Wanneer stabilisator inschakelen?

Gebruikersavatar
Monster900
Berichten: 388
Lid geworden op: di 7 jun 2016 17:30

Re: Wanneer stabilisator inschakelen?

Bericht door Monster900 » di 29 nov 2016 18:14

Waar bestel je die cupjes eigenlijk, want naar mijn idee doen die van mij niet veel meer op de haak (nog nooit horen kraken of wringen en de hendel krijg ik relatief soepel omlaag geduwd)
Chateau Cantara 460 achter een Dodge RAM 2001 8.0 V10 op LPG of een VW Caddy 1.4 TSI op LPG

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16292
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Wanneer stabilisator inschakelen?

Bericht door Jan van Vijven » di 29 nov 2016 18:17

Hier bijvoorbeeld:
http://www.easonderdelen.nl/caravans/fr ... o-aks.html

Btw,
Bij mij heeft het nog nooit echt gekraakt, en wat is licht aandrukken?

Edit,
Ik zie nu pas de prijs, hier ga ik dus niet zuinig om doen, ik blijf ze dus de hele tijd gebruiken :-)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

wolf
Berichten: 1646
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Wanneer stabilisator inschakelen?

Bericht door wolf » di 29 nov 2016 19:51

Ab schreef:Die blokjes doen echt niet veel hoor. Zolang je rechtuit rijdt al helemaal weinig.
die blokjes werken toch ook als je gewoon rechtdoor rijdt, nml. door verticale beweging/vering van auto en caravan; hoe meer oneffenheden in de baan, hoe "geschommel" toch?
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38536
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wanneer stabilisator inschakelen?

Bericht door Micky » di 29 nov 2016 20:56

Cor63 schreef:
Ab schreef:
eurotrotter schreef:Normaal zet ik de stab gelijk in werking zodra ik aangekoppeld heb.
Dit jaar was ik het vergeten bij vertrek( afgeleid) op de camping in Vollenhove,dat heb ik geweten,toen ik bij de oprit Urk de A6 opging reed dat "niet prettig"en dan druk ik me nog bescheiden uit.
Je kunt m erwel aflaten op 2 baans wegen,maar waarom zou je dat doen?
Gewoon erop zetten,baat t niet,dan schaad t niet.
Als jouw caravan zo beroerd rijdt met de stabilisator er niet op, dan is het met stabilisator net zo beroerd.
Je bent alleen de symptomen aan het onderdrukken.
Veel beter is, de oorzaken vinden en oplossen.
Ook zonder stabilisator moet het gewoon goed rijden.
Als je ' m er daarna opzet, rijdt het alleen nog maar beter.
En belangrijker...ook veel veiliger.
Dat kan jij wel zeggen met een tank ervoor van 2500 KG thumbup.gif
Die rijdt nog lekker met een caravan zonder stabilisator en met 2 lekke banden blij.gif blij.gif
Dat is geen Rocket science hoor, het advies wat Ab geeft geldt voor elke combi, als je caravan zonder de stabilisator erop beroerd rijdt dan is er echt iets niet oké
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Wanneer stabilisator inschakelen?

Bericht door janoniem » di 29 nov 2016 21:00

Als TS even die video bekijkt uit de link van Jan van Vijven zijn veel vragen beantwoord.
Dat vervangen lijkt een fluitje van een cent.
Mijn dealer noteerde 0,25 uur op de factuur en daarmee is hij heel goed beloond.

Ik zie nu op de afbeelding van voorgaande link ook de ring om de as van een frictiecup.
Die ring viel enige jaren geleden bij het ontkoppelen in de stalling uit mijn Alko AKS.
De dealer constateerde later dat de as van de cup was gebroken waardoor die ring vrij kwam.
Ik meen mij te herinneren dat hij bovendien vertelde dat bij deels afgesleten cups wel eens meer ringen worden aangebracht om de druk op te voeren.
Laatst gewijzigd door janoniem op di 29 nov 2016 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Ab
Moderator
Berichten: 26705
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Wanneer stabilisator inschakelen?

Bericht door Ab » di 29 nov 2016 21:15

wolf schreef:
Ab schreef:Die blokjes doen echt niet veel hoor. Zolang je rechtuit rijdt al helemaal weinig.
die blokjes werken toch ook als je gewoon rechtdoor rijdt, nml. door verticale beweging/vering van auto en caravan; hoe meer oneffenheden in de baan, hoe "geschommel" toch?
Ja, maar dat zijn op de kogel maar bewegingen van maar een millimeter of zoiets.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7807
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Wanneer stabilisator inschakelen?

Bericht door Nimma » di 29 nov 2016 21:31

Rijd al zo'n 20 jaar met stabilisator en vergat hem er vaak op te zetten; van de snelweg nooit erop gehad; merkte nooit enig verschil in wél of niet gebruiken; nu zet ik hem er ook niet meer op, kan ook niet meer omdat op de nieuwe/huidige caravan geen stabilisator zit; ik ga hem niet missen.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Tita_NL
Berichten: 82
Lid geworden op: za 10 okt 2015 12:11

Re: Wanneer stabilisator inschakelen?

Bericht door Tita_NL » wo 30 nov 2016 08:23

Ik ben hem afgelopen jaar vergeten erop te zetten toen ik van de camping afreed. De eerste 300 km dus zonder gereden op berg- en snelweg. Bij de eerste stop opgemerkt en meteen experiment gestart door nog een stuk zonder te rijden en daarna met.

Rechtdoor geen verschil, en ook niet als ik werd ingehaald. Het enige verschil wat ik merkte is als ikzelf ging inhalen en met 110 van baan wisselde, dus daarvoor zou ik hem erbij willen hebben.

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 524
Lid geworden op: ma 4 apr 2011 14:39
Locatie: Veluwe

Re: Wanneer stabilisator inschakelen?

Bericht door willem » wo 30 nov 2016 08:44

Monster900 schreef:Waar bestel je die cupjes eigenlijk, want naar mijn idee doen die van mij niet veel meer op de haak (nog nooit horen kraken of wringen en de hendel krijg ik relatief soepel omlaag geduwd)
Ik heb ze hiervandaan!
http://masta.nl/aanhangwagen/koppelinge ... ecups.html
Suc6

Zodra ik de caravan achter de auto hang zet ik ook de frictie erop, als ik de caravan afkoppel gaat hij eraf [sinthaphop.gif]
Volvo XC60 T5 Inscription MY2018, Fendt Bianco 515 SG selection (bj.2017)+Mover Enduro EM305+Reich PeakPowerPack.
You can't always get, what you want!

Afbeelding

Mees

Re: Wanneer stabilisator inschakelen?

Bericht door Mees » wo 30 nov 2016 09:24

Het zal aan mijn beperkte voorstellingsvermogen liggen
maar

-- 2 of 3 kleine cupjes op een knobbel van 5 cm
-- combi van ergens tussen de 3 en 4 ton
-- wind, zuiging (heb je je hand wel eens bij 90km/u uit het raam gestoken?)
-- spoorvorming in wegdek, eventueel met plassen van de regen
-- niet strak sturen / met je kaart bezig zijn...
Ik kan er niet bij, dat een combi dan opeens 'gestabiliseerd' blijft.
Zeker niet als er een uitwijkmanoeuvre plotseling gedaan moet worden.

Wie kan mij de krachten-beheersing van die 'geklemde'-cupjes uitleggen.
Laatst gewijzigd door Mees op wo 30 nov 2016 10:09, 2 keer totaal gewijzigd.

blefke
Berichten: 4601
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Wanneer stabilisator inschakelen?

Bericht door blefke » wo 30 nov 2016 09:35

RE.gif scratch.gif
De TS is nieuw in caravanland (wereld) en vraagt wanneer de stabilisator ingeschakeld moet gaan worden.
Het zal aan mijn beperkte voorstellingsvermogen liggen, maar wat heeft dat te maken met je hand uitsteken bij 90 km per uur of met je kaart bezig zijn………..

Ik zou eens google gebruiken of de zoekfunctie hier op het forum, staat al zoveel uitgelegd waarom een stabilisator dient…..


Blefke

Mees

Re: Wanneer stabilisator inschakelen?

Bericht door Mees » wo 30 nov 2016 10:13

Googlen lukt mij soms ook
maar ik ben nog geen site tegengekomen, die iets nuttigs met krachtberekeningen toont.
Antwoord op jouw vraag: dan voel je hoeveel kracht er op een heel klein oppervlak als een hand komt.
Laat staan op een combi......met cupjes.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Wanneer stabilisator inschakelen?

Bericht door JPGeetje » wo 30 nov 2016 10:56

Peet68 schreef:Hallo iedereen,
ik ben nieuw in de caravanwereld en heb een vraag over de stabilisator.
Dit is vooral nuttig op snelwegen me dunkt.
Is het daarom aan te raden om de stabilisator reeds op te zetten bij het vertrek op je oprit of bij het rijden in dorpen of steden?
Volgens mij verslijten de frictiecups dan toch vrij snel en heeft de stabilisator toch geen nut bij kort en veel draaiwerk, of ben ik hier verkeerd?
Is er een voordeel bij het constant rijden met stabilisator op en is dit dan ook veiliger?
Nu heb ik een ALKO-2004 type, waar ik de fricitiecups wss moet vervangen.
Heeft iemand een idee hoeveel frictiecups hierin zitten, wat deze kosten en hoe je deze vervangt aub?
Heb mijn caravan in de winterstalling staan, dus kan ik niet direct zien hoeveel fricitiecups er in zitten.
Alvast bedankt voor de info.
Als je het goed wil doen wordt de caravan op de juiste manier beladen en vertrek je zonder de stab. in te schakelen.
Je krijgt nu een goed beeld over hoe de caravan zich gedraagt achter de auto.
Je zorgt ook dat je een indruk hebt hoe de caravan zich gedraagt als je rechtuit op "kruissnelheid" rijdt; op de snelweg dus.
Als je een goede indruk hebt gekregen en deze is goed, dan stop je op een parkeerplaats en zet de stab. in.
Als het goed is zal de caravan nog iets rustiger achter de auto hangen en zal daardoor het comfort rijdens de rit positief beeinvloeden.
Heb vooral niet de illusie dat die stab gaat voorkomen dat de zaak gaat slingeren. Als de caravan dat zou zijn gaan doen zonder stab. dan is de kans groot dat hij dat met stab. ook zal doen. [sintscratch.gif]
Het gebruik bij lage snelheid en in bochtige situaties heeft totaal geen zin, maar ga jij steeds als zich zo'n situatie voordoet, stoppen om dat ding in of uit te zetten? Ik niet!
De slijtage van de frictiecups is ook sterk afhankelijk van de staat van de koppelingskogel.
Als deze het hele jaar onbeschermd in weer en wind zit en/of allerlei beschadigingen heeft, dan zal hij veel meer vreten aan de cups dan wanneer je een maagdelijk gladde kogel hebt.
De AKS 2004 heeft (dacht ik) 2 frictiecups.
Afbeelding

Vervangen doe je door het rode dopje aan de zijkant in het hart van de koppeling eruit te peuteren en daarna met een schroevendraaiertje de cup naar binnen toe te drukken waarna je ze binnenin op kunt vangen.
Afbeelding
De prijs voor een setje cups zal rond de €40.- uitkomen.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

blefke
Berichten: 4601
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Wanneer stabilisator inschakelen?

Bericht door blefke » wo 30 nov 2016 12:14

RE.gif

Hahaha maagdelijk gladde kogel [sint1.gif]
Krijg hier gedachten bij mrgreen.gif awhoea.gif

Blefke

blastaway
Berichten: 622
Lid geworden op: di 28 mei 2013 08:53
Locatie: Uiterste zuiden van het land

Re: Wanneer stabilisator inschakelen?

Bericht door blastaway » wo 30 nov 2016 20:16

Zag laatst een artikel in de kck (dacht ik) en daar stonden boj alle combinaties de stabilisator omhoog in de bergritjes.

Ik laat hem er lekker vanaf de eerste tot de laatste cm op zitten.
Volvo v70 2.4 2004 (170 pk) of Volvo xc60 2.4d (240 pk 490Nm) summum met Hymer Eriba Nova 540SE

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38536
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wanneer stabilisator inschakelen?

Bericht door Micky » wo 30 nov 2016 20:19

RE.gif

Ik ook, gewoon lekker schuren mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

eurotrotter
Berichten: 6218
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Wanneer stabilisator inschakelen?

Bericht door eurotrotter » wo 30 nov 2016 21:12

Het feit dat ik schreef dat mijn caravan anders reageerde zonder de stabi erop wil niet zeggen dat hij "onbereidbaar" was.
IK merkte op de snelweg eerder als een vrachtwagen mij in ging halen.
Normaal gaat hij bij mij erop zodra ik aangekoppeld heb,helaas vergat ik t een keer stom.gif stom.gif
Een extra motivatie om volgende keer een extra contole ronde te doen.

Er is m.i. geen enkele reden om hem er niet gelijk op te zetten,kun je m ook niet vergeten als je op de snelweg komt.
Zo n stabi kost een kleine 300 euri en je bent een dief van je eigen portemonnaie als je m niet gebruikt,kwaad kant i.i.g niet en de slijtage van de cups is alleszins redelijk en ze kosten geen dr*l.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6218
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Wanneer stabilisator inschakelen?

Bericht door eurotrotter » wo 30 nov 2016 21:16

JPGeetje schreef:
Als je het goed wil doen wordt de caravan op de juiste manier beladen en vertrek je zonder de stab. in te schakelen.
Je krijgt nu een goed beeld over hoe de caravan zich gedraagt achter de auto.
Je zorgt ook dat je een indruk hebt hoe de caravan zich gedraagt als je rechtuit op "kruissnelheid" rijdt; op de snelweg dus.
Als je een goede indruk hebt gekregen en deze is goed, dan stop je op een parkeerplaats en zet de stab. in.
En wat als je niet op juiste manier beladen hebt en de caravan als een dweil erachter hangt,en de volgende parking nog 20 km is???
Je kunt beter zo goed mogelijk beladen en gelijk de stabi erop zetten,als ie dan nóg slingert heb je wat fout gedaan.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38536
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wanneer stabilisator inschakelen?

Bericht door Micky » wo 30 nov 2016 21:18

RE.gif

die stabi gaat echt niet zorgen dat je dan wel veilig rijdt hoor, er zijn nog steeds zoveel mensen die dat denken whistle.gif het is comfort verhogen, niet veiliger..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

americanstafford
Berichten: 34
Lid geworden op: di 27 sep 2016 14:13

Re: Wanneer stabilisator inschakelen?

Bericht door americanstafford » wo 30 nov 2016 22:48

Hoi,
Ik had hem vorig jaar vergeten op een rit van 200 km.
Heb hem niet eens gemist.
Nou is de V70 ook 500 kg zwaarder als de Knaus.

gr
Motor gek en Volvo rijder uut drenthe zwaaien.gif

JanPunne
Berichten: 2755
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Wanneer stabilisator inschakelen?

Bericht door JanPunne » do 1 dec 2016 08:34

Micky schreef:RE.gif

die stabi gaat echt niet zorgen dat je dan wel veilig rijdt hoor, er zijn nog steeds zoveel mensen die dat denken whistle.gif het is comfort verhogen, niet veiliger..
Een vette duim [sintduim.gif] valt u ten deel!
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Wim Verso
Berichten: 6518
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Wanneer stabilisator inschakelen?

Bericht door Wim Verso » do 1 dec 2016 12:13

Ik rij ook al jaren met stabilisator, en ook meteen vanaf vertrek tot aan de camping, altijd een stabiele combinatie, ook met de fietsen achterop.

Die krakende geluiden, ken ik ook, de kogel goed schoon, glad houden, even een fijn stukje schuurpapier eroverheen, heb ik standaard in de dissel liggen, en is het kraakprobleem meteen weer opgelost. [sintduim.gif]
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

JanPunne
Berichten: 2755
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Wanneer stabilisator inschakelen?

Bericht door JanPunne » do 1 dec 2016 14:43

Dan is er zo goed als zeker aan de voorwaarden voor een stabiele combinatie voldaan.
Wij beladen auto en caravan altijd op de zelfde manier, er veranderd dus weinig tot niets.
Zelfs de bandenspanning van de auto is altijd volgens voorschrift aangepast.
Bij onze vorige caravan een Bürstner Fun uit 2004 hadden we geen stabilisatorkoppeling, die zat er standaard gewoon niet op. En mede door de juiste belading en bandenspanning in combinatie met een "normale" snelheid hebben we nooit last gehad van ook maar enige onstabiliteit tijdens het rijden.
Met de ervaring die we toen hebben opgedaan kunnen we er op zeker van uitgaan dat we de stabiliteit van de combinatie niet hoeven te testen alvorens we de snelweg oprijden.
Een snelweg die op nog geen 2 km van ons huis is trouwens..
Maar iemand die nieuw is of weinig tot geen ervaring heeft zou beter de eerste kilometers zonder stabi kunnen gaan rijden. Maar het moet niet.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Ruud27

Re: Wanneer stabilisator inschakelen?

Bericht door Ruud27 » do 1 dec 2016 16:58

Ik kreeg de tip tijdens onze vakantie de kogel nat te maken voor vertrek, ik heb dat gedaan en idd het kraken is dan weg maar of dat ook op gaat als het 30 graden weet ik niet.

Wim Verso
Berichten: 6518
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Wanneer stabilisator inschakelen?

Bericht door Wim Verso » do 1 dec 2016 18:09

RE.gif

Het word altijd afgeraden om de kogel nat te maken, nou zal dat met water wel meevallen, zeker als het warm weer is, maar het is uitgesloten om de kogel met wat voor middel dan ook nat te maken, als dat wel gebeurt, dan werkt de stabilisator niet meer.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Plaats reactie

Terug naar “Beveiliging, Disselslot, Wielklem”