Alko kluis wel of niet .

Plaats reactie
Swift boy
Berichten: 638
Lid geworden op: vr 30 okt 2009 17:22
Locatie: Vlaardingen

Alko kluis wel of niet .

Bericht door Swift boy » vr 1 mei 2015 21:51

Wat vinden forumleden van de alko kluis in de caravan.
AL-KO Tresor .

Swift Boy.
Nova 470/2 2002

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Alko kluis wel of niet .

Bericht door janvijn » vr 1 mei 2015 22:19

Op het camperforum is daar ook veel over geschreven, met een camper vrij kamperen, dan naar de supermarkt of het strand, de camper onbeheerd achterlaten. Op zo'n moment zullen dieven veel interieur vernielen en de kluis meenemen.
Met een caravan is die kans kleiner denk ik, omdat met de caravan veel minder vrij gekampeerd wordt, en op een camping zal een dief niet echt gaan slopen in een caravan. Maar misschien is de aanwezigheid van een kluis wel aanleiding om te proberen daar in te komen. Tegen diefstal kun je dus mogelijk je bedenkingen hebben, maar ik vind het wel een heel goeie oplossing om waarde papieren, contant geld etc. te beschermen tegen brand en/of waterschade.
Met vriendelijke groet
Jan Vijn.

JaapB

Re: Alko kluis wel of niet .

Bericht door JaapB » vr 1 mei 2015 22:30

Swift boy,

Omdat ik in dit werk gezeten heb, (sloten- kluizen plaatsen en openen)(legaal), kan ik je het volgende zeggen. Het ziet er iets beter uit dan de zgn geldkistjes, veredelde koektrommels.
Een inbreker heeft niet een gereedschapskist bij zich om dit binnen 2 minuten open te krijgen.
Maar .... er is altijd een maar, dan moet hij wel met twee bouten door en door aan het chassie vast zitten.
Niet aan een houten wandje, dan wordt hij eruit gescheurd en thuis in alle rust open gemaakt.
Maar je mag van je fabrikant niet in je chassie boren.
Wat Jan hierboven zegt: beschermd tegen brand- en waterschade, jammer, maar daar beschermd dit kluisje totaal niet tegen. Is niet waterdicht en enkelwandig.
Kortom, helpt wel tegen de snelle jongen maar moet goed gemonteerd zijn.
Helpt niet tegen water- en brandschade.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Alko kluis wel of niet .

Bericht door MarcoC » vr 1 mei 2015 23:07

Ik zou persoonlijk eerder zoiets kopen en mij mijn gereedschap opbergen! Valt niet op..... mrgreen.gif

https://www.conrad.nl/nl/ballistol-busk ... 54542.html
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

pd0bao40

Re: Alko kluis wel of niet .

Bericht door pd0bao40 » vr 1 mei 2015 23:26

@JaapB het bezwaar van gaten boren in een (caravan)balk werd ondervangen door de Assa kluis die ik eens plaatste:
Daarbij werd een buitenliggende beugel om een langsligger geplaatst de 2 draadeinden liepen van de beugel naar
boven en werden in de kluis vastgedraaid met 2 moeren. Kluis is pan vormig, dus rond en daardoor moeilijker aan
te vallen door kwaadwillende. Weet niet of het ding nog geleverd wordt, de kluis had een doorsnede van +/- 30 cm
en dus groot genoeg voor fototoestel, verrekijker etc. Jaap.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Alko kluis wel of niet .

Bericht door eurotrotter » vr 1 mei 2015 23:31

JaapB schreef:Swift boy,


Maar .... er is altijd een maar, dan moet hij wel met twee bouten door en door aan het chassie vast zitten.
Niet aan een houten wandje, dan wordt hij eruit gescheurd en thuis in alle rust open gemaakt.
Maar je mag van je fabrikant niet in je chassie boren.
.

IK heb gewoon twee bouten door de vloer,aan de onderkant( buiten tegen de bodem) een ijzeren strip waarop ik twee moeren gelast heb waar de bevestigings bouten ingaan,die ik er van binnenuit indraai.

Als ze de kluis dan mee willen nemen moeten ze een heel gat uit de vloer zagen.
Maar deze lieden zullen ook in je chassis zagen als ze de kluis hebben willen
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Alko kluis wel of niet .

Bericht door eurotrotter » vr 1 mei 2015 23:33

pd0bao40 schreef:@JaapB het bezwaar van gaten boren in een (caravan)balk werd ondervangen door de Assa kluis die ik eens plaatste:
Daarbij werd een buitenliggende beugel om een langsligger geplaatst de 2 draadeinden liepen van de beugel naar
boven en werden in de kluis vastgedraaid met 2 moeren. Kluis is pan vormig, dus rond en daardoor moeilijker aan
te vallen door kwaadwillende. Weet niet of het ding nog geleverd wordt, de kluis had een doorsnede van +/- 30 cm
en dus groot genoeg voor fototoestel, verrekijker etc. Jaap.
Maar dan moet je de kluis precies daar plaatsen waar hij boven een chassisbalk loopt,en dat is maar stomtoevallig dat dat in t interieur zo uitkomt.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

JaapB

Re: Alko kluis wel of niet .

Bericht door JaapB » za 2 mei 2015 06:25

Even een beeld van de toevallige inbreker:
Ruim 90% is verslaafd aan drank, drugs of gokken.
Dus heeft snel geld nodig.
Heeft geen geld om een goed uitgeruste gereedschapskist te kopen, ook te zwaar trouwens.
Dus een gat zagen in de vloer, echt niet.
Een inbreker heeft een schroevendraaier bij de HEMA gejat, of een bandenlichter bij de Halfords.
Daar komt hij mee binnen, en sloopt je kluisje dan van de wand.
Maar heb je hem dwars door de vloer, met een grote plaat buiten onder de vloer, dan wordt het een stuk lastiger. Het punt is, je moet het ze lastig maken, zo lastig dat ze het opgeven.
Een inbreker is bang, en geeft het na 3 minuten op.
Lijkt kort, maar voor hun heel lang.
Maar ........ weer die maar, sta je op een afgelegen seizoenplek, ja, dan valt het niemand op, dus heeft hij alle tijd.

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Alko kluis wel of niet .

Bericht door witjesm » za 2 mei 2015 08:28

RE.gif Ik ben het met je eens, je kan inbreken niet onmogelijk maken, je wilt het alleen een beetje moeilijker maken dan bij je buurman whistle.gif Wij hebben wel een kluis in de caravan maar dat is eigenlijk alleen voor s'nachts. Onze kids slapen in een tentje en wij laten dus de voordeur van het slot. Wij doen dus een aantal zaken in de kluis. Als we van de camping weg zijn nemen we die dingen mee en laten de kluis bewust open staan zodat ze kunnen zien dat er niets in zit.

Wat mij betreft is het dus ook van belang waar je hem voor wilt gebruiken.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Alko kluis wel of niet .

Bericht door Micky » zo 3 mei 2015 10:50

wat je ook kunt doen is een kluisje kopen en vullen met rommel, deze los (met dubbelzijdige tape) onderin je kast plaatsen, als ze inbreken trekken ze hem los en gaan er geheid mee op de vlucht, de waardevolle spullen blijven dan achter in je caravan of waar je ze dan ook verstopt hebt.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Alko kluis wel of niet .

Bericht door Daphne » zo 3 mei 2015 11:11

REgif

Keigoeie tip!


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Alko kluis wel of niet .

Bericht door Kingpin1966 » zo 3 mei 2015 13:11

RE.gif
Moet je nog wel met vakantie gaan als je bang bent voor inbraak en moet teruggrijpen op dergelijke "kunstgrepen"?
Je moet er m.i. gewoon geen uitdragerij van maken, niet "adverteren" wat je hebt.
Wij kamperen al meer dan 40 jaar waaronder de laatste jaren met een caravan met een kluisje
Er is (tot nu toe) nog nooit iets uit de caravan gestolen.

De mensch lijdt het meest van het lijden dat men vreest.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Alko kluis wel of niet .

Bericht door Daphne » zo 3 mei 2015 13:24

RE.gif

Ik heb al vaker aangegeven me helemaal niet druk te maken over dit soort dingen. Ik heb gewoon m'n thuisadres in de navigatie, we rijden niet met disselslot, we hoeven geen dichte voortent met gordijnen, ik zit gewoon onder m'n luifel met m'n ereader, iPad en we maken openlijk foto's met een mooie camera en ik haal m'n geld niet uit een verborgen geldbuidel als ik een ijsje wil kopen. knipoog.gif

Maar ik vind het een mooie tip voor degene die daar wel over nadenkt.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

dreamfox
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 13 feb 2015 13:23

Re: Alko kluis wel of niet .

Bericht door dreamfox » zo 3 mei 2015 14:37

Niemand is god en kan dan ook natuurlijk nooit van te voren weten wat er gaat gebeuren. Je kan 20 jaar lang je caravan niet op slot doen en nooit een probleem hebben of 2x een diefstal hebben op 1 seizoen. Eigenlijk komt het neer op gezond verstand en de eventuele pech/geluk om in contact te komen met een dief. Het gros van de mensen is gelukkig eerlijk. Natuurlijk moet je niet overdreven te koop lopen en "goesting" op z'n Belgisch of "zin" op z'n Nederlands creëren door met je Iphone entablet te staan "stoefen"of bluffen....
Als er toch slechteriken zijn dan is de verdeling wel 95% opportunisten en maar 5 % professionals. De opportunisten zijn op zoek naar de snelle hap en nemen enkel mee wat los zit en gemakkelijk, binnen de 1 minuut. De professional...
Daarom is het belangrijk om je te beschermen tegen de opportunist, vandaar dat ik dan ook een alarm steek in mn caravan die een sirene laat loeien. Hiermee loopt 99,9% wel snel weg om een andere alarm loos slachtoffer te zoeken.
Een kluis die vastgemaakt is, via chassis of niet is dus echt wel beter zodat de opportunist deze niet efkes kan meegraaien...

Het gros zal de caravan ook al links laten liggen vanwege het alarm, zonder binnen te komen...(met sms functie weet je het ook direct wanneer...)daarom, het moeilijker maken en gezond verstand is de beste bescherming...

Of de kluis nu een "alko" of ééntje van 60 euro die goed is vastgemaakt maakt denk ik minder uit...

JaapB

Re: Alko kluis wel of niet .

Bericht door JaapB » zo 3 mei 2015 15:56

RE.gif
Of de kluis nu een "alko" of ééntje van 60 euro die goed is vastgemaakt maakt denk ik minder uit...

Ja, ik wil toch weer even reageren.
Koop, als je zo graag een kluisje wil, een goed kluisje.
Niet zoals ik al eerder zei een veredelde koektrommel.
Sommige maak ik met een theelepeltje open, zonder schade.
"Schijnveligheid" wordt er verkocht.
En dan toch echt goed monteren.
Op die afgelegen seizoenplek waar niemand ze stoort, daar schoppen ze je bankkast uitelkaar tot ze erbij kunnen. Dan wordt er net zo hard tegen je kluisje geschopt en gewrikt dat ie door de boden van je caravan is getrokken. En thuis zien ze wel verder.
Vergeet niet dat het junks zijn, vaak een flinke slok op en het liefst nog een pilletje.
Het geeft ze vleugels. Hé, die heb ik vaker gehoord.

Die "professional" waar over gesproken wordt komt bij julie en mij niet, die brandt zijn vingers niet aan een caravan, die gaat waar wat te halen valt, een schilderij op bestelling, een museum, een bank, enz, enz.

Gewoon je gezond verstand gebruiken.
Niet mee te koop lopen met je spullen, niet in de etalage leggen.
En voel je je beter met een kluisje, dan een goed exemplaar en goed gemonteerd.

Je kan ook altijd nog zoals mijn zwager eens deed, eea in een plastik bakje doen en in een gat in de grond in de voortent graven. Alleen moest hij na een week verkassen naar een andere plek en dus vergeten ......
Inmiddels stond er een hele grote Tabbert caravan op ijn "schatkist".

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Alko kluis wel of niet .

Bericht door PD » zo 3 mei 2015 16:20

Daphne schreef:Ik heb gewoon m'n thuisadres in de navigatie, we rijden niet met disselslot, we hoeven geen dichte voortent met gordijnen, ik zit gewoon onder m'n luifel met m'n ereader, iPad en we maken openlijk foto's met een mooie camera en ik haal m'n geld niet uit een verborgen geldbuidel als ik een ijsje wil kopen. knipoog.gif
Had mijn tekst kunnen zijn knipoog.gif Gewoon gezond nadenken en niet alles willen uitsluiten, lukt je toch niet :lol:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Alko kluis wel of niet .

Bericht door Kingpin1966 » zo 3 mei 2015 16:21

RE.gif
thumbup.gif thumbup.gif thumbup.gif
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

dreamfox
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 13 feb 2015 13:23

Re: Alko kluis wel of niet .

Bericht door dreamfox » za 16 mei 2015 18:27

JaapB schreef:RE.gif
Of de kluis nu een "alko" of ééntje van 60 euro die goed is vastgemaakt maakt denk ik minder uit...

Ja, ik wil toch weer even reageren.
Koop, als je zo graag een kluisje wil, een goed kluisje.
Niet zoals ik al eerder zei een veredelde koektrommel.
Sommige maak ik met een theelepeltje open, zonder schade.
"Schijnveligheid" wordt er verkocht.
En dan toch echt goed monteren.
Bij de Gamma en dergelijke kun je reeds een "digitale kluis kopen voor amper 50 euro. Die krijg je echt niet zomaar open en weegt ook makkelijk 30 kg. Deze werkt met een digitaal keyboard en krijg je daarnaast speciale cylindrische sleutels voor bij stroomuitval.
Wat je wel moet doen is natuurlijk deze sterk genoeg bevestigen op een "harde" ondergrond. Liefst met de moeren binnenin de kluis zodat het niet losgeschroefd kan worden zonder de deur open te doen.

Mijn commentaar was enkel ter verduidelijking van het draadje "merk al-ko of niet". Iedereen doet wat hij wil maar je kunt al een kluis "die de job doet" vinden voor 50 euro...
Preventie is eigenlijk een nog belangrijkere boodschap...zorgen dat je niet overal mee te koop loopt.
Het is niet omdat je tot nu toe nog niks hebt gehad, ondanks dat je zeer in het zicht met de tablets en ipads loopt reklame te maken... je had dan gewoon het geluk dat je net niet gespot werd door de slechteriken...(gelukkig is ook het merendeel goed en geen slechterik!)

JaapB

Re: Alko kluis wel of niet .

Bericht door JaapB » za 16 mei 2015 21:35

RE.gif
Dreamfox schreef:Bij de Gamma en dergelijke kun je reeds een "digitale kluis kopen voor amper 50 euro. Die krijg je echt niet zomaar open en weegt ook makkelijk 30 kg. Deze werkt met een digitaal keyboard en krijg je daarnaast speciale cylindrische sleutels voor bij stroomuitval.

Hoeveel secondes krijg ik?
Ik zal hier in het openbaar niet gaan uitleggen hoe,
maar echt kinderspel. Zonde van je geld.
Dit zijn van die voorbeelden "veredelde koektrommel" schijnveiligheid.

Maar als je je er goed bij voelt, ......... vooral doen.

Gebruikersavatar
Thei Luijten
Berichten: 582
Lid geworden op: za 28 feb 2009 14:44
Locatie: Roermond

Re: Alko kluis wel of niet .

Bericht door Thei Luijten » wo 20 mei 2015 21:01

Als je een kluis in de caravan bouwt weet je dat de potentiële inbreker zeker weet dat er iets te halen valt.
Hoe groter en degelijker, des te belangrijker. Overigens is zo'n kluis veel steviger dan de doorsnee caravan.
Vrijwel elke kluis is snel en eenvoudig te kraken met een potkrikje koevoet of zaag. In luttele minuten zaag je
met een handzaagje een groot vierkant gat door een sandwichbodem.
Je moet het gilde op het verkeerde been zetten.
Ik kocht bij de Action een kluisje voor een paar knaken. Een eerste klas prul, ik kan hem met mijn blote handen los- en open breken.
Het oogt aardig maar is echt geen fluit waard. Ik heb hem op de meest voor de hand liggende plek ingebouwd, in de hangkast,
omdat ik er daar geen enkele hinder van heb. Er zit een beurs in met 10 euro en wat ongeldig buitenlands papieren geld,
enkele verlopen creditcards, en andere pasjes en wat indrukwekkende paperassen. De sleutel staat altijd op het in een houder zittend kluisje, zodat er niets vernield hoeft te worden.
De inbreker denkt : "wat een oen, dit is een vluggertje", en maakt zich snel uit de voeten.
Mijn enige schade is misschien een geforceerde deur, en waar ik echt mijn kostbare spullen opberg vertel ik u wel eens persoonlijk...
Groet,
Thei
Bijlagen
15 kluisje.jpg

dreamfox
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 13 feb 2015 13:23

Re: Alko kluis wel of niet .

Bericht door dreamfox » vr 22 mei 2015 17:32

Thei Luijten schreef: (...)
Je moet het gilde op het verkeerde been zetten.
Ik kocht bij de Action een kluisje voor een paar knaken. Een eerste klas prul, ik kan hem met mijn blote handen los- en open breken.
(...)
De inbreker denkt : "wat een oen, dit is een vluggertje", en maakt zich snel uit de voeten.
Mijn enige schade is misschien een geforceerde deur, en waar ik echt mijn kostbare spullen opberg vertel ik u wel eens persoonlijk..(...)
Thei

Toch best niet teveel reclame maken hierover op het forum whistle.gif whistle.gif , anders zegt die dief, hey, ik herken dat kluisie van die foto vanop het forum, das die het geld ergens anders opbergt... stom.gif

Gebruikersavatar
Thei Luijten
Berichten: 582
Lid geworden op: za 28 feb 2009 14:44
Locatie: Roermond

Re: Alko kluis wel of niet .

Bericht door Thei Luijten » za 23 mei 2015 01:11

Oké, niet te veel reclame maken... Als mijn ene bericht al te veel is is de reactie dus nog méér te veel reclame...
Denk je nu echt dat er één, waarschijnlijk verslaafde, inbreker is die in heel Europa 365 dagen per jaar speciaal op zoek is naar mijn caravan,
waarin hij bovendien absoluut niets kan vinden omdat ik mijn geld altijd bewaar in de halsbanden van mijn 2 pitbulls die op vakantie altijd
maar een halve portie brokken krijgen...
Groet,
Thei
Bijlagen
Pitje.jpg

Ferdi

Alko kluis wel of niet .

Bericht door Ferdi » za 23 mei 2015 07:03

Dit zijn ook leuke alternatieven om waardevolle spulletjes op te bergen.
Ik zag ze bij Repusel op de site staanAfbeeldingAfbeelding


Groeten Ferdi

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Alko kluis wel of niet .

Bericht door Leentje » za 23 mei 2015 09:26

Thei Luijten schreef:Oké, niet te veel reclame maken... Als mijn ene bericht al te veel is is de reactie dus nog méér te veel reclame...
Denk je nu echt dat er één, waarschijnlijk verslaafde, inbreker is die in heel Europa 365 dagen per jaar speciaal op zoek is naar mijn caravan,
waarin hij bovendien absoluut niets kan vinden omdat ik mijn geld altijd bewaar in de halsbanden van mijn 2 pitbulls die op vakantie altijd
maar een halve portie brokken krijgen...
Groet,
Thei
Veel vakantiegangers gunnen zichzelf op vakantie een dubbele portie eten en drinken. Vervolgens liggen ze drie weken lam voor hun hutje. Ook daar kom je niet voorbij hun stoel ;-)
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

dreamfox
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 13 feb 2015 13:23

Re: Alko kluis wel of niet .

Bericht door dreamfox » za 23 mei 2015 15:59

Thei Luijten schreef:(...) absoluut niets kan vinden omdat ik mijn geld altijd bewaar in de halsbanden van mijn 2 pitbulls die op vakantie altijd
maar een halve portie brokken krijgen...
Groet,
Thei
Aan de foto te zien is dat toch hele speciale soort duitse herders pitbuls :lol: :lol:

Nu ja, de dief weet nu bij welke hond hij moet gaan kijken :lol:

Plaats reactie

Terug naar “Beveiliging, Disselslot, Wielklem”