Topper of vast bed?

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Topper of vast bed?

Bericht door Jeffr » za 17 feb 2018 13:37

Afgelopen jaar hebben wij in onze kip sun Line 41ttz
Een stapelbed gebouwd in plaats van de achterste treinzit.
Dit neemt natuurlijk iets meer gewicht in dan de kussens die er uit zijn.

Nu slapen mijn vrouw en ik niet echt lekker in de caravan we hebben diverse dingen al geprobeerd.
Nu kunnen we de zit aan de voorzijde ombouwen naar vast twee personen bed maar dan hebben we geen mogelijkheid tot een zit meer. En wij willen graag een mover. Wij dachten dan ook zelf om misschien een goed matras topper te halen. En deze boven op de originele kussen te leggen.

Waar zou jullie voorkeur naar uit gaan.
880kg leeg max 1150kg
thumbup.gif
Geen Caravan.

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Topper of vast bed?

Bericht door Michel1975 » za 17 feb 2018 14:22

Ik zou eerst beginnen met een goeie topper. Ombouwen kan altijd nog. Ervaring is dat zo'n topper vaak al voldoende is. Wel een goede nemen en niet zo'n schuimrubber ding. Dan voel je nog de kussens.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Topper of vast bed?

Bericht door Nimma » za 17 feb 2018 14:46

Slaap in onze Tourings al 20 jaar prima op 2 goeie topmatrassen van 9cm. Dus een aanrader thumbup.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Topper of vast bed?

Bericht door PD » za 17 feb 2018 15:00

Wij gebruiken een 7 cm dikke traagschuim topper thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Topper of vast bed?

Bericht door AadB » za 17 feb 2018 15:35

RE.gif
Maar jullie doen dat op een vast bed en de vraag was topper of vast bed knipoog.gif
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Topper of vast bed?

Bericht door Nimma » za 17 feb 2018 15:42

Ik heb geen vast bed hoor, het zijn de "kussens" van de zitgroep achterin plat naast elkaar. En dat slaapt zonder toppers voor geen meter, zeker als je thuis beter comfort hebt.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Topper of vast bed?

Bericht door Jeffr » za 17 feb 2018 16:11

Thanks, topper spreekt ons ook erg aan.
Ik lees veel goede ervaringen over IKEA.

Het is inderdaad voor op de kussens
thumbup.gif
Geen Caravan.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Topper of vast bed?

Bericht door Chris » za 17 feb 2018 16:24

RE.gif
Hoi Jeffr.
Ikea heeft best goede toppers, maar koop niet dat dunne vodje wat "Talgje" heet.
Die is voor volwassenen te dun, geeft geen extra comfort.

Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Topper of vast bed?

Bericht door Peter 1969 » za 17 feb 2018 22:17

Ik kon niet slapen zonder rugpijn op de met kussens en ingeklapte tafel omgebouwde rondzit dus had ik besloten zelf een bedframe te maken en daar een heel makkelijk verkrijgbaar standaard 1.40x2.00 m boxspring matras overheen te leggen. Lag zelfs nog lekkerder met de bankkussens er ook nog onder. ( ipv een dunne topper neem ik aan ) Dat sliep enorm lekker maar dan ben je je rondzit kwijt en heb je ipv daarvoor een "vast bed" Een aantal jaar lang vonden we dat helemaal niet erg : we hadden ook nog een treinzit met tafel en eenmaal op bestemming eten we vaak in de voortent. Toch is de caravan meestal meer comfortabel in de ochtend en avond ( relatief frisse vakantielanden ) dus bleef de treinzit veelgebruikt, zo ook bij eten en rusten onderweg. ( vooral bij vieze parkeerplaatsen heel fijn )

Nu zijn de kinderen iets groter en kijken graag s'avonds tv. Die tv hoek is bij de rondzit en tegen de ramen aan zitten is niet zo'n goed idee en zit ook niet lekker. De best wel grote en zware matras en frame iedere avond de tent in slepen ook niet. Daarom heb ik nu het bedframe aangepast om op de treinzit te liggen ( naast het stapelbed ) en koop een speciaal op maat gemaakt matras omdat ik nu nog maar 135 cm breedte heb. Stukje knusser voor 2 pers, en iedereen slaapt nu voorin de caravan maar hebben we de rondzit weer voor terug.

Ik vind het wel grappig dat een caravan die eigenlijk niet voldoet ( slapen op bankkussens en een tafel ) eenvoudig kan worden aangepast met wat zaagwerk en balkjes, en een (goed) matras en dan heerlijk slaapt. Wat een verschil is het dan. Overigens is de caravan geheel niet beschadigd, het zelfgemaakte frame ligt perfect op maat vrij op de dragende bankdelen. ( randen van de bakken ) en kan zo weer in orginele staat worden doorverkocht.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Topper of vast bed?

Bericht door Chris » za 17 feb 2018 22:37

Ik sliep ook rot in onze vorige hut.
Dinette met tafel naar beneden met de zitkussens daarop als matras, en 200x140 cm..
1e.. de zitkussens als matras is een bijna onmogelijk compromis, voor de een te zacht en voor de ander te hard.
2e.. de tafel en bank zijn als een plank, en net zo hard.
3e.. beetje smal bedje, een keer draaien en je ega is wakker, of een plasje s'nachts en dan moet je over haar heen.... ook niet erg, maar als ze slaapt..... ja hoor..
4e.. elke ochtend de bende weer aan de kant, en elke avond omgekeerd..
Conclusie... dat is geen compromis, dat is een tantaluskwelling.
Dus..
Andere hut gekocht met bedden voorzien van lattenbodems, daarop schotelveren en daarop een 5 zone koudschuim matras.
Twee eenpersoons bedden ( in de lengte) met een rol-lattenbodem ertussen met een passend matras daarvoor.
Voor de siesta lig ik lekker solo, met die Spaanse warmte geen polonaise, s'nachts lekker lepeltje lepeltje in ons kingsize bed.
Bed nu 210 x 200....
Als een vorst.

In de vorige caravan hebben we nog nieuwe en betere schuimvulling + opdekker geprobeerd...
Blijft een compromis.
Ik was er klaar mee, wil uitgerust van vakantie terug komen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

johnny
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 5 mei 2017 18:07

Re: Topper of vast bed?

Bericht door johnny » ma 19 feb 2018 11:23

Goedemorgen ook wij dachten met een topper van Ikea te kunnen uitkomen tot drie maal toe omgeruild om dat ze stonken als de hel
wij hebben ze alle drie uit de verpakking gehaald en zeker vier dagen laten luchten ,
Zelf een hebben we zelfs bij vorst buiten neergelegd maar de stank bleef er maar inzitten
Dus ze maar weer terug gebracht en via internet een topper besteld en die was wel goed
Dus raad ik de mensen aan die een topper willen kopen van Ikea dat ze wel goed moeten opletten of die ook stinkt
GR Johnny

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Topper of vast bed?

Bericht door Jeffr » ma 19 feb 2018 12:15

Een andere caravan daar hebben we inderdaad naar gekeken. Ten eerste zijn wij nog geen jaar geleden verhuisd naar een redelijke klushuis. Ten tweede al deze caravans zijn langer en daar door kostbaarder in de stalling ( al met al niet een heel zwaar wegende rede) ten derde het gewicht van ons hutje is ook vrij laag etc etc.


We moeten en willen het graag nog even doen met deze caravan en een bed zou ik maken door latebodem op de bankjes te leggen.
Ik ben alleen bang dat dit plus matrassen en de geplande mover en je vakantie spullen toch wel to much wordt voor het totaal gewicht.

Nu hebben we nog een grote auto maar deze ook een keer verdwijnen.
thumbup.gif
Geen Caravan.

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Topper of vast bed?

Bericht door Peter 1969 » di 20 feb 2018 01:03

RE.gif

Ik heb dat opgelost door de inklap tafel met toch wel zware metalen poten en hefmechanisme uit de caravan te halen.....de steun functie is immers overgenomen door veel lichtere balkjes, en met een "vast" bed over een rondzit of treinzit heen heb je ook niets aan zo'n tafel eronder.

Met de zware en dikke 1.40x2.00 m boxspring erop kwam ik op 5 kg meer uit voor het "vaste"' bed dan de situatie met de orginele inklaptafel en ombouw kussen rondzit/bed. Dat zal geen potten hebben kunnen breken, al was dat meer gewicht bij mij wel helemaal achteraan de caravan. Ipv de inklaptafel vonden daar 4 aluminium tuinstoelen een plaats (tijdens rijden).....laat het 11 kg zwaarder geweest zijn dan orignieel.

In de nieuwe situatie drukt dit "vaste bed" frame en matras op de dissel.....dat is al helemal geen probleem, ik worstelde altijd een beetje om de 100 kg te halen.....
Laatst gewijzigd door Daphne op di 20 feb 2018 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten verwijderd

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Topper of vast bed?

Bericht door Jeffr » vr 23 feb 2018 19:09

Ik heb zelf dan een tafel met 1 pootje.
Als ik zo naar de gewichten kijk van een topper of van matrassen en lattenbodems valt me het verschil best mee. Want topper tegen over het matras scheelt 4 a5kg de lattenbodem weegt ook niet mega veel maar als die er in komen gaan de kussens en tafel er uit waardoor er na mijn idee niet veel verschil tussen zit.
thumbup.gif
Geen Caravan.

Gebruikersavatar
jalex_h
Berichten: 240
Lid geworden op: vr 16 jan 2015 22:36

Re: Topper of vast bed?

Bericht door jalex_h » vr 23 feb 2018 22:04

Het beroerd slapen op de zitkussens hadden wij ook. We hebben het eerst met een topper van Ikea geprobeerd op te lossen. Dat was wel beter maar echt lekker.... wwah. Dus een paar jaar geleden topper en bankkussens eruit en een goed Ikeamatras erin. Hadden we eerder moeten doen.
Qua gewicht zal het, als je de zitkussens thuis laat, niet zo veel uit maken.
Nu hebben we wel de luxe dat we naast de rondzit en het stapelbed ook nog een treinzit hebben. Nu zitten we meestal buiten (of in de voortent) maar de enkele keer dat we binnen zitten, volstaat die.
Afbeelding
Volvo V70 D4 GT + HomeCar 48 KMU Racer
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt

Gebruikersavatar
Arnold76
Berichten: 141
Lid geworden op: vr 20 nov 2015 21:36
Locatie: Borne

Re: Topper of vast bed?

Bericht door Arnold76 » vr 23 feb 2018 23:16

Hier een beetje hetzelfde verhaal. In de vorige caravan één seizoen op de bank kussens geslapen. Ik heb een zwakke rug en kwam gebroken terug van vakantie. Dat moest anders....Vorig jaar een 6 cm topper van de geel blauwe Zweed erop gelegd. Dat sliep eigenlijk al een heel stuk beter en ik kwam uitgerust en pijnvrij mn bed uit. Nu in mn nieuwe caravan een vast bed met lattenbodem. Daarop een goede matras en toch ook nog de topper omdat het zo heerlijk ligt.
Volkswagen Tiguan R-Line. 1.4 160 pk
Burstner Premio 480 TK

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Topper of vast bed?

Bericht door Jeffr » do 19 apr 2018 14:28

Mover gaat niet door op dit moment ( geen wereld ramp).
Bij IKEA zullen we waarschijnlijk voor de meest luxe versie topper gaan kijken. En we hopen dan toch de oplossing voor een goede nachtrust te hebben gevonden.
thumbup.gif
Geen Caravan.

roon2
Berichten: 72
Lid geworden op: wo 29 nov 2017 12:32

Re: Topper of vast bed?

Bericht door roon2 » do 19 apr 2018 15:19

kijk ook eens bij
https://www.seminautic.nu/

Daar gaan wij over een paar weken heen om een topper te laten maken

Misschien ook nog een idee?

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Topper of vast bed?

Bericht door Jeffr » do 19 apr 2018 15:45

RE.gif

Voor de afmetingen hoef ik er geen te laten maken. En naar de IKEA moet ik zoiezo. Maar bedankt voor de tip we gaan er nog ff naar kijken.
thumbup.gif
Geen Caravan.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Topper of vast bed?

Bericht door RichTrip » do 19 apr 2018 16:34

Hebben ook een topper van de Ikea boven op onze matrassen, niet de goedkoopste versie van de Ikea. We slapen er heerlijk op thumbup.gif
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Topper of vast bed?

Bericht door Taan » za 21 apr 2018 11:52

Denk je dat je de zit nog gaat gebruiken als er een 7-9 cm dikke topper op ligt? Waar laat je dat ding dan?
Moet je voor nood een keer binnen zitten kun je beter op je bed gaan zitten of in het hoekje waar je je stapelbed hebt gemaakt.

Ik zou de rondzit geheel demonteren en er dan een vast bed in maken. Dan gaat er ongeveer evenveel uit als dat er ingaat en blijft je laadvermogen dus gelijk.
Dat is met 270kg al niet overbemeten zeker als je op termijn nog een mover wilt.

Heb je al eens in je papieren gekeken of die 1150 de maximale technische massa van je caravan is? Misschien kun je je max gewicht nog verhogen.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
Betonklinker
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 6 jun 2018 19:51
Locatie: Regio Amsterdam/Amstelland

Re: Topper of vast bed?

Bericht door Betonklinker » do 14 jun 2018 00:53

Wij hebben sinds vorig jaar in onze hobby 560 met vast bed ook een topper en ligt wat mij betreft super, is een super idee geweest van mijn vrouw! Geen naad meer van de matrassen waar je in ligt en heel comfortabel om op te slapen ;) De topper is inmiddels overgegaan naar onze nieuwe caravan.
~~ Hobby 650 kfu Prestige, airco, mover, satellietschotel, Thule/Omnistore luifel ~~ Met dikke trekker BMW 5 serie Touring F11 met M-pakket ~~

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Topper of vast bed?

Bericht door Niels83 » do 14 jun 2018 07:36

Ik zou eerst een topper proberen. Scheelt ook in de kosten. Deze heb je in alle vormen en maten dus moet je zelf bepalen wat bij je past. Niet te dun is al gezegd.

Wij gebruiken zelf ons lucht matras dat over is na het tent kamperen. Daar zijn wij dik te vreden over, maar een hele goede topper is veel goedkoper.

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Topper of vast bed?

Bericht door Jeffr » do 14 jun 2018 07:56

Wij gaan binnenkort inderdaad kijken naar een topper.
Idee toch dat als je echt wilt je nog binnen kunt zitten.
Eventueel topper oprollen riem er om en des noods in de auto. Mover is op dit moment wel even op een zij spoor beland te duur te zwaar etc. Over het laad vermogen maak ik me niet zo druk. De voortent etc gaan lekker in de auto . Laat wel weten wat het is geworden.
thumbup.gif
Geen Caravan.

Jeffr
Berichten: 852
Lid geworden op: do 18 feb 2016 15:42

Re: Topper of vast bed?

Bericht door Jeffr » zo 1 jul 2018 13:05

Vandaag een topper gekocht en binnen kort de caravan ophalen. Ben benieuwd of het gewenste resultaat wordt bereikt.
thumbup.gif
Geen Caravan.

Plaats reactie

Terug naar “Bedden”