Digitenne (DVB-T) in het buitenland?

Gebruikersavatar
Rob450
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 6 feb 2005 11:24

Digitenne (DVB-T) in het buitenland?

Bericht door Rob450 » za 26 nov 2005 08:41

Beste lezers,

Ik wil graag weten of er mensen zijn met ervaing met digitenne (DVB-T) in Nederland en de ervaring met ontvangst via dezelfde apparatuur in Duitsland en Frankrijk. Het lijkt me een toekomstig alternatief voor sataliet ontvangst.

Rob.
Knaus Sudwind 450 TF => Camper: Malibu 640 LE

Fredd

Re: Digitenne (DVB-T) in het buitenland?

Bericht door Fredd » za 26 nov 2005 11:31

rob450 schreef:Beste lezers,

Ik wil graag weten of er mensen zijn met ervaing met digitenne (DVB-T) in Nederland en de ervaring met ontvangst via dezelfde apparatuur in Duitsland en Frankrijk. Het lijkt me een toekomstig alternatief voor sataliet ontvangst.

Rob.
Dag Rob,

Vooreest, ik heb nog geen persoonlijke ervaring met DVB-T. Maar ik kan je wel vertellen hoe het in Frankrijk ermee gesteld is. Daar noemt men het TNT (télévision numerique terrestre). Begin dit jaar is er beslist om het hele land te
dekken Afbeelding tegen 2007. Op volgende link http://www.tnt-france.com/calendrier-tnt.php vind je een overzicht van de zenders, en de planning voor het antennenetwerk.
Groeten, Afbeelding

Gebruikersavatar
Rob450
Berichten: 474
Lid geworden op: zo 6 feb 2005 11:24

Re: Digitenne (DVB-T) in het buitenland?

Bericht door Rob450 » zo 9 sep 2007 10:32

Afgelopen vakantie gekeken of ik DVB-T kon bekijken op mijn laptop in Frankrijk (USB Freecom tuner). We zijn in de volgende omgevingen geweest:

Dourdogne: geen signaal
Pyreneeen: summier signaal, onvoldoende van kwaliteit
Cote azur, vlak aan de kust; geen signaal
Drome, Crest: geen signaal.

Met dezelfde configuratie krijg ik in nederland wel voldoende signaal.

Volgend jaar ga ik gebruik maken van een antenne versterker.

iemand andere ervaringen?

groet,
Rob.
Knaus Sudwind 450 TF => Camper: Malibu 640 LE

Gebruikersavatar
Checkin
Berichten: 157
Lid geworden op: zo 20 aug 2006 12:03

Bericht door Checkin » zo 9 sep 2007 14:12

Dit jaar ook en Frankrijk op meerder plaatsen geweest, met en zonder ontvangst mogelijkheid van DVB-T signalen.

Er is hierover veel info te vinden op TNT

Tevens is er een speciale uitgave van het Franse blad Tele Satallite "Le guide pratigue de la TNT" waar veel info in staat met overzichtkaartjes.
"Exclusief Tous les émetteurs et les cartes des zones de couverture"

Heb veel testjes gedaan, mede omdat ik in de auto ook een Hirschmann CarTv (DVB-T) ontvanger heb, dus direct kan scannen.
Dethleffs Camper Lifestyle 510 TK - Audi A4 Avant Quattro 272Pk - 400Nm

Gebruikersavatar
Checkin
Berichten: 157
Lid geworden op: zo 20 aug 2006 12:03

Bericht door Checkin » zo 9 sep 2007 14:14

Voor de liefhebbers van DVB-T in Frankrijk.

http://www.csa.fr/pdf/carte_TNT.pdf

http://www.tnt-gratuite.fr/

DVB-T wordt in Frankrijk TNT genoemd.

DVB-T = Digital Video Broadcasting - Terrestrial
TNT = Television Numerique Terrestre.
Dethleffs Camper Lifestyle 510 TK - Audi A4 Avant Quattro 272Pk - 400Nm

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: Digitenne (DVB-T) in het buitenland?

Bericht door nicolaas » ma 23 jan 2017 21:40

dit jaar wordt er in Duitsland ook overgegaan, van dvb-t naar dvb-t2. ik heb geen idee of we in Frankrijk nog ontvangst zullen hebben op de oude usb tv stick, weet iemand hier meer over? ik kan op het web niet echt een duidelijke uitspraak vinden.
microhome 370 luxe

mikkola
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 10 feb 2016 14:26
Locatie: Groningen

Re: Digitenne (DVB-T) in het buitenland?

Bericht door mikkola » ma 23 jan 2017 22:00

Van het internet: Frankrijk in 2016 helemaal over op DVB-T2
Binnen Europa is Nederland een achterblijver en Frankrijk een koploper. Ook landen als Noorwegen en voor een deel Groot-Brittannië zijn al bezig met DVB-T2. Ook in Duitsland zijn hiervoor plannen. Het DVB-T2 pakket in België is stopgezet wegens te weinig interesse bij de abonnees van Telenet. De VRT en RTBF zenden voorlopig nog in DVB-T uit. In Frankrijk gaat uiterlijk eind 2016 de knop om en worden alle zenders van het Franse TNT in DVB-T2 uitgezonden. Fransat, het aanvullende satellietaanbod op 5 graden west, gaat geheel over op MPEG-4. zucht.gif

Hierdoor hadden we bij Conrad een DVB-T2 stick gekocht voor de schootcomputer ,en deze werkte in Fr probleemloos. :lol:
https://www.conrad.nl/nl/tv-stick-pctv- ... 96795.html
fun is not a straight line

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: Digitenne (DVB-T) in het buitenland?

Bericht door nicolaas » di 24 jan 2017 12:32

heb vorig jaar in zuid frankrijk prima ontvangst gehad met een dvb-t usb stick en 2 kleine antennetjes. omdat dit niet overal zo goed ging, heb ik een externe antenne erbij genomen, maar ik begrijp dat er voor dit jaar een nieuw
ontvangertje bij gekocht moet worden.
Bedankt voor de reacties!
microhome 370 luxe

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 922
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: Digitenne (DVB-T) in het buitenland?

Bericht door jackt » di 24 jan 2017 20:27

Ook in Oostenrijk is men volop bezig met het omzetten naar DVB-t2 met als gevolg abonnement via Simply -tv. FTA zenders verdwijnen.
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Gebruikersavatar
Checkin
Berichten: 157
Lid geworden op: zo 20 aug 2006 12:03

Re: Digitenne (DVB-T) in het buitenland?

Bericht door Checkin » vr 10 mar 2017 21:24

Vorig jaar ook tegen het probleem aangelopen dat veel zenders niet meer te ontvangen waren op een eenvoudige DVB-T ontvanger, toen heb ik in Frankrijk direct een andere ontvanger gekocht, de Philips DTR 3000 - TNT HD DVBT2 PVR thumbup.gif , toen Euro 32,- betaald blij.gif

Nog altijd veel info over ontvangst in Frankrijk op Télé Satellite et Numérique
Dethleffs Camper Lifestyle 510 TK - Audi A4 Avant Quattro 272Pk - 400Nm

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: Digitenne (DVB-T) in het buitenland?

Bericht door nicolaas » vr 17 mar 2017 17:09

om weer tv in frankrijk te kunnen kijken, een nieuwe usb stick besteld, https://www.geniatech.eu/eyetv/product/eyetv-t2-lite/ .
deze draait onder dezelfde software als eyetv diversity, doch ontvangt ook T2 en HD.
meteen maar een voetje voor de Dab antenne gemaakt.
microhome 370 luxe

sailor wim
Berichten: 2681
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Digitenne (DVB-T) in het buitenland?

Bericht door sailor wim » vr 17 mar 2017 17:49

Conrad verkoopt een All in One Dvbt1/2 richt antenne.
Werkt wel op 6 volt ipv 5.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

workel

Re: Digitenne (DVB-T) in het buitenland?

Bericht door workel » vr 17 mar 2017 18:16

@Nicolaas,

Kun je ervaringen delen met usb stick en ontvangst in het buitenland?

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: Digitenne (DVB-T) in het buitenland?

Bericht door nicolaas » za 18 mar 2017 09:03

workel schreef:@Nicolaas,

Kun je ervaringen delen met usb stick en ontvangst in het buitenland?
zal ik doen.
ben over de antenne al vast dik tevreden. woon op het platteland van groningen, en de dab ontvangst is
echt naadje. maar met deze antenne helemaal super in combinatie met de oude usb tv stick eyetv diversity.
microhome 370 luxe

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Digitenne (DVB-T) in het buitenland?

Bericht door PMT » za 18 mar 2017 14:28

mikkola schreef:Binnen Europa is Nederland een achterblijver en Frankrijk een koploper. Ook landen als Noorwegen en voor een deel Groot-Brittannië zijn al bezig met DVB-
Logisch want met de kabeldichtheid is NL koploper en loopt Frankrijk ver en ver achter. En ook dat is weer logisch met zulke uitgestrekte gebieden.
Helaas voor mensen zoals nicolaas zal NL dus niet veel investeren in DVB-T omdat de noodzaak er niet voor is.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Martine
Berichten: 888
Lid geworden op: do 7 apr 2011 17:18

Re: Digitenne (DVB-T) in het buitenland?

Bericht door Martine » zo 19 mar 2017 17:15

Wij gebruiken de tv alleen in Nederland. Vaak een camping met cai maar als dit er niet is zoek ik een antenne/ontvanger zonder abonnement. Weet dat ik dan alleen Ned 1,2 en 3 kan ontvangen maar dat vinden we voldoende. Iemand een tip welke antenne hiervoor voldoende is?

Groetjes Martine.
Bürstner Averso 465 TS fifty 2012

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: Digitenne (DVB-T) in het buitenland?

Bericht door nicolaas » za 25 mar 2017 21:49

vandaag eyetv usb stick dvb-t2 lite ontvangen en thuis getest.
ontvangst is super (nl 1-2-3) op macbook met 2880x1800 scherm, en externe dab antenne.
met mee geleverde kleine antennetje hapert het beeld
installatie automatisch en snel na downloaden eyetv3.
Als hij in frankrijk net zo werkt, ben ik dik tevreden.
microhome 370 luxe

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Digitenne (DVB-T) in het buitenland?

Bericht door PMT » zo 26 mar 2017 11:54

RE.gif
zal ook wel super werken daar, maar Nederlandse zenders daar ontvangen zal wel niet lukken!?
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1916
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Digitenne (DVB-T) in het buitenland?

Bericht door Ad » zo 26 mar 2017 14:54

Omdat wij nog al eens in Duitsland zitten en onze TV geen DVB-T2 heeft heb ik afgelopen week een Xoro HRM 7619 Full HD "HEVC DVB-T/T2/C" receiver besteld.
Past op iedere tv met scart of HDMI aansluiting. Met deze receiver ontvang je ook gewoon DVB-T1. Uit testen kwam deze er goed uit, ben benieuwd.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

pd0bao
Berichten: 276
Lid geworden op: zo 26 apr 2015 17:39

Re: Digitenne (DVB-T) in het buitenland?

Bericht door pd0bao » zo 26 mar 2017 15:38

Om de vraag van TS uit nov.2005(!) 2e zin te beantwoorden : denk niet dat DVB-T(errestrial=aardse ontvangst) ooit de ontvangst via de schotel zal vervangen. Dat wil zeggen de zenders van "thuis" zicht-en
hoorbaar te maken in een ver buitenland. De hoge frequenties van tv signalen hebben een zichtbereik,
volgen dus niet de kromming van de aarde zoals bv de -veel lagere frequenties van de kortegolf- De ontvangst van tv zenders op grote afstand, het zgn DX-en gebeurt nog wel door liefhebbers met grote. antennes, versterkers etc maar is toch voorbehouden aan hobby-isten waarmee hier niet het caravanmerk wordt bedoeld. Nee echt goede ontvangst van beeld (en geluid !) op grote afstand vereist , nog steeds, een
goede schotel en ontvanger aan de caravankant. Gelukkig worden die steeds goedkoper en zijn ze in beide voltages , 12 en 230 V, te verkrijgen.Met vriendelijke groet, goede ontvangst gewenst,Jaap.

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1916
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Digitenne (DVB-T) in het buitenland?

Bericht door Ad » zo 26 mar 2017 15:54

pd0bao schreef:Om de vraag van TS uit nov.2005(!) Nee echt goede ontvangst van beeld (en geluid !) op grote afstand vereist , nog steeds, een
goede schotel en ontvanger aan de caravankant. Gelukkig worden die steeds goedkoper en zijn ze in beide voltages , 12 en 230 V, te verkrijgen.Met vriendelijke groet, goede ontvangst gewenst,Jaap.
De hardware wordt weliswaar goedkoper, de abonnementen steeds duurder. scratch.gif
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

pd0bao
Berichten: 276
Lid geworden op: zo 26 apr 2015 17:39

Re: Digitenne (DVB-T) in het buitenland?

Bericht door pd0bao » zo 26 mar 2017 16:07

RE.gif Da's waar Ad en de voornaamste reden daarvan is m.i.buiten de onbegrensde hebzucht van de mens,
het ontbreken van iedere concurrentie op dit gebied daar moet ik de partij van halen hebben en houwen (vrij naar Wim Kan) wel gelijk ingeven. Met groet, Jaap.

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: Digitenne (DVB-T) in het buitenland?

Bericht door nicolaas » zo 26 mar 2017 16:19

PMT schreef:RE.gif
zal ook wel super werken daar, maar Nederlandse zenders daar ontvangen zal wel niet lukken!?
nee, nederlandse zenders in zuid frankrijk alleen via de satelliet of het web, maar daar is het ons niet om te doen. kijken nieuws van de omgeving (groot aanbod lokale zenders) en weerbericht.
microhome 370 luxe

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: Digitenne (DVB-T) in het buitenland?

Bericht door nicolaas » vr 5 mei 2017 17:47

vandaag dvb-t2 getest in saint lunaire (buurt van st-malo) ontvang 2 tv zenders in het oude signaal dvb-t
en 5 radio zenders, op de nieuwe eyetv t2 lite, (de oude stick eyetv diversity geeft dezelfde zenders)
voor zover de grote omschakeling naar dvb-t2 vooralsnog babbeldeklets.
microhome 370 luxe

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Digitenne (DVB-T) in het buitenland?

Bericht door peter s » vr 5 mei 2017 22:36

Ik kon in Nijmegen 17 Duitse zenders ontvangen maar sinds vorige maand zijn ze allemaal foetsie......
Hier over de grens is trouwens het receivertje van Ad overal uitverkocht
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”