Waarom zijn automatische schotels met duo LNB verkrijgbaar?

Plaats reactie
Gil1972
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 11 jul 2016 18:19

Waarom zijn automatische schotels met duo LNB verkrijgbaar?

Bericht door Gil1972 » za 31 dec 2016 19:50

Nu de caravan er bijna aankomt ben ik alweer getriggerd om ook naar een schotel te gaan kijken.

Kon het antwoord op het forum zo gauw niet vinden maar waarom zijn volautomatische schotels (met of zonder skew) met een duo LNB verkrijgbaar? De schotel zoekt toch automatisch naar de satelliet zodra ik een zender van een andere satelliet kies, of heb ik het mis? Dan lijkt een single lnb toch afdoende?

Ik begrijp dat er ook LNB’s zijn met 2, 3 of meer uitgangen zodat er meer receivers aangesloten kunnen worden maar dat is niet wat ik hier bedoel.

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: Waarom zijn automatische schotels met duo LNB verkrijgba

Bericht door Dutchdrummer » za 31 dec 2016 20:22

Als de schotel is uitgericht en de lnb ontvangt 2 satellieten dan kun je m uitzetten, zodat
Ie geen stroom meer verbruikt. Een ander voordeel zou ik niet weten.
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

BertJan
Berichten: 2697
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Waarom zijn automatische schotels met duo LNB verkrijgba

Bericht door BertJan » zo 1 jan 2017 01:59

Het is sneller, anders moet de schotel tijdens het zappen van de ene naar de andere satelliet.

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: Waarom zijn automatische schotels met duo LNB verkrijgba

Bericht door nicolaas » zo 1 jan 2017 10:33

duo ontvangst, ene zender kijken, en andere satelliet opnemen. of twee zenders tegelijk bekijken op een split screen.
microhome 370 luxe

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Waarom zijn automatische schotels met duo LNB verkrijgba

Bericht door meeder » zo 1 jan 2017 10:35

Om dezelfde reden waarom je bij huis installaties ook nagenoeg geen draaibare schotels ziet.
Ik zou niet blij worden als ik voor de 3 satellieten die ik gebruik steeds moet wachten op een lock.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4303
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Waarom zijn automatische schotels met duo LNB verkrijgba

Bericht door WillyL » zo 1 jan 2017 11:12

Wanneer je echt meerdere satelieten wilt ontvangen (10 tallen) is een polarmount (ik dacht dat dit de term is) te gebruiken. Hierbij draait de schotel op een paraboolvormige baan rond een as en kan zo zich snel en correct op de satellieten op de verschillend posities boven de horizon richten. Dit bijstellen neemt echter zijn tijd ( 1 tot enkele seconden).
De helling van de schoten (zowel vertikaal als horizontaal) moet echter heel nauwkeurig ingesteld worden en is afhankelijk van de plaats van ontvangst. Voor een doordeweekse installatie die je op camping gebruikt is dit haast ondoenbaar. Ook is een polarmount vrij groot (stuureenheid en extra motor op een as naast de schotel).
Bij zelfzoekende installaties zou dit zoeken wel langer kunnen duren tenzij ze weten, eenmaal ze een lock hebben, op welke positie elke sateliet zich bevindt. Dit is trouwens opgeslagen in de metadata in de ontvanger en die kan die info doorsturen naar de stuureenheid van de schotel.
Met meerdere TVs kijken is ook moeilijker, want er zit normalieter maar 1 kop op de schotel en die kijkt dus maar naar 1 satelliet. Kijken naar Astra3 op de eerste en Horizon op de de tweede TV zit er dan dus niet in.

Enige jaren geleden had ik zulk een polarmountschotel in Zuid-Spanje en kon er verschillende satellieten mee ontvangen. Niet alle mogelijke want de uitlijning was niet 100 percent nauwkeurig. Nu staat er een vaste die de belangrijkste Astra goed ontvangt en de andere Astra net wat minder, dit met een duo-kop.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16295
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Waarom zijn automatische schotels met duo LNB verkrijgba

Bericht door Jan van Vijven » zo 1 jan 2017 11:22

Dutch en Nicolaas hebben het juiste en simpelste antwoord gegeven, meerdere televisies kan altijd maar dan moet je een dure splitter hebben.
Wij gebruiken splitters voor tientallen tv's, maar zoals TS al aangaf daar is hij niet in geïnteresseerd!



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

fendtjeplatin
Berichten: 592
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: Waarom zijn automatische schotels met duo LNB verkrijgba

Bericht door fendtjeplatin » zo 1 jan 2017 12:04

RE.gif

Splitters ?
met unicable recievers kan het ook.



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk[/quote]
Laatst gewijzigd door Jan van Vijven op zo 1 jan 2017 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gelieve voorgaande berichten niet te quoten, quotes veranderen is ook niet toegestaan. Zie spelregels.
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 761
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Waarom zijn automatische schotels met duo LNB verkrijgba

Bericht door HenkR » zo 1 jan 2017 14:21

Is inderdaad alleen maar om bij het zappen van een zender van Sat3 naar een zender op Sat1 niet te hoeven zoeken/laten draaien.
De automatische schotels zijn of niet rond of kleiner en daardoor moeilijk om een duo kop er goed op te krijgen. Tevens zit er niet zoveel meer op Sat1 of je moet veel buitenlander zenders er tussen door willen bekijken en veel zappen anders zou ik het met 1 kop doen en dan maar af en toe laten draaien.
Stroom eraf werkt bij veel automaten niet (ontvangst stopt). Tevens is de "rust stroom" gering.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16295
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Waarom zijn automatische schotels met duo LNB verkrijgbaar?

Bericht door Jan van Vijven » zo 1 jan 2017 15:28

Er zijn gewoon "ronde" automatische schotels van 60 cm, met duo kop, te koop.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Waarom zijn automatische schotels met duo LNB verkrijgba

Bericht door JPGeetje » zo 1 jan 2017 17:47

Volgens mij is er een andere reden.
Automatische schotels zoeken een bepaald signaal wat door een bepaalde satelliet wordt uitgezonden.
Daarom kunnen ze die overal vinden als de satelliet zich "in het zicht" boven de aardse horizon bevindt.(bijv. Astra 1)
De schotel zal dus altijd naar die satelliet worden gericht. Die dubbele kop blijf je nodig hebben omdat de automaat niet naar die andere satelliet kan zoeken.
De hoekverschuiving van de tweede kop op de schotel komt overeen met de positie tov de satelliet waarop is uitgericht.
Velen zullen nog weten dat een aantal jaren geleden vele van die automaten op een gegeven moment onbruikbaar werden omdat het signaal waar ze zich op richtten niet meer werd uitgezonden [kerstboos.gif]
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16295
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Waarom zijn automatische schotels met duo LNB verkrijgba

Bericht door Jan van Vijven » zo 1 jan 2017 18:10

Er zal ongetwijfeld een verschil in systemen zijn, maar onze werk schotels hebben maar één kop en die kan elke satelliet vinden. Oftewel: elke satelliet zend blijkbaar een signaal uit.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ralf
Berichten: 1265
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Waarom zijn automatische schotels met duo LNB verkrijgba

Bericht door Ralf » zo 1 jan 2017 18:12

een dubbele lnb op een automaat gaat prima zolang je niet te ver zuidelijk gaat .
ook nu is een vergelijkbaar iets aan de hand zoals Jp Geetje zegt .
we zijn bezig om van dvbs over te gaan naar dvbs-2 .
deze overgang zullen een hoop schotels niet aankunnen waardoor er weer upgrades nodig zijn .

dus let op dit moment op . koop alleen als er dvbs-2 opzit en negeer alle verhalen van de kenners ( die kenners zijn meestal de verkopers van schotels die geen dvbs-2 hebben ) die aangeven dat dvbs nog wel een tijdje mee zal gaan . Het antwoord is kort ja dat kan maar het kan ook over 2 jaar over zijn . Maar zodra een van de dvbs transponders weer stopt zullen deze schotels weer geupdated moet worden ,

Koop je een gebruikte schotel zorg dan dat deze de dvbs-2 upgrade al heeft .of betaal er zo weinig voor dat je hem zelf kan uitvoeren .
houd bij alden rekening met ca 650 euro
bij satenne met ca 325 euro
bij oyster met ca 650 a 700 euro
dit zijn dan wel de dvbs-2 oplossingen en geen lapmiddelen met software



gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 761
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Waarom zijn automatische schotels met duo LNB verkrijgba

Bericht door HenkR » zo 1 jan 2017 18:15

De schotel zal dus altijd naar die satelliet worden gericht. Die dubbele kop blijf je nodig hebben omdat de automaat niet naar die andere satelliet kan zoeken.
Deze kende ik nog niet. Ik stel in op welke sateliet hij moet stoppen en dat doet hij dan ook netjes. Een dubbele kop om op de 1 te stoppen om een ander te kijken lijkt mij heel moeilijk. Want een dubbele kop werkt maar voor 2 specifieke satelieten (afstand in graden verschil en hoek).
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Ralf
Berichten: 1265
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Waarom zijn automatische schotels met duo LNB verkrijgba

Bericht door Ralf » zo 1 jan 2017 19:06

RE.gif
er is een kop die vind ,en de andere ontvangt mee .
dit is thuis leuk of een schotel die je een keer insteld .vast en altijd het zelfde .
de automaat is een reiziger en staat overal , en soms heb je plus skew nodig en soms min skew . heb je een dubbele kop dan komt het regelmatig voor dat die tweede het toch niet doet .Dus ergernis

en vaak is het tegenwoordig een lap middel .omdat de automaat astra 3 niet kan vinden en 1 wel . dus zet je er een dubbele kop op dan pak je astra 3 ook weer , zolang het duurt .
voor de meeste mensen is max de enige reden om astra 1 te kijken . Uiteraard een goede reden maar om dan een hoop ergernis te hebben al die andere keren dat je gewoon de bold wilt zien [kerstknipoog.gif

gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Diny
Berichten: 3881
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Waarom zijn automatische schotels met duo LNB verkrijgba

Bericht door Diny » zo 1 jan 2017 19:47

RE.gif EN
Soms lees je van die berichten waarbij je heeeeel veel moeite moet doen om er niet chagrijnig van te worden [kerstboos.gif]

Voornemen voor het komende jaar: afkicken en abo CD opzeggen mrgreen.gif

Ter verduidelijking: Alden schotel en nog geen jaar geleden nieuwe decoder aan moeten schaffen.
Uitstekend geholpen door Ralf, de boodschapper treft absoluut geen blaam.

Ralf
Berichten: 1265
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Waarom zijn automatische schotels met duo LNB verkrijgba

Bericht door Ralf » zo 1 jan 2017 20:07

diny niet springen
is dvbs-2
gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Waarom zijn automatische schotels met duo LNB verkrijgba

Bericht door meeder » zo 1 jan 2017 20:09

DVB-S en DVB-S2 kunnen met dezelfde LNB ontvangen worden, alleen je ontvanger moet voorzien zijn van een DVB-S2 tuner. Of de automatische schotels moeten elektronica hebben die daar problemen mee heeft maar de LNB is exact gelijk voor DVB-S en DVB-S2.

Ralf
Berichten: 1265
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Waarom zijn automatische schotels met duo LNB verkrijgba

Bericht door Ralf » zo 1 jan 2017 20:09

zorg alleen dat je je oude kaart houd met losse ci module
dan blijft hij het doen .
dus niet die nieuwe combinatie kaart van cd .

gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Ralf
Berichten: 1265
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Waarom zijn automatische schotels met duo LNB verkrijgba

Bericht door Ralf » zo 1 jan 2017 20:14

sommige schotels locken op een transponder . en als die dvbs-2 is zoals de meesten nodig hebben op dit moment . dan herkent de schotel de sat niet en blijft draaien .
En omdat er tegenwoordig hoogwaardig word uitgezonden .word er een k4 lnb geplaatst omdat hij het ondanks de nieuwe hardware het niet doet met de oude universele lnb .Vervang de ook de lnb en beeld

gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Diny
Berichten: 3881
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Waarom zijn automatische schotels met duo LNB verkrijgba

Bericht door Diny » zo 1 jan 2017 20:34

Ralf, je had denk ik al begrepen dat ik geen snars van de materie snap en dat blijkt weer bevestigd [kersthaphop.gif]
danku.gif voor de reactie.

Diny
Berichten: 3881
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Waarom zijn automatische schotels met duo LNB verkrijgba

Bericht door Diny » zo 26 mar 2017 23:15

@ Ralf,
Ondanks je geruststelling was het de eerste keer de TV aanzetten toch spannend.
Veel mensen met schotelproblemen, dus tja..........
Er ging dan ook een zucht van verlichting op toen we meteen beeld hadden haphop.gif

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”