Wat is de beste plaats voor een disseladapter?

Plaats reactie
covermark
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 24 feb 2016 21:49
Locatie: Rotterdam

Wat is de beste plaats voor een disseladapter?

Bericht door covermark » di 29 aug 2017 10:58

Hallo,

Wij willen graag een fietsendrager op de dissel. Omdat een vaste fietsendrager volgens mij alleen maar lastig is wanneer je de disselluiken wilt openen had ik bedacht om een demontabele constructie te kiezen met behulp van een disseladapter / disselkogel. Op deze kogel komt dan onze multa fietsendrager.
Bijkomend voordeel is ook dat ik de multa weer op de auto kan monteren voor een tripje met de fietsen iets verder van de camping af knipoog.gif

Ik heb een foto gevonden op het net van zo'n disseladapter. Zonder stil te staan bij de invloed op de kogeldruk vraag ik me af

- kogel zo dicht mogelijk bij de koppeling monteren (fietsendrager kan dan eventueel'wegscharnieren van de disselluiken) ?
- kogel zo ver mogelijk van de kopeling vandaan (meer breedte-stevigheid in de constructie) ?

Ik zou graag wat ervaringen willen horen van gebruikers.

Hartelijk dank alvast!
Bijlagen
disseladapter.jpg
disseladapter.jpg (20.84 KiB) 3354 keer bekeken

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Wat is de beste plaats voor een disseladapter?

Bericht door janvijn » di 29 aug 2017 11:49

De positie van de adapter wordt in principe bepaald door de voorgemonteerde bevestiging plaatjes met gaten daarin.
Mijn ervaring met zo'n adapter is niet positief. Hij is zwaar, zeker in combinatie met een kantelbare fietsdrager er op.
Het zwaartepunt komt aanzienlijk hoger te liggen dan van een "normale" fietsendrager op de dissel.
Omdat het een (verhoogde) constructie is, zal het nog meer belemmering geven om de dieselklep te openen dan bij een "standaard" wegkantelbare fietsendrager van bv. Omnistore/Thule of Fiamma, dat is trouwens ook afhankelijk wat voor dieselklep je hebt.
mvg.
Jan Vijn

koning

Re: Wat is de beste plaats voor een disseladapter?

Bericht door koning » di 29 aug 2017 11:55

thule_caravan_smart_superb_aframe_tilt_2.jpg
thule_caravan_smart_superb_aframe_tilt_2.jpg (20.13 KiB) 3333 keer bekeken
Adapter is niet nodig om bij de disselkast te komen. Deze geeft alleen maar extra gewicht. Ik heb gekozen voor een aparte fietsendrager op de dissel en 1 voor achter de auto.

covermark
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 24 feb 2016 21:49
Locatie: Rotterdam

Re: Wat is de beste plaats voor een disseladapter?

Bericht door covermark » di 29 aug 2017 19:58

Bedankt voor jullie reacties. Nog meer ervaringen?

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Wat is de beste plaats voor een disseladapter?

Bericht door Ab » di 29 aug 2017 20:41

Zo kort mogelijk bij de koppeling...gaat niet.
Bij sterk draaien komt de hoek van de auto tegen de fietsen aan.
Ik had dat bij onze vorige caravan ook al, terwijl de drager vrij kort bij de disselbak zat.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Fietsendragers”