'Gewone schotel' i.c.m. automaat?

Plaats reactie
Useless
Berichten: 436
Lid geworden op: zo 3 sep 2006 17:54

'Gewone schotel' i.c.m. automaat?

Bericht door Useless » zo 4 feb 2018 11:09

Sinds enkele jaren gebruiken we een portable automatische schotel voor de tv. Op zich functioneert het allemaal prima. Alles zit keurig ingebouwd en normaliter hoefde ik alleen de kabel aan de buitenkant aan te sluiten, op een knop van de satellietzoeker te drukken en binnen 1 minuut hadden we beeld.
Echter, sinds men heeft besloten om alle tv-kanalen over te zetten naar een andere satelliet is het bereik van onze schotel te klein geworden voor de ontvangst van de Nederlandse kanalen. Op zich niet zo vreemd als je altijd ver in Noorwegen verblijft op zo'n 2500 km van huis.

Nu vroeg ik mij af of ik, in plaats van de automatische schotel, een gewone 80 cm schotel kan gebruiken voor het geval we op een plek staan waar we een wat langere periode willen blijven zonder de kabel rechtstreeks op de tv ontvanger aan te sluiten en het signaal dus 'door' de kast van de satellietontvanger te laten lopen? Ik vermoed dat het geen probleem is, maar voordat ik nu weer een schotel aanschaf wilde ik toch eerst wat zekerheid hebben.
Dacia Duster TCE125 + Delta 3900 TZV met Reichmover, E&P levelsysteem, Karsten voortent en Unico Torino luifel

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: 'Gewone schotel' i.c.m. automaat?

Bericht door Daphne » zo 4 feb 2018 11:16

Dat is geen probleem. Hebben wij ook wel eens gedaan als we op de plek geen vrij zicht hadden. Met een losse schotel ging het wel, enige probleem was het zelf zoeken naar Astra 3 :lol:


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Useless
Berichten: 436
Lid geworden op: zo 3 sep 2006 17:54

Re: 'Gewone schotel' i.c.m. automaat?

Bericht door Useless » zo 4 feb 2018 11:25

Dankjewel voor het antwoord. Had al zo'n donkerbruin vermoeden. Wordt dus weer een schotel aanschaffen mrgreen.gif
Dacia Duster TCE125 + Delta 3900 TZV met Reichmover, E&P levelsysteem, Karsten voortent en Unico Torino luifel

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: 'Gewone schotel' i.c.m. automaat?

Bericht door Daphne » zo 4 feb 2018 11:35

RE.gif

Ik denk trouwens wel dat het uitmaakt wat voor een “kast” jij bedoelt. Wij hebben een eenvoudige automatische schotel en tv met ingebouwde satellietontvanger. Aan de buitenzijde van de caravan hebben we een TV aansluiting waar de losse schotel wordt aangesloten. Binnen moet het kabeltje van de TV ook worden omgezet. Maar geen rigoreuze verbouwing :lol:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: 'Gewone schotel' i.c.m. automaat?

Bericht door BertJan » zo 4 feb 2018 11:36

de footprint van de astra 3 is in noorwegen niet erg goed, (afhankelijk van waar je heen gaat), kijk ook naar de andere aanbieder Joyne (i.c.m. een 80 cm schotel)

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: 'Gewone schotel' i.c.m. automaat?

Bericht door eurotrotter » zo 4 feb 2018 13:49

Useless schreef: Nu vroeg ik mij af of ik, in plaats van de automatische schotel, een gewone 80 cm schotel kan gebruiken voor het geval we op een plek staan waar we een wat langere periode willen blijven zonder de kabel rechtstreeks op de tv ontvanger aan te sluiten en het signaal dus 'door' de kast van de satellietontvanger te laten lopen? Ik vermoed dat het geen probleem is, maar voordat ik nu weer een schotel aanschaf wilde ik toch eerst wat zekerheid hebben.
Wat bedoel je met"de kast van de sattelietontvanger"?? de automatische schotel?
Het signaal zal toch altijd naar een decoder moeten,een losse of een in het TV toestel ingebouwde.
IK weet niet of je automatische schotel een "signaal in"plug heeft,als dat zo is kun je altijd daar op inpluggen,indien dat niet zo is zul je de kabel van je automatische schotel en de losse schotel die je wilt plaatsen meten verwisselen aan de decoder of aan je TV toestel( als de TV een ingebouwde decoder heeft)
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: 'Gewone schotel' i.c.m. automaat?

Bericht door eurotrotter » zo 4 feb 2018 13:52

Daphne schreef:RE.gif

Ik denk trouwens wel dat het uitmaakt wat voor een “kast” jij bedoelt. Wij hebben een eenvoudige automatische schotel en tv met ingebouwde satellietontvanger. Aan de buitenzijde van de caravan hebben we een TV aansluiting waar de losse schotel wordt aangesloten. Binnen moet het kabeltje van de TV ook worden omgezet. Maar geen rigoreuze verbouwing :lol:
IK heb dit als volgt opgelost:
eurotrotter schreef:UPDATE

IK heb een A-B switch gemonteerd en hoef,als ik moet kiezen tussen de Oyster en de losse schotel,alleen de F connector van de losse schotel nog maar in te pluggen aan de aansluiting in de zijwand van de caravan,en de juiste schotel te selecteren met de A-B switch.
A-B switch.jpg
IK ben dus van het gemier achter de decoder met tb omwisselen van de F connectoren af.
Werkt perfect.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Useless
Berichten: 436
Lid geworden op: zo 3 sep 2006 17:54

Re: 'Gewone schotel' i.c.m. automaat?

Bericht door Useless » zo 4 feb 2018 14:09

eurotrotter schreef:
Useless schreef: Nu vroeg ik mij af of ik, in plaats van de automatische schotel, een gewone 80 cm schotel kan gebruiken voor het geval we op een plek staan waar we een wat langere periode willen blijven zonder de kabel rechtstreeks op de tv ontvanger aan te sluiten en het signaal dus 'door' de kast van de satellietontvanger te laten lopen? Ik vermoed dat het geen probleem is, maar voordat ik nu weer een schotel aanschaf wilde ik toch eerst wat zekerheid hebben.
Wat bedoel je met"de kast van de sattelietontvanger"?? de automatische schotel?
Het signaal zal toch altijd naar een decoder moeten,een losse of een in het TV toestel ingebouwde.
IK weet niet of je automatische schotel een "signaal in"plug heeft,als dat zo is kun je altijd daar op inpluggen,indien dat niet zo is zul je de kabel van je automatische schotel en de losse schotel die je wilt plaatsen meten verwisselen aan de decoder of aan je TV toestel( als de TV een ingebouwde decoder heeft)
Blijkbaar ben ik niet zo duidelijk als ik had gehoopt. Vanaf de automatische schotel loopt de kabel naar de buitenaansluiting van de caravan. Hiervandaan gaat ie naar de ontvangstkast van de schotel en daarvandaan naar de decoder die uiteraard weer verbonden is met de TV. Nu ik dit schrijf denk ik meteen: "Wat was kamperen vroeger toch eenvoudig, je was al blij als je een transistorradio met ontvangst had." knipoog.gif
Dacia Duster TCE125 + Delta 3900 TZV met Reichmover, E&P levelsysteem, Karsten voortent en Unico Torino luifel

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: 'Gewone schotel' i.c.m. automaat?

Bericht door eurotrotter » zo 4 feb 2018 18:00

RE.gif

IK weet niet wat voor automatische schotel je hebt,maar als je van daar uit een kabel naar de buitenaansluiting van je caravan moet trekken lijkt me dat je deze aansluiting aan de caravan los moet halen en de kabel die van de losse schotel,die je aangeschaft hebt, in moet pluggen.

IK heb ongeveer dezelfde situatie; wij hebben een vaste automatische Oyster op het dak staan en daarnaast nog een losse schotel( die ik in de buitenaansluiting kan pluggen)
Bij de decoder komen dus 2 draden uit,een van de Oyster en een van de buiten aansluiting.( die van de losse schotel komt)
Bij de decoder heb ik een A-B switch gemonteerd waarin beide draden aangesloten zijn en een derde naar de decoder gaat.
Als ik van schotel verwissel kan ik met een knop op deze switch kiezen tussen signaal van de Oyster of van de losse schotel.

Als jij met je losse schotel werkt kun je t beste de draad van de automaat losdraaien aan de buitenaansluiting en de draad van je losse schotel eraan schroeven,een decoder kan maar van één schotel signaal krijgen,maar je kunt ,als er een loop plug opzit wél dat signaal doorgeven naar een tweede of derde decoder.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”