Akwamat

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mik Figaro
Berichten: 72
Lid geworden op: do 5 jan 2006 20:29
Locatie: Delft

Akwamat

Bericht door Mik Figaro » za 22 apr 2006 17:16

Afgelopen weekend voor het allereerst in mijn leven met de caravan op pad geweest en in geslapen.

Met name het slapen viel me 100% mee! We gebruiken de omgebouwde zithoek als 2-persoonsbed en dat lag lang niet slecht. Alleen kan ik me voorstellen dat je wel een vochtprobleem creëert in je kussens.

Nou heb ik wel eens gehoord van de "akwamat", heeft iemand van jullie daar ervaring mee? Of met een vergelijkbaar produkt?
Groeten, Michel

Peugeot 308 SW BleuHDi (2015) met Chateau Charm 450 (2007)

Voorheen:
Citroën C5 Break Exclusive 2.0i 16v (2003) met Adria Unica B 431 DB (1999)

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Bericht door Stoekie » za 22 apr 2006 17:27

EEEEEEUUUHHHHH,

Kijk eens op www.akwamat.com :lol: :lol: :lol:
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Gebruikersavatar
Mik Figaro
Berichten: 72
Lid geworden op: do 5 jan 2006 20:29
Locatie: Delft

Bericht door Mik Figaro » za 22 apr 2006 20:34

Ja, dat had ik al gezien...

Hoe het in de theorie werkt volgens de fabrikant is genoeg om mijn interesse te wekken, maar de vraag is hoe het in het echie werkt..
Groeten, Michel

Peugeot 308 SW BleuHDi (2015) met Chateau Charm 450 (2007)

Voorheen:
Citroën C5 Break Exclusive 2.0i 16v (2003) met Adria Unica B 431 DB (1999)

BDoets

Bericht door BDoets » za 22 apr 2006 21:08

Een paar jaar terug kochten wij een extra laagje schuimrubber onder ons bed, want we wilden iets zachter liggen. Over een lichte vochtophoping maakten we ons nog geen zorgen.
Maar, met het extra laagje van 5 cm schuim bleek ook het vocht opeens weg. Kennelijk vooral een zaak van volume...
Toch, als ik nog eens zoiets nodig heb koop ik Akwamat. Ik heb er inmiddels in staan knijpen in een caravanwinkel, en het lijkt me goed spul.
Bart

*Peter*

Bericht door *Peter* » zo 23 apr 2006 00:21

Maar....: hoe werkt het nou écht?

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » zo 23 apr 2006 04:57

*Peter* schreef:Maar....: hoe werkt het nou écht?
Betere luchtcirculatie onder je matras door de structuur van de Akwamat,
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Asterix
Berichten: 283
Lid geworden op: zo 16 jan 2005 15:15
Locatie: Vlaams Brabant

Bericht door Asterix » zo 23 apr 2006 06:13

wakostda?

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » zo 23 apr 2006 06:15

asterix schreef:wakostda?
Ik meen iets van 100 euro voor een matras van 140x200 cm..... :(
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Venice

Bericht door Venice » zo 23 apr 2006 09:23

Lees ik de folder van die uut `t oosten des lands
Akwamat:210 cm lang 80 breed 22.50 eurie`s
140 breed 37.50 eurie`s

En er is ook Aerocamp anti-condensmat:anticondens,ventilatie en hygiene.Is wasbaar op 40 gr :wink:

BDoets

Bericht door BDoets » zo 23 apr 2006 09:30

*Peter* schreef:Maar....: hoe werkt het nou écht?
Het bestaat uit kokosvezels die in een heel grove struktuur met latex tot een mat zijn verwerkt. Het is meer lucht dan materiaal, maar het materiaal is dus heel taai en veerkrachtig.
Volgens de site werkt het bewegen en draaien in je slaap als een soort pomp en wordt daarmee de ventilatie in de mat bevorderd.
http://www.akwamat.com/
Bart

*Peter*

Bericht door *Peter* » zo 23 apr 2006 12:27

Kijk, Mik Figaro, hier is dan eindelijk je antwoord! ;-) ;-) ;-)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » zo 23 apr 2006 18:01

deusjevo schreef:
asterix schreef:wakostda?
Ik meen iets van 100 euro voor een matras van 140x200 cm..... :(
Zal 100 gulden geweest zijn :oops: :oops:
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Bericht door Ad » wo 10 mei 2006 19:15

In vorige caravans sliepen we op de banken en tafel en alles was 's ochtends vochtig. De oplossing was een stuk goedkoper dan de aquamat, een oud molton dekentje eronder en nooit geen problemen meer gehad. Met een paar flinke badlakens moet het ook gaan. We hebben nu een lattenbodem en hoeft er niets meer onder.
Ad
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Caravanner

Bericht door Caravanner » wo 10 mei 2006 19:29

Ad schreef:In vorige caravans sliepen we op de banken en tafel en alles was 's ochtends vochtig. De oplossing was een stuk goedkoper dan de aquamat, een oud molton dekentje eronder en nooit geen problemen meer gehad. Met een paar flinke badlakens moet het ook gaan. Ad
Kan nog goedkoper: :idea:

http://www.obelink.nl/ws/product_detail ... sp?id=1040

en het voldoet nog ook. :wink:

Meer tips ter voorkoming van vochtige kussens na er op geslapen te hebben:
http://www.caravanhandboek.nl/fvv/kussens.htm

Borrac

Bericht door Borrac » za 13 mei 2006 21:59

Een aantal jaren geleden hadden we een vouwwagen. Een Trigano Vendôme, en deze had een "vast" deksel. Deze deksel was dus tevens een twee persoons bed. Het bed bestond gewoon uit simpel schuimrubber. Het nadeel van dat vaste deksel waar het schuimrubber matras in lag, was dat het niet kon ademen doordat het rondom gesloten was. Schuimrubber neemt dus geen vocht op en dat terwijl je per persoon ik geloof iets van 2 liter uitzweet. We hebbben het een keer in Italie gehad (toen kwamen we er eigenlijk achter) dat er in het deksel gewoon een plasje water stond na een heel klamme nacht. Wij hebben er toen "akwamatten" in gekocht en hebben er toen nooit geen last meer van gehad. Conclusie: werkt perfect.

gr rob

BDoets

Truster

Bericht door BDoets » za 27 mei 2006 16:10

Na onze eerste vakantie in de onlangs aangeschafte Adria, was het bed eigenlijk het enige dat ons niet helemaal beviel aan de caravan. Dat het maar 130 cm breed was, iets wat we bij de aanschaf helemaal niet bekeken hadden, nou ja daar wennen we wel aan (toen we mekaar net kenden sliepen we thuis ook op 130 breed!). Vervelender was dat we de matras allebei een tikje hard vonden, en dat aan mijn kant veel vocht onder de matras bleek te komen. Ondanks dat we de extra laag van 5 cm schuimrubber, die we in onze vorige caravan erbij hadden gekocht hadden, er ook al onder hadden liggen! Tja, thuis zijn we gewend aan een waterbed...
Dus dacht ik sinds we terug zijn aan een Akwamat. Met een beetje geluk geeft die 2 cm extra ons ook net genoeg steun. Vandaag waren we bij Irene in Huizen en daar hadden ze, behalve Akwamat, nog twee andere produkten in dit genre. Een plastic-achtige mat, het materiaal beviel me eigenlijk wel en hij was wat dikker dan de andere, ik ben het merk vergeten. Jannergenoeg was er maar 1 maat, 60 cm breed; dat zou betekenen dat we 10 cm tekort kwamen...
Verder een mat van het merk Truster. Deze doet wat denken aan de Akwamat maar is van 100% kunstvezel. Een verkoper vertelde ons dat de Akwamat in de praktijk een beetje gaat ruiken!! De Truster mat leek me ietsje stugger, een voordeel voor ons. Hij was net wat afgeprijsd en kwam, 140 cm breed, op €60, krap een tientje duurder dan de Akwamat.
Dus, over een week of vier gaan we dat eens uitproberen.

Daarnet keek ik eens op de website van Truster, www.truster.nl . Ze blijken ook nog andere produkten te hebben in dit genre; bijvoorbeeld de Bedmat, een opdekmatras die is gevuld met polestyreen bolletjes. Dat zou een goede opvulling moeten geven onder de plekken waar je lichaam niet erg in de matras zakt. Het iedee bevalt me, en als na de volgende vakantie het bed nog steeds aan de harde kant is dan gaan we daar ook nog eens over denken. Die Bedmat kost ongeveer €100 op 140 breed, als ik me goed herinner.
Bart

Paultje

Truster

Bericht door Paultje » za 27 mei 2006 20:49

Wij slapen ook op een omgebouwde rondzit. En wij zijn sinds kort de bezitters van twee truster bedmatten die je aan elkaar kan ritsen, via marktplaats gekocht, en ik moet eerlijk bekennen dat ik er niet zo in geloofde toen ik ze voor het eerst zag.
In de meivakantie hebben we ze geprobeerd en het beviel uitmuntend.
Ook mijn ouders die al heel wat jaren kamperen met de caravan hebben de bedmatten geprobeerd en ook zij waren er zeer over te spreken.
Ze liggen onder het hoeslaken en er zitten een heleboel bolletjes in, dus een open structuur, dus dat zou ook een oplossing kunnen zijn voor vochtproblemen.
Paul
Laatst gewijzigd door Paultje op za 27 mei 2006 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.

BDoets

Bericht door BDoets » za 27 mei 2006 21:11

eh... nee, de bedmat is geen oplossing voor vochtproblemen, want het vocht gaat weliswaar door de bedmat, maar komt dan in de matras waar het niet uitkan (tenzij je daar dus zo'n Truster anti condensmat of Akwamat onder hebt).
Laten we de zaken even niet door mekaar halen... :)
Bart

BDoets

Bericht door BDoets » di 8 aug 2006 17:51

Vóór onze vakantie hadden wij een Truster anti-condensmat gekocht. Deels vanwege het vochtprobleem, en ook een beetje in de hoop om iets zachter te liggen.
Het blijkt een goede keuze te zijn geweest. Geen vochtprobleem meer, en we hebben allebei prima geslapen. Kennelijk was die plm. 2 cm vering van de Truster mat net wat we nodig hadden. Dikke aanrader!
http://www.truster.nl/index2.php
Bart[/url]

PieterVanBoven

Re: Akwamat

Bericht door PieterVanBoven » wo 15 apr 2015 08:26

Mijn broer heeft de Akwamat al 15 jaar in gebruik. Die zwarte, met die kokosvezels. Bevalt meer dan uitstekend. Nooit vochtige matrassen en die matten blijven zoals ze zijn. Kan hij gewoon laten liggen op een dichte houten plaat. In februari jl. heb ik een caravan gekocht. Gelijk een Akwamat besteld bij Esvo in Volendam, maar dan wel die witte. Eerst even gebeld en om toelichting gevraagd. Die witte(modernere) uitvoering ruikt totaal niet meer. Dat deed die oude wel. Kampeer nu 4 weken en mijn broer ruikt het verschil...

Groet,

Pieter

Plaats reactie

Terug naar “Bedden”