ondersteuning lattenbodem

Plaats reactie
Busjeh
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 17 apr 2015 09:41

ondersteuning lattenbodem

Bericht door Busjeh » ma 18 mei 2015 12:28

Hallo allemaal,

wij hebben onlangs een Hobby 460 gekocht.
Nu heb ik een vraag over de ondersteuning van de lattenbodem.
Rondom wordt deze voldoende ondersteund, maar in het midden zit geen ondersteuning en als ik op bed zit om bij de kastjes boven het bed te komen vind ik het aardig doorzakken en ben ik bang dat de lattenbodem een keer breekt.Is dit normaal, of hoort hieronder ook een steun te staan?
Wellicht 1 die los staat omdat het wel in het midden van de ruimte onder het bed is.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: ondersteuning lattenbodem

Bericht door Leentje » ma 18 mei 2015 12:39

Onder ons Fransbed staat een steun over de gehele lengte. Kun je wellicht zelf eenvoudig maken. Lange lat met 3 pootjes. Wij hebben een KIP, maar dat moet niets uitmaken.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 1458
Lid geworden op: wo 20 mei 2009 16:50
Locatie: Uithoorn a/d Amstel
Contacteer:

Re: ondersteuning lattenbodem

Bericht door JanP » ma 18 mei 2015 13:28

Wij hebben denk ik dezelfde caravan, ik heb in het midden een balkje wat de hoogte van vloer tot bedbodem overbrugt met een scharnier bevestigd, en ik heb beide delen van het bedbodem aan elkaar vast gemaakt, twee scharnieren geplaatst aan de rechter kant onder aan het bedbodem, plus aan de zijkanten twee gas dempers geplaatst, dus til nu het bed in één keer op om in de bak te moeten zijn.
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: ondersteuning lattenbodem

Bericht door PD » ma 18 mei 2015 13:33

Bij onze eerste caravan, een Hobby 495 UFe had ik er zelf een steun onder gemaakt. Bij de huidige 540 UFe is de lattenbodem zelf voldoende versterkt waardoor dit niet nodig is; wel zo handig voor maximale bruikbaarheid van de bergruimte (het bed scharniert met twee gasveren omhoog).

Je zou zelf een versteviging van de lattenbodem kunnen maken zodat je de steun achterwege kunt laten thumbup.gif

Edit: ff een plaatje geschoten van onze lattenbodem.
Bijlagen
Lattenbodem.jpg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Sugar
Berichten: 361
Lid geworden op: di 24 jun 2014 15:52
Locatie: tussen Arnhem en Nijmegen

Re: ondersteuning lattenbodem

Bericht door Sugar » ma 18 mei 2015 14:01

Dat breken zal meevallen. Het is gelamineerd hout en dat kan wat dat betreft heel veel hebben. Maar voor comfort en veiligheid zou je een houten steuntje kunnen maken. Een driehoekig steuntje van 3 plankjes is snel in elkaar getimmerd. Dat hebben wij bij onze Hobby ook zo opgelost. Succes.
Toyota Auris TS 1.2T CVT uit 2017. Tot september 2017 met Hobby 400SF de luxe easy uit 2002. Nu even niks.

Busjeh
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 17 apr 2015 09:41

Re: ondersteuning lattenbodem

Bericht door Busjeh » ma 18 mei 2015 19:17

Dank voor jullie reacties, zal zeker een steuntje maken.

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Re: ondersteuning lattenbodem

Bericht door Nordicman » ma 18 mei 2015 19:27

Mijn steun even in de zoek functie zetten: Verstelbare steun onder bed.
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

vogelzand2539

Re: ondersteuning lattenbodem

Bericht door vogelzand2539 » ma 7 sep 2015 12:00

Beste Jan,
Kun je mij aangeven waar je de scharnieren met gasdempers heb gekocht?
Ik wil nl ook de beide frames vastzetten en er een geheel van maken
Alvast bedankt!
Robert

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: ondersteuning lattenbodem

Bericht door Hans1954 » ma 7 sep 2015 12:36

Als je eens bij verschillende dealers gaat kijken (bijvoorbeeld Tabbert) kan je zien welke oplossingen zoal bedacht zijn door fabrikanten. Onder het motto "Beter goed gejat, dan slecht bedacht" zit er vast wel wat bij dat je kan namaken.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
erik-waalwijk
Berichten: 196
Lid geworden op: do 22 okt 2015 11:39
Locatie: waalwijk

Re: ondersteuning lattenbodem

Bericht door erik-waalwijk » wo 4 nov 2015 18:19

Wij hebben ook een UFE ( frans bed), onder het bed in t midden zit een zwart paaltje. Hier zit een grote veer in. Deze kun je naar beneden zetten als je gaat slapen, zorgt meteen voor demping, en omhoog doen ( wij hebben er met klitteband een lusje gemaakt) zodat je optimaal de bergbak kunt benutten en niet met dat paaltje in t midden zit te klieren als je bijvoorbeeld je stoelen erin wil schuiven.
Betreft 1 vaste bodem, 1 opklapbare bodem met 2 matrassen.
VW Jetta 2.0 fsi met Hobby 495 ufe excellent

Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 1458
Lid geworden op: wo 20 mei 2009 16:50
Locatie: Uithoorn a/d Amstel
Contacteer:

Re: ondersteuning lattenbodem

Bericht door JanP » wo 4 nov 2015 19:25

220px-Scharnier_lossepen001.jpg
vogelzand2539 schreef:Beste Jan,
Kun je mij aangeven waar je de scharnieren met gas dempers heb gekocht?
Ik wil nl ook de beide frames vastzetten en er een geheel van maken
Alvast bedankt!
Robert
De scharnieren heb ik gekocht bij een bouwmarkt, en de gas dempers van een achterklep van een sloopauto gehaald.
En de midden steun heb ik ook voorzien van een scharnier, zodat hij niet in de weg zit als je in de bak moet wezen.
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe

Wheels
Berichten: 94
Lid geworden op: di 18 okt 2016 11:41
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: ondersteuning lattenbodem TIP

Bericht door Wheels » do 10 nov 2016 15:28

In onze recent aangeschafte 440SF zit geen extra ondersteuning in het midden van de lattenbodems.

Ik kreeg wel gelijk een idee na dit topic gelezen te hebben en wel het volgende:
Als je toevallig een basic schaarkrikje in bezit hebt, zet je deze als ondersteuning in het midden onder de lattenbodems. Zo'n ding weegt niet veel en is weg te halen bij het vullen van de bergruimte onder het bed..
Er van uit gaande dat de overspanning sterk genoeg moet zijn zal dit afdoende functioneren en een extra steunpunt zijn bij zwaargewichten of als je een puntbelasting geeft met de knieen omdat je in de bovenkastjes moet zijn.
zeg wat je bedoelt dan is dat duidelijk knipoog.gif
Hobby 440SF 2007 + Enduro mover

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: ondersteuning lattenbodem

Bericht door WillyL » zo 13 nov 2016 11:06

Ik heb steeds een noodsteun mee voor de caravan en auto. Wanneer ik auto of caravan opkrik plaats ik dat steeds als extra zekering. Dat ding heb ik tijdens verlof ook eens geplaatst onder de middenbalk en dat hielp. 2 ton moet wel voldoende zijn om ons gewicht te dragen...
Nu staat er een vertikaal gemonteerd balkje onder dat op een stukje multiplex rust. Enkele hoekprofieltjes houden het balkje recht. Het multiplexplaatje is om de druk op de bodem wat te verdelen over een groter oppervlak. Het balkje net lang genoeg gezaagd om steun te geven.
Bovenop het balkje plakt er wat vilt om eventuele kraakgeluidjes op te vangen. Die viltjes zitten nu trouwens ook op andere plaatsen waar de bedbodem op rust. Neerklappen van de lattenbodem is sindsdien wat stiller en lichtjes afgeveerd.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Plaats reactie

Terug naar “Bedden”