bandendrukcontrolesysteem
-
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47
Re: bandendrukcontrollesysteem
RE.gif
Hoe weet je zeker dat de sensor een afwijking heeft? Heb je hiervoor een gekalibreerde drukmeter gebruikt?
Hoe weet je zeker dat de sensor een afwijking heeft? Heb je hiervoor een gekalibreerde drukmeter gebruikt?
V60, Fendt Saphir 510 TFK
Re: bandendrukcontrollesysteem
RE.gif
Vanzelfsprekend heb ik een gekalibreerde manometer, afwijking < 0,05 Bar over het gehele bereik tot 5 Bar. Er zit zelfs een RvA certificaat bij Deze heb ik vorig jaar nog bij mijn vorige werkgever laten kalibreren en ik heb er zelfs 2 om ze ook onderling te kunnen vergelijken.
Maar los daarvan: wanneer je 4 banden met dezelfde manometer instelt, mag je 4x (vrijwel) dezelfde waarde verwachten
Vanzelfsprekend heb ik een gekalibreerde manometer, afwijking < 0,05 Bar over het gehele bereik tot 5 Bar. Er zit zelfs een RvA certificaat bij Deze heb ik vorig jaar nog bij mijn vorige werkgever laten kalibreren en ik heb er zelfs 2 om ze ook onderling te kunnen vergelijken.
Maar los daarvan: wanneer je 4 banden met dezelfde manometer instelt, mag je 4x (vrijwel) dezelfde waarde verwachten
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: bandendrukcontrollesysteem
RE.gif
Als de manometer gekalibreerd is wel idd
Als de manometer gekalibreerd is wel idd
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: bandendrukcontrollesysteem
Het verbaast mij wel dat die sensoren zo kunnen afwijken.
Het systeem is juist ontworpen om de druk te monitoren.
Dus... basisfunctie... drukmeting.... en die wijkt af.
Ik kan me goed voorstellen dat zoiets niet lekker zit.... want wat is nu juist.
Beetje vreemd... toch??
Het systeem is juist ontworpen om de druk te monitoren.
Dus... basisfunctie... drukmeting.... en die wijkt af.
Ik kan me goed voorstellen dat zoiets niet lekker zit.... want wat is nu juist.
Beetje vreemd... toch??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: bandendrukcontrollesysteem
RE.gif
Omdat ik zeker weet wat de bandenspanning is (gekalibreerde manometer) weet ik nu ook wat de afwijking van de sensoren is. Ik gebruik de banden nu als een soort van afgeleide standaard al neemt het onzekerheidsbudget vanzelfsprekend wel wat toe.
De geconstateerde afwijkingen van de sensoren op de achteras komen overigens overeen met hetgeen ik eerder met deze 2 sensoren heb vastgesteld.
Een afwijking van 0,2 Bar lijkt niet veel (zeker niet bij een sensorwaarde van € 48,-) maar wanneer ze op eén as tegengesteld zijn, heb je ineens een verschil van 0,4 Bar tussen L en R. Juist dat zou ik dus willen justeren omdat ik in het beperkte bereik eerder een offset dan een span fout verwacht.
Omdat ik zeker weet wat de bandenspanning is (gekalibreerde manometer) weet ik nu ook wat de afwijking van de sensoren is. Ik gebruik de banden nu als een soort van afgeleide standaard al neemt het onzekerheidsbudget vanzelfsprekend wel wat toe.
De geconstateerde afwijkingen van de sensoren op de achteras komen overigens overeen met hetgeen ik eerder met deze 2 sensoren heb vastgesteld.
Een afwijking van 0,2 Bar lijkt niet veel (zeker niet bij een sensorwaarde van € 48,-) maar wanneer ze op eén as tegengesteld zijn, heb je ineens een verschil van 0,4 Bar tussen L en R. Juist dat zou ik dus willen justeren omdat ik in het beperkte bereik eerder een offset dan een span fout verwacht.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: bandendrukcontrollesysteem
Je kan bij e-trailer ook niet justeren
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485
Re: bandendrukcontrollesysteem
RE.gif
Mogelijk gaan ze dit op basis van de vraag die ik ze gesteld heb, alsnog implementeren. Lijkt me een eenvoudige software-update en het zou voor mij een reden voor de overstap kunnen zijn.
TireMoni werkt perfect maar die afwijkingen he Wanneer de nu bestelde sensor-3 een beter resultaat geeft, kan ik ook sensor-4 nog vervangen... al weet ik niet hoe vaak totdat het resultaat bevredigend is... Juist omdat ze positiegebonden zijn, kun je niet volstaan met een willekeurige extra sensor.
Mogelijk gaan ze dit op basis van de vraag die ik ze gesteld heb, alsnog implementeren. Lijkt me een eenvoudige software-update en het zou voor mij een reden voor de overstap kunnen zijn.
TireMoni werkt perfect maar die afwijkingen he Wanneer de nu bestelde sensor-3 een beter resultaat geeft, kan ik ook sensor-4 nog vervangen... al weet ik niet hoe vaak totdat het resultaat bevredigend is... Juist omdat ze positiegebonden zijn, kun je niet volstaan met een willekeurige extra sensor.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: bandendrukcontrollesysteem
Ik ben van de (Hobby) aanbevolen 3.8 iets hoger gaan rijden. Ik houd een koude spanning van 4.0-4.1 aan. De hut komt daardoor fractie hoger (ligt achter altijd wat lager dan voor) en de banden zien er wat minder slap uit. Ook wel 4.3 geprobeerd, maar dan stuitert hij wel eens lichtjes bij lage snelheid (20-30 km/uur).
Overigens ook met E-Trailer sensoren uitgerust. Ging redelijk, maar zo te lezen met de nieuwe module (is onderweg) probleemloos.
Voor mij werkt dus een spanning tussen 3.8 en 4.1
Overigens ook met E-Trailer sensoren uitgerust. Ging redelijk, maar zo te lezen met de nieuwe module (is onderweg) probleemloos.
Voor mij werkt dus een spanning tussen 3.8 en 4.1
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo
Re: bandendrukcontrollesysteem
RE.gif RE.gif
wil jij ook gewoon controleren om bij te vullen misschien? dan snap ik het, ik wil gewoon een melding als mijn band onder een bepaalde druk komt, of dat 1 of 2 tiende is maakt me niet uit om eerlijk te zijn, op de auto kijk ik er ook nooit naar en krijg een melding als er substantieel verschil is.
Als je het wel als meetinstrument (in de zin van wat heb ik op dit moment) wilt gebruiken volg ik je helemaal overigens
wil jij ook gewoon controleren om bij te vullen misschien? dan snap ik het, ik wil gewoon een melding als mijn band onder een bepaalde druk komt, of dat 1 of 2 tiende is maakt me niet uit om eerlijk te zijn, op de auto kijk ik er ook nooit naar en krijg een melding als er substantieel verschil is.
Als je het wel als meetinstrument (in de zin van wat heb ik op dit moment) wilt gebruiken volg ik je helemaal overigens
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: bandendrukcontrollesysteem
RE.gif RE.gif
Welke banden heb je eronder ?
Hobby monteert bij een 2.000 kg tandem normaliter Kargomax ST4000 en bij een 2.200 kg (en zwaardere) tandem Kargomax ST6000 dus mogelijk rij jij met ST4000 en niet ST6000. Dat kan nog een verschil geven mbt loadindex en dus ook bandenspanning.
RE.gif
Ik heb de ondergrens voor het drukalarm op 3,3 Bar staan en dan is de huidige aanwijzing van sensor-3 best krap terwijl de koudedruk ruim bemeten is. Bovendien: wanneer ik een waarde aflees, moet deze wel kloppen In de auto krijg ik ook slechts een indicatie van onderdruk zonder waarde.
De huidige schermwaarden met een verschil tot wel 0,4 Bar terwijl er niks aan de hand is, vind ik onbevredigend.
Welke banden heb je eronder ?
Hobby monteert bij een 2.000 kg tandem normaliter Kargomax ST4000 en bij een 2.200 kg (en zwaardere) tandem Kargomax ST6000 dus mogelijk rij jij met ST4000 en niet ST6000. Dat kan nog een verschil geven mbt loadindex en dus ook bandenspanning.
RE.gif
Ik heb de ondergrens voor het drukalarm op 3,3 Bar staan en dan is de huidige aanwijzing van sensor-3 best krap terwijl de koudedruk ruim bemeten is. Bovendien: wanneer ik een waarde aflees, moet deze wel kloppen In de auto krijg ik ook slechts een indicatie van onderdruk zonder waarde.
De huidige schermwaarden met een verschil tot wel 0,4 Bar terwijl er niks aan de hand is, vind ik onbevredigend.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: bandendrukcontrollesysteem
RE.gif Net even tig foto's doorgescrolled. ST 6000 ligt er onder
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo
Re: bandendrukcontrollesysteem
Thanx dan kan ik ook wel naar 4,0 Bar met 200 kg extra caravangewicht. Jadatis kwam op 3,9 Bar Dat ga ik doen zodra het daadwerkelijk 18 C omgevingstemperatuur is. De berekende minimale koudedruk voor 100 km/h is voor ons 3,3 Bar, vandaar deze waarde ingesteld als alarmgrens.
De ST6000 kan bij 4,5 Bar overigens 710 kg dragen, ofwel een totale assendruk van 2.840 kg maar dan wordt het met 2.200 kg een stuiterbal
Ik ben wel benieuwd naar jouw readings met E-trailer sensoren wanneer de 4 banden op dezelfde spanning staan. Mogelijk gebruiken ze dezelfde sensoren als TireMoni ?
De ST6000 kan bij 4,5 Bar overigens 710 kg dragen, ofwel een totale assendruk van 2.840 kg maar dan wordt het met 2.200 kg een stuiterbal
Ik ben wel benieuwd naar jouw readings met E-trailer sensoren wanneer de 4 banden op dezelfde spanning staan. Mogelijk gebruiken ze dezelfde sensoren als TireMoni ?
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: bandendrukcontrollesysteem
RE.gif Toen ik de hut kreeg stonden de banden op 4.5 omdat dat 'aanbevolen' was voor deze band. Dat was echt wel stuiteren. Heel raar gezicht in je spiegel. En ook niet echt tof om te voelen.
E Trailer sensoren heb ik sinds vorige zomer en doen het prima. Alleen de bluetooth verbinding van de centrale regelunit naar de app klapte er vaak uit. Dat is dus wat ze met de nieuwe hardware hebben gefixed.
Batterijen had ik laten zitten in de winter en zijn nog goed. Dus ze gaan zuinig om met energie. Afmeting is overigens wel gelijk aan TM, maar toch iets andere behuizing.
E Trailer sensoren heb ik sinds vorige zomer en doen het prima. Alleen de bluetooth verbinding van de centrale regelunit naar de app klapte er vaak uit. Dat is dus wat ze met de nieuwe hardware hebben gefixed.
Batterijen had ik laten zitten in de winter en zijn nog goed. Dus ze gaan zuinig om met energie. Afmeting is overigens wel gelijk aan TM, maar toch iets andere behuizing.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo
Re: bandendrukcontrollesysteem
Maar PD, ga je nu echt wachten op 18 graden buiten temperatuur?? Ik ben hem wel even kwijt nu sorry....
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: bandendrukcontrollesysteem
RE.gif
Nee hoor, zo exact komt het niet en ze staan nu allevier op 3,75 Bar bij 15 C.
Wanneer ik echter deze week de nieuwe sensor binnen krijg, zal het waarschijnlijk slechts ca. 10 C zijn en dan maak je een fout van enkele tienden Bar en dat is voor mij wel een reden om te wachten.
Het werkt tenslotte al, nu alleen even optimaliseren
De ervaring leert dat een band gedurende een seizoen minder dan 0,1 Bar druk verliest.
Nee hoor, zo exact komt het niet en ze staan nu allevier op 3,75 Bar bij 15 C.
Wanneer ik echter deze week de nieuwe sensor binnen krijg, zal het waarschijnlijk slechts ca. 10 C zijn en dan maak je een fout van enkele tienden Bar en dat is voor mij wel een reden om te wachten.
Het werkt tenslotte al, nu alleen even optimaliseren
De ervaring leert dat een band gedurende een seizoen minder dan 0,1 Bar druk verliest.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: bandendrukcontrollesysteem
Dan zou je toch ook het gewicht dat op het bewuste wiel drukt per kant er bij moeten verrekenen om tot een exact resultaat te komen. Dan is die 0,2 / 0,4 Bar niet zo heel veel verschil als de druk op dat bewuste wiel minder is, of zie ik dat verkeerdPremiumDiscovery schreef:RE.gif
Omdat ik zeker weet wat de bandenspanning is (gekalibreerde manometer) weet ik nu ook wat de afwijking van de sensoren is. Ik gebruik de banden nu als een soort van afgeleide standaard al neemt het onzekerheidsbudget vanzelfsprekend wel wat toe.
De geconstateerde afwijkingen van de sensoren op de achteras komen overigens overeen met hetgeen ik eerder met deze 2 sensoren heb vastgesteld.
Een afwijking van 0,2 Bar lijkt niet veel (zeker niet bij een sensorwaarde van € 48,-) maar wanneer ze op eén as tegengesteld zijn, heb je ineens een verschil van 0,4 Bar tussen L en R. Juist dat zou ik dus willen justeren omdat ik in het beperkte bereik eerder een offset dan een span fout verwacht.
Porsche + Tabbert
Re: bandendrukcontrollesysteem
RE.gif
Dat zie je inderdaad verkeerd. Het betreft hier slechts de afwijking van de sensoren terwijl de werkelijke druk in elke band gelijk is. De bandendruk heb ik namelijk in belaste toestand ingesteld.
Ofwel: bij dezelfde werkelijk heersende druk in de band, heb je onderlinge verschillen in de aanwijzingen tot wel 0,4 Bar.
Wanneer de nu bestelde sensor-3 in de range ligt van de overige sensoren, vind ik het best want het blijft natuurlijk een bewakingssysteem.
Dat zie je inderdaad verkeerd. Het betreft hier slechts de afwijking van de sensoren terwijl de werkelijke druk in elke band gelijk is. De bandendruk heb ik namelijk in belaste toestand ingesteld.
Ofwel: bij dezelfde werkelijk heersende druk in de band, heb je onderlinge verschillen in de aanwijzingen tot wel 0,4 Bar.
Wanneer de nu bestelde sensor-3 in de range ligt van de overige sensoren, vind ik het best want het blijft natuurlijk een bewakingssysteem.
Laatst gewijzigd door PD op ma 12 mar 2018 08:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: bandendrukcontrollesysteem
Je zou eigenlijk toegang tot dat magazijn willen hebben en sensoren kunnen gaan matchen ;-)
Re: bandendrukcontrollesysteem
Reactie van E-trailer:PremiumDiscovery schreef:Edit: ik heb de vraag zojuist ook per mail aan E-trailer gesteld
Beste Hans,
De afwijking kan niet gecorrigeerd worden in onze app. De afwijking van onze sensoren is maximaal 0,1 bar. Dit verschil is in principe dus danig klein dat het geen problemen op zal leveren.
Als u het leuk vindt kunt u een keer langs komen bij ons op kantoor in Delft om onze bandenspanningmodules te testen. Dan kunt u daarna besluiten of het wat voor u is.
Ik hoor graag van u.
Groet,
Wanneer de nu bestelde sensor-3 niet het gewenste resultaat geeft, ga ik een afspraak maken bij E-trailer. Dat heb ik ze inmiddels ook teruggemeld.
Laatst gewijzigd door PD op ma 12 mar 2018 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
-
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47
Re: bandendrukcontrollesysteem
RE.gif
Dat is wel interessant om het eerst werkend te zien bij hen!
Dat is wel interessant om het eerst werkend te zien bij hen!
V60, Fendt Saphir 510 TFK
Re: bandendrukcontrollesysteem
RE.gif
Klopt en bovendien vind ik de resolutie van E-trailer met 0,1 Bar realistischer dan van TireMoni die in 0,01 Bar weergeeft bij een stapgrootte van 0,07 Bar... schijnnauwkeurigheid
Klopt en bovendien vind ik de resolutie van E-trailer met 0,1 Bar realistischer dan van TireMoni die in 0,01 Bar weergeeft bij een stapgrootte van 0,07 Bar... schijnnauwkeurigheid
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: bandendrukcontrollesysteem
PremiumDiscovery schreef:Reactie van E-trailer:PremiumDiscovery schreef:Edit: ik heb de vraag zojuist ook per mail aan E-trailer gesteld
Beste Hans,
Ze kennen je daar al denk.........................
Caravan die getrokken wordt door een auto
Re: bandendrukcontrollesysteem
Dat heet marketing :) Veel mensen denken dat meer cijfers achter de komma een hogere nauwkeurigheid betekend...PremiumDiscovery schreef:RE.gif
Klopt en bovendien vind ik de resolutie van E-trailer met 0,1 Bar realistischer dan van TireMoni die in 0,01 Bar weergeeft bij een stapgrootte van 0,07 Bar... schijnnauwkeurigheid
Goed dat ze bij E-Trailer daar niet aan meegedaan hebben.
Re: bandendrukcontrollesysteem
Bij mij wijken de sensoren ook af. Geven teveel aan.
Dat boeit me niet zoveel.
Voor vertrek zet ik de banden op 4.5 bar, wat een draagvermogen van 2100 kg oplevert.
De asdruk is 1800 kg.
Tijdens het rijden loopt die druk nog wat op.
De sensoren geven 4.8-4.9 aan direkt na het oppompen. De ondergrens heb ik op 4.6 bar gezet.
Bij drukverlies krijg ik dus vrij snel een alarm.
Hoewel..tijdens de rit loopt het soms op tot bijna 6 bar vlgs de sensoren.
Maar goed..bij alarm heb ik nog steeds draagvermogen zat.
Stuiteren geloof ik niet in.
Nog nooit iets van gemerkt.
Ook niet met mijn bestelbus met hetzelfde type banden en achteras als de caravan.
En leeg is het draagvermogen van de banden toch echt ruim 1500 kg teveel.
Dat gecombineerd met de stugge achteras zou enorm moeten stuiteren toch ?
Ik moet zeggen dat dat totaal niet het geval is.
Ik zie niet in waarom dat bij een caravan anders zou zijn.
Dat boeit me niet zoveel.
Voor vertrek zet ik de banden op 4.5 bar, wat een draagvermogen van 2100 kg oplevert.
De asdruk is 1800 kg.
Tijdens het rijden loopt die druk nog wat op.
De sensoren geven 4.8-4.9 aan direkt na het oppompen. De ondergrens heb ik op 4.6 bar gezet.
Bij drukverlies krijg ik dus vrij snel een alarm.
Hoewel..tijdens de rit loopt het soms op tot bijna 6 bar vlgs de sensoren.
Maar goed..bij alarm heb ik nog steeds draagvermogen zat.
Stuiteren geloof ik niet in.
Nog nooit iets van gemerkt.
Ook niet met mijn bestelbus met hetzelfde type banden en achteras als de caravan.
En leeg is het draagvermogen van de banden toch echt ruim 1500 kg teveel.
Dat gecombineerd met de stugge achteras zou enorm moeten stuiteren toch ?
Ik moet zeggen dat dat totaal niet het geval is.
Ik zie niet in waarom dat bij een caravan anders zou zijn.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.