluggen.
Als ik in de buurt zit, ben ik nooit te beroerd om dat effe te doen hoor.. :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Banden compressor

Bericht door peter s » wo 14 mar 2012 17:26

RE.gif
en daarna die band op de vuilhoop boos.gif

Pluggen zijn uit de mode, wat zeg ik weggooien die handel.
Ik wil in ieder geval geen klapband!

De enigste juiste manier van repareren is de band aan de binnenzijde plakken.
Had ik niet van jou verwacht Ab.
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

@dri

Re: Banden compressor

Bericht door @dri » wo 14 mar 2012 17:37

pd0bao schreef:...kan iedere handigerd met die pluggen (voor banden) overweg ?
Hierover wil ik graag een opmerking maken.
De band is dan lek/leeg en vermoedelijk ook leeg bereden. Het karkas heeft hierdoor vaak flink op zijn duvel gekregen. Van buitenaf is een beschadiging aan het karkas niet altijd goed zichtbaar.
Gaat men nu de band ongezien repareren met een noodreparatie middel dan wordt de band weer 'geschikt' gemaakt voor gebruik terwijl hij dat misschien niet eens aankan en er mogelijk een klapband volgt.
Een tweede aspect is dat men met zo'n reparatiesetje eerst de inrijding moet "opruimen" om het noodreparatiemiddel te kunnen aanbrengen. De band wordt daar mogelijk, bij kleine spijkergaatjes, onnodig verder mee beschadigd en soms in die mate dat verdere inzet ook na een proffesionele reparatie niet meer mogelijk is. Een tweede aspect is dat het onder de auto uitermate lastig is het originele gaatje exact te volgen bij het opruimen. Men creeërt zo onbewust een tweede lek (groot gat) wat dan wordt 'gerepareerd' terwijl het originele spijkergat nog steeds bestaat.
De meeste "reparaties" die wij zo aantreffen, ook die die gemaakt zijn door de ANWB mannen langs de weg, hebben een band voortijdig om zeep geholpen.
Het middel is uitstekend geschikt om in noodgeval van de onheilsplek te kunnen wegkomen bij auto's die geen reservewiel meer hebben. Daarna dient de band gecontroleerd te worden en een definitieve reparatie van binnenuit te laten plaatsvinden.

Uiteraard zal dit voor diegenen die al meerdere malen(!) op deze manier een eigen band gerepareerd hebben als volslagen waanzin overkomen maar dat veranderd niets aan de feiten en de ervaringen van de werkelijkheid.

driver
Berichten: 568
Lid geworden op: wo 24 aug 2011 21:37
Locatie: Antwerpen

Re: Banden compressor

Bericht door driver » wo 14 mar 2012 20:22

Ik heb al meer dan 10 jaar zo'n klein 12v compressortje via de sigarenaanstekerplug, onbekend merk. Prijs weet ik niet meer, maar was niet duur. Werkt prima, heb er al tientallen keren de banden van de wagen mee op spanning gebracht, duurt minder dan een minuutje en gaat zonder problemen. Heb er ook wel eens een band helemaal mee opgepompt, was ook helemaal geen probleem, enkele minuutjes. Het maakt wel erg veel lawaai. Voor de caravan is het echter niet handig, want je moet een 12V aansluiting in de buurt hebben. Daarvoor heb ik een grote fietspomp gekocht, en dat werkt ook goed, beetje vermoeiender en trager. Sindsdien gebruik ik de compressor eigenlijk niet meer. De lichaamsbeweging kan geen kwaad bij mij, en ik zal wel niet de enige zijn :lol:.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Banden compressor

Bericht door Micky » wo 14 mar 2012 20:28

@dri schreef:
pd0bao schreef:...kan iedere handigerd met die pluggen (voor banden) overweg ?
Hierover wil ik graag een opmerking maken.
De band is dan lek/leeg en vermoedelijk ook leeg bereden. Het karkas heeft hierdoor vaak flink op zijn duvel gekregen. Van buitenaf is een beschadiging aan het karkas niet altijd goed zichtbaar.
Gaat men nu de band ongezien repareren met een noodreparatie middel dan wordt de band weer 'geschikt' gemaakt voor gebruik terwijl hij dat misschien niet eens aankan en er mogelijk een klapband volgt.
Een tweede aspect is dat men met zo'n reparatiesetje eerst de inrijding moet "opruimen" om het noodreparatiemiddel te kunnen aanbrengen. De band wordt daar mogelijk, bij kleine spijkergaatjes, onnodig verder mee beschadigd en soms in die mate dat verdere inzet ook na een proffesionele reparatie niet meer mogelijk is. Een tweede aspect is dat het onder de auto uitermate lastig is het originele gaatje exact te volgen bij het opruimen. Men creeërt zo onbewust een tweede lek (groot gat) wat dan wordt 'gerepareerd' terwijl het originele spijkergat nog steeds bestaat.
De meeste "reparaties" die wij zo aantreffen, ook die die gemaakt zijn door de ANWB mannen langs de weg, hebben een band voortijdig om zeep geholpen.
Het middel is uitstekend geschikt om in noodgeval van de onheilsplek te kunnen wegkomen bij auto's die geen reservewiel meer hebben. Daarna dient de band gecontroleerd te worden en een definitieve reparatie van binnenuit te laten plaatsvinden.

Uiteraard zal dit voor diegenen die al meerdere malen(!) op deze manier een eigen band gerepareerd hebben als volslagen waanzin overkomen maar dat veranderd niets aan de feiten en de ervaringen van de werkelijkheid.
ben ik niet helemaal met je eens, ik ben persoonlijk geen groot voorstander van een prop, maar deze gebruik je doorgaans als er een schroef of spijker inzit, anders kun je namelijk bij een auto/caravanband het gat nooit vinden, als je dus je spanning regelmatig controleert dan kan hij niet leeg gereden zijn want dat duurt simpelweg te lang als de schroef er nog inzit.

ik ben van mening dat plat gereden en aan flarden gereden banden meestal te maken heeft met gewoon simpel weg niet controleren van je bandenspanning (en uiteraard gewoon veel te oude banden). ik heb momenteel geen bandenspanningscontrolesysteem op de caravan en controleer dan ook minimaal 1 keer per dag als we reizen de spanning aan de pomp en elke keer als ik stop een optische en temperatuur controle (sinds een paar weken heb ik trouwens zo'n klein controle apparaatje).
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”