Beddenmaat overzicht

Plaats reactie
abmannetje
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 24 jun 2013 13:42

Beddenmaat overzicht

Bericht door abmannetje » ma 2 sep 2013 14:34

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier. Ik ben hier gekomen omdat ik mij wil orienteren op een caravan met en beddenmaat waar ik in kan liggen.
Ik vraag mij af of er ergens een database is waarin alle bedmaten staan vermeld, of een caravan-occasion pagina waarbij je kunt zoeken op de grootte van het bed.
Met mijn 1,95m is het voor mij belangrijk om een bed te hebben van minstens 2 meter, liefst nog meer want dan kan er ook nog een kussen bij.

Nu wil ik niet vragen om een opsomming van alle merken en types met royale bedden, maar een mogelijkheid om daar zelf op te selecteren.
Als ik ga zoeken op de verschillende caravan-occasion-sites, dan kan ik vaak wel kiezen of ik er een koelkast in wil hebben (tegenwoordig toch wel standaard?Bestaan er caravans zonder koelkast?) maar het belangrijkste criterium van mijn bed-op-wielen is toch wel een bed die aan gewenste afmetingen voldoet.

Ook zie ik hier veel vragen op dit forum over bedmaten, maar nog niemand die heeft bedacht dat dit belangrijke (kritische) info is, blijkbaar.

Of heb ik de juiste website nog niet gevonden?
Een echt gelukkig mens geniet van het uitzicht tijdens een omleiding.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Beddenmaat overzicht

Bericht door Daphne » ma 2 sep 2013 15:24

Elk jaar in september of oktober staat er in de Kampeer en Caravankampioen (KCK) van de ANWB een overzicht van alle nieuwe caravans op indeling, incl beddenmaten.

Maar er is geen onlinetool waar je de beddenmaten kunt invoeren als selectiecriterium. Als de vraag groot genoeg is, zal het er wel komen. Geef je mening op zo'n occasionsite zou ik zeggen :wink:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
rovado
Berichten: 661
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 20:41
Locatie: Het beestendorp in Gelderland

Re: Beddenmaat overzicht

Bericht door rovado » ma 2 sep 2013 15:25

Ik ben bang dat je hiervoor toch zelf de diverse aanbiedersites moet doorworstelen. En wellicht heb jij dan de bewuste database opgebouwd mrgreen.gif .
Renault Kadjar met een Carado Delight C167L (2012) aan de haak en een Unico Genua 280 voortent.

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Beddenmaat overzicht

Bericht door Diny » ma 2 sep 2013 15:44

Als ik me goed herinner is de papieren versie van het caravanoverzicht bij KCK ter ziele en kun je via de internetsite van de ANWB/KCK e. e. a bekijken. Of men zich iets van de protesten van de abbonnees heeft aangetrokken weet ik niet, maar in het september nr. staan geen indelingen.
Het overzicht van vorig jaar stond er in het voorjaar nog wel op de site.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Beddenmaat overzicht

Bericht door JPGeetje » ma 2 sep 2013 15:58

@TS,
Ik denk dat jij met je lengte hoofdzakelijk doelt op de lengte van het bed.
Welnu, de langste bedden zul je vinden in een caravan van 230cm. breed met een bed in de breedte. Dit bed bestrijkt in principe de gehele caravanbreedte waardoor dit effectief wel 210 tot215 cm kan zijn.
In de meeste caravans met een Frans bed is dit bed 2m. lang.
In caravans met 2 enkele bedden in de lengte (seniorenindeling) zit vaak een lang bed en een korter bed, vaak 200 en 190 cm.

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Beddenmaat overzicht

Bericht door Daphne » ma 2 sep 2013 21:18

Diny schreef:Als ik me goed herinner is de papieren versie van het caravanoverzicht bij KCK ter ziele en kun je via de internetsite van de ANWB/KCK e. e. a bekijken. Of men zich iets van de protesten van de abbonnees heeft aangetrokken weet ik niet, maar in het september nr. staan geen indelingen.
Het overzicht van vorig jaar stond er in het voorjaar nog wel op de site.
:oops: :oops: wij hebben ook al lang geen abo meer op de KCK en ook lidmaatschap bij de ANWB is enige tijd geleden opgezegd.....
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
yarrah
Berichten: 511
Lid geworden op: za 25 feb 2012 21:39

Re: Beddenmaat overzicht

Bericht door yarrah » di 3 sep 2013 14:58

Langslapers! dan zit je vaak goed en je voeten kunnen eventueel over de rand :wink: .
Nog een voordeel van een langslaper ze zijn lekker breed.
Ik moet er niet aan denken om en bedje van 1.40 breed te hebben.
Ik heb eens een camper gehuurd met een frans bed.... drama. Smal en vechten wie op de lange gedeelte ging slapen.
You only live once! Nope,… you only die once….live every day!!

Marcel
Berichten: 297
Lid geworden op: ma 10 jan 2011 15:29

Re: Beddenmaat overzicht

Bericht door Marcel » di 3 sep 2013 15:44

Een kip kompakt 300 heeft een bed van 1.70 breed en 2.00 lang.
1 van de banken is meestal ook nog te verlengen door het kastje daarvoor op te offeren.

Dit staat ook ergens in het topic "kampeer ervaringen met de nieuwe kompakt 300".

groet Marcel
Kip Kompakt 300 LE 69/75 bj2010

abmannetje
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 24 jun 2013 13:42

Re: Beddenmaat overzicht

Bericht door abmannetje » ma 13 jan 2014 14:53

Bedankt allen voor de reacties.
Ik heb nog eens op de occasie-sites gekeken, maar blijkbaar zijn er maar weinig mensen die het belangrijk vinden hoe ze op vakantie slapen.
Thuis heb ik een nest van 1,80m breed en 2,10 lang en op vakantie wil ik best wel een beetje afzien, maar het moet geen straf worden.
Een bed van 130cm breed is te smal en 195cm lang is echt te kort. Dat voel je na verloop van tijd in je heupgewricht, ik wel tenminste.
Ik begrijp hieruit dat er niet een bepaald caravanmerk te noemen is die rekening houdt met wat extra slaapcomfort, en dat ik voor de informatie met een meetbandje langs de showrooms moet gaan.

weenie.gif
Een echt gelukkig mens geniet van het uitzicht tijdens een omleiding.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Beddenmaat overzicht

Bericht door Kingpin1966 » ma 13 jan 2014 15:36

Elddis heeft bedden van 2.08 m. in zijn Avanté en Affinity zitten.
http://www.elddis.nl/avante_sub.php
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
hendrik38
Berichten: 1299
Lid geworden op: vr 12 nov 2010 17:25

Re: Beddenmaat overzicht

Bericht door hendrik38 » ma 13 jan 2014 19:27

Het bedje in mijn fendt is 210 bij 140. Kun je ook nog eens heel breed zijn.
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014

Gebruikersavatar
evershg
Berichten: 205
Lid geworden op: ma 22 feb 2010 15:08
Locatie: Noord Holland

Re: Beddenmaat overzicht

Bericht door evershg » ma 13 jan 2014 20:53

In onze Eriba Nova twee bedden van 2.10X0.90 met hele dikke matrassen.
Eriba nova 540 SL,2011(Helaas verkocht)
Wegens helaas niet meer met de caravan weg, ook maar een kleinere auto aangeschaft

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 538
Lid geworden op: wo 3 dec 2008 20:24
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Beddenmaat overzicht

Bericht door Bram » ma 13 jan 2014 21:01

Wij hebben in onze Dethleffs 510V een extra lattenbodem met kussen tussen de twee lengtebedden. Daardoor ontstaat een ligruimte van 211 x 187 cm. Als je dan in de breedte ligt, heb je ruimte genoeg, lijkt me zo.
Kia Carens III 2.0 met Dethleffs Camper Lifestyle 510V

martijn v o

Re: Beddenmaat overzicht

Bericht door martijn v o » ma 13 jan 2014 22:23

Bij ons een groot bed voor mij (0,9 bij 2,15) voor mijn vrouw een normaal bed (0,9 bij 1,90) en als we de lattenbodem ertussen uittrekken dan is ie 2,10 breed. Wat wil een mens nog meer (op vakantie dan hé!).

abmannetje
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 24 jun 2013 13:42

Re: Beddenmaat overzicht

Bericht door abmannetje » di 14 jan 2014 15:53

@martijn: Als ik zo je lijst bekijk wat je allemaal meeneemt op vakantie, dan zul je inderdaad niet heel veel dingen missen. thumbup.gif
@Hendrik38: Wat mij betreft mag het nog wel iets breder.
De andere methoden staan mij meer aan, hoewel een Elddis waarschijnlijk net weer wat te duur zal zijn.

Nog een algemeen vraagje: is het bij die losse bedden gebruikelijk dat je daar een lattenbodem tussen kunt rollen, zoals in de Engelse caravans veel wordt toegepast. Ik bedoel, zit dat er dan standaard in, of moet ik zelf met de zaag en schroevendraaier aan de slag? (en ergens een tussen-matras bestellen)
Of is dat per model verschillend?
Een echt gelukkig mens geniet van het uitzicht tijdens een omleiding.

martijn v o

Re: Beddenmaat overzicht

Bericht door martijn v o » di 14 jan 2014 18:59

Bij LMC weet ik het zo en dat is dat je wel een extra matras erbij kunt bestellen de lattenbodem zit er bij de meeste modellen standaard in bij de enkele bedden.
Wel opletten dat voor het lange bed, het bed doorloopt in de keuken. Je stopt je voeten als het ware in een keukenkastje, waar ook een matras stuk in zit. Niet iedere opstelling heeft dat.

Ik ben het bij Detleff en Fendt ook de uittrekbare lattenbodem tegengekomen, maar misschien dat de andere iets kunnen zeggen over het voetenstukje.

Gebruikersavatar
Montalbano
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 7 mar 2011 10:30
Locatie: Noord-Brabant

Re: Beddenmaat overzicht

Bericht door Montalbano » wo 15 jan 2014 09:18

Volgens mij hebben de meeste caravanfabrikanten de beddenmaten wel in de brochure staan, hoef je niet perse voor langs de showroom. Wat al eerder gezegd is, een caravan van 230 met bed in volledige breedte kan qua lengte al goed zijn. De breedte van een caravanbed is meestal niet veel meer dan 140, soms 160.
Bij LMC (andere wellicht ook maar dat weet ik niet) hebben ze versies met 2 enkele bedden waar je tussenin een stuk extra lattenbodem uit kunt rollen zodat je 1 heel breed bed krijgt (over volledige breedte van 230). Lengte weet ik niet, maar wellicht kun je gewoon de voetjes over de rand steken onder.

Edit: lees nu pas dat hierboven ongeveer hetzelfde advies wordt gegeven
Volvo V60 D6 | Momenteel geen caravan, voorheen Hobby 545 KMF Vita Veneto '10

abmannetje
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 24 jun 2013 13:42

Re: Beddenmaat overzicht

Bericht door abmannetje » di 11 mar 2014 15:24

Tja, het vervelende is nu dat ik niet op zoek ben naar een nieuwe caravan, maar een tweedehandsje. Van een nieuwe caravan kun je wel een brochure vinden op internet. Maar zodra de caravan wat ouder wordt en je zoekt op merknaam en model, dan moet je je eerst door een heleboel verlopen marktplaats-advertenties worstelen. Voordat je misschien nog een oud foldertje vind.
De moed zinkt me in de schoenen en alle hoop heb ik inmiddels laten varen.
Want de afmetingen van een model in het ene jaar hoeven niet hetzelfde te zijn in het volgende jaar. "zucht"
En dan zijn er ook nog de fabrieken die failliet zijn gegaan en daardoor niet de gegevens kunnen verstrekken, en de fabrieken die geen archief op de site hebben.

Ik denk dat ik toch gewoon alle dealers langs moet gaan met notitieblok en meetband.
Een echt gelukkig mens geniet van het uitzicht tijdens een omleiding.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Beddenmaat overzicht

Bericht door Daphne » di 11 mar 2014 15:34

Veel succes! thumbup.gif

abmannetje schreef: Ik heb nog eens op de occasie-sites gekeken, maar blijkbaar zijn er maar weinig mensen die het belangrijk vinden hoe ze op vakantie slapen.............

Ik begrijp hieruit dat er niet een bepaald caravanmerk te noemen is die rekening houdt met wat extra slaapcomfort....................
Ik denk niet dat je deze conclusie kunt trekken. Slaapcomfort betekent voor mij een goed matras, maar niet per se een mega bed, hoewel we thuis wel 1.80 * 2.00m gewend zijn. Wij hebben gelet op een goede lattenbodem (dus niet eentje met 14 latjes), en een goed matras. We hebben dan ook gekozen voor een luxere zwaardere versie. Maar dat zul je niet in de brochures terugvinden. Dat ons bed in de caravan 1.50 * 2.00m is met een schuine zijde is voor ons geen enkel probleem. Maar dat wil niet zeggen dat wij slaapcomfort op vakantie niet belangrijk vinden :wink:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

abmannetje
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 24 jun 2013 13:42

Re: Beddenmaat overzicht

Bericht door abmannetje » wo 26 mar 2014 15:20

Daphne schreef:
Dat ons bed in de caravan 1.50 * 2.00m is met een schuine zijde is voor ons geen enkel probleem. Maar dat wil niet zeggen dat wij slaapcomfort op vakantie niet belangrijk vinden :wink:
Sorry, het was een beetje kort door de bocht. Je hebt gelijk.
Slaapcomfort is meer dan alleen een groot bed. Het gaat om het geheel. Het formaat vind ik wel belangrijk, een goed matras is makkelijker te kopen dan een grotere bedbak. Vandaar dat ik graag wil weten in welke caravan een ruim bed zou passen.
Een echt gelukkig mens geniet van het uitzicht tijdens een omleiding.

basriet

Re: Beddenmaat overzicht

Bericht door basriet » do 21 aug 2014 21:01

Ik heb afgelopen weken wat bedden maten verzameld voor de aanschaf van onze eerste caravan.
Het gaat om modellen van 1999 - 2003 van diverse merken. We hebben de eigenaren gevraagd om de bedmaten door te geven.
Overigens blijft het natuurlijk altijd nuttig om dit zelf te verifiëren.
Als er twee maten met een / ertussen staat, is het bed niet recht maar afgekapt door bijvoorbeeld een kast oid.

Adria Unica 461 DB, 2000, rondzit en achterin stapelbed (bedkast)
- 210*160 (voor -> de grootste in deze binnenmaat die we zelf hebben gezien)
- 210*130 (achter)
- 205*60 (bedkast)

Chateau Calista 440 CT, 2001, twee maal rond zit
- 202*144 (voor)
- 202*148/125 (achter)

Dethleffs 420 TK, 2003, tweemaal rondzit
- 195*140
- 195*85

Eifelland 460 TK, 2001, rondzit en achterin stapelbed (bedkast)
- 205*142 (voor)
- 205*148 (achter)
- 183*70 (bedkast)

Knaus 450TK, 2003, rondzit en achterin stapelbed (bedkast)
- 200*140 (voor)
- 200*140 (achter)
- 200*70 (bedkast)

TEC Tour 460 TK, 2003, rondzit en achterin stapelbed met daarnaast kleine zit
- 209*140 (voor)
- 209*70 (achterin stapelbed beneden)
- 209*63 (stapelbed boven)
- 209*76 (zitje achterin)

Doe er je voordeel mee.

Plaats reactie

Terug naar “Bedden”