Travel Vision R6 Duo

janvijn
Berichten: 627
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Travel Vision R6 Duo

Bericht door janvijn » di 19 sep 2017 18:03

IMG_0659.JPG
Onze schotel op dit moment
IMG_0657.JPG
Schotel van de buren op dit moment (veluwe)
Wij zijn al 3jaar in het bezit van een Travel Vision R6 met duo LNB. Altijd 100% tevreden over geweest, tot het moment dat Canal + ging uitzenden in HD kwaliteit op Astra 3 en daarmee de analoge zenders op Astra 1 kwamen te vervallen.
Voor het eerst daarmee geconfronteerd in Portugal, geen bereik Astra 3 met 65 cm schotel, o.k. eigen schuld hadden we maar een grotere schotel moet kopen.
Maar wat ik niet begrijp is waarom we binnen het bereik van onze schotel sindsdien te maken hebben met beeldstoring wanneer we kijken in HD op Astra 3. Dit was zo in onze laatste vakantie Engeland, Scotland, en nu weer terwijl we gewoon in Nederland op pad zijn.
Ik ben terug geweest met de schotel en de (nieuwe) HD ontvanger,- (Denson DS1010 Road) maar Travel Vision zegt, na installatie van de laatste firmware, dat alles zonder gebreken functioneert.
Wat mij nu wéér opvalt is dat mijn schotel voorover hangt, was in Scotland nog erger, maat ook op dit moment op de Veluwe is dat zo. Ik heb een foto genomen van de schotel bij de buren, deze staat heel licht achterover, die van ons staat licht voorover, niet zo erg als in Scotland, maar het valt wel op.
Ik heb de indruk dat hierdoor niet de volledige capaciteit van de schotel wordt gebruikt, tijdens het kijken valt geregeld het beeld stil, geluid gaat wel door, en ook meteen loopt dan weer het beeld verder. Wat ook regelmatig gebeurd is een mozaikbeeld,, wat zich ook meteen weer herstelt, maar de regelmaat waarmee zich dit voordoet maakt dat het niet prettig is TV te kijken.
Zijn er mensen die dit herkennen en wat hebben ze hieraan kunnen doen, of niet kunnen doen.
In afwachting van reactie(s) met vriendelijke groet
Jan Vijn

JaapB

Re: Travel Vision R6 Duo

Bericht door JaapB » di 19 sep 2017 18:18

Jan, ik heb dan wel een gewone schotel op een driepoot en dus geen travel vision.
Maar die van je buren staat (in NL) goed.
De schuinte die jij hebt zou ik zeggen dat je ergens in het hoge noorden zit, Noorwegen op zo.
Hoe zuidelijker je bent hoe dichterbij de sateliet, dus schuiner omhoog.
Kan je met die travel vision niet handmatig stellen?

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16295
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Travel Vision R6 Duo

Bericht door Jan van Vijven » di 19 sep 2017 18:28

Ik heb een Travel Vision Smartfind, is eigenlijk de zelfde als de R6.
Deze staat net zo vertikaal als die van jou, je mag ze nooit met een andere vergelijken.
Het is de stand van de kop ten opzichte van de schotel die de stand anders maakt. Maw: de invalshoek kan bij elk merk anders zijn.

Btw: dat ding van ons werkt perfect, maar is geen automaat dus. Ben je zeker dat de kop goed staat?


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Travel Vision R6 Duo

Bericht door JPGeetje » di 19 sep 2017 18:35

Je kunt de stand van verschillende merken/types schotel niet met elkaar vergelijken.
De positie van de LNB t.o.v. de schotel bepaalt hoe de schotel zal staan om naar een bepaalde satelliet te kijken.
In den beginnene stond de lnb precies midden voor de schotel, wat inhield dat de schotel ook precies richting satelliet moest worden gericht.
De (ronde) schotel stond dan tamelijk schuin naar de hemel gericht en als het dan sneeuwde bestond de kans dat er sneeuw in de schotel bleef liggen. Dat zorgde dan weer voor beeldstoringen.
Ook wierp de lnb een schaduw op de schotel waardoor het signaal iets verzwakte.
Tegenwoordig worden lnb's buiten het kijkveld van de schotel geplaatst.
Daarom zijn schotels tegenwoordig ook enigszins ovaal. Vanuit de LNB gezien schijnt de schotel dan ronde te zijn.
Het signaal van de satelliet moet daarom ook schuin op de schotel weerkaatsen om precies op de lnb terecht te komen.
Het kan dus dat schotel naar beneden schijnt te kijken terwijl hij toch goed gericht staat naar een satelliet.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1108
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Travel Vision R6 Duo

Bericht door sindaco » di 19 sep 2017 18:48

ik heb in het verleden ook een ontvanger gehad die regelmatig even bevroor en beeld stilstand gaf.
met name deed ie dat met overschakelen.
het merk weet ik niet meer precies.

jou voorover stand van de schotel zou ik me niet druk over maken en je ziet op de foto dat de andere boven op de caravan een andere knik in de arm heeft zitten.
dus de lnb wijst ook anders naar de schotel.

het kan dus met je ontvanger te maken hebben en wat ik zou proberen is de ontvanger van de buurman er even tussen ( als die dat wil doen ).

als het probleem weg is weet je genoeg denk ik.
moet je wel even kijken of de DiSEqc goed staat

ook hier staat wat info als het niet lukt met astra 3 kijken.

http://www.travel-vision.com/travelvisi ... kersvragen
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16295
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Travel Vision R6 Duo

Bericht door Jan van Vijven » di 19 sep 2017 18:54

Afbeelding

Ik gebruik deze kaart om binnen een minuut beeld te hebben, wellicht kun je deze gebruiken om de LNB (skew) goed te zetten. Volgens mij gaat die niet automatisch bij de R6.
Deze kaart heb ik van die Werkendammers gekregen.


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

janvijn
Berichten: 627
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Travel Vision R6 Duo

Bericht door janvijn » di 19 sep 2017 19:04

Bedank voor de reacties tot dusver, het zijn plausiebele verklaringen denk ik, zeker die van de plaats LNB zodat deze geen belemmiring op het schoteloppervlak is.
Ook het niet mogen vergelijken van het ene fabrikaat met het andere begrijp ik wel, en dat de stand mede bepaald wordt door de ronding in de schotel.
Voor de duidelijkheid voeg ik nog een foto toe van de situatie zoals ik dat had in Scotland, als ik dat zie twijfel ik echt of dat de gehele oppervlakte van de schotel benut wordt.
Iemand vertelde mij dat met een duo LNB nooit de volle oppervlakte van de schotel benut wordt, in het begin zocht mijn schotel naar Astra 1 en zag met deze stand ook Astra 3. Het verhaal was dan dat Astra 1 het grootste deel van de schotel benut en Astra 3 een veel kleiner deel, vandaar de mindere kwaliteit.
Na de update firmware kan de schotel laten zoeken naar Astra 3 en ziet dan ook Astra 1 dat is dus de omgekeerde volgorde maar het geeft geen verbetering.
Zo tevreden als we waren voordat er van Astra 3 sprake was, zo teleur gesteld zijn we nu, begin een beetje spijt te krijgen van de investering. Ik wil wel aangeven dat Travel Vision op al mijn vragen,- mailtjes etc. keurig netjes reageerd, ik wil ook niet beweren dat daar de fout zit, mogelijk heeft het alles met Astra 3 te maken.
Jan Vijn.

PS. Reactie op Jan van Vijven.
Dat wordt echt op het display aangegeven hoe dat moet staan.
Bijlagen
IMG_0621.JPG

Gebruikersavatar
Tom72
Berichten: 394
Lid geworden op: di 25 aug 2015 13:59
Locatie: 020

Re: Travel Vision R6 Duo

Bericht door Tom72 » di 19 sep 2017 19:40

Vooralsnog denk ik aan signaalverlies of stoorbronnen... Gebruik je de orginele kabel? Kan de kabel beschadigd zijn - knikje, slechte connector, anders? Rechtstreeks aangesloten op je decoder? Haal de power-over-coax voeding er eens tussenuit (nadat de Astra3 ingesteld is natuurlijk). Met HD ontvangen via Astra 3 luistert het allemaal veel preciezer dan voorheen.
Volvo XC60 T5 AWD 254pk/350nm (2018) | Knaus Südwind 580EU (2013/1700kg) | Alko Mammut | ATC | Unico Torino | Unico Genua 320 | TravelVision R6

Ruud+Petra

Re: Travel Vision R6 Duo

Bericht door Ruud+Petra » di 19 sep 2017 20:13

Kun je met de tuner die je gebruikt zien hoe sterk het signaal is? Het kan in % of in dB uitgedrukt zijn.

Je zult ook zien dat het continu een beetje schommelt. Thuis heb ik een signaal van rond de 16,5dB (=97%).

Als het rond de 9dB is dan zal dat inderdaad tot dat soort beelduitval leiden zoals je beschrijft.

Als het veel hoger is dan 9dB (minimaal 10dB en hoger) dan ligt het aan de kabels of de connectoren.
rps20170919_200537.jpg

janvijn
Berichten: 627
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Travel Vision R6 Duo

Bericht door janvijn » di 19 sep 2017 21:17

RE.gif
Wat ik zie als ik van HD zender wissel is:
S >>>>>>>>> 90%
Q >>>>>>>>> 65%
Dit zijn inderdaad geen vaste waardes, want dat schommelt inderdaad heen en weer.

Wissel ik naar een analoog kanaal bv. Duitse zender RTL dan is het:
S >>>>>>>>>90%
Q >>>>>>>>>73%
En dat lijkt in ieder geval veel minder of helemaal niet te schommelen.

Ik weet niet of dit goede waardes zijn, ze hebben dit overigens pas geleden bij Travel Vision ook kunnen zien, heb daar het hele systeem ter controle aangeboden.
Met vriendelijke groet
Jan Vijn
Bijlagen
IMG_0660.JPG

aukemuis
Berichten: 254
Lid geworden op: za 16 nov 2013 22:28

Re: Travel Vision R6 Duo

Bericht door aukemuis » di 19 sep 2017 21:27

Heb toch het idee dat deze schotelstand erg afwijkend is, heb net nog ff filmpje bekeken dat ik tijdje geleden heb gemaakt van deze schotel en die staat minder voorover. Natuurlijk is dat in nederland maar dan nog
Eriba Moving 540B of Adria Adora 563PK getrokken door een link en co 01

JaapB

Re: Travel Vision R6 Duo

Bericht door JaapB » di 19 sep 2017 22:02

Jan, je zou je vraag ook eens op het sateliet forum kunnen posten.
Daar zitten de echte freaken.
Heb je binnen de korste keren een goed antwoord.

https://www.sat4all.com/forums/

janvijn
Berichten: 627
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Travel Vision R6 Duo

Bericht door janvijn » di 19 sep 2017 22:05

RE.gif
Hartelijk dank voor deze tip.
Met vriendelijke groet Jan Vijn

JaapB

Re: Travel Vision R6 Duo

Bericht door JaapB » di 19 sep 2017 22:15

RE.gif

Graag gedaan.

Ruud+Petra

Re: Travel Vision R6 Duo

Bericht door Ruud+Petra » di 19 sep 2017 22:28

janvijn schreef:Wat ik zie als ik van HD zender wissel is:
S >>>>>>>>> 90%
Q >>>>>>>>> 65%
Wissel ik naar een analoog kanaal bv. Duitse zender RTL dan is het:
S >>>>>>>>>90%
Q >>>>>>>>>73%
Ik neem aan dat de S staat voor signal strength en de Q voor signal quality.
De signal strength lijkt belangrijk maar dat is het op zich niet want de hardware (jouw tuner) zorgt ervoor dat bij een lage signaalsterkte deze iets versterkt wordt.
Dat geldt niet voor de signal quality. Is die kwaliteit slecht dan heb je een probleem. Want die is hardwarematig niet te verbeteren. Die is alleen te verbeteren door de LNB en de schotel optimaal af te stellen. Maar ja, bij jou gaat dat automatisch (althans de schotel, niet de LNB neem ik aan). En 65% signaalkwaliteit is kantje boord. Dat zou de regelmatige uitval c.q. storingen verklaren. Maar ook 73% is niet echt een waarde om over naar huis te schrijven.

Wat me wel opvalt is dat de signaalkwaliteit van de duitse RTL hoger is dan die van één van de Nederlandse HD-zenders. Bij een duo-LNB zal er altijd een keuze gemaakt moeten worden voor welke satelliet je hem zo optimaal mogelijk wilt afstellen. Bij jou is er dus blijkbaar de voorkeur aan gegeven bij het schrijven van de software die de positie voor de schotel bepaalt dat deze voor de Astra 1 zo optimaal mogelijk wordt afgesteld en niet voor de Astra 3.

Wat je zou kunnen doen is de driepoot op een gladde plaat zetten en dan het geheel een heel klein stukje verdraaien nadat hij op een bepaalde satelliet is afgesteld en dan kijk je of het signaal verbetert. Je kunt ook de elevatie handmatig wijzigen door de plaat iets op te tillen (aan de voor- of achterkant). Als door dit draaien of optillen het signaal beter wordt dan weet je dus dat de software om de een of andere reden niet optimaal werkt.
Wat je ook nog kunt proberen is de skew (waar Jan over schreef) te wijzigen. Je kunt dit doen door de LNB ietsje te verdraaien.

Rob66
Berichten: 57
Lid geworden op: do 19 jun 2014 14:37

Re: Travel Vision R6 Duo

Bericht door Rob66 » wo 20 sep 2017 14:06

De schotel die gebruikt wordt is van het merk Cahors en heeft al de neiging meer voorover te "hangen" dan vergelijkbare merken. Door het gebruik van de DUO lnb die zo te zien op de foto niet helemaal goed afgesteld staat wordt dit effect alleen maar groter.
De enige goede oplossing is:
Plaats een single lnbf, en nieuwe software zodat hij direct zelf de Astra 3 kan vinden.
De DUO lnb blijft problemen opleveren. Was allemaal leuk in de begin periode van de omschakeling van Astra 1 naar 3, maar door de wijziging van de parameters zoals de symbolrate is het er niet beter op geworden.

Nog een correctie: Er werd gesproken over duitse analoge zenders, die zijn er al een jaar of wat niet meer, wat geen HD zender is, is een SD zender maar zeker wel digitaal.
SD en HD zenders kunnen niet met elkaar vergeleken worden en zeker ook niet de zenders van Astra 1 en 3.
Er zit verschil in bandbreedte, modulatie etc.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16295
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Travel Vision R6 Duo

Bericht door Jan van Vijven » wo 20 sep 2017 14:08

Bij mij draait dat ding perfect met de dubbele LNB, ik zou niet weten wat daar mis mee is!


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

janvijn
Berichten: 627
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Travel Vision R6 Duo

Bericht door janvijn » wo 20 sep 2017 18:02

Rob66 schrijft o.a.
Door het gebruik van de DUO lnb die zo te zien op de foto niet helemaal goed afgesteld staat wordt dit effect alleen maar groter.

Nog een correctie: Er werd gesproken over duitse analoge zenders, die zijn er al een jaar of wat niet meer, wat geen HD zender is, is een SD zender maar zeker wel digitaal.
Beste Rob, graag zou ik willen weten wat er niet goed is afgesteld aan de LNB, de laatste door mij geplaatste foto is genomen in Scotland ter hoogte van het eiland Skye, waar op de display werd aangegeven dat de LNB op +2 gedraaid moest worden, is het dat misschien wat je ziet ??

En ja ik bedoel inderdaad SD zenders, ik wordt helaas niet belemmerd door kennis van zaken vandaar.
Ook ik heb gedacht de dubbele LNB te laten vervangen door een enkele, maar dan verlies ik de SD zenders denk ik en ik kijk graag naar F1 wat via de duitse RTL nog wordt weergegeven.
Met vriendelijke groet
Jan Vijn

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19758
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Travel Vision R6 Duo

Bericht door Daphne » wo 20 sep 2017 18:39

janvijn schreef: Ook ik heb gedacht de dubbele LNB te laten vervangen door een enkele, maar dan verlies ik de SD zenders denk ik en ik kijk graag naar F1 wat via de duitse RTL nog wordt weergegeven.
Met vriendelijke groet
Jan Vijn
Je verliest geen zenders als je een enkele LNB hebt. Je hoeft alleen maar de schotel naar Astra 1 te laten gaan en je kunt Duitse RTL kijken. Je hoeft geen andere zenderlijst te laden. Zo doen wij het ook voor die paar keer als we F1 kijken.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

janvijn
Berichten: 627
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Travel Vision R6 Duo

Bericht door janvijn » wo 20 sep 2017 19:11

RE.gif
beste Daphne,
Bedankt voor je reactie, mag ik opmaken uit de reactie dat je ook gebruik maakt van een Travel Vision R6, zo ja, heb je dan die software verkregen van Travel Vision ??
Ik vindt het een goed idee,was daar nog niet eerder opgekomen omdat ik tot voor kort niet de laatste firmware op het systeem had en alleen maar naar Astra1 kon uitrichten, in dat geval ook geschikt voor Astra3.
Na de laatste update wordt de schotel uitgericht op Astra3. en is dat ook geschikt voor Astra1.
Mvg.
JanVijn

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19758
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Travel Vision R6 Duo

Bericht door Daphne » wo 20 sep 2017 19:23

RE.gif

Hoi Jan, wij hebben een Selfsat Snipe 2. Een ander soort automatische schotel met 1 LNB. Over de software van de Travelvision weet ik niets, maar dat maakt niets uit voor de zenders want die worden niet in de schotel opgeslagen :wink:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
fjord390
Berichten: 256
Lid geworden op: di 1 jan 2013 11:37

Re: Travel Vision R6 Duo

Bericht door fjord390 » wo 20 sep 2017 21:10

ik zou de lnb eens wisselen in de houder als ik het zo zie zit 19grd. in de houder , zou hier de 23.5 in zetten en dan de kop iets naar beneden zetten. Astra 3 is zwakker in signaal dan Astra 1 ,mogelijk is dit een oplossing.
Burstner Averso 460tl , Mercedes Benz c180 Estate Avantgarde

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1108
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Travel Vision R6 Duo

Bericht door sindaco » wo 20 sep 2017 22:17

Hij zal toch niet voor niks DUO heten.
dan zal alles wel afgesteld zijn op een duo LNB en is het denk ik de vraag of hij met een single LNB overweg kan.

als je voor 98% naar astra 3 kijkt en net als wij ( we hebben een oyster vision III automaat op het dak ) heel af en toe naar kanaal 114 voor de F1 dan is 1 LNB wel in orde en ik vraag me af of deze DUO met 1 LNB raad weet.

proberen kan altijd.
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Ruud+Petra

Re: Travel Vision R6 Duo

Bericht door Ruud+Petra » wo 20 sep 2017 22:26

Jan,

Ik heb je een PM gestuurd.

Ruud

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16295
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Travel Vision R6 Duo

Bericht door Jan van Vijven » do 21 sep 2017 05:41

De kop zit goed!
Ik heb precies de zelfde en nooit problemen.

Of deze kapot is weet ik natuurlijk niet.
Edit:
Heb je al eens gecontroleerd of de lokatie van de GPS wel juist is?


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”