Thule superb zelf monteren?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Thule superb zelf monteren?

Bericht door moyzo » wo 18 apr 2018 09:23

In een ander draadje viewtopic.php?f=64&t=35340 vroeg ik naar de ervaring van de pro-user/bosal in combinatie met een losse dissel adapter.
Onze keuze viel uiteindelijk op de alko dissel-adapter maar nu blijkt dat alko deze niet meer levert ( ik heb tot nu toe een paar reacties van leveranciers- nog niet alle).
Ik ga nu ook wel beetje twijfelen aan deze dissel adapter- waarom zou die niet meer geleverd worden is de vraag) afijn de pro user dissel adapter werd ook afgeraden bij de wit in schijndel want daar hadden ze al klachten gehad -(zwakke laspunten)

Een ander alternatief zou dus een losse bosal tourer zijn die opgevouwen in de kofferbak kan en een thule superb op de dissel.
Prijstechnisch een paar tientjes verschil met de combi van die dure dissel adapter van alko (ong. 200 euro) en zelf monteren.

Nu is de vraag: kun je deze Thule superb makkelijk zelf monteren, heeft iemand er ervaring mee? Of misschien een brutale vraag: is er een handig forumlid in de omgeving van Eindhoven die ons ( tegen vergoeding uiteraard) op weg zou willen helpen met de montage - het betreft een dissel met disselafdekking.
Een andere vraag: er is een verkorte versie van de superb te koop
https://www.dewitschijndel.nl/thule-car ... sendrager/
en een "gewone" https://www.dewitschijndel.nl/thule-car ... ZnEALw_wcBwaar een derde goot voor een derde fiets gemonteerd kan worden.
Nu lijkt me met de draaicirkel dat de korte handiger is maar staan de fietsen dan niet te dicht op elkaar?
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Thule superb zelf monteren?

Bericht door Daphne » wo 18 apr 2018 15:09

De short versie van Thule Superb heb je op een Eriba niet nodig, er is ruimte genoeg. De gewone Superb heeft meer ruimte tussen de fietsen als je maar 2 fietsen meeneemt. Wij vinden de combinatie Thule Superb en de losse Bosal Pro User achterin de auto prima te doen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Bartje
Berichten: 229
Lid geworden op: za 2 jun 2007 18:19
Locatie: Roeselare

Re: Thule superb zelf monteren?

Bericht door Bartje » zo 22 apr 2018 12:48

Ik heb de Superbe Short staan, en dat bevalt mij zeer goed.
Als je bij Eriba een fietsdrager fabriekaf laat monteren is het ook een short.
Voordeel is dat je dan de disselkoffer kan openen, wanneer er geen fietsen op de drager staan, zonder dat je deze naar voor moet kantelen.
Twee fietsen op een short gaat probleemloos, geen probleem met ruimte tussen de fietsen.

Montage valt zeer goed zelf te doen, handleidingen van Thule zijn altijd zeer duidelijk.
Toyota LandCruiser 150 met Hymer/Eriba Nova SL 545 aan de haak

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Thule superb zelf monteren?

Bericht door moyzo » ma 23 apr 2018 09:24

We hebben inmiddels de short gekocht ( het blijft bij twee fietsen dus een derde rail hoeven we toch niet te gebruiken) en het monteren viel heel erg mee inderdaad.
Schandalig dat ze voor het monteren 150-170 euro durven te vragen.
Wel eerst zonder de disselafdekking geplaatst, dan eens een weekend uitproberen of het op deze manier bevalt, we kunnen dan nog schuiven als we willen.
Van het karton van de doos gelijk een mal geknipt van de disselafdekking om zo de volgende keer probleemloos de gaatjes af te kunnen tekenen en te kunnen boren in de disselafdekking.
Bijlagen
image-2018-04-23.png
Voorlopig even zonder disselafdekking- eerst kijken of de plaatsing in de praktijk bevalt daarna disselafdekking terug plaatsen.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Thule superb zelf monteren?

Bericht door Scout15 » ma 23 apr 2018 10:18

Zelf ben ik ook in de markt voor een Thule superb, waarbij ik eigenlijk ook aan de short zit te denken. Wil het vooral voor de kinderfietsen gebruiken en verwacht ook geen 3e rail nog te hebben. Kan de disselafdekking nu nog open? Zelf had ik verwacht dat de fietsendrager meer naar voren geplaatst kon worden(is dit nog mogelijk?)
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Thule superb zelf monteren?

Bericht door moyzo » ma 23 apr 2018 13:54

Scout15 schreef:
ma 23 apr 2018 10:18
Zelf ben ik ook in de markt voor een Thule superb, waarbij ik eigenlijk ook aan de short zit te denken. Wil het vooral voor de kinderfietsen gebruiken en verwacht ook geen 3e rail nog te hebben. Kan de disselafdekking nu nog open? Zelf had ik verwacht dat de fietsendrager meer naar voren geplaatst kon worden(is dit nog mogelijk?)
Zeker kan hij nog een stuk naar voren, hij is eigenlijk voor een korte dissel ook bruikbaar. Als hij rechtop staat kan de disselbak niet open maar een kleine kanteling en je kunt er super bij( je kunt het aantal graden in kanteling makkelijk instellen) We zouden hem meer naar voren kunnen plaatsen zodat de bak zo open kan maar we zijn er nog niet uit, dus vandaar dat we uit gaan proberen alvorens te gaan boren in de disselafdekking. Hoe meer naar voren, des te meer kogeldruk dus ik denk dat het beter is hem iets meer richting bak te plaatsen zoals we nu gedaan hebben.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Thule superb zelf monteren?

Bericht door PD » ma 23 apr 2018 16:00

RE.gif
Ik zou de drager zo dicht mogelijk bij de disselbak houden en niet te ver naar voren op de dissel; door dit laatste word je enigszins belemmerd tijdens manoeuvreren (kort draaien) want dan raken de drager en fietsen sneller de achterbumper van je auto.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Thule superb zelf monteren?

Bericht door Aviva » vr 24 aug 2018 09:36

Ik sluit met mijn vraag maar even aan bij dit topic. Ben hem zelf aan het plaatsen.
Valt me op dat de bout van de vergrendeling nog los zit zie afbeelding. Is dit bij jullie ook zo? Staat niet in de handleiding dat je hem vast moet draaien.
D8F4874C-5B04-4317-95EB-DA3E322CEE5B.jpeg
Bij de andere moeren vind ik lastig wat is vast ik heb het idee dat ik het te vast draai. Vast ik vast bij dit soort moeren denk ik?
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
nitro68
Berichten: 442
Lid geworden op: do 31 mei 2018 11:02

Re: Thule superb zelf monteren?

Bericht door nitro68 » vr 24 aug 2018 13:16

Viel mij ook op bij de montage.
Misschien hoort het zo, om het sluiten te vergemakkelijken.
Boutjes kunnen er nooit uitvallen omdat een zelfborgende moer is toegepast.
RAV4 Hybride 4WD + Knaus 500FU "Exclusive"

Plaats reactie

Terug naar “Fietsendragers”