fietsen drager achter of voor
fietsen drager achter of voor
Heb een Hobby 400 uit 2001 aangeschaft
heeft een van jullie ervaring met de fietsen drager voor of achter
en welke kogeldruk gebruik je als de fietsen er opstaan zowel voor als achter
janbastiaan
heeft een van jullie ervaring met de fietsen drager voor of achter
en welke kogeldruk gebruik je als de fietsen er opstaan zowel voor als achter
janbastiaan
Re: fietsen drager achter of voor
al veel over geschreven hier op het forum
lees ook dit stukje maar eens https://www.caravantrekker.nl/info/fietsen.php
en bekijk ook eens dit filmpje https://www.anwb.nl/kamperen/kampeertv/ ... ietsen-mee
lees ook dit stukje maar eens https://www.caravantrekker.nl/info/fietsen.php
en bekijk ook eens dit filmpje https://www.anwb.nl/kamperen/kampeertv/ ... ietsen-mee
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: fietsen drager achter of voor
De vraag is natuurlijk hoeveel fietsen wil je meenemen?
1-2-3 meer?
Als het effe kan voorop de dissel en helemaal beter op de auto ;-)
Blefke
1-2-3 meer?
Als het effe kan voorop de dissel en helemaal beter op de auto ;-)
Blefke
Re: fietsen drager achter of voor
Je moet eerst aan de dealer vragen of er een fietsenrek achterop de caravan geplaats kan worden.janbastiaan schreef:Heb een Hobby 400 uit 2001 aangeschaft
heeft een van jullie ervaring met de fietsen drager voor of achter
en welke kogeldruk gebruik je als de fietsen er opstaan zowel voor als achter
janbastiaan
Zo ja, dan de caravan goed beladen, de kogeldruk is bij iedere auto weer anders.
Ikzelf rij met 80 kg kogeldruk, terwijl ik maar 55 kg kogeldruk mag hebben, maar met de fietsen achterop, vind ik zo'n lage kogeldruk niet verantwoord.
Snelheid aanpassen met de fietsen achterop en niet harder dan 90 km per uur rijden.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.
Toyota Corolla Verso 1.8.
Toyota Corolla Verso 1.8.
Re: fietsen drager achter of voor
Als je het kunt vermijden, nooit fietsen achterop plaatsen.
Van alle keuzes is dat de slechtste.
Alle gewicht achter de as van een caravan
beïnvloedt de stabiliteit nadelig.
Als er achter de as helemaal niks zou zitten kon je met 250 km/u nog steeds een stabiele caravan hebben.
Helaas gaat dat niet..
Van alle keuzes is dat de slechtste.
Alle gewicht achter de as van een caravan
beïnvloedt de stabiliteit nadelig.
Als er achter de as helemaal niks zou zitten kon je met 250 km/u nog steeds een stabiele caravan hebben.
Helaas gaat dat niet..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: fietsen drager achter of voor
Waarom hebben caravans de as(sen) niet standaard achteraan?
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16330
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: fietsen drager achter of voor
Omdat je dan een kogeldruk van een slordige ton krijgt.
Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
- Sander_knaus550tkm
- Berichten: 327
- Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
- Locatie: Overijssel
Re: fietsen drager achter of voor
Zoals Ab al aangeeft, liever niet achterop de caravan. De stabiliteit neemt met pakweg 15% af. Voor op de dissel is dan beter, echter moet je goed rekening houden met de kogeldruk. Bij mij is de kogeldruk al fors dus een no-go.
Zelf vervoer ik onze 4 fietsen op het dak van de auto. Hierdoor geen last van vermindering van stabiliteit en ook scheelt het in het maximum gewicht van de caravan.
Zelf vervoer ik onze 4 fietsen op het dak van de auto. Hierdoor geen last van vermindering van stabiliteit en ook scheelt het in het maximum gewicht van de caravan.
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco
Re: fietsen drager achter of voor
RE.gif
Zit je met die 4 fietsen niet erg dicht tegen het maximum dakdragergewicht, meestal rond de 50kg. Nu er zijn zo te zien wel 2kleine kinderfietsen bij, dus zal het wel gaan.
Vooraan op de dissel is ook prima,, maar dan moet die wel lang genoeg zijn en bij korte bochten de fietsen de achterzijkant van de auto niet raken.
Bij mij gaat het orima zo. Wel is inderdaad het gewicht op de trekhaak naar de hoge kant' maar dat rijdt dan weer stabieler.
Achterop zou ik nooit doen.
Zit je met die 4 fietsen niet erg dicht tegen het maximum dakdragergewicht, meestal rond de 50kg. Nu er zijn zo te zien wel 2kleine kinderfietsen bij, dus zal het wel gaan.
Vooraan op de dissel is ook prima,, maar dan moet die wel lang genoeg zijn en bij korte bochten de fietsen de achterzijkant van de auto niet raken.
Bij mij gaat het orima zo. Wel is inderdaad het gewicht op de trekhaak naar de hoge kant' maar dat rijdt dan weer stabieler.
Achterop zou ik nooit doen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: fietsen drager achter of voor
https://www.youtube.com/watch?v=KyagKzvJwYw
Ik denk dat dit filmpje genoeg zegt..... nooit achterop beladen!
Ik denk dat dit filmpje genoeg zegt..... nooit achterop beladen!