ombouwen 2 persoons stapelbed naar 3 persoons stapelbed?

Plaats reactie
harmmethetharpje

ombouwen 2 persoons stapelbed naar 3 persoons stapelbed?

Bericht door harmmethetharpje » zo 13 aug 2017 19:44

Wij (gezin van 5 met 3 jonge kids : 6-8-10) zijn aan het kijken naar een caravan met stapelbed en een vast 2 persoonsbed. ca. € 10.000 - € 12.000,-.
Nu zie ik wel veel caravans met een 2-persoons stapelbed.
Zijn deze makkelijk om te bouwen naar een 3-persoons stapelbed?
Heeft iemand ook een indicatie van de kosten?
Alvast dank.

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

ombouwen 2 persoons stapelbed naar 3 persoons stapelbed?

Bericht door Stigter » zo 13 aug 2017 20:09

Bij caravans met een drie persoonsstapelbed is vaak geen of nauwelijks bergruimte onder het onderste bed. Ik denk dat je een tweepersoonsstapelbed niet kunt aanpassen naar driepersoons. De verdeling is daarvoor ongunstig. Wij hebben achterin een treinzit en bovenkastje te gebruiken als slaapplaats dat gaat prima. Bij onze knaus is er nog een slaapplaats tussen te maken met bijgeleverd frame maar de verdeling is dan niet optimaal. Denk dat het vervangen of verbouwen van het stapelbed het gunstigste is. Weet niet wat voor caravan u zoekt maar met voor een bed, in het midden een treinzit en achter stapelbed is er plaats genoeg.
Groet Arnold

Jilger
Berichten: 153
Lid geworden op: do 21 sep 2017 10:15

Re: ombouwen 2 persoons stapelbed naar 3 persoons stapelbed?

Bericht door Jilger » wo 1 nov 2017 08:47

Beste Harm,

Wij zijn ook een gezin met 3 kinderen (3,4, en 6) en waren ook op zoek naar een caravan met een driepersoons stapelbed. Uiteindelijk hebben we er een paar bekeken en toen besloten om dit toch niet te doen. De ruimte tussen de bedden is erg krap, waardoor mijn vrouw (1,60 meter) er niet normal in of uit kon komen. De kinderen passen nu nog wel, maar we hebben geen zin om over drie jaar weer een andere caravan te moeten kopen.

Toen zijn we gaan zoeken naar een typische familie-indeling. Stapelbed achterin, dinette in het midden en een vast bed voorin. Maar wat bleek, in geen van de caravans met een dergelijke indeling konden we fatsoenlijk met z'n allen binnen zitten. De zitgroep was voor vier personen krap, voor vijf personen echt te klein.

Als alternatief zouden we een caravan kunnen zoeken met een rondzit in het midden, maar die zijn allemaal te zwaar voor onze auto.

Uiteindelijk hebben we nu een kleine caravan gekocht, met een tweepersoons stapelbed achterin en een grote zitgroep voorin. Voor onze oudste zoon hebben we een uitbouw aan de voortent in gedachten (moet nog gekocht worden).

Ja, we moeten nu elke avond het bed opmaken als we binnen hebben gezeten (we zitten vaak buiten). En ja, we kunnen niet makkelijk met z'n allen in de caravan slapen als we onderweg zijn. Maar we hebben wel allemaal een ruime slaapplaats en we hebben voldoende ruimte om met z'n allen binnen te zitten en te eten of een spelletje te doen.

Moraal van het verhaal: bekijk eerst eens een driepersoons stapelbed en denk ook buiten de doos of er nog andere oplossingen zijn. Een extra slaapplaats is te regelen, extra zitruimte binnen niet. Succes ermee.

Groeten,

Jilger.
Volvo 360 GL injection 115 pk (1987)
Peugeot 206 Génération 1.4 (2008)
Peugeot 206 Gentry 1.6 16V automaat (2004)
Volvo V40 Cross Country T3 (2020)
Hobby Ontour 360 KB (2016) met Isabella Capri North, Annex & Eclipse

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: ombouwen 2 persoons stapelbed naar 3 persoons stapelbed?

Bericht door Taan » wo 1 nov 2017 10:05

Wij hebben een stapelbed, maar ik heb er nooit op die manier naar gekeken of het mogelijk is om hem om te bouwen.
Als het al kan denk ik dat het wel krap wordt. Ik zou eerst eens gaan kijken bij een caravan met 3 pers stapelbed gewoon om te ervaren, want ze zijn er wel.
Dan kun je daarna besluiten of je een stapelbed wil gaan ombouwen. Er is veel meer aanbod in caravans met normaal stapelbed, dus dat je ombouwen overweegt vind ik wel logisch.

Hierbij een filmpje van het type caravan wat ik heb. https://www.youtube.com/watch?v=qOD8fWb10FU
Het gaat vooral even om de indeling. Deze is/wordt door meerdere merken gevoerd.
Vrienden van ons hebben hem ook en zijn met 3 kinderen. 1 kind slaapt dan tegenover het stapelbed. Dat bevalt hen goed.
Je moet niet verlangen dat je met 5 personen binnen gaat zitten eten, maar voor een enkele keer is er binnen met zijn 5en best te leven.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1200
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: ombouwen 2 persoons stapelbed naar 3 persoons stapelbed?

Bericht door fortissimo » wo 1 nov 2017 10:24

Er zijn ook mooie caravans met een 2 persoonsstapelbed in de rijrichting en dan een 1 persoonsbed in de breedterichting er aan vast.
Vaak zit er dan ook een klein zitje voor de kinderen bij, het is als het ware een aparte kinderkamer.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Jilger
Berichten: 153
Lid geworden op: do 21 sep 2017 10:15

Re: ombouwen 2 persoons stapelbed naar 3 persoons stapelbed?

Bericht door Jilger » wo 1 nov 2017 10:53

Nog een tip:
Let op de ventilatiemogelijkheden bij een eventueel driepersoons stapelbed.
Doorgaans hebben de tweepersoons versies 'gewoon' twee ramen (voor elk bed één) en meestal nog een dakluik of paddenstoel. Helaas komt er bij een driepersoons variant lang niet altijd een derde raam bij!
Bij Knaus en Weinsberg blijft er zelfs maar één raam over! Dit was ook één van de redenen voor ons om van de driepersoons variant af te zien.

Groet,

Jilger.
Volvo 360 GL injection 115 pk (1987)
Peugeot 206 Génération 1.4 (2008)
Peugeot 206 Gentry 1.6 16V automaat (2004)
Volvo V40 Cross Country T3 (2020)
Hobby Ontour 360 KB (2016) met Isabella Capri North, Annex & Eclipse

Gebruikersavatar
RonaldP
Berichten: 215
Lid geworden op: di 22 jul 2008 08:33
Locatie: Kampen

Re: ombouwen 2 persoons stapelbed naar 3 persoons stapelbed?

Bericht door RonaldP » wo 1 nov 2017 19:06

Er zijn ook caravans (detleffs?) Geweest met een soort hefdak. Die zou als optie bij meerdere indelingen leverbaar zijn geweest. Ik denk alleen wel dat je die met een lampje moet zoeken.
Hobby 560 UL, trekauto geen idee. Egolf als dagelijks vervoer.

Plaats reactie

Terug naar “Bedden”