wat is een goed merk schotel antenne + ontvanger?

lazurus

wat is een goed merk schotel antenne + ontvanger?

Bericht door lazurus » do 17 sep 2009 20:49

Hallo mede kampeerders,

Wij hebben vorige week onze eerste caravan aangeschaft een oudje maar kan nog jaren mee. We hebben er ook al mee gecampeerd. Ons zoontje leek het wel leuk om ook nog tv te kunnen kijken en toevallig lijkt het ons ook wel is makkelijk voor het nieuws en weerbericht. Kortom we zijn dus op zoek naar een schotel antenne met satelliet ontvanger MAAR wij hebben geen idee wat we absoluut niet moeten kopen of juist wel scratch.gif Ik zie bijvoorbeeld voor 50 euro een skymaster dc 40 te koop maar is dit troep of toch gewoon goed te doen?? Wie weet hier iets zinnigs over te zeggen?

groetjes,

Jack

Renaat
Berichten: 651
Lid geworden op: ma 27 sep 2004 15:20
Locatie: in droog Haspengouw

Re: wat is een goed merk schotel antenne + ontvanger?

Bericht door Renaat » do 17 sep 2009 21:08

ik heb een setje bij de Lidl gekocht: 100€ en dat geeft voldoening
daarna heb ik een gevoeliger LNB aangeschaft: geeft een sterker signaal = 10€
daarna heb ik een ietsje grotere schotel van Triax -60cm- gekocht: betere ontvangst bij slecht weer =30 €
en onlangs een driepotig statief om gemakkelijk de schotel te kunnen verplaatsen = 30€
en ook een digitaal compas, had ik vanaf het begin en is handig om Astra op 160 graden Zuid-Oost te vinden = 10 €

en als alles goed gaat: beeld en geluid op 10 minuutjes knipoog.gif knipoog.gif knipoog.gif

ik ontvang ± 500 free to air zenders PLUS alle nationale radio's in FM kwaliteit, dus ook RVI en de wereldomroep :D

voor ons is het nationale nieuws op radio en Tv en een eventuele sportwedstrijd, het enige dat we volgen op vakantie en daarvoor volstaat 'free to air'
geen geknoei met 'smartcards'

grt R.
Laatst gewijzigd door Renaat op vr 18 sep 2009 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
VW Passat Variant TDI met Chateau 450

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: wat is een goed merk schotel antenne + ontvanger?

Bericht door BertJan » do 17 sep 2009 22:45

kijk na of de receiver canaal digitaal goedgekeurd is. Anders kan het zijn dat je alleen free to air zenders kan ontvangen.

zelf heb ik met de maxvieuw ovale schotelset met phillips receiver, een sataliet binnen een minuut gevonden.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: wat is een goed merk schotel antenne + ontvanger?

Bericht door Ab » vr 18 sep 2009 01:07

Triax is niet duur, en werkt perfekt.
I aflower.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: wat is een goed merk schotel antenne + ontvanger?

Bericht door graaf » vr 18 sep 2009 01:09

@ Lazerus

CanalDigital heeft om misbruik van hun service tegen te gaan versleutelingen in het signaal toegevoegd. Tot voor 3 maanden waren dat 4 versleutelingen! De kaarten van CanalDigital die nog volgens die 4 voudige versleuteling geprogammeerd zijn zien er als volgt uit: boven en rechts zwart , de rest wit met daarin in rood de tekst "CanalDigitaal Sataliet". 3 maanden geleden hebben alle abonnementhouders gratis een nieuwe kaart gekregen. Die lijkt op het pasje van de Postbank en is helemaal oranje. Deze kaart heeft 5 versleutelingen.

Het kan zijn dat je een receiver hebt die niet CanalDigital gecertificeerd is. Je kunt dit op de site van CanalDigital.nl. controleren(ikzelf had bijvoorbeeld een receiver van MaxDigital die niet gecertificeerd is). Niet gecertificeerde receivers kan je laten aanpassen door er een nieuwe kaartlezer in te plaatsen. (ik heb dat laten doen voor € 29,00, maar je kunt het ook zelf, dan zijn de kosten € 25,00 ongeveer).

Je hebt verschillende kwaliteiten in receivers. Het is niet altijd gezegd dat de duurste ook de beste is. Als je op zeker wil spelen neem je gewoon een model van Philips, eenvoudig te bedienen en een makkelijk zoekprogramma. En Philips hoort tot de de CanalDigital gecerficeerde merken.( maar er zijn er veel meer hoor)

De schotel: Neem een zo groot mogelijke schotel, want die is makkelijker af te stellen (ik heb gisteren een gloednieuwe kleinere campingschotel in koffer met een nieuwe voet doorverkocht aan een van onze forumleden voor € 35,00). Met zo'n kleine schotel kan je ook wel goed ontvangen, maar het zoeken van de zender is wat moeilijker. Hierbij geldt, als je het eenmaal kan is alles makkelijk.

Nog iets; Denk er aan dat wanneer je een tijd niet gekeken hebt je kaart gedeactiveerd wordt. Het activeren kan alleen vanuit Nederland (telefonisch of met de pc). Als je in het buitenland toch geen ontvangst hebt kan je door je kaartnummer aan een kennis te geven hem voor jou laten activeren.

Graaf
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

lazurus

Re: wat is een goed merk schotel antenne + ontvanger?

Bericht door lazurus » vr 18 sep 2009 15:26

Dank voor de reacties,

Ik dacht alleen even een schoteltje met een ontvangertje, klaar. :idea: Maar het hele principe is me eigenlijk niet duidelijk :( Wat is het verhaal achter de kaart? heb je die altijd nodig en wordt die erbij geleverd of moet je die los kopen?

groeten,

Jack


lazurus

Re: wat is een goed merk schotel antenne + ontvanger?

Bericht door lazurus » vr 18 sep 2009 16:45

Hoe zit het nou met die smartcard? Dat ding draagt de sleutels voor het decoderen van het signaal, maar die sleutels schijnen elke maand te veranderen. Moet je een abonnement voor digitale tv aanschaffen of schaf je zo'n kaart eenmalig aan? En kun je die kaarten ook overdragen?

Gebruikersavatar
HansTabbert
Erelid
Berichten: 2419
Lid geworden op: ma 16 okt 2006 21:48
Locatie: Twente

Re: wat is een goed merk schotel antenne + ontvanger?

Bericht door HansTabbert » vr 18 sep 2009 17:12

om de zenders te kunnen zien die niet free to air zijn moet je idd een abonnement nemen bij canal digital :evil:
VW touran TDI 190pk 2019 Tabbert 490Booster 2020

Peter1379
Berichten: 616
Lid geworden op: di 29 mei 2007 15:17
Locatie: Duiven

Re: wat is een goed merk schotel antenne + ontvanger?

Bericht door Peter1379 » vr 18 sep 2009 21:39

De aanschaf van een smartcard is idd eenmalig en met die card in je receiver worden de decoderings sleutels automatisch up to date gehouden in je receiver. Daar heb je dus verder geen omkijken meer naar.
In principe kun je de kaart zo aan een ander meegeven want ze kunnen van afstand niet zien wie er gebruik van maakt :D .
Of het volgens de regels van CanalDigitaal mag weet ik erlijk gezegd niet.
Als je zo'n card gekocht heb moet je die ook nog eenmalig registreren wat ook nog €30, - kost. Vervolgens moet je card geactiveerd worden maar dit is gratis. Als je de card langer als een maand niet gebruikt moet hij opnieuw geactiveerd worden, ook weer gratis. Dit kan via internet maar ook via een SMSje, en dat kan eventueel ook nog vanuit het buitenland.
Ik zelf zorg altijd dat ik voor vertrek de card altijd opnieuw geactiveerd heb en dat de decoderings sleutels in mijn receiver weer bij zijn.
Omdat ik thuis inmiddels ook overgestapt ben op de schotel is dit vrij simpel maar het bedrijf dat mij de apparatuur verkocht heeft was ook altijd bereid om dit even voor me te doen.
Je hoeft geen abonnement voor digitale tv aan te schaffen. Overigens is de schotel uiteraard wel digitaal met alle gevolgen van dien.
Als je overigens een compleet recreatie pakket koopt zit daar de smartcard altijd bij en hoef je alleen maar abonnements geld te betalen voor de helft van het jaar.

lazurus schreef:Hoe zit het nou met die smartcard? Dat ding draagt de sleutels voor het decoderen van het signaal, maar die sleutels schijnen elke maand te veranderen. Moet je een abonnement voor digitale tv aanschaffen of schaf je zo'n kaart eenmalig aan? En kun je die kaarten ook overdragen?
Fendt Topas 560 TG, Mercedes Benz E-klasse Estate 280 CDI Avantgarde Special Edition

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: wat is een goed merk schotel antenne + ontvanger?

Bericht door graaf » za 19 sep 2009 01:17

@ Peter1379

Je verhaal is correct, maar dat activeren vanuit het buitenland is dan toch betrekkelijk nieuw. Tot voor een maand of 2 geleden kon dat in ieder geval niet.

Thuis gebruik ik inmiddels ook mijn CanalDigital kaart omdat ik sinds kort een HD televisie gekocht heb. Het beeld is digitaal toch wel beter. Daarnaast gebruiken wij nog de kabel omdat wij meerdere tv's in huis hebben. Er is trouwens een systeem op de markt om met 1 smartcard tot 8 verschillende tv's onafhankelijk digitaal via CanaldDigital te kijken. Dat scheelt behoorlijk aan aanschafkosten van smartcards en abonnementsgelden. Toch eens over nadenken,
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

marijn

Re: wat is een goed merk schotel antenne + ontvanger?

Bericht door marijn » za 19 sep 2009 07:37

graaf schreef:@ Peter1379

Je verhaal is correct, maar dat activeren vanuit het buitenland is dan toch betrekkelijk nieuw. Tot voor een maand of 2 geleden kon dat in ieder geval niet.

Thuis gebruik ik inmiddels ook mijn CanalDigital kaart omdat ik sinds kort een HD televisie gekocht heb. Het beeld is digitaal toch wel beter. Daarnaast gebruiken wij nog de kabel omdat wij meerdere tv's in huis hebben. Er is trouwens een systeem op de markt om met 1 smartcard tot 8 verschillende tv's onafhankelijk digitaal via CanaldDigital te kijken. Dat scheelt behoorlijk aan aanschafkosten van smartcards en abonnementsgelden. Toch eens over nadenken,
@graaf, even off topic...weet je toevallig hoe dat systeem heet wat je als laatste omschrijving?

Peter1379
Berichten: 616
Lid geworden op: di 29 mei 2007 15:17
Locatie: Duiven

Re: wat is een goed merk schotel antenne + ontvanger?

Bericht door Peter1379 » za 19 sep 2009 08:35

Wij zijn thuis helemaal over naar de schotel met 4 tv aansluitingen in huis. 1 Maal het basis pakket voor € 9,95 met daaraan gekoppeld 2 x een Set Top-Box pakket voor € 2,- . En voor de 4e tv maak ik gebruik van mijn Set Top-Box kaartje uit de caravan € 69,96 p/j. Welke card ik meeneem als ik op stap ga doet er uiteraard niet toe.
Fendt Topas 560 TG, Mercedes Benz E-klasse Estate 280 CDI Avantgarde Special Edition

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: wat is een goed merk schotel antenne + ontvanger?

Bericht door graaf » za 19 sep 2009 14:55

@marijn

Volgens mij is het dit:
Te koop E BOX
Te Koop Ebox DeE-box is een digitale satelliet ontvanger met een kaartlezer en eennetwerk aansluiting. U kunt maar liefst 8 E-boxen intern met elkaarsharen.Het is tevens mogelijk om zowel TV-Vlaanderen met Canal digitaal gelijktijdig te sharen. Daarnaast bezit de E-box een paar opties zodat U ook intern kunt sharen met een dreambox via de protocollen Radegast en Newcamd. Verdere Informatie: - Goed ....


Ik heb dit systeem gezien bij Kaya in Ede (gld). http://www.allebedrijveninede.nl/gids/d ... -Shop.html
Of het altijd goed functioneerd weet ik niet, want ik lees zonet op zijn site dat er iemand behoorlijk ontevreden over is.

Graaf,

Ik weet wel de kosten nog; het basisstation was 175 euro iedere verdere interne ontvanger 125 euro.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Blondi

Re: wat is een goed merk schotel antenne + ontvanger?

Bericht door Blondi » zo 20 sep 2009 08:29

Beste wij hebben een adimo reciever,werkt op 12v en 220.
Was in nederland bij testen als beste uitgekomen 2jaar geleden.
Als schotel hebben wij een ufo schotel van 60cm deze heeft de kracht van 80 cm van ander merken .
Je kan er op doorreis ook tv op 12v mee kijken als uw tv 12v heeft uiteraard.

mvg blondi

lazurus

Re: wat is een goed merk schotel antenne + ontvanger?

Bericht door lazurus » zo 20 sep 2009 20:10

Beste allemaal,

Bedankt voor de reacties, het is me redelijk duidelijk geworden inmiddels :D Maar ik heb toch nog een vraag en hiermee ga ik wel een beetje off topic denk ik. Ik zag dat er ook lcd tv's met een ingebouwde digitale ontvanger worden verkocht. Stel nou dat we die zouden kopen tesamen met een DVB-T antenne, is dit dan een werkbaar geheel question.gif Of gaat dat niet lukken weenie.gif .

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: wat is een goed merk schotel antenne + ontvanger?

Bericht door graaf » zo 20 sep 2009 20:18

@ Lazerus

Zo'n ingebouwde ontvanger kan je vergelijken met een "free-to-air"systeem. Je kan er alleen plaatselijke zenders mee ontvangen. Je kunt inmiddels voor ca. €40,00 USB sticks kopen waarmee je met een laptop en een soort FM sprietantenne ook "free-to-air" kan ontvangen. Goed om de taal van een vakantieland snel te op te pikken. Geen Nederlands nieuws in het buitenland, maar het beeld beweegt!

Graaf
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Peter1379
Berichten: 616
Lid geworden op: di 29 mei 2007 15:17
Locatie: Duiven

Re: wat is een goed merk schotel antenne + ontvanger?

Bericht door Peter1379 » zo 20 sep 2009 21:15

Ik heb geen idee hoe dat met zo'n tv gaat maar ik heb wel zo'n setje voor aan de laptop geprobeerd zoals Graaf beschrijft. Ik kan alleen maar adviseren om het geld daarvoor iig in de zak te houden.
In Nederland geprobeerd en daar is het me uiteindelijk gelukt om wat ontvangst te krijgen maar dan moet je echt wel buiten in de open licht zitten. In Frankrijk was de ontvangst helemaal 0.
De prijs was niet zo hoog maar het was in mijn optiek weggegooid geld.
Fendt Topas 560 TG, Mercedes Benz E-klasse Estate 280 CDI Avantgarde Special Edition

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: wat is een goed merk schotel antenne + ontvanger?

Bericht door graaf » ma 21 sep 2009 01:00

@ Peter 1379

Dat klopt wat je schrijft. De ontvangst is inderdaad zeer matig. Het hangt een beetje af van het gebied waar je zit, maar nog meer van de antenne. Het kleine sprietje wat ze erbij leveren is vrij waardeloos. Er zijn echter separate grote antennes (met een ingebouwd antenneversterkertje) voor te koop die je met een klem of een zuignap op je caravan of auto monteert. Ook niet zo duur dacht ik, al dat spul is tegenwoordig goedkoop, €30,00 of zo maar daarvan is de ontvangst heel acceptabel. Ik heb het bij mij overbuurman hier in bedrijf gezien. Als je al een laptop hebt hoef je ook niet speciaal een tv te kopen.

Je kunt, als je draadloos internet hebt, ook via een speciaal programma tv kijken. Afgelopen week belde KPN of ik zo'n abonnement wilde. Kost eerste half jaar 20 euro per maand, daarna 30. Gelijk geinformeerd hoe dat in het buitenland werkt.....Nou vergeet het maar. Dat umts-signaal kost in het buitenland 1,5 euro per minuut. Even 20 minuten het nieuws kijken kost dan 30 euro..........

Graaf
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Rockfire
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 18 aug 2008 17:15
Locatie: Harelbeke (Belgie)

Re: wat is een goed merk schotel antenne + ontvanger?

Bericht door Rockfire » ma 21 sep 2009 16:10

Ik begrijp de negatieve houding tov van DVB-T niet goed. Het is een vrij goedkope oplossing, en voor veel mensen zal dit voldoende zijn. Natuurlijk kan je alleen maar de plaatselijke zenders (meestal de openbare omroepen) ontvangen.

Wij gebruiken ook een dvb-t usb-stick en de beeldkwaliteit is best wel ok. Tegenwoordig kan je al rond de 20€ zo'n stick kopen. De meegeleverde antennes zijn niet ideaal, maar een iets betere antenne levert al snel resultaat op. In Frankrijk zijn ze op dit moment de investering aan het doen om overal dvb-t door te sturen. Op het net kan je hiervan kaarten vinden. Je moet wel wat zoeken, omdat elk land er zijn eigen benaming aangeeft : digitenne (nl), tnt (fr), dvb-t (vlaanderen), ... .

Een goede vertrekpagina ivm dit onderwerp is ondermeer : h[url]ttp://www.digitaaltvkijken.be/dtv/nl/default.asp?WebpageId=18[/url]
Lijsten met frequentie vind je hier onder andere : http://www.pieterdedecker.be/dvbt/freq/index.htm
Meer detail voor Frankrijk : http://www.tnt-gratuite.fr/

MIjn ervaring is wel, dat een automatische scan naar 'channels' vaak niet lukt. Maar als je op voorhand reeds de frequenties hebt opgezocht en deze manueel instelt, dat je dan mits een beetje richten van de antenne meestal een goed resultaat bekomt. (het is trouwens alles of niets). Wel moet mijn antenne buiten en niet in de caravan.

Ik gebruik ook zelden het meegeleverde programma, maar de free versies van TV-Jukebox en ProgDVB-6.

(Aldus een tevreden 'gratis-kijkende' dvb-t gebruiker)
Burstner 435 TS (BJ 2000) met Volkswagen Passat 1.6 Bluemotion

Peter1379
Berichten: 616
Lid geworden op: di 29 mei 2007 15:17
Locatie: Duiven

Re: wat is een goed merk schotel antenne + ontvanger?

Bericht door Peter1379 » ma 21 sep 2009 16:55

Mijn negatieve houding tov DVB-T komt in ieder geval voort uit het feit dat ik een setje aanschaf voor ongeveer € 40,- en ik niet of nauwelijks ontvangst heb.
Ik heb er geen moeite mee dat het aantal zenders beperkt is want dat ligt opgesloten in het systeem. Maar als ik dan vervolgens dat beperkte aantal zenders ook niet ontvang kan ik helaas geen voldoende geven voor DVB-T.
Als ik een complete set koop is mijn uitgangspunt ook dat de bijgeleverde software zijn werk moet doen en dat ik niet zelf van alles en nog wat in het werk moet stellen om het werkend te krijgen.
Het gaat tenslotte niet om freeware maar om een software pakket waarvoor ik heb moeten betalen.
Fendt Topas 560 TG, Mercedes Benz E-klasse Estate 280 CDI Avantgarde Special Edition

Ferdi

Re: wat is een goed merk schotel antenne + ontvanger?

Bericht door Ferdi » ma 21 sep 2009 18:53

Een goed alternatief voor het bekijken van Nederlandse of Belgische zenders is de laptop met internetverbinding op de camping.
Je kunt dan via "uitzending gemist" of "ooit gemist" en wat al niet meer kijken naar programma's en nieuws die hoogstens een uurtje geleden zijn uitgezonden.
Het grote voordeel is dat je kan kijken wanneer het JOU uitkomt.
En geen gedonder met schoteltjes richten of ....... toch.... er moet wel ontvangst zijn op je camping van internet welke toegankelijk is, al dan niet betaald.
Elk voordeel heb zijn nadeel.

Peter1379
Berichten: 616
Lid geworden op: di 29 mei 2007 15:17
Locatie: Duiven

Re: wat is een goed merk schotel antenne + ontvanger?

Bericht door Peter1379 » ma 21 sep 2009 19:07

Afgelopen zomer kon ik in Luxemburg wifi internet toegang van de camping kopen, 24 uur voor € 10, -. Klonk heel aardig tot ik erachter kwam dat die 24 uur wel aaneengesloten was en dat was iets waarop ik nu ook weer niet echt zat te wachten. Daarbij kwam dan dat de snelheid die je dan kreeg absoluut niet toereikend was om tv te kijken.
Je ging namelijk via een wifi punt een inbel verbinding met de provider maken en daar trek je nog niet heel gelijk een film overheen.
Fendt Topas 560 TG, Mercedes Benz E-klasse Estate 280 CDI Avantgarde Special Edition

Ferdi

Re: wat is een goed merk schotel antenne + ontvanger?

Bericht door Ferdi » ma 21 sep 2009 19:11

Wat een laaielichters daar in Luxemburg.

lazurus

Re: wat is een goed merk schotel antenne + ontvanger?

Bericht door lazurus » ma 21 sep 2009 19:43

Nu de laptop ook een mogelijkheid blijkt, wordt het er niet gemakkelijker op :( Ik neig echter wel naar de 60 cm schotel met Duo LNB 60 + satelietontvanger met diseqc 1.2 ontvanger of in ieder geval 1.0 :D Zijn er ook site's waar je recencies over de triax of adimo schotel en een sab reciever kunt raadplegen question.gif Bij kieskeurig en vergelijk.nl wil het niet echt lukken. Het linkje van Smit naar het obelinksetje staat me op zich wel aan moet ik zeggen :D Maar Blondi geeft aan dat er testverslagen verschijnen waar kun je die terug lezen question.gif (ben geen lid van de consumentenbond) Als een produkt goed beoordeeld wordt wint dat het bij mij over het algemeen van de prijs thumbup.gif

Bedankt voor de reacties weer, best leerzaam zo achter de pc whistle.gif

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”