Zichtbaarheid kentekenplaat

Plaats reactie
Hanske
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 19 jan 2018 19:40
Locatie: Uden

Zichtbaarheid kentekenplaat

Bericht door Hanske » wo 31 jan 2018 09:50

Beste forumleden, na veel afwegingen heb ik toch besloten de fietsendrager achterop mijn Dethleffs Newline 420 te monteren. Nu is echter de kentekenplaat van de caravan niet meer goed zichtbaar. Als oplossing wil ik een witte kentekenplaat met kentekenplaatverlichting ( uiteraard met het nummer van de caravan) monteren op de fietsendrager . De originele achterlichtuntits van de caravan zijn goed zichtbaar dus die blijven op hun oorspronkelijke plek.
Nu is mijn vraag of iemand van jullie mij kan adviseren of dit een juiste oplossing is. Alvast bedankt voor t meedenken.
Bijlagen
IMG_20170820_204657.jpg
Hyundai Tucson 2016 DCT 177pk en Fendt Bianco 465 2016.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18815
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Zichtbaarheid kentekenplaat

Bericht door Hobby Linka » wo 31 jan 2018 10:14

RE.gif

Lichtbalk kopen en deze op de fietsendrager monteren. Hier kan de witte kentekenplaat ook op.

Nu zelfs in de aanbieding, Klikkerdeklik
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Zichtbaarheid kentekenplaat

Bericht door Hans 555 » wo 31 jan 2018 10:16

De kentekenplaat moet zichtbaar zijn. Een witte plaat ervoor mag niet. Evenals dat derde remlicht, die moet ook zichtbaar zijn.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Zichtbaarheid kentekenplaat

Bericht door deusjevo » wo 31 jan 2018 10:28

Geen idee wat de regels zijn maar persoonlijk zou ik de originele gele GAIK plaat gemonteerd laten op de caravan.
Er zijn bepaalde regels waaraan de zichtbaarheid van de kentekenplaat moet voldoen en vanaf de hoek waar je nu de foto hebt gemaakt hoeft de plaat niet zichtbaar te zijn.
Artikel 7 lid 7 van de Regeling kentekens en kentekenplaten:

De kentekenplaat moet zodanig op het motorrijtuig dan wel de aanhangwagen zijn bevestigd, dat:
1. de kentekenplaat en het kenteken aan de achterzijde van het voertuig over de volle, in de bijlage voorgeschreven, oppervlakte zichtbaar is voor een waarnemer, die zich op een afstand van 20 m midden achter het voertuig bevindt,
2. de karakters van het kenteken niet door de bevestigingsmiddelen zijn beschadigd, en
3. de kentekenplaat aan de achterzijde van het voertuig niet door glas of ander doorzichtig materiaal wordt bedekt.
Heeeel veeel leesvoer: http://wetten.overheid.nl/BWBR0009071/2017-01-01

Derde remlicht is geen verplichting op een aanhanger dus kan wel zo denk ik?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 1458
Lid geworden op: wo 20 mei 2009 16:50
Locatie: Uithoorn a/d Amstel
Contacteer:

Re: Zichtbaarheid kentekenplaat

Bericht door JanP » wo 31 jan 2018 11:21

Is die dwarsstang met die rode beugels niet lager of hoger te plaatsen ?
Zoals de foto nu genomen is kan je het eigenlijk niet zo goed zien, mss. een andere foto maken dat je er verder vanaf staat en er recht achter staat.
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe

Hanske
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 19 jan 2018 19:40
Locatie: Uden

Re: Zichtbaarheid kentekenplaat

Bericht door Hanske » wo 31 jan 2018 11:52

Dank jullie voor alle adviezen, ik zal tzt laten weten hoe t is verlopen.
Hyundai Tucson 2016 DCT 177pk en Fendt Bianco 465 2016.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7063
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Zichtbaarheid kentekenplaat

Bericht door karelV » wo 31 jan 2018 11:59

Indien gele kentekenplaat wel goed zichtbaar is wanneer de foto vanuit andere hoek genomen is zou ik er niets aan doen, maar zou iig wel een rood witte plaat op de drager monteren (bepaalde landen verplicht) en weet niet waar de vakantie's naar toe gaan maar er zijn bepaalde landen in europa waar er geen fietsen achterop een caravan mogen hangen.
Het is zeker mijn ding niet een fietsendrager achterop/aan een caravan maar daar is hier pas geleden nog een hele discussie over geweest maar het is jou keuze.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Zichtbaarheid kentekenplaat

Bericht door eurotrotter » wo 31 jan 2018 12:49

karelV schreef: maar er zijn bepaalde landen in europa waar er geen fietsen achterop een caravan mogen hangen.
Dat is nieuw voor mij,vertel eens welke landen dat zijn en verwijs eens naar een regel of link waaruit dat blijkt.
Het enige wat ik weet is dat de maximale lengte van een aanhanger( dus niet de combinatie),zoals een caravan 12 meter mag zijn.
( enige uitzonderingen zijn het Verenigd koninkrijk en Luxemburg)

https://www.kampeermagazine.nl/maximale ... an-europa/
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Zichtbaarheid kentekenplaat

Bericht door deusjevo » wo 31 jan 2018 12:57

Fietsendrager achterop auto mag niet in bijv. Portugal maar een fietsendrager achterop de caravan weer wel toegestaan.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3466
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Zichtbaarheid kentekenplaat

Bericht door troapel » wo 31 jan 2018 19:48

RE.gif

Mag dus weldegelijk:

Lading

Lading mag niet uitsteken aan de zijkant en mag aan de achterzijde niet meer dan 45 cm uitsteken.
Let op: Net als in Spanje, moet ook in Portugal naar achter uitstekende lading (zoals een fietsendrager) altijd voorzien zijn van een reflecterend aluminium of plastic bord van 50 x 50 cm dat wit is met 3 rode diagonale strepen. Een dergelijk bord is onder andere verkrijgbaar via anwb.nl/webwinkel onder de naam Signaalbord Spanje.

Bron: https://www.anwb.nl/vakantie/portugal/i ... eersregels


Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Zichtbaarheid kentekenplaat

Bericht door deusjevo » wo 31 jan 2018 20:16

Je hebt inderdaad gelijk, dacht toch echt dat het vroeger wel degelijk verboden was trouwens.
Je vergeet een paar belangrijke regels, zie screenshot
9A54343B-53AA-4684-A697-BEDBF2C60C35.png
Vooral het keuringsgedeelte is wel belangrijk en ook het maximale uitsteken van de fietsdrager inclusief fiets vanaf de trekhaak van 45 cm is wel erg krap denk ik?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Zichtbaarheid kentekenplaat

Bericht door JPGeetje » wo 31 jan 2018 20:26

RE.gif
En dat zijn dan de regels die gelden voor vervoer achter op een auto.
Hoe zit dat bij fietsenvervoer achter op een caravan. weenie.gif
Als 45 cm. een criterium is dan kun je op een caravan vrijwel geen enkele fiets vervoeren of je moet het stuur dwars zetten, om nog maar te zwijgen van 2 fietsen scratch.gif.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zichtbaarheid kentekenplaat

Bericht door Micky » do 1 feb 2018 20:24

Was het niet zo dat de witte plaat hetzelfde moet zijn als de trekker? Ik weet het absoluut niet zeker maar er staat me zoiets bij..


Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18815
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Zichtbaarheid kentekenplaat

Bericht door Hobby Linka » do 1 feb 2018 20:49

RE.gif

Volgens mij moet de witte plaat gelijk zijn aan die van de aanhanger of voertuig waar de fietsen drager op vast zit. Dat is namelijk de gele kentekenplaat die niet zichtbaar is.

Kijk maar eens naar vrachtwagens met een heftruck achter op om te kunnen lossen. Die hebben ook altijd een witte plaat.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3466
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Zichtbaarheid kentekenplaat

Bericht door troapel » do 1 feb 2018 21:21

RE.gif

En als ze voorop iets hebben hangen wat de kentekenplaat afdekt hebben ze een witte plaat van de trekker.


Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Fietsendragers”