Fietsen op/in de caravan, volgens de ANWB

koning

Re: Fietsen op/in de caravan, volgens de ANWB

Bericht door koning » wo 29 nov 2017 15:22

Al jaren bekend

Wim Verso
Berichten: 6517
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Fietsen op/in de caravan, volgens de ANWB

Bericht door Wim Verso » wo 29 nov 2017 19:00

Carnavalswiertz schreef:Of nog beter zoals ik het doe : helemaal geen fiets meenemen en desnoods ter plekke een fiets voor een dag of zo huren.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja ja, een fiets huren, en ook fietsen waar je de hondenkar mee kan trekken zeker, dat zal wel niet.
Fietsen bovenop de auto, ik zie ons al martelen, en ja een lift, daar hangt dan wel weer een prijskaart aan, we laten het maar zo en doen ons ding zoals het altijd al is gegaan.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Fietsen op/in de caravan, volgens de ANWB

Bericht door PD » wo 29 nov 2017 20:07

Wim Verso schreef:Ja ja, een fiets huren, en ook fietsen waar je de hondenkar mee kan trekken zeker, dat zal wel niet.
Hoeveel koppel moet zo'n fiets hebben scratch.gif knipoog.gif
Wanneer het echt een soort tractor-fiets moet zijn, zou ik deze zeker niet achterop de caravan vervoeren whistle.gif De tips van de ANWB zijn zo gek nog niet...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16280
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Fietsen op/in de caravan, volgens de ANWB

Bericht door Jan van Vijven » wo 29 nov 2017 20:40

Er zijn goede en minder goede plaatsen om de fietsen mee te nemen, dat is een feit en wordt door verschillend partijen (ook slimme dus...) goed onderbouwd.
Dat er mensen zijn die, om wat voor reden dan ook, de minst goede plaatst kiezen is soms te begrijpen.
Dat deze mensen dit perse moeten verdedigen, soms tegen beter weten in, is niet te begrijpen.
En als er dan mensen op reageren dit als een “veeg” uitleggen.....ehh....mis ik iets of wat?
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Wim Verso
Berichten: 6517
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Fietsen op/in de caravan, volgens de ANWB

Bericht door Wim Verso » wo 29 nov 2017 22:56

PremiumDiscovery schreef:
Wim Verso schreef:Ja ja, een fiets huren, en ook fietsen waar je de hondenkar mee kan trekken zeker, dat zal wel niet.
Hoeveel koppel moet zo'n fiets hebben scratch.gif knipoog.gif
Wanneer het echt een soort tractor-fiets moet zijn, zou ik deze zeker niet achterop de caravan vervoeren whistle.gif De tips van de ANWB zijn zo gek nog niet...

De beste stuurlui staan aan waal...........................
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Fietsen op/in de caravan, volgens de ANWB

Bericht door PD » wo 29 nov 2017 23:03

Wim Verso schreef:De beste stuurlui staan aan waal...........................
Nee hoor, we stonden recent aan de Oude Maas... en hebben geleerd van onze onwetendheid... Sinds 2010 vervoeren wij onze fietsen op een redelijk verantwoorde wijze, sinds 2013 op een veiligere manier en sinds de nieuwe caravan in 2017 helemaal optimaal aflower.gif
Laatst gewijzigd door PD op wo 29 nov 2017 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Wim Verso
Berichten: 6517
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Fietsen op/in de caravan, volgens de ANWB

Bericht door Wim Verso » wo 29 nov 2017 23:08

Dan moet je daar wel de middelen voor hebben, en dat kan niet bij iedereen, moet ik nog meer uitleggen?
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Fietsen op/in de caravan, volgens de ANWB

Bericht door PD » wo 29 nov 2017 23:10

RE.gif
Heeft dus niets met de beste stuurlui te maken zoals jij suggereert whistle.gif
Achterop blijft de slechtste keuze, wat de reden ook is...
Laatst gewijzigd door PD op wo 29 nov 2017 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Wim Verso
Berichten: 6517
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Fietsen op/in de caravan, volgens de ANWB

Bericht door Wim Verso » wo 29 nov 2017 23:10

Tuurlijk niet.....................
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Abve

Re: Fietsen op/in de caravan, volgens de ANWB

Bericht door Abve » do 30 nov 2017 00:01

Ik heb de afgelopen jaren wat geëxperimenteerd met m’n E-bikes op de huidige caravan:
1. Zonder fietsen
2. Beide fietsen achterop
3. 1 fiets voor en 1 fiets achter.

Tussen 1 en 3 merkte ik bij dezelfde snelheid ( 100 km)geen verschil.
De caravan reed stabiel achter de auto.
Bij 2 voelde ik wel instabiliteit en vond ik 90 km de max.
Laat dat nu toevallig ook de wettelijk maximum snelheid in Nederland zijn mrgreen.gif

Onze fietsen gaan in principe altijd mee.
Dit betekent dat ik ze de laatste 4 jaren ca. 15000 - 20.000 km vervoerd heb, waarbij 1 op de dissel en 1 achterop ( daarvoor hadden we geen E-bikes).
Voorop heb ik zo’n Fiamma fietsenrek op de dissel. Ik vertrouw dit ding geen 2 E-bikes toe, vandaar ook 1 achterop.
Ik heb niet een situatie meegemaakt waarbij de stabiliteit van de caravan in gevaar is gekomen.

Dit is leuk voor mij maar je kunt hier geen algemene conclusie aan verbinden omdat geen situatie hetzelfde is.

Er zijn volgens mij een aantal factoren die de (in)stabiliteit bepalen(ik baseer dit op o.a. een artikel van ACSI-Freelife, juli 2017):
- kogeldruk
- korte/lange oversteek achter de caravan-as
- lengte caravan
- gewichtsverhouding caravan- trekauto
- snelheid
- banden(spanning)
- ??

Ik begrijp Wim Verso, die volgens mij een relatief kleinere caravan heeft, dus kortere oversteek achter de as van de caravan en een rustige rijder is ( ik schat max. snelheid 80-90 km per uur). Als hij zorgt voor voldoende kogeldruk is de kans op instabiliteit kleiner.
Ik schat zo in dat veel forumlezers op deze wijze de fietsen vervoeren, maar ze houden zich wijselijk stil.

Ik ben het met de stelling eens dat het beter is de fietsen in of op de auto te vervoeren, in de caravan op de as te plaatsen of voorop de dissel.
Maar er moet ook ruimte kunnen zijn voor enige nuance.
Een ieder moet kennis hebben van de risico’s die het fietsenvervoer met zich meedraagt en op basis hiervan een verantwoord besluit nemen.

Ondanks mijn ervaringen heb ik bij de nieuwe caravan toch maar een SuperB besteld voor op de dissel en wordt de reserveband onder het chassis bevestigd.
Safery first. sintduim.gif

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Fietsen op/in de caravan, volgens de ANWB

Bericht door PD » do 30 nov 2017 00:09

RE.gif
Ik verwacht juist bij een kleinere en lichtere caravan een veel groter negatief effect van de fietsen achterop... De gewichtsverhoudingen zijn dan namelijk in het nadeel.

Op een zwaardere caravan wordt het gewichtseffect steeds kleiner.

Voorop de dissel is ons goed bevallen maar we willen nu met de grotere caravan een grotere vrijheid in manoeuvreren door de auto en dat wordt door een fietsendrager (uit ervaring) beperkt. Vandaar de fietsen in de auto. Dat dit de meest optimale wijze is, is mooi meegenomen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19753
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Fietsen op/in de caravan, volgens de ANWB

Bericht door Daphne » do 30 nov 2017 09:09

Wim Verso schreef:
Ja ja, een fiets huren, en ook fietsen waar je de hondenkar mee kan trekken zeker, dat zal wel niet.
Fietsen bovenop de auto, ik zie ons al martelen, en ja een lift, daar hangt dan wel weer een prijskaart aan, we laten het maar zo en doen ons ding zoals het altijd al is gegaan.
Wim, het is toch prima als het voor jullie en vele andere caravanners werkt. thumbup.gif En fijn dat je in Nederland van je eigen fietsen kunt genieten. thumbup.gif
Waarom dan toch altijd die strijd? Waarom niet erkennen dat het niet de meest ideale situatie is, maar omdat het in jullie situatie niet anders kan dit voor jullie de best mogelijke optie is. Geef gewoon net als de anderen het advies: Als het op een andere manier kan, dan is het beter om het ook op een andere manier te doen. Dat klinkt heel anders dan het niet erkennen van wetenschappelijk bewijs en dit naar het rijk der fabelen verwijzen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Wim Verso
Berichten: 6517
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Fietsen op/in de caravan, volgens de ANWB

Bericht door Wim Verso » do 30 nov 2017 18:25

RE.gif

Je kan het ook omdraaien Daphne, waarom moet ik nou juist iedereen gelijk geven, terwijl ik al jaren lang ervaring heb met fietsen achterop rijden, de eerste slinger beweging moet nog komen.

Abve heeft het in ieder geval wel begrepen.

Zo kan je het dus ook zien.

Het is wel heel gemakkelijk redeneren door sommige mensen hier, die met Tandemassers rijden en grote auto's, dan is het geen kunst om je fietsen in de auto of in de caravan te stallen.
Dat is waarom ik mij druk kan maken, het eeuwige gejammer, van hoe het anders moet en zoals ik al eerder heb geredeneerd, er gaan ook heel veel caravans onderuit, zonder fietsen voor of achterop.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Fietsen op/in de caravan, volgens de ANWB

Bericht door Den Adriaan » do 30 nov 2017 18:48

Onze fietsen, e bikes, staan gewoon achterop de caravan.
Nou problemos.
Hebben jullie trouwens veel geschaarde caravans gezien, veroorzaakt door de fietsen achterop?

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18272
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Fietsen op/in de caravan, volgens de ANWB

Bericht door deusjevo » do 30 nov 2017 19:09

Wel zat geschaarde caravans gezien met fietsen achterop echter stond er nog net geen bordje bij dat de fietsen de enige daders waren.
Zou ook best vreemd zijn zo'n bordje. sintfluit.gif

Uit onderzoek blijkt echter wel dat de stabiliteit van een combinatie afneemt bij fietsen achterop de caravan maar ja, die stabiliteit neemt ook bij slechte belading en hogere snelheden af.
Je zal altijd een compromis moeten vinden dan.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Fietsen op/in de caravan, volgens de ANWB

Bericht door PD » do 30 nov 2017 19:16

RE.gif
En ook in dat laatste geval zullen alle kleine beetjes helpen thumbup.gif
Fietsen achterop... zoveel mogelijk vermijden.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Wim Verso
Berichten: 6517
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Fietsen op/in de caravan, volgens de ANWB

Bericht door Wim Verso » do 30 nov 2017 19:19

Kijk, dat bedoel ik nou...........................
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Fietsen op/in de caravan, volgens de ANWB

Bericht door PD » do 30 nov 2017 19:30

RE.gif
Deze discussie leidt er in ieder geval toe dat onervaren caravanners (en daar is dit topic voor bedoeld) zich wel twee keer achter de oren zullen krabben voordat ze fietsen achterop de caravan gaan vervoeren thumbup.gif

Ervaring uit het verleden biedt geen garantie voor de toekomst... Objectief beredeneren helpt wel aflower.gif
Laatst gewijzigd door PD op do 30 nov 2017 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Abve

Re: Fietsen op/in de caravan, volgens de ANWB

Bericht door Abve » do 30 nov 2017 19:45

PremiumDiscovery schreef:RE.gif
Ik verwacht juist bij een kleinere en lichtere caravan een veel groter negatief effect van de fietsen achterop... De gewichtsverhoudingen zijn dan namelijk in het nadeel.

Op een zwaardere caravan wordt het gewichtseffect steeds kleiner.
Ik weet dit niet precies.
Als je de testen leest van caravans met mtm 2000kg dan scoren ze op rijveiligheid regelmatig mager(der)
Dit wordt dan vaak weer opgeheven door er een ( citaat:) ‘potente trekker’ voor te zetten.

Juist kleinere caravans scoren in de basis veel beter op het onderdeel rijveiligheid.
Bovendien is de as-oversteek korter wat ook een positievere invloed heeft op vervoer achterop.

Maar nogmaals: ik weet niet of ik dit juist interpreteer. Daartoe reikt mijn kennis onvoldoende op dit gebied.
Er zullen ongetwijfeld forumleden zijn die de teksten op het gebied van rijveilligheid in de zgn ‘ proftests’ in de ACSI-magazines beter kunnen uitleggen, maar dan wel graag onderbouwd!!

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Fietsen op/in de caravan, volgens de ANWB

Bericht door Conradi » do 30 nov 2017 21:17

RE.gif
Het slingeren komt door het gier traagheidsmoment, de neiging van de caravan om een ingezette slingering te versterken. Hoe meer massa ver van de as is, zoals bij een lange en zware caravan, hoe hoger dat moment en dus hoe makkelijker 'ie kan slingeren. Zware fietsen achterop verstreken dus dat effect, en kunnen dus een stabiele caravan toch instabiel maken. Zover de theorie.

De praktijk is wat anders: een caravan kan pas gaan slingeren als 'ie in staat is om daarbij ook de trekauto in beweging te krijgen. Dat laatste is afhankelijk van het gewicht van de trekker, plus de dynamische eigenschappen afhankelijk van banden en wielophanging. Dat maakt het zo lastig om iets in de praktijk er van te zeggen. Daarom zijn hier mensen die met fietsen achterop heel stabiel rijden, terwijl anderen op de snelheid moeten letten.

Belangrijkste hier is dat je je realiseert dat fietsen achterop de caravan instabiel kunnen maken. Niets zo erg dan dat pas achteraf te ontdekken.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Abve

Re: Fietsen op/in de caravan, volgens de ANWB

Bericht door Abve » do 30 nov 2017 22:02

RE.gif

Bedankt voor de goede aanvulling, Conradi!

In mijn opinie breng je hier exact de nuance aan die ik in mijn eerdere betoog heb bedoeld maar die jij veel beter verwoord. Ook snelheid kan overigens nog als (heel belangrijke) kritische factor toegevoegd worden. sintduim.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38527
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Fietsen op/in de caravan, volgens de ANWB

Bericht door Micky » do 30 nov 2017 22:27

Conradi schreef:RE.gif
Het slingeren komt door het gier traagheidsmoment, de neiging van de caravan om een ingezette slingering te versterken. Hoe meer massa ver van de as is, zoals bij een lange en zware caravan, hoe hoger dat moment en dus hoe makkelijker 'ie kan slingeren. Zware fietsen achterop verstreken dus dat effect, en kunnen dus een stabiele caravan toch instabiel maken. Zover de theorie.

De praktijk is wat anders: een caravan kan pas gaan slingeren als 'ie in staat is om daarbij ook de trekauto in beweging te krijgen. Dat laatste is afhankelijk van het gewicht van de trekker, plus de dynamische eigenschappen afhankelijk van banden en wielophanging. Dat maakt het zo lastig om iets in de praktijk er van te zeggen. Daarom zijn hier mensen die met fietsen achterop heel stabiel rijden, terwijl anderen op de snelheid moeten letten.

Belangrijkste hier is dat je je realiseert dat fietsen achterop de caravan instabiel kunnen maken. Niets zo erg dan dat pas achteraf te ontdekken.

een trekker van zo'n 1380kg rijklaar die een max kogeldruk van 55kg toelaat gaat nooit een goede basis zijn voor een stabiele combi waarbij er 2 fietsen achterop de caravan hangen, daar hoef je niet voor naar school..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Wim Verso
Berichten: 6517
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Fietsen op/in de caravan, volgens de ANWB

Bericht door Wim Verso » do 30 nov 2017 22:43

Micky schreef:
Conradi schreef:RE.gif
Het slingeren komt door het gier traagheidsmoment, de neiging van de caravan om een ingezette slingering te versterken. Hoe meer massa ver van de as is, zoals bij een lange en zware caravan, hoe hoger dat moment en dus hoe makkelijker 'ie kan slingeren. Zware fietsen achterop verstreken dus dat effect, en kunnen dus een stabiele caravan toch instabiel maken. Zover de theorie.

De praktijk is wat anders: een caravan kan pas gaan slingeren als 'ie in staat is om daarbij ook de trekauto in beweging te krijgen. Dat laatste is afhankelijk van het gewicht van de trekker, plus de dynamische eigenschappen afhankelijk van banden en wielophanging. Dat maakt het zo lastig om iets in de praktijk er van te zeggen. Daarom zijn hier mensen die met fietsen achterop heel stabiel rijden, terwijl anderen op de snelheid moeten letten.

Belangrijkste hier is dat je je realiseert dat fietsen achterop de caravan instabiel kunnen maken. Niets zo erg dan dat pas achteraf te ontdekken.

een trekker van zo'n 1380kg rijklaar die een max kogeldruk van 55kg toelaat gaat nooit een goede basis zijn voor een stabiele combi waarbij er 2 fietsen achterop de caravan hangen, daar hoef je niet voor naar school..
Ik weet dat je het over mij hebt Micky, maar heb de kogeldruk aangepast tot 75/80 kg.
Goed zo?
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38527
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Fietsen op/in de caravan, volgens de ANWB

Bericht door Micky » do 30 nov 2017 22:55

RE.gif thumbup.gif

Ik weet al langer dat jij je kogeldruk behoorlijk aangepast hebt Wim en goed ook om veilig te kunnen rijden met fietsen achterop, mijn betoog ging niet direct over jou, jij hebt al max aangepast binnen je mogelijkheden thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Wim Verso
Berichten: 6517
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Fietsen op/in de caravan, volgens de ANWB

Bericht door Wim Verso » vr 1 dec 2017 12:25

RE.gif

sintduim.gif
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Plaats reactie

Terug naar “Fietsendragers”