canal digitaal ellende

Gebruikersavatar
Big Alf
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 16 dec 2011 10:20
Locatie: Santa Pola (Alicanta)

Re: canal digitaal ellende

Bericht door Big Alf » do 28 aug 2014 21:55

De kabelmaatschappijen geven al enige jaren digitale TV-signalen door, maar ik kan nog steeds analoog tv kijken als ik dat wil.
Als ik geen smartphone heb, kan ik nog steeds iedereen bellen en ben ook voor iedereen bereikbaar.
Als ik een tien jaar oude PC en/of laptop heb, kan ik nog steeds internetten.
Ook een 25 jaar oude auto zonder ABS stopt gewoon als ik op de rem trap en mag nog steeds de weg op

Met bovenstaande voorbeelden heb je minder mogelijkheden heb dan met alle nieuwe snufjes, maar ze functioneren nog steeds.

Ik begrijp dat de techniek veranderd en ook CD met zijn tijd mee moet, wat mij echter stoort is dat ze bij iedere verandering bestaande apparatuur beetje voor beetje uitsluiten. En je dwingen om bv een nieuwe ontvanger aan te schaffen terwijl de oude nog prima functioneert.
Dit zijn in mijn ogen maffia praktijken, want CD weet donders goed dat als je in het buitenland naar Nederlandse TV wilt kijken er eigenlijk geen alternatief is.
Naast het verplicht aanschaffen van nieuwe apparatuur verhogen ze ook nog doodleuk steeds het abonnementsgeld
Grt. Alfred


VW Touran 1.9tdi (gechipt naar 140pk/320Nm) - Hobby 495UFE

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: canal digitaal ellende

Bericht door Michel1975 » do 28 aug 2014 22:09

Ik zag bij Mijts al staan dat ze per heden geen schotels meer verkopen. Na het lezen van dit topic snap ik het hoe en waarom. Hier alleen de digitenne voor in Nederland.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 761
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: canal digitaal ellende

Bericht door HenkR » di 9 sep 2014 00:12

Nou ik zou reageren als ik de duokop op mijn Satenne had geinstalleerd. Is niet doorgegaan, want kreeg een mailtje en even later gelukkig ook mijn geld teruggestort. Ze leveren de duokop niet meer. Te veel problemen.
Nu wil ik het nog steeds proberen, maar zie door de bomen niet meer de juiste LNB. Mocht iemand (bv Ralf knipoog.gif ) advies hebben welke Duo LNB voor de Satenne aan te schaffen ga ik het toch proberen.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Diny
Berichten: 3883
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: canal digitaal ellende

Bericht door Diny » di 9 sep 2014 11:17

Voor de eerste keer problemen met CD. Gister gebeld en voor €49 +verzendkosten + jaarabonnement een nieuw setje gekocht. Moet gemakkelijk te installeren zijn voor een onwetende leek. Dit laatste is dubbel op, maar mijn man noch ik hebben er ook maar iets verstand van.
In het pakket zit ook een dubbele kop, die eenvoudig met een kliksysteem verwisseld zou kunnen worden. Volgens de medewerker van CD hoeft dat niet persé. En we hadden een prima beeld, dus als dat zo blijft zijn we tevreden.
We hebben een automatische schotel, merk Alden, met een Alden decoder en een te oude Filips decoder. De Duitse zenders enz. krijgen we nog onbelemmerd door op de Duitse decoder.
Weten jullie wat wijsheid is?

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 761
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: canal digitaal ellende

Bericht door HenkR » di 9 sep 2014 18:45

Ik denk dat als je de decoder vervangt door de nieuwe. Auto install alles weer werkt. Weet je zeker dat het niet het Alden "kastje" is tussen de schotel en de decoder die defect is?
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Diny
Berichten: 3883
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: canal digitaal ellende

Bericht door Diny » di 9 sep 2014 19:57

Henk, dankzij het feit dat de camper geïmporteerd is uit Duitsland hebben we twee kastjes. De Alden is voor een heleboel zenders die je in Duitsland voor je centjes koopt. Daar zit ook BVN bij. Het Alden kastje is actief nadat de schotel is opgezet. Zit ook een aparte afstandsbediening bij. Het Duitse aanbod is meteen te zien. Schakel je daarna de CD decoder in, [receiver of weet ik niet hoe dat nu precies heet] dan krijg je de beschikbare Nederlandse zenders die weer via de CD afstandsbediening gezocht worden. Maar nu dus even niet. Het was wel bekend dat CD na half augustus anders ging uitzenden, maar normaal krijgen abonnees daar bericht over. Wij dus niet, met excuses voor het ongemak van CD
Voor alle duidelijkheid: we hebben dus 3 afstandsbedieningen, een voor het opzetten van de schotel, een voor de zenderkeuze van het Alden kastje en nog eentje om het Nederlandse CD kastje te activeren. Ietwat omslachtig.
Op den duur went het.

Gebruikersavatar
Olive
Berichten: 145
Lid geworden op: do 19 jul 2012 19:51
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: canal digitaal ellende

Bericht door Olive » wo 10 sep 2014 13:28

Hoi Diny,

Waarom ook nog die Aldenkast erbij?
Als je de CD decoder gebruikt heb je alles ineen, inclusief +/- 100 Duitse zenders.
Momenteel nog op een camping in Zuid-Frankrijk.
Zie veel schotels met de dubbele CD-kop .Alles werkt, bij mij ook. Dus zo moeilijk kan het niet zijn.

gr

Kees
Mitsubishi Outlander 2,4 2 WD + T.E.C. Weltbummler Energy 473 TE

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: canal digitaal ellende

Bericht door JPGeetje » wo 10 sep 2014 14:45

@Diny,
Zou het kunnen dat dat Alden kastje een normale sd-ontvanger is.
Heel veel Duitse zenders zijn free to air, evenals BVN.
Je hebt voor die zenders ook geen smartcard nodig. Je Alden-kastje zal waarschijnlijk ook geen smartcardhouder hebben.
Ook de 3 Nederlandse zuilen waren tot voor kort (onder voorwaarde) free tot air.(je had wel een smartcard nodig maar geen abb.)
De Nederlandse zenders worden door CD gefaseerd nog alleen maar in HD uitgezonden.
Als je dan een SD ontvanger hebt kun je die niet meer ontvangen.
Daarom heb jij waarschijnlijk een andere ontvanger om de Nederlandse zenders, dus ook RTL etc. te ontvangen.
Om die zenders te kunnen ontvangen heb je wel een duo-kop nodig omdat die zenders vanaf de Astra III satelliet worden doorgegeven.
Het zou best kunnen dat er nog Nederlandse zenders via SD (Astra I )worden uitgezonden maar dat zal op termijn ook afgelopen zijn.
De basisabb.van CD zijn daarom onlangs opgewaardeerd naar HD-abonnementen.

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: canal digitaal ellende

Bericht door JPGeetje » wo 10 sep 2014 14:50

Ik denk dat wat Olive zegt wel klopt.
Ik zou dat Aldenkastje eens loskoppelen en je CD-ontvanger opnieuw naar zenders laten zoeken.
Grote kans dat je die Duitse zenders dan ook allemaal via je CD-ontvanger binnenkrijgt

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: canal digitaal ellende

Bericht door Daphne » wo 10 sep 2014 15:03

JPGeetje schreef:Daarom heb jij waarschijnlijk een andere ontvanger om de Nederlandse zenders, dus ook RTL etc. te ontvangen.
Om die zenders te kunnen ontvangen heb je wel een duo-kop nodig omdat die zenders vanaf de Astra III satelliet worden doorgegeven.
Het zou best kunnen dat er nog Nederlandse zenders via SD (Astra I )worden uitgezonden maar dat zal op termijn ook afgelopen zijn.
Op dit moment zijn er 2 Nederlandse commerciëlen die via alleen via Astra 3 worden doorgegeven en dat zijn Veronica en RTL8, de rest is nog via Astra 1 te kijken met een SD abonnement. Ons SD abonnement is onlangs nog verlengd. Ik ben benieuwd wanneer wij een aanbod krijgen voor een HD (light) abonnement. We hebben geen duo-LNB, en die komt er ook niet, dus zou het wel handig zijn als alles naar 1 satelliet verhuist.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Diny
Berichten: 3883
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: canal digitaal ellende

Bericht door Diny » wo 10 sep 2014 17:26

RE.gif EN,
Voor mij is het allemaal abracadabra, dus mij/ons kan van alles wijsgemaakt worden. We hebben een recreatie abonnement en inmiddels vraag ik me dus af wat een SD ontvanger is scratch.gif
Maar goed, toen we de camper kochten werd er gezegd dat we alleen BVN als Nederlandse zender binnen konden halen en een enorm aantal anderstalige zenders. Dat lukt dus nog steeds.
De verkoper is een hele poos bezig geweest om de Filips ontvanger die uit de caravan gehaald was aan te sluiten.
Jan, je hebt gelijk, er zit in de Alden geen kaart.
Mochten we de ontvanger die CD stuurt niet geïnstalleerd krijgen dan zullen we naar een techneut moeten.
En voorlopig hoeven we de dubbele kop er niet op volgens de medewerker van CD. Komen we weer voor iets bij de dealer dan mag die het doen.
Maar ik heb goede hoop dat we het met de ontvanger zelf kunnen, want ik vermoed dat het iets is van snoertjes en stekkertjes wisselen en zenders installeren. En dat laatste hebben we al vaker bij de hand gehad.
Wordt vervolgd knipoog.gif

Mariette
Berichten: 241
Lid geworden op: za 12 jan 2013 19:56

Re: canal digitaal ellende

Bericht door Mariette » wo 10 sep 2014 18:05

Mijn caravan heeft een volautomatische Oyster en een Philips SD tuner maar ik heb een maand geleden een nieuwe TV gekocht met ingebouwde Satelliet tuner en CI slot voor een CI+ module met de Canal Digital card. De TV is deze: http://www.p4c.philips.com/cgi-bin/dcbi ... PHK4109/12. Is net ietsje groter als de normale 19 inch TV's maar deze is betaalbaarder dan de 'andere' speciaal gemaakt voor caravans waar een HD Satelliet tuners in zit.

Ik twijfelde ook toen CD mij belde voor een HD abo met nieuwe tuner. Toen heb ik 'nee' gezegd maar vorige maand toch maar besloten 'modern' te doen en via http://www.canaldigitaal.nl/blijfkijken/ een 'HD actiepakket' aangeschaft voor € 9,95 p/maand.

Een werkelijk prachtig beeld heb ik nu :)

Diny
Berichten: 3883
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: canal digitaal ellende

Bericht door Diny » vr 12 sep 2014 16:20

Vanmiddag de nieuwe ontvanger geprobeerd. Het is betrekkelijk goed verlopen, behalve dan dat het signaal te zwak is. Raar, de Duitse zenders waren goed.
CD gebeld en er flitste zowaar een seconde beeld over het scherm. De medewerkster kon naar aanleiding daarvan melden dat de schotel opnieuw uitgericht moet worden.
De afspraak is gemaakt en de duo kop wordt er dan meteen ook opgezet. Nu maar hopen dat het bedrijf voldoende verstand heeft van het gedoe met Duitse en Nederlandse apparatuur.

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1916
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: canal digitaal ellende

Bericht door Ad » vr 12 sep 2014 19:12

Net terug van vakantie. Voor de vakantie liep mijn abonnement bij CD af. We hebben toch TV kunnen kijken zonder abonnement, BVN en een aantal regionale TV zenders (we hebben wel een dubbele kop). Ook de commerciële radiozenders zijn vrij te ontvangen, ook Nederland 4,5,6, maar geen Nederland 2 en 3. Ook diverse regionale radiozenders. Verder tientallen Duitse zenders, CNN, Bloomberg en nog andere Engelstalige nieuwszenders. Overigens is BVN van plek verhuisd. Verder hebben via Internet in het buitenland ook TV kunnen kijken (Nederland, 1, 2 en 3), maar wel op plekken met een goede internet verbinding. In principe kun je in het buitenland hier niet naar kijken, maar met het hulpprogrammaatje "Hola" simuleer je dat je in Nederland zit, en kun je zodoende wel kijken. Verder kun je via internet alle Nederlandse radiozenders beluisteren. Voor ons dus geen CD abonnement meer.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Diny
Berichten: 3883
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: canal digitaal ellende

Bericht door Diny » ma 15 sep 2014 19:34

Vanmiddag naar een ter zake kundig bedrijf gereden en we hopen dat de CD ellende nu voor een hele poos achter de rug is.
Hoewel ik aanvankelijk een goed gevoel had bij de deskundigheid van de CD medewerk(st)ers is dat gevoel nu weggeëbd.
Hoewel de HDMI kabel de vorige kan vervangen, hebben we geen HD pakket zo bleek nu. Dat had ik moeten weten uiteraard.
Niemand vertelde dat alle ze alle zenders hadden verplaatst en de HD vooraan hadden gezet. Het is dus goed mogelijk dat we zelf de zaak tijdens het telefonisch contact hadden op kunnen lossen en nu nog bijna 80 €€€ in de knip hadden gehad. We hadden vanaf 700 moeten proberen.
We vonden het ook vreems dat nu de scartcard weer geactiveerd moest worden, terwijk we vrijdag nog contact hadden met CD.
Niet dat het bedrijf waar we waren de zaak geflest heeft, want de man is bijna een uur bezig geweest om de zaak op orde te brengen. We zijn zeer tevreden over de inspanning.
De installateur vertelde ook, dat de door CD meegestuurde kop niet voor een schotel is voor op een caravan of camper, maar voor de thuis schotel. Hij heeft nl 4 ingangen voor meerdere apparaten die door een schotel bediend moeten worden.
Ook is het niet gebruikelijk een automatische schotel weer uit te richten als die geen oplawaai gehad heeft.
Meneer kon ons nog wel vertellen dat, als bijna alles via Astra 3 ontvangen moet worden we waarschijnlijk aan een nieuwe Duitse receiver of een geheel nieuw setje 'Nederlands' zouden moeten aanschaffen.
Leuk vooruitzicht scratch.gif
Maar goed, we hebben beeld!

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: canal digitaal ellende

Bericht door Daphne » ma 15 sep 2014 20:04

Diny schreef: Hoewel de HDMI kabel de vorige kan vervangen, hebben we geen HD pakket zo bleek nu. Dat had ik moeten weten uiteraard.
Niemand vertelde dat alle ze alle zenders hadden verplaatst en de HD vooraan hadden gezet. Het is dus goed mogelijk dat we zelf de zaak tijdens het telefonisch contact hadden op kunnen lossen en nu nog bijna 80 €€€ in de knip hadden gehad. We hadden vanaf 700 moeten proberen.
Hoi Diny,
als je geen HD abonnement hebt, maar net als wij een SD abonnement moet je de SD zenders laden en dan zitten de Nederlandse zenders gewoon vooraan. Vanaf 700 zitten de radiozenders. Waarschijnlijk ben je niet helemaal juist voorgelicht.
Print anders DEZE lijst en leg die in de camper. Dan weet je precies waar je welke zender kunt vinden.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Diny
Berichten: 3883
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: canal digitaal ellende

Bericht door Diny » ma 15 sep 2014 20:13

RE.gif
Het blijkt maar weer dat iedereen ons van alles wijs kan maken op dit gebied!
Vanmiddag voelde ik ook weer zoiets als 'ze stond er bij en ze keek er naar' en ze snapte er geen hout van.
Maar goed dat de problemen hier ter sprake kunnen komen en dat we van je kennis en kunde gebruik mogen maken Daphne !
Hartelijk dank aflower.gif

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: canal digitaal ellende

Bericht door Daphne » ma 15 sep 2014 20:23

RE.gif

Met alle beetjes kennis van ieder forumlid, zijn we samen toch heel wijs :wink:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Hobbymachine
Berichten: 384
Lid geworden op: di 7 jun 2011 21:59

Re: canal digitaal ellende

Bericht door Hobbymachine » ma 15 sep 2014 21:04

Hier hebben we ook zo'n afgietsel van "canal digitaal", met name TV Vlaanderen.
Wij hebben daar het goedkoopste abo en kregen daarvoor de Vlaamse, Waalse en Nederlandse zenders in HD (samen met nog een hoop andere pakketten maar daar hebben we geen tijd voor).
Kregen we deze week een mooie brosjure in de bus om voor 7 Euro/maand over te stappen naar een duurdere abo, anders verloren wij de Nederlandse en de Waalse zenders. Ze "vergaten" wel te vertellen dat de Nederlandse zenders nog via SD te ontvangen zijn.
Ze verlagen dus de inhoud van een pakket om je naar een duurder pakket te dwingen ... schande ! Diefstal !
Fendt Bianco 465 TGE (2015) getrokken door Citroën C4 Picasso 2.0 diesel (electronisch geschakeld)

Diny
Berichten: 3883
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: canal digitaal ellende

Bericht door Diny » ma 15 sep 2014 21:55

Misschien weet iemand hier hoe ze dat bij onze Oosterburen klaren? Bij de Duitse apparatuur zit niet eens een kaart en ik betaal ook niets voor gebruik. Als ik daar meer Nederlandse zenders dan BVN op zou kunnen krijgen zou ik CD gewoon kunnen vergeten.
Maar ja, die voetbal hè mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: canal digitaal ellende

Bericht door Daphne » ma 15 sep 2014 23:19

RE.gif

Zonder CD zul je buiten BVN geen Nederlandse zenders meer ontvangen. In de zenderlijst die ik in de link heb gestuurd, zijn alle "vrij te ontvangen" zenders via de Duitse apparatuur zonder kaart te ontvangen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
TouranDriver455ts
Berichten: 966
Lid geworden op: za 17 okt 2009 13:30
Locatie: Koggenland, Westfriesland

Re: canal digitaal ellende

Bericht door TouranDriver455ts » ma 15 sep 2014 23:46

RE.gif
Zit hier nu bijna 3 weken in Duitsland regio Saarland en kijk elke dag zonder problemen naar de zenders die ik ontvang via het HD Light abonnement van CanalDigitaal voor € 9,95 p/mnd. Ben nu goedkoper uit dan destijds met het SD abonnement.
Gebruik 60 cm schotel met duo LNB en Sat7 HD receiver. Wel zo nu en dan even de HD zenderlijst opnieuw inladen omdat CD nog wel eens iets wijzigt.
Geen enkel probleem. In het voorjaar in Frankrijk niet en nu in Duitsland ook niet. Even bepalen waar de satellieten staan, schotel uitrichten en klaar is opa.
Bij mij dus geen CanalDigitaal ellende.
VW Touran 2.0 TDI DSG 103 Kw/140 PK "beter is de vijand van goed"

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: canal digitaal ellende

Bericht door Daphne » ma 15 sep 2014 23:52

RE.gif
Het is ook niet moeilijk, niet voor een SD of een HD abonnement. Maar je moet de apparatuur wel begrijpen. Dat lukt niet iedereen. En als je dan van anderen afhankelijk bent, is het al snel ellende :wink:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Diny
Berichten: 3883
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: canal digitaal ellende

Bericht door Diny » di 16 sep 2014 00:01

RE.gif
Tja, daar noem je ook wat.......... begrijpen scratch.gif weenie.gif
Maar goed, inmiddels wel begrepen dat de link meer perspectieven biedt dan de leek had gedacht.
Kijk, zo komt Jan Splinter door de winter op de late avond knipoog.gif

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: canal digitaal ellende

Bericht door PMT » di 16 sep 2014 14:52

@golfopaburstner455ts
Bedoel je de M7 SAT801 HD Receiver. Die heb ik nu ook sinds ik overstapte. Alleen het booten duurt wat lang maar voor de rest een prima receiver en een usb sticky erin en je kan zelfs opnemen en pauzeren/uitgesteld kijken thumbup.gif
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”