Wie gebruikt een triple LNB?

Plaats reactie
JaapB

Wie gebruikt een triple LNB?

Bericht door JaapB » do 23 feb 2017 08:40

Onder andere de BBC 1 en 2 zenden free to air uit op de 28.2.
Deze kan je ontvangen met een triple LNB.
Af en toe lukt het me ook wel om de duo LNB (19.2 en 23.5) iets naar links te draaien,
dan pak ik ook die satelliet, maar is altijd weer even lastig.
Makkelijker is het met een triple LNB, dat is één keer uitrichten.
Maar ik heb begrepen dat het in de NL regio wel lukt, maar veder naar het zuiden minder tot niets.
Heeft iemand ervaring met de triple LNB?

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11148
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Wie gebruikt een triple LNB?

Bericht door dieseltijger » do 23 feb 2017 08:52

Naarmate je verder naar het zuiden gaat, staan de satellieten van jouw standpunt uit gezien verder uit elkaar. Dat betekent dat de LNB's ook verder uit elkaar moeten staan. Pak je dus een Noord-Europese triple LNB dan zal de antenne van 2 van de 3 satellieten dus de bundels in toenemende mate naast de LNB (feedhorns) reflecteren.

Kijk eens hier: https://www.sat4all.com/forums/topic/33 ... ?p=2227723
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

JaapB

Re: Wie gebruikt een triple LNB?

Bericht door JaapB » do 23 feb 2017 09:10

RE.gif
Dank, maar op dat forum ben ik ook actief.
Helaas zitten daar geen tot weinig kampeerders.
De duo LNB met de losse schotel op driepoot is allemaal geen probleem bij me.
Staat in een paar minuten en binnen twee minuten beeld.
Maar op het sat forum wordt mij verteld dat een triple andere koek is wbt uitrichten, vooral als je steeds zuidelijker gaat.
Dus vandaar mijn vraag of er onder de kampeerders ervaringen zijn.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11148
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Wie gebruikt een triple LNB?

Bericht door dieseltijger » do 23 feb 2017 09:18

Duidelijk. Hou "Sprietje" in de gaten: terzake kundig, en overwintert op het Iberisch Schiereiland. Maar dat zal je ongetwijfeld wel weten.

Zonder praktijkervaring in Zuid, maar wel ervaring thuis met 4 LNB's zou ik op THEORETISCHE gronden zeggen: Stel skew in op ongeveer 21 graden en richt uit op Astra 3 (want: laagste veldsterkte en storingsgevoelige 8 PSK codering). Ben eveneens benieuwd naar de harde praktijkervaringen!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 407
Lid geworden op: za 20 jun 2015 08:25

Re: Wie gebruikt een triple LNB?

Bericht door Ivo » do 23 feb 2017 12:52

Ik gebruik thuis een triple LNB. En daar merk ik dat die veel gevoeliger is voor storing dan een dubbele LNB. Niveau/kwaliteit bij Astra 1 en 2: 76 % - 81 %. Bij Astra 3 76 % en 75 %. Een goede ontvangst dus. Maar als er een fikse regenbui komt valt de ontvangst weg. Dus het is goed mogelijk dat het 'mobiel' moeilijk is om een goede ontvangst te krijgen. De triple LNB is tenslotte ontworpen voor Nederland en België. Met de dubbele LNB op de camping valt het beeld alleen weg bij een onweer.
Skoda Kodiaq, 110 kW, 150 pk, 250 Nm/1500 rpm. Adria 472 LU 2006 (MTM 1300 kg)

JaapB

Re: Wie gebruikt een triple LNB?

Bericht door JaapB » do 23 feb 2017 14:45

Dieseltijger schreef:
Duidelijk. Hou "Sprietje" in de gaten: terzake kundig, en overwintert op het Iberisch Schiereiland. Maar dat zal je ongetwijfeld wel weten.
Inderdaad van diverse een antwoord gekregen maar van Sprietje het definitieve antwoord.
Triple LNB heb je hier in NL wel wat aan, hoewel het uitrichten een stuk lastiger is.
En veel gevoeliger.
Daar zit ik op zich niet zo mee, dus zocht ik onder de kampeerders ervaringen.
Maar kijk even op de footprint, tot Bordeaux ongeveer heb je ontvangst.
Dus geen Triple LNB voor mij, daar heb je weinig aan.
Weer wat geleerd.
Bijlagen
IMG_2200.PNG

Gebruikersavatar
Peerke
Berichten: 246
Lid geworden op: za 28 dec 2013 23:55

Re: Wie gebruikt een triple LNB?

Bericht door Peerke » do 23 feb 2017 19:16

Reeds jaren een triple LNB tot volle tevredenheid in gebruik op camping in de Benelux: mits goed uitgericht is ie bij mij NIET gevoeliger voor regen ed.: werkt prima, en.....op 28,2 grd zitten erg veel gratis (en betaalde) Engelse zenders met mooie programma's; ook in full-HD kwaliteit !

Veel plezier!

Grtz, Peerke
Hobby Prestige 650 UMFe caravan en Volvo V60 auto
Afbeelding

JaapB

Re: Wie gebruikt een triple LNB?

Bericht door JaapB » do 23 feb 2017 19:21

Ja, dat begrijp ik.
Maar ik ga verder buiten de Benelux.

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”