Bürstner Fun Sportiv 390TK treinzit ombouwen naar vast bed

Plaats reactie
Arjan1
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 17:47

Bürstner Fun Sportiv 390TK treinzit ombouwen naar vast bed

Bericht door Arjan1 » di 28 mar 2017 21:29

Wie heeft er ervaring met het ombouwen van de treinzit naar een vast bed ?

Het idee is om tussen de serviceluiken één grote bergruimte te maken. Boven de bergruimte die dan ontstaan moet een vast bed komen.

Hoe kun je dit het beste aanpakken ?, zijn er bouwtekeningen beschikbaar ?

Vr.gr., Arjan

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Bürstner Fun Sportiv 390TK treinzit ombouwen naar vast b

Bericht door deusjevo » di 28 mar 2017 21:40

Gewoon lekker creatief met een paar balkjes, zaag, handvol schroeven en 1 of 2 lattenbodems spelen.
Twee serviceluiken, bak- en stuurboord zijn dan ook erg handig.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Bürstner Fun Sportiv 390TK treinzit ombouwen naar vast b

Bericht door RichTrip » wo 29 mar 2017 08:54

In onze Kip is de dinette voorin (dat is het bij jullie dan ook, treinzit zit alleen aan 1 lange zijde tegen de wand) ook omgebouwd tot een mooi vast bed.
In principe de kussens en tafel er uit en dan twee lattenbodems geplaatst op de beide banken.
OK, je hebt dan geen grote bergruimte over de gehele breedte, maar ik heb nu serviceluiken aan beide zijden en kan dus bij allebei de ruimtes onder de banken. In het midden, dus onder het bed tussen de beide banken op de vloer liggen de stoelen.
Ik ging zo niet de hele zooi er uit breken, alleen om de grote bergruimte.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Bürstner Fun Sportiv 390TK treinzit ombouwen naar vast b

Bericht door Taan » wo 29 mar 2017 12:02

Begin maar eens met bijna alles los te schroeven. Dan zie je vanzelf hoe het moet worden.
Ik heb 1 schot van de zijbanken gewoon laten staan. Daar heb ik aan de binnenkant een liggende balk met 2 pootjes tegenaan geschroefd. Aan de andere kant moest het schot wel weg anders kom ik niet meer bij mijn boiler en vast water tank. Daar staat de liggende balk dus los. Het frame staat dus op de bodem van de caravan. Alleen voor de horizontale stabiliteit heb ik het aan het balkje vastgemaakt dat rondom langs de wand loopt.
Het gehele gewicht op de zijwanden laten leunen durfde ik niet aan. Het middendeel onder het bed (tussen de voormalige banken) is nu alleen van binnenuit bereikbaar, maar dat is niet erg. vooraan staan wat kratten met speelgoed, schoenen en boodschappen. Dieper onder het bed liggen spullen die we niet zo vaak gebruiken. De verwarmingsslang heb ik weggehaald, evenals de beplating.
De lattenbodems heb ik zelf smaller gemaakt door één kant los te halen en alle latjes in te korten en dan de lange kant weer vast. Is niet moeilijk.
Er zijn mensen die het geheel opklapbaar maken. Is wel leuk, maar zonder gaat ook.
Let goed op dat je het niet te zwaar maakt. ik zag in een ANWB test dat het laadvermogen van jouw caravan al erg beperkt is.

Ik zou niet één grote ruimte maken. Een vakverdeling is wel prettig. dan gaan kleinere spullen niet zo zwerven.

Een matras heb ik besteld bij de Matrassenman (HR koudschuim matras 14 cm) maar daar ben ik niet kapot van. Is een beetje te hard naar mijn zin.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Plaats reactie

Terug naar “Bedden”