matras en bankkussens reinigen ivm allergie

Plaats reactie
karinjanette

matras en bankkussens reinigen ivm allergie

Bericht door karinjanette » za 16 mei 2015 12:55

Dochter heeft vorige week een prachtige caravan gekocht van 2004, chateau calista 450 chalet. Hij was erg schoon en fris,maar is natuurlijk door dochter nog een keertje gepoetst. Nu zijn ze ermee weg,bevalt goed,slaapt heerlijk, maar dochter is enorm allergisch in de caravan. Niezen en benauwd. Ze is bekend met het fenomeen,maar wat nu te doen. Zag op internet een site van sleep happy,dat is bij ons in de buurt,die voor 80 euro aan huis komen met een apparaat dat de kussens en matras dieptereiniging geeft. Speciaal voor mensen met allergie klachten. Ze gaat ook de extra nepgordijntjes ,daar hangen ook nog weer flapjes achter,weghalen. Het gekke is,in haar oude caravan had ze dit niet. Die bekledingsstof was wel gladder. Iemand tips of ervaring ,met die reiniging. Die 80 euro is wel overheen te komen,maar kussens opnieuw bekleden wordt te gek. De verkopers van de caravan hadden ook geen kat of hond,want daar kan ze absoluut niet tegen

Gebruikersavatar
aad
Berichten: 231
Lid geworden op: za 6 dec 2014 19:48
Locatie: Rockanje aan zee

Re: matras en bankkussens reinigen ivm allergie

Bericht door aad » za 16 mei 2015 13:51

hoi het kan ook zijn dat de vorige eigenaar er een poes in heeft gehad .
zelf komt het mij bekend voor want ik het het met katten .
je kan de hoezen van de kussens toch wassen want dat kan ook de oorzaak zijn.
een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: matras en bankkussens reinigen ivm allergie

Bericht door Leentje » za 16 mei 2015 14:09

Een drie jaar terug kregen wij een gratis dieptereiniging aangeboden voor ons matras. Je wil niet weten hoeveel vuil daaruit kwam! Maar de nachten daarop niesde mijn man nog evenveel als daarvoor. Wat dat betreft ben ik blij dat het ons niets heeft gekost. Het betreffende matras is wel vlug vervangen.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: matras en bankkussens reinigen ivm allergie

Bericht door p_vingerhoets » za 16 mei 2015 15:16

Bekleding van de kussens zal wel te verwijderen zijn en dan los even goed wassen

matrassen misschien eens vervangen zullen ook al enkele jaren oud zijn.
Alle kleedjes en doekjes eens goed wassen
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

karinjanette

Re: matras en bankkussens reinigen ivm allergie

Bericht door karinjanette » za 16 mei 2015 16:12

Weet niet of de bekleding er af kan,maar is zeker het proberen waard. Losse kleedjes liggen er niet in. Misschien de gordijntjes. Volgende week eens een grondige inspectie houden. Het reinigen lijkt me geen kwaad te kunnen. Ik denk dat ze dat gaan proberen,ik houd jullie op de hoogte.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: matras en bankkussens reinigen ivm allergie

Bericht door Micky » za 16 mei 2015 16:41

voor, of juist tegen allergieën heb ik niet zo veel vertrouwen in dit soort "schoonmaak" activiteiten, ik denk namelijk dat het weinig uithaalt, tuurlijk, schoner wordt het zeker, maar ik denk dat het niezen er niet door op gaat houden.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

dreamfox
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 13 feb 2015 13:23

Re: matras en bankkussens reinigen ivm allergie

Bericht door dreamfox » za 16 mei 2015 18:05

Meer dan waarschijnlijk allergie tegen huisstofmijt en misschien ook nog eens kat.

Om huisstof mijt uit te roeien moet je al heel ver gaan en de perfectie bestaat niet.
Om te beginnen ALLES wat textiel (ook synthetisch, gordijntjes, schuim, vloerbedekking) is moet je minimaal op 60 graden wassen, vooraf gegaan van 24 uur in de diepvries indien mogelijk.
Waarom, omdat huisstofmijt eigenlijk kleine spinnetjes zijn en die grijpen het textiel vast vanaf het moment dat ze verstoord worden. Diepvries zorgt ervoor dat ze vooraf die kans niet hebben...en laten dan gemakkelijker los tijdens het wassen.

Als de caravan helemaal leeg is, zeker met water, liefst stoom, grondig wassen en voldoende water vernieuwen. Bij een dergelijke allergie is het niet voldoende om van de mijt af te zijn, deze beestjes hebben ook overvloedig gekakt/gepiest...en dat moet ook weg...

Voor de matrassen, liefst nieuwe kopen en zeker matrasbeschermers kopen die een barrière opgooien tegen "hun" huisje. Anti allergie, huistofmijt beschermers dus.Ook speciale kussenslopen zijn een must.
In elk matras heb je sowieso miljoenen mijten. Deze krijg je nooit volledig weg.

Boodschap is, als alles schoon is, elke dag luchten, vochtigheid laag houden en onder de 20 graden blijven qua temperatuur.
Hoe warmer en vochtiger, hoe slechter...en zo weinig mogelijk textiel en andere in de omgeving houden...

Ten slotte poes allergie: Poes is één van de sterkste allergenen. Een poes die gewoon door een volledig schone labo kolom (pijp in plexiglas) loopt, gaat gedurende 6 maanden die ruimte besmetten.
Mensen met poezen dus nooit binnenlaten wat zowel de haren als huidschilfers zitten in de kleren en komen op het textiel. Ook blijft er veel poes stoffen in de haren van de mensen hangen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: matras en bankkussens reinigen ivm allergie

Bericht door Micky » za 16 mei 2015 18:14

RE.gif

Heldere taal thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

karinjanette

Re: matras en bankkussens reinigen ivm allergie

Bericht door karinjanette » za 16 mei 2015 21:06

Ja dochter is zeer allergisch voor katten. Maar de verkopers hadden geen kat of hond en zij waren de eerste eigenaren. En al die zeer drastische maatregelen van dreamfox heeft ze toch ook in haar vorige caravan niet toegepast. We gaan de gordijnen eerst maar eens wassen of vervangen. Beetje een ribstofje waar mogelijk stof in blijft hangen. Even terug naar dat reinigen,toch wel lekker om het helemaal goed schoon en stofvrij te hebben, matras en kussens?

Gebruikersavatar
PD5wve
Berichten: 187
Lid geworden op: ma 7 jul 2008 15:55
Locatie: De Rijp Noord Holland
Contacteer:

Re: matras en bankkussens reinigen ivm allergie

Bericht door PD5wve » za 16 mei 2015 21:20

Ik ben er niet ervaren in en misschien zeg ik iets raars. Maar ik doe bvb de auto bekleding altijd met een stoom reiniger. is lekker heet en dood de meeste ongedierte en dergelijke.
Wie weet kan iemand daar wat over zeggen. Nogmaals ik bewn daar geen expert in. Gewoon een idee.
wij trekken met een Dodge Ram 1500 Laramie V8 met 5.7 getuned op lpg 430PK en 585NM Koppel en de caravan is een Dethleff Beduin 5,90 2,5mtr breed met winter pakket. enne op LPG kan je niet alleen koken maar de dodge rijd er goed op. ;-)

dreamfox
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 13 feb 2015 13:23

Re: matras en bankkussens reinigen ivm allergie

Bericht door dreamfox » za 16 mei 2015 21:34

karinjanette schreef:Ja dochter is zeer allergisch voor katten. Maar de verkopers hadden geen kat of hond en zij waren de eerste eigenaren. En al die zeer drastische maatregelen van dreamfox heeft ze toch ook in haar vorige caravan niet toegepast. We gaan de gordijnen eerst maar eens wassen of vervangen. Beetje een ribstofje waar mogelijk stof in blijft hangen. Even terug naar dat reinigen,toch wel lekker om het helemaal goed schoon en stofvrij te hebben, matras en kussens?

Zo drastisch is het toch niet om eens goed alles te wassen? incl gordijntjes, vloerbedekking en andere. Een matras is bytheway een kweekvijver...Niet te onderschatten.Een nieuw bij Ikea kost je amper 100euro...

Misschien weet je dochter het nog niet, maar misschien is ze juist wel heel allergisch voor huisstofmijt. Laat haar eens een test doen...(huidtest of bloed test...) gemakkelijk op te sporen en als ze vandaag al allergisch is voor kat, dan is dat een bijna zekerheid dat ze ook voor huisstofmijt een allergie zal hebben. Alleen huisstofmijt is heel moeilijk te bestrijden en daarvoor moet je heel hygiënisch te werk gaan...

karinjanette

Re: matras en bankkussens reinigen ivm allergie

Bericht door karinjanette » zo 17 mei 2015 00:23

Dreamfox,die testen heeft ze laten doen, ook voor huismijt, de hygiene wordt dus zoveel mogelijk toegepast. Wat ik zo graag wil weten is of het nu echt zo is dat die reiniging ietwat helpt. En dan meer in het algemeen. Ik ben niet allergisch,maar mijn caravan is ook 13 jaar,natuurlijk klop ik de kussens, lucht de boel,maar zou het nou echt schoner worden van die dieptereiniging

Volvodriver

Re: matras en bankkussens reinigen ivm allergie

Bericht door Volvodriver » wo 20 mei 2015 12:44

Het eerste wat ik doe als ik een tweedehands caravan koop is: Het matras vervangen! Ondanks dat de mensen waarschijnlijk heel netjes zijn geweest en er geen gekke dingen mee hebben uitgevoerd. Dat matras gaat er uit. Zoals Dreamfox al opmerkte het is de grootste kweekvijver van huisstofmijt.

En schoon krijg je het niet met zo'n diepte reiniger. Dat moet echt gestoomd worden en de tijk moet behandeld worden zoals wederom Dreamfox aangeeft. Dat is echt de enige manier.
En mijn ervaring persoonlijk is dat ik in voor mij nieuwe ruimtes een sterkere allergische reactie heb dan in voor mij vertrouwde ruimtes. Blijkbaar heb ik daar een soort weerstand tegen op gebouwd. Dat kan verklaren dat ze minder tot geen last heeft gehad in haar oude caravan. Maar dat laatste kan ook bij mij tussen de oren zitten.

Plaats reactie

Terug naar “Bedden”