canal digitaal ellende

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

canal digitaal ellende

Bericht door Ralf » di 15 apr 2014 20:22

Canal digitaal ellende is de naam van deze topic .
Waarom ellende ?
Canal digitaal nader te noemen cd ( scheelt een hoop typen) is continu bezig om het de mensen onmogelijk te maken om tv te kijken . Nu heb ik het niet over de mensen thuis met cd maar de mensen met schotels op het dak van de caravan of camper .
Zender wijzigingen ,transponder wijzigingen en satelliet wijzigingen volgen elkaar in snel trein vaart op . Elke keer als we denken dat we door hebben is de informatie al weer achterhaald .
Even bellen met de helpdesk levert de dealer in het algemeen een hoop ellende en tijdverdrijf op .
De mensen die bellen krijgen een 20 jarige helpdesk medewerker aan de lijn . die de vraag in de pc kloppen waarna het wonder geschied ,er is een antwoord.Vreemd genoeg is dit antwoord bijna altijd u heeft een hd abbo nodig en een dubbele lnb om alles te kunnen ontvangen . Dan sluit je maar een hd abbo af en laat je je tegen een leuk prijsje een kop opsturen en zelfs een nieuwe ontvanger .
Dan begint onze ellende .
een dubbele kop heeft geen zin op een mobile antenne . die verplaatst zich waardoor je met een dubbele kop in spanje niet veel meer ontvangt omdat er altijd een kop fout staat . Dus geen dubbele kop op de mobile schotel antenne die op het dak is gemonteerd.
oke , ca 25 minuten verder uitleggen en bijna uitgemaakt worden tot leugenaar (want de 20 jarige bij cd zij) komen we op het volgende probleem .Men heeft namelijk geen hd abbo afgesloten maar het recreatie pakket nog met een jaartje verlengd maar wel voor een paar tientjes ook de hd ontvanger laten aansmeren.
vraag : ik heb de zenders ingelezen maar ik heb alleen bvn . klopt de reciever heeft een keus sd of hd .
oke na lang uitleg sd ingelezen , weer de telefoon ik heb geen veronica en geen rtl 8 en heb net cd gebeld ik moet een dubbele lnb hebben . Nogmaals dit kan niet op grote afstanden.
of er is wel een hd abbo en hij ontvangt niks in zuid spanje . De schotel is niet goed u had gezegd dat ik tot in marrokko tv kon kijken . Klopt op astra 1 maar niet op 3 . de transponder van astra 3 is vele malen zwakker dan de hotbird en de astra 1 .
Waarschijnlijk herkennen er sommige mensen deze gesprekken en zijn inmiddels zelfs relatie's met de dealer op een klein pitje gezet .

De dealers en verkopers van schotel antennes kunnen hier niks doen ,cd is hier 100 % voor verantwoordelijk en de helpdesk helpt hier niet aan mee . Uiteraard wel als je een statische schotel hebt en die hangt gewoon thuis aan de muur . maar niet voor de kampeerder die een schotel op het dak heeft staan.
Dus hieronder wat tips .
1. Neem de helpdesk medewerker met een korreltje zout ( zoek op internet op div forums )daar staan gebruikers tips
2. Activeer je cd kaart als je schotel is uitgericht op astra 1 en de tv aanstaat op sbs 6 ( niet als hij nog in de kast ligt)
3. Als je hem vorig jaar voor het laatst gebruikt hebt . Doe dan een fabrieks reset code 0000 en laat de reciever op nieuw een fastscan . Je mist dan nog veronica en rtl 8 ( dank aan cd ) dit is ook niet met een andere ontvanger goed te maken.
4.een groene en een zwarte kaart werken niet met astra 3
5. een niet goedgekeurde ci module kan ellende veroorzaken ( zit geen cd chipje in )
6. met een hd ontvanger en astra 3 heb je in griekenland of in de algarve geen onvangst.( wel astra 1 maar je mist een paar zenders)
7 als je alles op orde hebt is het mogelijk dat het na een maand weer niet werkt
8 Probeer het niet je dealer kwalijk te nemen die kan er niks aan doen ( die bidden elke dag dat deze ellende een keer over zou zijn.) Dit scheelt een hoop tijd en scheve gezichten.

Ik moest even mijn frustratie kwijt ik hoop dat jullie hier wat aan hebben en mijn tips ter harte willen nemen.
andere nuttige tips zijn uiteraard welkom .
verder succes met de cd maffia
gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

manumissio
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 4 apr 2011 02:34

Re: canal digitaal ellende

Bericht door manumissio » di 15 apr 2014 20:57

Herkenbaar.

Vandaag een poging gedaan het abonnement op te zeggen. Via een betaalnummer door het keuzemenu heen geworsteld, waarna je een "tegen"werker aan de lijn krijgt die alleen verkooppraatjes spuit en na mijn meermaalse mededeling "ik zeg hierbij mijn abonnement op" zegt dat dat zo niet werkt.

Opzeggen kan alleen via een betaalnummer dus toch maar via email opgezegd we hebben niet voor niets de Wet Van Dam.
Subaru Levorg 1.6 GT-S Premium & Hobby Prestige 495 UL

Jeroen123
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 26 mar 2014 09:08

Re: canal digitaal ellende

Bericht door Jeroen123 » di 15 apr 2014 22:05

Is inderdaad doffe ellende, thuis kan ik gelukkig alles automatisch updaten maar moet wel steeds weer een favorieten lijst aanmaken, dit heb ik in een jaar tijd wel 4x moeten doen :(
Met een hamer past alles

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: canal digitaal ellende

Bericht door Ad » wo 16 apr 2014 09:41

Na 1 jaar schotelen heb ik het wel gezien. Vorig jaar kreeg ik begin september plotseling alleen nog maar BVN. De commerciëlen en Nederland 1,2 en 3 waren plotseling verdwenen. Ik heb een recreatieabonnement, wat op dat moment nog actief moest zijn. Alles opnieuw ingeladen enz. maar we kregen alleen BVN. Nederland 1,2 en 3 waren "gratis" en om die tegenwoordig vrij te kunnen ontvangen moet je een abonnement hebben. We kijken heel weinig TV en zodoende heb ik mijn abonnement (telefonisch) per 1 juli (zonder problemen) kunnen opzeggen. Wel krijg ik regelmatig brieven om met korting weer te verder te gaan. Volgende maand gaan wij weer op stap en zal e.e.a. weer proberen te activeren, zodat we nog 2 maanden kunnen schotelen, daarna gaat het spul in de verkoop. Ben benieuwd of het nu wel werkt. Is een heel gedoe om het thuis te activeren, aangezien ik een beperkt vrij uitzicht heb.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: canal digitaal ellende

Bericht door moyzo » wo 16 apr 2014 12:00

Wij zijn ook aan het proberen geweest thuis, nieuwe kaart toegezonden gekregen maar we hebben geen astra in beeld.. nu maar hopen dat het dit weekend tijdens het kampeerweekend wel gaat lukken.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Tramp

Re: canal digitaal ellende

Bericht door Tramp » wo 16 apr 2014 12:43

Hmm.... af en toe laden wij de zenderlijst opnieuw in
en verder geen problemen, thuis noch onderweg.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: canal digitaal ellende

Bericht door Daphne » wo 16 apr 2014 12:52

Bij ons doet alles het wel, maar het is wel vervelend dat Veronica en RTL8 naar Astra 3 zijn verhuisd :(
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Tramp

Re: canal digitaal ellende

Bericht door Tramp » wo 16 apr 2014 16:10

RE.gif
Was me nog niet opgevallen, Veronica en RTL kijken we eigenlijk ook nooit naar.

Gebruikersavatar
Hobbymachine
Berichten: 384
Lid geworden op: di 7 jun 2011 21:59

Re: canal digitaal ellende

Bericht door Hobbymachine » wo 16 apr 2014 17:43

Het is voor CD en zuster TV-Vlaanderen moeilijk om op te tornen tegen de geldwolven die de uitzendrechten beheren en zij proberen dus meer zenders onder te brengen in minder transponders EN volgens de normen opgelegd door Europa. Nieuwe transponders in nieuwe satellieten onder te brengen met een kleinere "footprint" ... dus voor ons taalgebied Astra 3.
Het plaatsen van een duo-lnb op een automatische schotel is natuurlijk te gek om los te lopen ... bij gebruik van een automatische schotel dien je enkel een HD fastscan uit te voeren, de schotel kent heus wel het verschil tussen de posities van de diverse satellieten !
En dank onze grote Oosterburen maar voor hun hardnekkigheid om vast te houden aan Astra 1 met zijn grote "footprint" zodat de transponders ook mee kunnen gebruikt worden voor Ned 1-2 en 3, onze VRT, Canvas en VTM en voor hen zonder abbo de aloude BVN.
Fendt Bianco 465 TGE (2015) getrokken door Citroën C4 Picasso 2.0 diesel (electronisch geschakeld)

Tramp

Re: canal digitaal ellende

Bericht door Tramp » wo 16 apr 2014 19:25

Wat mij overigens opvalt, met slech tweer en een hoop regen dan valt bij ons in de Ardeche
de ontvangst van Nederlandse Hd zenders steevast weg en wanneer de weergoden er dan
nog een schepje boven opleggen laten ook NL 1, 2,3 het afweten, evenals de Nederlandse commerciëlen.
Terwijl alle duitse zenders gewoon nog te ontvangen zijn. Zelfs Arte, Phoenix, Br HD en BR Alpha.
Iemand enig idee hoe dat zit....

Gebruikersavatar
Hobbymachine
Berichten: 384
Lid geworden op: di 7 jun 2011 21:59

Re: canal digitaal ellende

Bericht door Hobbymachine » wo 16 apr 2014 21:09

RE.gif
Duitse zenders hebben geopteerd om in QPSK te blijven zenden hetwelke als direct gevolg heeft dat ook hun HD uitzendingen sterker aan de lnb gepresenteerd worden. Dus ... heldere en minder storingsgevoelige ontvangst.
Overschakeling naar 8PSK (zoals CD en BBC deden met hun digitale pakketten) geeft hen een grotere bandbreedte (meer ruimte op een transponder) maar met het nadeel van een zwakker signaal dus.
Je kan op deze link enigszins meevolgen http://www.satellitemagazine.com/?id=66 ... aar%208PSK
Veel details over sat-TV op http://www.ikverhuismee.tv/
Fendt Bianco 465 TGE (2015) getrokken door Citroën C4 Picasso 2.0 diesel (electronisch geschakeld)

Tramp

Re: canal digitaal ellende

Bericht door Tramp » wo 16 apr 2014 21:46

Oké
een en ander wordt me inmiddels al een stuk duidelijker.
Dank je wel voor de uitleg en de verwijzing naar de link .

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: canal digitaal ellende

Bericht door Ab » wo 16 apr 2014 21:54

Duidelijk.
Ik moet overigens zeggen, dat ik nooit problemen heb met cd.
Heel af en toe moet ik wel opnieuw een sms sturen om de kaart weer te activeren, maar dat is meestal binnen 15 minuten weer geregeld.
Voor de rest heb ik overal beeld en geluid.
Tot in Dubrovnik.
Ik gebruik geen duo LNB, dus mis wel wat zenders.

Wat ik me afvraag.. als je met een enkele LNB gaat uitrichten op de andere Astra satelliet, kan je de missende zenders dan wel ontvangen ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: canal digitaal ellende

Bericht door Hobby Linka » wo 16 apr 2014 22:22

Hoi Ab,

Je kijkt dan of naar Astra 1 of 3. Je kunt dus even iest richten en je hebt de ander.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: canal digitaal ellende

Bericht door Ab » wo 16 apr 2014 22:26

Zal ik eens proberen dit weekend. :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: canal digitaal ellende

Bericht door Hobby Linka » wo 16 apr 2014 22:27

En anders een duo kop erop. Kost ongeveer € 20,00.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: canal digitaal ellende

Bericht door Ab » wo 16 apr 2014 22:32

Ik heb er nog een paar liggen..
Maar ik weet niet of het veel zin heeft.
In Kroatië zal het wellicht weer niet werken.
Even bijrichten is net zo makkelijk. Daar hoef ik de caravan niet voor uit. (schotel op het dak)
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
TouranDriver455ts
Berichten: 966
Lid geworden op: za 17 okt 2009 13:30
Locatie: Koggenland, Westfriesland

Re: canal digitaal ellende

Bericht door TouranDriver455ts » wo 16 apr 2014 22:47

Wat ik mis in dit hele verhaal is dat de meeste recreatieschotels te klein zijn voor een duo LNB.
Voor de standaard door CD geleverde duo LNB is een 60 cm of 64 cm schotel vereist.
Een duo LNB werkt niet op een 50 of 54 cm schotel om zowel de Astra 1 en Astra 3 te ontvangen.
Tenzij er specifiek op de bewuste satelliet wordt gericht maar dat is in de praktijk logischerwijs niet te doen.
Voor een grotere schotel bv. 78 cm is weer een andere duo LNB nodig.
Zelf gebruik ik een 64 cm Triax schotel op een verplaatsbaar statief of op een mast gemonteerd in een neuswielklem op de dissel.
Heb het zgn. HD Light pakket voor € 9,95 per mnd.
Tot op heden geen ontvangstproblemen.
Thuis een vaste 64 cm Triaxschotel op de westgevel van de bijkeuken en geen enkel probleem.
Maatgevend zijn m.i. de juiste maat van de schotel en de juiste duo LNB.
VW Touran 2.0 TDI DSG 103 Kw/140 PK "beter is de vijand van goed"

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: canal digitaal ellende

Bericht door Hobby Linka » wo 16 apr 2014 22:59

Ik heb een jaar of 5 geleden een recreatie set van CD gekocht bij Obelink. Weet niet wat de maat van de schotel is. Later een duo kop aangeschaft in de plaatselijke CD winkel en direct werken. Al 4 jaar lang. We zijn op vakantie geweest met de set in Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk en Spanje.

Nooit problemen gehad.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: canal digitaal ellende

Bericht door Ralf » wo 16 apr 2014 23:00

RE.gif
Is niet missen maar aanvullen zodat iedereen er zijn voordeel mee kan doen. knipoog.gif
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: canal digitaal ellende

Bericht door Diny » wo 16 apr 2014 23:42

Tot nu toe geen problemen met CanalDigital. Sinds vorige zomer snel beeld na een telefoontje. Wel 2 keer de zenders opnieuw installeren, maar dat gaat automatisch.
De laatste keer geen beeld, maar dat was eigen schuld. De boom stond in de weg knipoog.gif en dat was een mooie gelegenheid om van de campingvoorziening gebruik te maken. Via de kabel alleen Ned.1. Het schijnt dat we een kaart moeten kopen en die in de TV schuiven.
Vreemd genoeg hebben we nog niets van CanalDigital gehoord, waar je van anderen verneemt dat ze allerlei nieuwe mogelijkheden aanbieden.
Zolang er beeld is zijn we content!

Gebruikersavatar
Hobbymachine
Berichten: 384
Lid geworden op: di 7 jun 2011 21:59

Re: canal digitaal ellende

Bericht door Hobbymachine » do 17 apr 2014 10:13

Ab, je gaat inderdaad in Kroatië problemen hebben om meerdere Astra's te ontvangen met één schotel.
Vrij zicht en een 64 cm schotel zal nog wel lukken met een goed uitgerichte mono LNB maar voor een duo-LNB heb ik sterke twijfels ! De uitrichting van Astra 3 is al afhankelijk van de gebruikte procedure (uitrichten op Astra 1 mag je dan niet doen, beter op Astra 3 gezien het zwakkere signaal een betere uitrichting mogelijk maakt) en als de duo-kop al eens een opdonder heeft gehad ...
Een goed bruikbaar hulpmiddel voor uitlijning is de app genaamd SatFinder voor Androids. Je hebt dan echter wel een verbinding nodig met het internet, rechtstreeks of via Wi-Fi. Deze app kun je overigens overal gebruiken.
Fendt Bianco 465 TGE (2015) getrokken door Citroën C4 Picasso 2.0 diesel (electronisch geschakeld)

Pensionado
Berichten: 1157
Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
Locatie: Rotterdam

Re: canal digitaal ellende

Bericht door Pensionado » do 17 apr 2014 12:00

Astra 1 en 3 richten zich primair op centraal Europa, aan de randen van de footprint is het daarom normaal een zwakker signaal te hebben en dus nauwkeuriger te moeten uitrichten. Dit luistert meer voor Astra 3
Bovendien is een dubbele LNB gekocht in Nederland ingesteld op onze breedtegraad, wijkt men hiervan naar west of oost af dan wordt de ontvangst van beide satellieten tegelijkertijd meer problematisch tot uiteindelijk onmogelijk. De hoek tussen de twee satellieten is immers afhankelijk van uw positie.
De oplossing is dan de juiste dubbele LNB ter plaatse aanschaffen. weenie.gif

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: canal digitaal ellende

Bericht door VIP » do 17 apr 2014 17:24

Heel herkenbaar dit topic, en als ik belde lag het altijd aan de beller en nooit aan CD.

Wij hadden thuis 2 tuners en 1 in de caravan, de CD kaart van thuis ging dan mee op reis.

Na vele frustaties zowel thuis als op vakantie de hele boel opgezegd en overgestapt op de kabel.

Maar ja een kabel in de caravan gaat wat moeilijker.

Op onze nieuwe caravan zat standaard een soort antenne (Digitaal) en eergisteren de TV in de caravan gezet en getest, en zie daar we ontvangen zonder tuner-receiver of wat dan ook Nederland 1,2,3 en wat andere kanalen in perfecte kwaliteit (geen commerciele zenders)

Ben benieuwd wat we in het buitenland kunnen ontvangen, zodra bekend laat ik het weten.
Porsche + Tabbert

Pensionado
Berichten: 1157
Lid geworden op: zo 3 feb 2008 10:42
Locatie: Rotterdam

Re: canal digitaal ellende

Bericht door Pensionado » vr 18 apr 2014 07:43

Vroeggë (zegt opa) ontvingen we één tv zender op een soort van hark op de schoorsteen, die hark werd door een installateur geplaatst, maar door omstandigheden moest je soms zelf het dak op om de hark wat bij te richten :(

Op de camping in Spanje kregen we met moeite de wereldomroep met Jan Pelleboer, je zocht de beste plaats voor de ontvangst, had veel storing maar het hoorde er bij. Het overige nieuws haalde je uit een veel te dure krant van gister.
En had je een dag geen nieuws, wat maakte het uit het was vakantie.

Nu hebben onze verwende caravanners alle techniek in de wagen om 500 radio en tv zenders te kunnen ontvangen en kunnen we op onze telefoon de krant lezen maar missen we de kennis en het geduld om met deze techniek om te gaan en dus ligt het aan Canaal Digitaal :oops:

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”