Mag ik met een disselslot rijden? of niet ?

pd0bao40

Re: Mag ik met een disselslot rijden? of niet ?

Bericht door pd0bao40 » do 14 aug 2014 14:01

@ Ja, dat mag !!! Waarom zou je het doen ? Nou koppie koffie drinken is lang genoeg
om het ding mee te nemen. WA + Casco verzekerd dan kan je best eens nalatigheid
Worden verweten als er niets gedaan is om diefstal te voorkomen.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Mag ik met een disselslot rijden? of niet ?

Bericht door Daphne » do 14 aug 2014 19:20

RE.gif

Niet lang genoeg om ver met de caravan te komen tijdens een koffiepauze.
De meest voorkomende caravandiefstal is toch vanuit de stalling of thuis. De tijd voordat de diefstal wordt ontdekt, is vaak voldoende om uit het zicht te geraken.
Tijdens de reis zul je meer op kleine bezittingen moeten letten dan op de grote.

Btw: wij zitten meestal naast of in de caravan met een bak koffie ;)
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Mag ik met een disselslot rijden? of niet ?

Bericht door Jan van Vijven » do 14 aug 2014 19:54

@pd0bao40,
Hoezo gaat de verzekering moeilijk doen? Ze zullen eerst nalatigheid moeten bewijzen, ik heb alle sleutels van dat disselslot nog dus wie zegt dat deze er niet op zat?
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Knaus440
Berichten: 3720
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Mag ik met een disselslot rijden? of niet ?

Bericht door Knaus440 » do 14 aug 2014 19:55

Tja, ik heb ook geen keus met de Stabifix.
Kan hooguit de sleutel er tijdens het rijden in laten zitten!
Tot nu toe rij ik dus met slot erop.
Zal ook wel zo blijven.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

pd0bao40

Re: Mag ik met een disselslot rijden? of niet ?

Bericht door pd0bao40 » do 14 aug 2014 21:32

@Beste Daphne, bedoel natuurlijk niet dat je koffie zit te drinken naast de caravan
en dat die op dat moment gejat wordt. Dan zou Dutchdrummer wel even de trom
roeren. Doelde op die familie die vorig jaar naar huis keerde en op een kwartiertje
van huis nog even een bakkie wou doen. Veel "troost" gaf dat niet toen bleek dat ze
met de solo auto naar huis moesten.Gelukkig voor hen vond men het vehikel snel
weer terug, geloof zelfs in het Brabantse. In minder dan 2 minuten zit-tie op die
andere haak. Groet, Jaap.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1889
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Mag ik met een disselslot rijden? of niet ?

Bericht door RichTrip » do 14 aug 2014 23:18

Ik rij altijd met het slot er op (AKS3004). Het sleuteltje zit aan de sleutelbos en dus altijd bij de hand. In geval van nood is het er zo af. Het loskoppelen zonder slot kost al zeker 3x zoveel tijd i.v.m. stabilisator lostrekken, stekker los, breekkabel los etc.
In een geval van een crash zal het slot niet sterk genoeg zijn om de caravan te belemmeren om van de auto los te breken.
Ik ben er ook niet zo mee bezig wat de nadelen zijn. Het idee dat de caravan zo is mee te nemen zonder slot, dat vindt ik geen fijn idee, ook al is de kans wellicht 0,01% dat zoiets gebeurd.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Mag ik met een disselslot rijden? of niet ?

Bericht door Daphne » do 14 aug 2014 23:23

pd0bao40 schreef:@Beste Daphne, bedoel natuurlijk niet dat je koffie zit te drinken naast de caravan
en dat die op dat moment gejat wordt. Dan zou Dutchdrummer wel even de trom
roeren. Doelde op die familie die vorig jaar naar huis keerde en op een kwartiertje
van huis nog even een bakkie wou doen. Veel "troost" gaf dat niet toen bleek dat ze
met de solo auto naar huis moesten.Gelukkig voor hen vond men het vehikel snel
weer terug, geloof zelfs in het Brabantse. In minder dan 2 minuten zit-tie op die
andere haak. Groet, Jaap.
Onbeheerd niet op slot doen is natuurlijk niet verstandig. Dat doen wij ook niet. Maar rijden met het slot erop omdat je een keer onbeheerd wil parkeren, begrijp ik niet. Je doet je auto ook op slot, legt bezittingen uit het zicht, dan kan dat disselslotje ook wel in dat rijtje, toch?
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Mag ik met een disselslot rijden? of niet ?

Bericht door Daphne » do 14 aug 2014 23:30

RE.gif

Ik snap je goede advies. Ik ken de spannende verhalen schrik.gif :wink: Maar mijn antwoord was een reactie op iemand die beweerde dat het slot alleen aangekoppeld of met een nepkogel is te gebruiken. Dus mijn bijdrage wel in de hele context bekijken.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7816
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Mag ik met een disselslot rijden? of niet ?

Bericht door Nimma » vr 15 aug 2014 11:12

RichTrip schreef:Ik rij altijd met het slot er op (AKS3004). Het sleuteltje zit aan de sleutelbos en dus altijd bij de hand. In geval van nood is het er zo af. Het loskoppelen zonder slot kost al zeker 3x zoveel tijd i.v.m. stabilisator lostrekken, stekker los, breekkabel los etc.
In een geval van een crash zal het slot niet sterk genoeg zijn om de caravan te belemmeren om van de auto los te breken.
Ik ben er ook niet zo mee bezig wat de nadelen zijn. Het idee dat de caravan zo is mee te nemen zonder slot, dat vindt ik geen fijn idee, ook al is de kans wellicht 0,01% dat zoiets gebeurd.
Als je een flinke klapper hebt gemaakt [ik heb het gezien, auto aan gort op de middenbermvangrail, caravan in tact er aan vast] dan ben je blij als jij en je medereizigers de auto zo snel mogelijk kunnen verlaten; heb niet de illusie dat je dan nog de sleutels gaat pakken om de caravan eraf te halen; laat die caravan eraf halen over aan iemand die je komt helpen; handig als er dan geen slot op zit; waarom een slot erop tijdens de rit? wie komt die caravan eraf halen tijdens de rit?
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Knaus440
Berichten: 3720
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Mag ik met een disselslot rijden? of niet ?

Bericht door Knaus440 » vr 15 aug 2014 16:52

Tja, dat soort verhalen ken ik ook.
Bijvoorbeeld van een bevriend stel dat net als wij een camper hadden.
En een klapband kreeg met een 4 jaar oude band.
Wij hadden ook 4 jaar oude banden.
(ik heb ze wel even bekeken trouwens)

Ik zoek altijd een afweging tussen "alleen denken in gevaren" en "toeslaan van gevaren".
Dat is een theoretische afweging, dat weet ik.
Voorlopig laat ik onze Stabifix nog gewoon op slot zitten tijdens het rijden.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

pikantoxl
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 20 jul 2014 17:29

Re: Mag ik met een disselslot rijden? of niet ?

Bericht door pikantoxl » do 28 aug 2014 21:40

als de fabrikant het niet verbied mag je met het slot erop rijden. http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?f=70&t=11945
ik zie wel op verschillende forum staan dat verschillende instancies het afraden onder het rijden op slot te doen dit i.v.m. ongelukken.

Holly

Re: Mag ik met een disselslot rijden? of niet ?

Bericht door Holly » ma 15 sep 2014 09:22

Dat de hulpdiensten je combinatie niet kunnen losmaken slaat natuurlijk nergens op...
Als het moet knipt de brandweer heel je auto open om iemand met nekletsel horizontaal of verticaal uit de auto te halen...
Dus dat disselslotje alsmede de koppeling zou in een noodsituatie een eitje zijn voor de hydraulische schaar.

Sterker nog, indien je een klapper hebt gemaakt met je combinatie (wat natuurlijk voor niemand te hopen is) kan de koppeling, metaal dusdanig gebogen zijn dat je de caravankoppeling met mankracht er niet afkrijgt...

Ik zou me er niet zo druk om maken, mocht het je een prettig gevoel geven van veiligheid, dan zou ik gewoon lekker het disselslotje erop zetten.

eurotrotter
Berichten: 6223
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Mag ik met een disselslot rijden? of niet ?

Bericht door eurotrotter » vr 21 nov 2014 17:46

RE.gif

Daar ben ik het volledig mee eens.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 922
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: Mag ik met een disselslot rijden? of niet ?

Bericht door jackt » vr 21 nov 2014 18:13

En dus rijden wij ook met disselslot er op.... :wink:
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Vliedje

Re: Mag ik met een disselslot rijden? of niet ?

Bericht door Vliedje » vr 21 nov 2014 18:33

caravan.gif Wel eens aan brand gedacht? Dan telt elke seconde dubbel.

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Mag ik met een disselslot rijden? of niet ?

Bericht door peter s » vr 21 nov 2014 18:34

RE.gif
Ja om snel weg te lopen...............
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7816
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Mag ik met een disselslot rijden? of niet ?

Bericht door Nimma » vr 21 nov 2014 19:05

Zelf blussen van je auto is al snel een hopeloze zaak. Ik haal de caravan nog rustig van de haak hoor als de auto in de fik staat en niet meer te redden is. Heb ik de caravan nog.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Vliedje

Re: Mag ik met een disselslot rijden? of niet ?

Bericht door Vliedje » vr 21 nov 2014 20:09

RE.gif Dat geloof ik direct, maar als of de caravan of de auto op zijn kant ligt is het zonder disselslot al niet eenvoudig om ze van elkaar te halen, laat staan met. Gelukkig heeft niemand dat blijkbaar nog bij de hand gehad, maar ik volg toch liever het algemene advies om zonder disselslot te rijden en bij parkeren het disselslot even aan te brengen. mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Mag ik met een disselslot rijden? of niet ?

Bericht door Jan van Vijven » vr 21 nov 2014 20:17

Even een kort antwoord op de originele vraag: Ja het mag.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

eurotrotter
Berichten: 6223
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Mag ik met een disselslot rijden? of niet ?

Bericht door eurotrotter » vr 21 nov 2014 21:04

RE.gif

Ook in Duitsland,
Ik heb tenminste in de StVO of de StVZO nergens kunnen lezen dat t niet mag.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Mag ik met een disselslot rijden? of niet ?

Bericht door FWalraven » vr 21 nov 2014 21:21

Jakkemeiner schreef:Zelf blussen van je auto is al snel een hopeloze zaak. Ik haal de caravan nog rustig van de haak hoor als de auto in de fik staat en niet meer te redden is. Heb ik de caravan nog.
Zijn theorieën die zelden of nooit uitkomen.
Holly schreef:Dat de hulpdiensten je combinatie niet kunnen losmaken slaat natuurlijk nergens op... Als het moet knipt de brandweer heel je auto open om iemand met nekletsel horizontaal of verticaal uit de auto te halen...Dus dat disselslotje alsmede de koppeling zou in een noodsituatie een eitje zijn voor de hydraulische schaar.
Dat eitje val wel mee, een auto is gewoon dun plaat materiaal tov een fatsoenlijk slot zoals die rode van Alk...
Of bedoel een slotje van die ander Ald. van 1,99 Euro?

Ik vraag me af of de bek van die schaar er wel omheen kan?
Daarnaast geldt, ook hier telt nog steeds iedere seconde.
Of men de caravan gewoon kan afkoppelen en met een paar man terug duwt of men moet eerst terug naar de wagen om een en ander op te halen.
Zonder slot is het geheel dan allang los gekoppeld.

Frans

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23438
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Mag ik met een disselslot rijden? of niet ?

Bericht door PD » vr 21 nov 2014 21:46

Als de schade zo groot is als hierboven wordt geschetst, hoop ik dat de hele combi afbrandt, dan weet ik tenminste zeker dat ik niet in discussie hoef met de verzekering en het setje compleet vervangen wordt thumbup.gif


Misschien wel een reden om een disselslot te monteren tijdens de verplaatsingen :wink:
Ik ga dan ook voor het antwoord van Jan van Vijven: Ja het mag :lol:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7816
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Mag ik met een disselslot rijden? of niet ?

Bericht door Nimma » vr 21 nov 2014 21:58

NB voor de duidelijkheid nog maar even melden dat ik niet met het slot erop rijd; het is voor mij anti diefstal zo'n slot en stelen gaat niet handig onder het rijden, dus waarom dan een slot erop???
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4307
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Mag ik met een disselslot rijden? of niet ?

Bericht door WillyL » vr 21 nov 2014 22:14

Wat een theoretische discussie is dit toch...
Indien de caravan of auto in een heftig ongeval verwikkeld zijn zal je er toch niet aan denken om die caravan snel even los te koppelen en wat is het nut daarvan indien het gespan 'mooi' op zijn zijde ligt?
Al eens zulk een caravan gezien? Meestal is die redelijk toegetakeld en zal dat extra slot echt geen verschil maken en enkel met mankracht zal je die sleurhut heus niet kunnen opzij of uit de weg trekken.
In gewone omstandigheden is het geen probleem om het slot los te maken.
Dus indien het slot het toelaat zou ik zeggen : DOEN!
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 336
Lid geworden op: di 7 sep 2010 23:18
Locatie: IJmond

Re: Mag ik met een disselslot rijden? of niet ?

Bericht door Storm » vr 21 nov 2014 22:17

Misschien komt het doordat ik met de caravan aangekoppeld (altijd) op vakantie ben en daardoor meestal door dorpjes rijd in plaats van snelwegen dat ik niet zo bang ben dat de caravan achter de auto vandaan gestolen wordt.
Ik kies dan ook voor het snel kunnen afkoppelen in geval van nood.
Geen disselslot tijdens het rijden voor mij.

Als je het niet meer trekt, moet je duwen.


Subaru Forester 2.0i Comfort, Hobby de luxe 460 lu, Unico Torino en Bologna.
Reich EasyDriverPro 1.8 mover met Mobility Power Pack.

Plaats reactie

Terug naar “Beveiliging, Disselslot, Wielklem”