Weer een transponder wijziging

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Weer een transponder wijziging

Bericht door AadB » za 14 apr 2018 11:56

Net mijn hut ook opgehaald. Gelijk tv maar even getest. Probleemloos met de Snipe blij.gif
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Useless
Berichten: 436
Lid geworden op: zo 3 sep 2006 17:54

Re: Weer een transponder wijziging

Bericht door Useless » za 14 apr 2018 12:23

Heb vorig jaar voor onze Satenne PS2 een apparaatje gekocht waarmee we zelf de up-dates kunnen uitvoeren. Hoop ditmaal dan ook eens verschoond te blijven van het 'gedoe' dat zich de vorige 2 keren heeft voorgedaan bij transponderwijzigingen.
Dacia Duster TCE125 + Delta 3900 TZV met Reichmover, E&P levelsysteem, Karsten voortent en Unico Torino luifel

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Weer een transponder wijziging

Bericht door eurotrotter » zo 15 apr 2018 16:51

Diny schreef:
vr 6 apr 2018 17:43
Het 'geheim' zit in het materiaal, dat door CD wordt geleverd via henzelf of dealers en door CD wordt ondersteund.

Onze schotel is een Alden met dito receiver. En dat spul wordt door CD niet ondersteund, zodat knappe koppen zich erover buigen hoe de handel aangepast moet worden en het resultaat doorgeven aan de leken.

Overigens is Alden niet het enige merk dat problemen heeft. Centenkwestie.
Bedrijven worden niet voor niets platgebeld :(

In 2016 zijn er ook problemen met het instellen van Astra 3 geweest.
Alden bood toen een oplossing door andere receivers aan te bieden en van die aanbieding hebben we gebruik gemaakt.
Een heel nieuw set van bijv. Oyster had ook gekund. Maar die oplossing was vele malen duurder dan de Alden variant.
Het probleem zit m toch erin dat de schotel de satelliet niet kan vinden?
Of je dat met n Alden,een Oyster of wat dan ook doet is niet belangrijk,dit "zoeken"hoeft toch niet door CD ondersteund te worden?
CD komt pas in beeld als de satelliet gevonden is en de decoder zijn signaal kan binnenhalen.
Wij hadden in 2016 ook t probleem dat onze,al wat oudere,Oyster Astra 3 niet kon vinden .
Dit is opgelost door BM sat uit Rijssen die de processor in de stuurkast van de Oyster vervangen heeft,dit kostte me ,inclusief een nieuwe LNB iets van € 105,00
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Weer een transponder wijziging

Bericht door Diny » zo 15 apr 2018 17:44

RE.gif
De schotel kon inderdaad Astra 3 niet vinden vanwege de transponderwijziging.
Na de aanpassingen in 2016, toen CD niet meer uitzond via Astra 1, heb je, net als wij, de oude handel laten vernieuwen zodat Astra 3 gezocht kon worden met de transponder, die daaraan gekoppeld was.

Bij Oyster en andere merken die ondersteund worden door CD hoorde een automatische update, toen begin deze maand CD besloot een transponderwijziging door te voeren.
Omdat CD geen binding meer heeft met Alden is er geen automatische update mogelijk, dus moesten bedrijven die Alden leveren aan de bak om een handleiding te ontwerpen die het gewenste resultaat geeft.
Voor zover ik weet was Ralf de eerste met een oplossing thumbup.gif

Als mijn verhaal rammelt zal Ralf dat vast corrigeren, hij is de expert, ik de leek knipoog.gif

Rob66
Berichten: 57
Lid geworden op: do 19 jun 2014 14:37

Re: Weer een transponder wijziging

Bericht door Rob66 » zo 15 apr 2018 19:34

Er is werkelijk geen één automatisch schotelsysteem wat ondersteund wordt door Canal Digitaal. In de voorgaande gevallen had CD dan ook totaal niets te maken of was de veroorzaker van de wijziging. Nu wel, ze hebben transponder 11,914 uit de lucht gehaald. Dit houdt in dat systemen die geprogrammeerd waren net de gegevens van deze transponder zullen de satelliet niet meer kunnen vinden en blijven ronddraaien. Dit kan hij alle merken voorkomen. Canal digitaal zal niets ondernemen om dit weer in orde te maken.

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Weer een transponder wijziging

Bericht door Ralf » ma 16 apr 2018 10:03

Diny heeft deels gelijk . het gaat om een receiver waar ook de sturing van de schotel inzit .
een schotel is niks anders dan een stukje elektronica die je moet vertellen waar hij naar toe kan kijken . Veranderen ze de plek van kijken of halen ze die weg . dan vind hij niks .
stel de juiste parameters in en de sat word weer gevonden . Eigenlijk vrij eenvoudig .

daarnaast zijn er ook nog zenderwijzigingen zo nu en dan . Zodra een cd receiver inlogt als de sat gevonden is dan kijkt deze of er wijzigingen zijn . en doet dan updaten . Bij Alden moeten wij de lijst zelf maken om deze te updaten en ook de parameters in voeren . Deze 2 haalt diny door elkaar

Er zijn nog veel schotels die op dvbs-1 werken er zal nog een keer een hele grote wijziging aankomen . De mensen die al op dvbs-2 zijn overgestapt zullen daar geen last van hebben . Die werken en hebben dit de vorige keer al voor de kiezen gehad . De mensen met dvbs-1 zullen dan aan de beurt zijn om nieuwe hardware aan te schaffen . Tot nu toe kan het meeste dvbs-1 schotels nog werkend gehouden worden met software update's . Maar dat houd een keer op binnen nu en 1,2,? jaar is dat afgelopen .
gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Weer een transponder wijziging

Bericht door Diny » ma 16 apr 2018 19:53

RE.gif

thumbup.gif , "helder" zei de leek. Hoop het dit keer goed te onthouden!

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Weer een transponder wijziging

Bericht door PMT » vr 20 apr 2018 14:45

Toen ik mijn caravan ophaalde eind maart was er niets aan de hand, dus ik dacht ik de dans was ontsprongen
Nu ging ik afgelopen woensdag naar de camping en de schotel bleef dus zoeken.
Ik heb dus onderstaande stuurkast in de caravan zitten. Betekent dit nu dat ik een hele nieuwe kast moet hebben van rond de €600 ex montage of zijn er ander oplossingen?
IMG-20180420-WA0011.jpg
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Weer een transponder wijziging

Bericht door HenkR » vr 20 apr 2018 16:13

Ook ik ben nieuwsgierig alleen dan met mijn Satenne. Paasweekend werkte het nog en ga volgend weekend (koningsdag) ook weer op stap. Was vorig jaar ook al geld kwijt voor een geupdate stuurkast.

Voor jou lees is:
Alden
Helaas is er Donderdag 29 Maart 2018 een wijziging geweest . De zoek transponder waar uw Alden op zoekt is gewijzigd.
Verder ook dat de "halve maan" stuurdoos het eigenlijk vanaf 2016 al niet meer zou doen.
Op een andere site "omruil aanbieding": https://www.arobantennebouw.nl/alden/al ... t-naar-hd/
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Weer een transponder wijziging

Bericht door Ralf » zo 22 apr 2018 11:25

RE.gif
hoezo geld kwijt . als je de upgrade kast gekocht hebt ipv een software update . dan kan je zelf je updates uitvoeren .. Kost helemaal niks
zie http://www.mobilsat.expert/Updaten-en-downloads/

voor de alden het halve maantje geld het zelfde . zijn allemaal software updates en je zal altijd geld moeten betalen . Je bent nu wel minder geld kwijt om de oude kasten weer te updaten, maar zolang er wijzigingen blijven ben je weer aan de beurt . komt nog bij dat het dvbs 1 is dus al geef je 300 euro aan updates uit . zodra dvbs 1 vervalt ben je alsnog aan de beurt .
voor alden https://www.caravanencamperparts.eu/ind ... er=product
hier zal je met inruil ca 450 a 500 kwijt zijn .

mijn advies is dan ook kloot niet met software updates voor dvbs 1 stuurkasten is allemaal korte termijn politiek .
de dvbs -2 stuurkasten kan je zelf wijzigen en kost helemaal niks extra .
gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Weer een transponder wijziging

Bericht door iemand » zo 22 apr 2018 11:34

RE.gif goed advies thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Weer een transponder wijziging

Bericht door PMT » zo 22 apr 2018 15:52

@Ralf
Welke van de 2 receivers zou ik nodig hebben ter vervanging van dat halve maantje. Is het dan een kwestie van kabels omzetten en aanzetten of moeten er nog meer instellingen aangepast worden?
Halve maantje inruilen via Alden voor ongeveer €200 korting bij jullie?
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Weer een transponder wijziging

Bericht door Ralf » zo 22 apr 2018 19:27

RE.gif
klopt je moet die van 650 hebben daar kan elke receiver aanhangen
is plug en play . ik zou ook de lnb doen . is daarna vaak en storings factor
heb je al de red inverto dan is het niet nodig .
dan zou je 465 kwijt zijn

gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
HenkR
Berichten: 758
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:23
Locatie: Amersfoort (Vathorst) ps foto vorige woning

Re: Weer een transponder wijziging

Bericht door HenkR » di 24 apr 2018 23:16

Vandaag de caravan weer uit de stalling en gelukkig mijn Satenne R2 doet het nog. haphop.gif

Vorig jaar toch niet voor niets oude kast ingeruild voor nieuw (geupdate) stuurkast. Heb hem nog niet open gemaakt om te zien of hij hardwarematig ook is gewijzigd en ik er een memorykaartje in kan steken om zelf ook te updaten indien nodig. Al denk ik het wel, want ook de aansuring van de antenne is nu stukken beter. Wilde wel eens haperen en was ook een kwaal van de oude stuurkast had ik begrepen.
Mazda CX5 2.0 en Knaus 500 FVU 2014 en zelf geïnstalleerd: ATC, EVO plus + Optima Yellow 55 + LBC 512, Satenne R3, truma ultraheat, V/A/W meter, waternivo meter, ventilator achter kk en veel extra contactdozen en nog wat gadgets.

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”