disselslot en wielklem,

Nol
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 24 jan 2016 15:19

disselslot en wielklem,

Bericht door Nol » ma 25 jan 2016 11:07

Ik heb voor het eerst in mijn leven een caravan gekocht. Dit is een caravelair 426 uit 2014. Nu moet ik van de verzekering een disselslot en wielklem aanschaffen. Nu is hier zoveel keus in; merken, types, maten, etc. waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie.... ;-) Wie kan mij een goed en gecertificeerde slot(en) adviseren? Gaat met name om de prijs/kwaliteit verhouding, zodat ik niet perse, de hoofdprijs hoef te betalen... Bedankt alvast!!! thumbup.gif

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18944
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: disselslot en wielklem,

Bericht door Hobby Linka » ma 25 jan 2016 11:12

ALs je in de zoekfunctie disselslot intik komt er een heleboel informatie tevoorschijn.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: disselslot en wielklem,

Bericht door Conradi » ma 25 jan 2016 11:21

Let erop dat het slot SCM-goedkeur heeft want dat zal je verzekering zeker eisen.
Er worden nogal wat sloten aangeboden, het disselslot van AL-KO is een bekend voorbeeld, mét en zónder SCM-goedkeur. Daar zit een aardig prijsverschil tussen.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19759
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: disselslot en wielklem,

Bericht door Daphne » ma 25 jan 2016 11:52

Nol schreef:Nu moet ik van de verzekering een disselslot en wielklem aanschaffen.
Is het niet en/of ipv en/en? Als het wel het laatste is, dan zou ik toch nog even verder kijken naar een andere verzekeraar. Altijd twee beveiligingen aan moeten brengen is niet praktisch.

Ga in ieder geval zoals gezegd voor een SCM goedgekeurd slot en test ze in de winkel op gebruikersgemak. In de grote kampeershops worden de sloten in gebruik getoond.

Begin in ieder geval met het zoeken naar een slot die voor de koppeling van jouw caravan geschikt is. Dan kun je de rest alvast uitsluiten.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: disselslot en wielklem,

Bericht door eurotrotter » ma 25 jan 2016 12:07

Houd er ook rekening mee dat je voor lichtmetalen velgen geen gewone wielklem kunt gebruiken,daar zul je met een goedgekeurde stalen ketting met goedgekeurt slot moeten werken( die door de velg én door de gaten in het chassis gaat.)
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: disselslot en wielklem,

Bericht door Chris » ma 25 jan 2016 12:47

En/en.
Dat is de eis van mijn verzekering.
Beide sloten moeten SCM goedgekeurd zijn.
Ook moest ik foto,s maken van de op slot staande caravan.
Plus close-ups van de sloten met sticker.
Interpolis.....

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7814
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: disselslot en wielklem,

Bericht door Nimma » ma 25 jan 2016 13:06

Ik moet ook 2 sloten hebben. Dat is dan €300,00 alstublieft. Wilt u pinnen?
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: disselslot en wielklem,

Bericht door Conradi » ma 25 jan 2016 13:25

Daphne schreef: Is het niet en/of ipv en/en? Als het wel het laatste is, dan zou ik toch nog even verder kijken naar een andere verzekeraar. Altijd twee beveiligingen aan moeten brengen is niet praktisch.
Verzekeringen hanteren vaak meerdere eisen, afhankelijk van de nieuwwaarde van de caravan. Ik mag/moet/zal er ook twee gebruiken. Ik gebruik deze twee:

Disselslot SCM AL-Ko:
Afbeelding

Loopchain SCM 130cm DoubleLock:
Afbeelding
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7814
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: disselslot en wielklem,

Bericht door Nimma » ma 25 jan 2016 13:38

Ikke ook.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19759
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

disselslot en wielklem,

Bericht door Daphne » ma 25 jan 2016 13:55

Conradi schreef:
Verzekeringen hanteren vaak meerdere eisen, afhankelijk van de nieuwwaarde van de caravan. Ik mag/moet/zal er ook twee gebruiken. Ik gebruik deze twee:
Wij gebruiken ook beide maar niet altijd. De wielketting en disselslot samen, gebruiken we alleen thuis maar niet op de camping of bij een tussenstop. Een verzekering die beide eist heeft daarom niet onze voorkeur.

Omdat de nieuwprijs van een Caravalair niet zo hoog is, was mijn vraag ook of het echt door de verzekering wordt geëist om beide te hebben. Want als dat zo is MOET je beide te allen tijde gebruiken.





Verzonden met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

HanK
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 19:19
Locatie: Einde A9

Re: disselslot en wielklem,

Bericht door HanK » ma 25 jan 2016 15:01

Jakkemeiner schreef:Ikke ook.
Ik kan geen gat vinden in het chassis van mijn 310TDL scratch.gif
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: disselslot en wielklem,

Bericht door eurotrotter » ma 25 jan 2016 15:13

RE.gif

Kies maar uit:
summary_chassis0_01 Caravan Chassis.jpg
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18944
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: disselslot en wielklem,

Bericht door Hobby Linka » ma 25 jan 2016 15:18

En anders om de as heen met de ketting.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

perk
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 9 dec 2015 10:06

Re: disselslot en wielklem,

Bericht door perk » ma 25 jan 2016 15:46

gegroet,

ook een eerste caravaneigenaar hier.

We hebben sinds vorige week ook een caravelair 400 (model 2015) met stalen velgen, van mijn boottrailer had ik nog de doublelock ketting en het condor disselslot (waar ik beide zeer tevreden van was, zeer makkelijk om aan te brengen en niet te zwaar/groot voor op te bergen)

Echter de caravelair heeft geen gaten in het chassis voor de ketting makkelijk door te doen, en onder de caravan kruipen voor rond de as te doen zie ik niet direct zitten.
Er is 1 gat achter het wiel, waar ook de remkabel door gaat. Maar daar wil ik daar geen zware ketting meer door steken in de buurt van de remmen, erg makkelijk kan je er ook niet bij.

Dus ik heb nu de Doublelock buffalo in bestelling. Ik denk dat er niet zo erg veel plaats in de wielkas is, dus een meer tradionele wielklem (had ik ook nog liggen maar ongekeurd) vind ik niet zo handig.

Voor de dissel heb ik een Alko safety premium (http://www.al-ko.nl/download/Flyer_Safe ... L-2015.pdf) geplaatst, dit past heel netjes bij de alko 3004 die ik heb (ik heb een gratis upgrade bedongen van de stabilisator). Bij de condor moet je 2 breekpennen gebruiken voor de bouten van deze 3004 te beveiligen, en die had ik niet direct meer voorhanden. Die Alko safety denkt de bouten mooi af, en de stablisor kan zelfs naar beneden als het slot erop zit.

Mijn verzekering eist echter maar 1 slot bij onze waarde van de caravan, echter ik speel safe en ga er toch 2 op zetten. Het kost maar een paar seconden werk en ik slaap geruster.
Onderweg laten we trouwens toch nooit de auto en sleep alleen op een parking, er blijft altijd iemand bij.

P.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7814
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: disselslot en wielklem,

Bericht door Nimma » ma 25 jan 2016 16:57

HanK schreef:
Jakkemeiner schreef:Ikke ook.
Ik kan geen gat vinden in het chassis van mijn 310TDL scratch.gif
Ik leg de ketting om een dwarsbalk onder de caravan. Moet er wel voor plat op de grond. Gaat er alleen op als ie voor de deur staat.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

HanK
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 19:19
Locatie: Einde A9

Re: disselslot en wielklem,

Bericht door HanK » ma 25 jan 2016 17:40

Dan snap ik dat thumbup.gif
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16296
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: disselslot en wielklem,

Bericht door Jan van Vijven » ma 25 jan 2016 18:35

Hier altijd alleen een disselslot, ook thuis, voor de verzekering is het ook in orde.
Bij ons thuis krijgt niemand de caravan weg om de doodeenvoudige reden: er staat altijd wel een auto in de weg!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: disselslot en wielklem,

Bericht door PD » ma 25 jan 2016 18:39

Thuis hebben we altijd een disselslot en de doublelock wielketting. Onderweg en op campings volstaat het disselslot.
Ook ik moet op mijn rug onder de caravan gaan liggen om de wielketting te plaatsen en te verwijderen, maar het geeft een zeker gevoel thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: disselslot en wielklem,

Bericht door Kingpin1966 » ma 25 jan 2016 19:10

Daphne schreef: Wij gebruiken ook beide maar niet altijd. De wielketting en disselslot samen, gebruiken we alleen thuis maar niet op de camping of bij een tussenstop. Een verzekering die beide eist heeft daarom niet onze voorkeur.
Ik denk dat deze combinatie ook alleen maar is voor als de caravan voor het huis staat, dat moest bij onze Delta caravan toen ook omdat ie nog redelijk nieuw was.
Een paar jaar later heb ik gevraagd aan mijn verzekeringsagent of het nog steeds moest, dat hoefde toen niet meer. Disselslot alleen was voldoende.
Onderweg hebben we nog nooit een disselslot of wielklem o.i.d. gebruikt, i.i.g niet bij een tussenstop.
Op de camping gaat het disselslot er wel op.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: disselslot en wielklem,

Bericht door eurotrotter » ma 25 jan 2016 19:16

Jan van Vijven schreef:Hier altijd alleen een disselslot, ook thuis, voor de verzekering is het ook in orde.
Bij ons thuis krijgt niemand de caravan weg om de doodeenvoudige reden: er staat altijd wel een auto in de weg!
IK heb thuis zowel een disselslot als n wielklem erop.
Omdat er op de auto een afneembare koppeling zit,is t vrij gemakkelijk om de caravan op een auto ambulance te trekken en elders t disselslot te verwijderen .
De eerste dag zit er meestal het disselslot nog op,omdat ik meestal vergeet t eraf te halen.
Op de campings zit er nooit wat op.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: disselslot en wielklem,

Bericht door eurotrotter » ma 25 jan 2016 19:18

Kingpin1966 schreef: Een paar jaar later heb ik gevraagd aan mijn verzekeringsagent of het nog steeds moest, dat hoefde toen niet meer. Disselslot alleen was voldoende..
Je kunt er beter niet op vertrouwen wat zo n verzekerings agent zegt,je kunt beter doen wat in de voorwaarden staat,want alleen dat geld wanneer t mis gaat.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 538
Lid geworden op: wo 3 dec 2008 20:24
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: disselslot en wielklem,

Bericht door Bram » ma 25 jan 2016 19:22

eurotrotter schreef:Houd er ook rekening mee dat je voor lichtmetalen velgen geen gewone wielklem kunt gebruiken,daar zul je met een goedgekeurde stalen ketting met goedgekeurt slot moeten werken( die door de velg én door de gaten in het chassis gaat.)
Afbeelding
Steady staafwielklem met SCM keurmerk.
2 uitvoeringen: stalen velgen met gaten of aluminium caravanvelgen.
Kia Carens III 2.0 met Dethleffs Camper Lifestyle 510V

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: disselslot en wielklem,

Bericht door Kingpin1966 » ma 25 jan 2016 19:23

@ Eurotrotter

Dit staat in onze polisvoorwaarden:

Caravans, die ingangsdatum van de verzekering op deze ingangsdatum jonger zijn dan vijf jaar moeten in ieder geval, op het moment dat zij zonder toezicht worden achtergelaten, zijn beveiligd door middel van een SCM-goedgekeurd koppelingsslot. Als de caravan een nieuwwaarde heeft van €14.000,- of meer moeten deze bovendien extra zijn beveiligd door middel van een SCM-goedgekeurde wielklem.

Omdat wij twijfelden of onze Delta toen nog aan deze eisen voldeed hebben wij navraag gedaan.
Aan de eerste eis voldeed de caravan toen al niet meer, maar omdat Delta failliet ging twijfelden we aan de tweede eis.
De caravan was immers niet nieuw meer te kopen.
Laatst gewijzigd door Kingpin1966 op ma 25 jan 2016 19:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
verpro
Berichten: 244
Lid geworden op: zo 16 mei 2010 11:37
Locatie: Westervoort

Re: disselslot en wielklem,

Bericht door verpro » ma 25 jan 2016 19:26

wij zijn verplicht een dissel of wielklem. Als de caravan bij de deurstaat dan beiden en op de camping en in de winterstalling alleen maar een disselslot. Hebben nu alleen een slecht disselslot dat niet zo makkelijk opengaat dus maar eens kijken voor een alko slot smc gekeurd.
Volvo V60 T5 2019 / Weinsberg CaraOne 450 FU 2015

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: disselslot en wielklem,

Bericht door Kingpin1966 » ma 25 jan 2016 19:32

RE.gif
Ik mag in de stalling wel een disselslot plaatsen, maar geen wielklem gebruiken.
Ook een plastic bal in de koppeling mag niet want dan kan de stallingsbaas de caravan niet meer verplaatsen.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Plaats reactie

Terug naar “Beveiliging, Disselslot, Wielklem”