Chromecast

rsjab
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 11 feb 2018 21:45

Chromecast

Bericht door rsjab » vr 23 mar 2018 23:47

Heeft iemand ervaring met de chromecast?
Hoe werkt het in het buitenland. Lees over tv kijken via internet van ziggo en dat soort aanverwante zaken.
Wat als je geen wifi hebt. Kortom. Wat kan ik er mee?

Groet. Ronald.

BanDoge
Berichten: 41
Lid geworden op: di 13 sep 2016 17:22
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Chromecast

Bericht door BanDoge » za 24 mar 2018 10:17

Hoi Ronald,

Een cromecast kan je het beste omschrijven om van je oude tv een smarttv te maken.
Hij moet verbonden zijn met een netwerk om bepaalde apps te laten werken.
Zonder WiFi kan je via een kleine omweg bepaalde dingen streamen via je telefoon / tablet naar je cromecast tv.

In het buitenland op een camping WiFi de cromecast aansluiten zal niet werken.
Volvo XC90 D5 gekieteld met een TEC 555K1
Ex caravan trekkers: Renault traffic 150 quickshift, Opel Zafira 2.2dti, Volvo v70 bi-fuel, V70 D5 geartronic.

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Chromecast

Bericht door blefke » za 24 mar 2018 10:32

Je kunt toch je telefoon gebruiken als hotspot, toch?

Blefke

koning

Re: Chromecast

Bericht door koning » za 24 mar 2018 12:50

@bandoge "In het buitenland op een camping WiFi de cromecast aansluiten zal niet werken."

Leg eens uit?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Chromecast

Bericht door Chris » za 24 mar 2018 16:52

Tegenwoordig... met de internationale Roaming... is een internet verbinding in het buitenland niet meer heel moeilijk.
JE moet wel op je bundel letten natuurlijk.. heel goed opletten.
Maar, 4G op je mobieltje, die op mobiele hotspot.. en huppekee... de Chromecast werkt... Netflix internet etc. etc.
Maar de databundel zal vlot slinken, filmpje kijken kost wel de nodige data.
Nu hoorde ik dat zelfs een "Magere" wifi verbinding van zo'n 3 - 4 Mb al voldoende schijnt te zijn om Netflix te kunnen kijken.
M.a.w. bij ons gaat de Chromecast gewoon mee naar Spanje, hij weegt (bijna) niks...

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jos134
Berichten: 114
Lid geworden op: za 13 aug 2016 12:02

Re: Chromecast

Bericht door Jos134 » zo 25 mar 2018 16:21

Wij kijken al n paar jaar via iPad-->Chromecast naar TV. Hebben daarvoor een Mifi-router en een prepaid kaartje. Eea is niet goedkoop maar je hebt wel alle vrijheid. Om in het buitenland naar bv Netflix te kunnen kijken zul je wel een VPN moeten hebben. (Bv Goose voor 2,99 euro/maand.

Het was even zoeken maar uiteindelijk werkt het.
Saab 9-3 cabrio en Kip+Mover

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Chromecast

Bericht door Micky » zo 25 mar 2018 16:24

BanDoge schreef:
In het buitenland op een camping WiFi de cromecast aansluiten zal niet werken.
Werkt gewoon hoor, ik gebruik het wifi netwerk van de Alfa R36, die op zijn beurt weer verbonden is met de WiFi van de camping.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Jos134
Berichten: 114
Lid geworden op: za 13 aug 2016 12:02

Re: Chromecast

Bericht door Jos134 » zo 25 mar 2018 16:51

RE.gif Dat zal heel erg afhankelijk zijn van de kwaliteit van de camping-wifi en die is naar onze ervaring bijna nooit goed genoeg om te streamen... Beetje internetten, mail lezen ed is prima te doen.
Saab 9-3 cabrio en Kip+Mover

rsjab
Berichten: 114
Lid geworden op: zo 11 feb 2018 21:45

Re: Chromecast

Bericht door rsjab » zo 25 mar 2018 17:49

@Mickey. Leg eens nader uit?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Chromecast

Bericht door Micky » zo 25 mar 2018 18:09

RE.gif

De alfa R36 logt in op het camping middels de Tube-U antenne (of iets vergelijkbaars kun je ook gebruiken, er is veel over geschreven op het forum), of als je het anders wilt, kun je er ipv een Tube-U gewoon een 4G dongle op aansluiten, R36 maakt je eigen netwerk aan waar iedereen van de familie op kan inloggen, de Chromecast meld je aan op dit netwerk.
Heb je 2 apparaten, dan kun je bijv. de ipad als hotspot instellen, de CC aanmelden op je hotspot en je mobiel gebruiken om de programma's te kiezen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Chromecast

Bericht door JPGeetje » zo 25 mar 2018 19:17

Er zijn allerlei middeltjes om de wifi-verbinding op de camping te verbeteren zodat je een goed tot uitstekende ontvangst hebt.
Dat zegt echter nog niets over de snelheid van dat uitstekende signaal en dat heb je wél nodig als je een film wil streamen.
Als je mbv een eigen hotspot dat ontvangen signaal ook nog moet delen met je huisgenoten dan wordt het vaak wel heel dunnetjes wat eenieder krijgt toegewezen. :(
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

wilmahofstede
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 27 apr 2020 15:34

Re: Chromecast

Bericht door wilmahofstede » wo 3 jun 2020 20:29

Hoi hoi,

Kan je mij vertellen hoe ik dat moet doen? De chromecast gebruiken met je 4g mobiele telefoon?
Ik zit namelijk op de camping en met WiFi lukt het natuurlijk niet ☺️

Gr wilma

RE.gif
Chris schreef:
za 24 mar 2018 16:52
Tegenwoordig... met de internationale Roaming... is een internet verbinding in het buitenland niet meer heel moeilijk.
JE moet wel op je bundel letten natuurlijk.. heel goed opletten.
Maar, 4G op je mobieltje, die op mobiele hotspot.. en huppekee... de Chromecast werkt... Netflix internet etc. etc.
Maar de databundel zal vlot slinken, filmpje kijken kost wel de nodige data.
Nu hoorde ik dat zelfs een "Magere" wifi verbinding van zo'n 3 - 4 Mb al voldoende schijnt te zijn om Netflix te kunnen kijken.
M.a.w. bij ons gaat de Chromecast gewoon mee naar Spanje, hij weegt (bijna) niks...

Chris

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18815
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Chromecast

Bericht door Hobby Linka » wo 3 jun 2020 20:39

RE.gif

Ik ga komend weekend ook met de caravan op pad en ga eens kijken of ik beeld krijg met een Chromecast in combinatie met mij telefoon als hot spot. Ik heb namelijk onbeperkt bellen en data.

Zal volgende week wel laten weten hoe het is gegaan.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Chromecast

Bericht door Chris » wo 3 jun 2020 20:41

RE.gif
Je hebt er minimaal 2 mobieltjes voor nodig.
De eerste maak je een hotspot mee, en je verbind de chromecast met die hotspot.
De 2 mobiel moet ook diezelfde hotspot gebruiken en daarmee kan de dan streamen naar de chromecast.
Zowel de cromecast als de 2e mobiel moeten hetzelfde wifi netwerkje zien.

Eerlijk is eerlijk... dochterlief is meer handig met streamen en hotspots als ik..
De jeugd wordt tegenwoordig geboren met een mobiel in hun handen geloof ik. awhoea.gif

Wij gebruiken een oude mobiel als hotspot en dat nummer heeft ook onbeperkte data..
Let op.. in het buitenland is onbeperkt zeker niet onbeperkt.... maar nog best redelijk ruim.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18815
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Chromecast

Bericht door Hobby Linka » wo 3 jun 2020 20:49

Chris schreef:
wo 3 jun 2020 20:41
RE.gif
Je hebt er minimaal 2 mobieltjes voor nodig.
Waarom? Je heb maar een hotspot nodig. Dat doe je met je telefoon. Met een Tablet of laptop, welke je aan de hotspot koppelt, kan je b.v. via de Ziggoapp gaan streamen. Maar ook Youtube filmpjes gaan prima.

Ik weet enkel nog niet of de Chromecast automatisch naar de hotspot van mijn telefoon gaat en zo niet hoe je dat kan instellen. Thuis werkt alles perfect.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Chromecast

Bericht door Chris » wo 3 jun 2020 20:53

RE.gif
Tja Andre...

Dochterlief was er redelijk stellig in....
Wat ik begrijp is dat je met een mobiel naar een wifispot moet om verbinding te maken met de chromecast die ook die hotspot (naam) ziet.
Schijnbaar... maar vergeef me als ik dat mis heb..
Schijnbaar kan je niet streamen naar de hotspot op je eigen mobiel...
Weet ik veel... wij hadden nog een ouwe S5 liggen en die doet het best.

Thuis hebben wij 2 wifi netwerken, een boven en een beneden.
En ook 2 Cromecasts, boven en beneden.
En dat gaat ook redelijk vaak fout... moet met de hand de juiste chromecast kiezen soms.
Die dingen kijken naar een verschillend wifi punt.
Laatst gewijzigd door Chris op wo 3 jun 2020 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Chromecast

Bericht door PD » wo 3 jun 2020 20:55

Hobby Linka schreef:
wo 3 jun 2020 20:49
Ik weet enkel nog niet of de Chromecast automatisch naar de hotspot van mijn telefoon gaat en zo niet hoe je dat kan instellen. Thuis werkt alles perfect.
Even de Chromecast-app downloaden op je telefoon, dan is het koppelen een fluitje van een cent thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18815
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Chromecast

Bericht door Hobby Linka » wo 3 jun 2020 20:57

RE.gif

Is dat de Home app? die staat al op mijn telefoon.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Chromecast

Bericht door PD » wo 3 jun 2020 20:59

RE.gif
Yep thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Chromecast

Bericht door Micky » wo 3 jun 2020 21:01

PremiumDiscovery schreef:
wo 3 jun 2020 20:55
Hobby Linka schreef:
wo 3 jun 2020 20:49
Ik weet enkel nog niet of de Chromecast automatisch naar de hotspot van mijn telefoon gaat en zo niet hoe je dat kan instellen. Thuis werkt alles perfect.
Even de Chromecast-app downloaden op je telefoon, dan is het koppelen een fluitje van een cent thumbup.gif
toch krijg ik het momenteel op 4g niet aan het werk, van alles geprobeerd, hij blijft foutmelden, zal het komend weekend nog eens proberen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Chromecast

Bericht door Chris » wo 3 jun 2020 21:17

Ik heb met de Home app en de chromecast wel een wifi punt nodig.
Wifi uit en casten kan niet meer.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Chromecast

Bericht door erichendri » wo 3 jun 2020 21:34

Je moet de hotspot aanzetten op je telefoon, wifi gaat dan uit.
Jouw hotspot is / wordt dan je wifipunt voor je chromecast. .
Net als onderweg voor de tablets van de kinderen of vrouw.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
MIFR
Berichten: 205
Lid geworden op: di 2 jun 2020 17:25

Re: Chromecast

Bericht door MIFR » wo 3 jun 2020 21:36

Het probleem van deze opstelling is dat de meeste telefoons niet OP een wifi netwerk kunnen zitten wat ze zelf ZIJN.

Als je van je telefoon een hotspot maakt, vertel je tegen hem dat hij een WIFI netwerk is. In deze situatie acteert hij als een router en stuurt hij al het verkeer door naar zijn interne 4G modem. Voor zijn eigen internet verbinding maakt hij gebruik van zijn 4G modem waardoor hij dus niet op het zelf aangemaakte WIFI netwerk zit.

Omdat een chromecast gebruik maakt van multicasting, dienen je chromecast en je bedienende apparaat op hetzelfde netwerk te zitten. Zoals Chris hierboven al aangaf, kun je dit bereiken door 2 telefoons te gebruiken

- Op telefoon 1 maak je een hotspot / WIFI netwerk aan.
- Met telefoon 2 meld je je aan op het WIFI netwerk van telefoon 1.
- Met de Google App op telefoon 2 meld je de Chromecast aan op het WIFI netwerk.
- Je kunt nu vanaf telefoon 2 streamen naar de chromecast. De chromecast gebruikt hiervoor de internetverbinding van telefoon 1.

Hopelijk heb ik het een beetje duidelijk kunnen uitleggen en heb je er wat aan thumbup.gif

Meer info kun je hier vinden https://support.google.com/chromecast/t ... 5659?hl=en
Knaus Sudwind 580 QS / BMW X5 M-sport (310PK / 650NM)

RobbertW
Berichten: 177
Lid geworden op: wo 23 mei 2018 23:51

Re: Chromecast

Bericht door RobbertW » wo 3 jun 2020 23:02

Helemaal juist. Echter een kwestie van uitproberen. Mijn Poco F1 kan ik tegelijkertijd aan het wifi van de camping hangen en een hotspot opzetten met hetzelfde SID en PW als thuis. (zodat ik de Chromecast niet opnieuw hoef te configureren). Dus de mobiel is zelf de router tussen de twee wifi netwerken. Geen tweede toestel nodig.

Misschien lukt dit enkel wanneer de software/hardware geschikt is om één wifi netwerk in de lucht te houden en tevens te connectoren met een bestaand wifi netwerk. En dan daartussen kan routeren. Vond het best knap, wist het ook niet tot ik het ging uitproberen.

Afgelopen weekend op deze manier op een monitor/chromecast/aangesloten speaker combinatie de legoblokjes gekeken enkel via de eigen mobiel op het camping wifi.



DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Chromecast

Bericht door DV_t » wo 3 jun 2020 23:11

Het beste kun je een travel router kopen. Deze koppel je dan aan je hotspot of een wifi netwerk of een ethernet kabel indien beschikbaar.

Als je een gl.inet router koopt kun je zelfs een openvpn tunnel opbouwen naar huis. Hier is wel wat diepere kennis van netwerken voor nodig.

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”