2 fietsen vastzetten op een fietsendrager

Plaats reactie
cateautje
Berichten: 79
Lid geworden op: do 22 apr 2010 19:40

2 fietsen vastzetten op een fietsendrager

Bericht door cateautje » do 25 mei 2017 09:28

Hallo heb van een kennis een fietsendrager gekregen voor op de dissel maar nu is mijn vraag hoe zetten jullie de fietsen vast op de drager.
Ik heb een fietsdrager met in de midden een hoge beugel en onder een goot met bandjes waar de wielen vast gezet worden.
De beugel wat moet ik daar aan vast zetten moet dat ook met bandjes aan het frame van de fietsen vast gezet worden.
Het zijn gewoon een dames en herenfiets geen elektrisch.
Als de fietsen er op staan kan de beugel dan ook nog gekanteld worden om bij de disselbak te komen.
IMG_0420.JPG
Groetjes Henk.
Renault Captur 1,2 (145PK) getuned met Chateau Calista 390HU achter de haak

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: 2 fietsen vastzetten op een fietsendrager

Bericht door evr66 » do 25 mei 2017 09:40

Bandje om het frame en het liggen de deel van de beugel. Bandjes om voor en achterwiel en de goot. Dat is het. Langere afstanden plaats ik meestal nog een paar dikke ty-raps maar dit moet niet nodig zijn. Kantelen alleen zonder fietsen.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: 2 fietsen vastzetten op een fietsendrager

Bericht door iemand » do 25 mei 2017 09:58

kheb hetzelfde soort rack... en zal er een foto van opzoeken

fietschassis met bandje aan rackbeugel, evt 2
elke wiel een bandje
dan met lange spanbanden voorste fiets aan handbeugels van de caravan vastzetten; dit om te voorkomen dat bij een noodstop alles naar voren klapt
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: 2 fietsen vastzetten op een fietsendrager

Bericht door iemand » do 25 mei 2017 11:16

zie hier ....

Afbeelding
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 1458
Lid geworden op: wo 20 mei 2009 16:50
Locatie: Uithoorn a/d Amstel
Contacteer:

Re: 2 fietsen vastzetten op een fietsendrager

Bericht door JanP » do 25 mei 2017 11:27

En om de handrembeugels bandjes aantrekken tegen het zijdelings bewegen van de fietsen. haphop.gif
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe

koning

Re: 2 fietsen vastzetten op een fietsendrager

Bericht door koning » do 25 mei 2017 11:51

https://www.dewitschijndel.nl/thule-omn ... GwodVogBgg

Volgens mij is dit de oplossing in combinatie met mini spanbandjes om de wielen om de drager vast te zetten.
De fietsklemmen zijn universeel.

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: 2 fietsen vastzetten op een fietsendrager

Bericht door Vino » vr 26 mei 2017 23:24

Volgens mij in ieder geval niet bevestigen aan de duw beugels van de caravan.Door de bewegingen en krachten kan er speling ontstaan bij de beugels met als gevolg lekkage.Beter is volgens mij: wielen extra beveiligen met tirips,handremmen idem om zijdelingse bewegingen te verminderen en last but not least een spanband vanaf iedere fiets en onderling verbinden met het chassis van de dissel.Dit om eventueel bij een breuk van de drager te voorkomen dat de fietsen er van afvallen.Is iets meer werk maar als er een fiets onder de caravan terecht komt,gaat deze echt wel op en neer.

Met vriendelijke groet.

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: 2 fietsen vastzetten op een fietsendrager

Bericht door Dutchdrummer » za 27 mei 2017 00:25

Vino schreef:......en last but not least een spanband vanaf iedere fiets en onderling verbinden met het chassis van de dissel.Dit om eventueel bij een breuk van de drager te voorkomen dat de fietsen er van afvallen........
Tjongejonge hoe bang moet je zijn dat zoiets gebeurt......
Kun je onderhand niet beter een HE 180 profiel aan de dissel lassen en daar de fietsen aan vast lassen? weenie.gif
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: 2 fietsen vastzetten op een fietsendrager

Bericht door Vino » za 27 mei 2017 08:04

Indien je zelf al eens een noodstop moest maken omdat er een fiets van een camper afviel, denk je er wel anders over.Liever verlegen met, dan verlegen om.Een beetje extra moeite en zekerheid kan geen kwaad.

Met vriendelijke groet.

RiannePp
Berichten: 196
Lid geworden op: di 4 feb 2014 14:29

Re: 2 fietsen vastzetten op een fietsendrager

Bericht door RiannePp » za 27 mei 2017 10:25

Dutchdrummer schreef:
Vino schreef:......en last but not least een spanband vanaf iedere fiets en onderling verbinden met het chassis van de dissel.....

Tjongejonge hoe bang moet je zijn dat zoiets gebeurt......
Kun je onderhand niet beter een HE 180 profiel aan de dissel lassen en daar de fietsen aan vast lassen? weenie.gif
Wìj waren niet bang: vorig jaar met nieuwe caravan èn nieuwe fietsendrager op weg- na 2e dag is onze Thule (kantelbare) fietsendrager 1 slag te ver doorgegaan. Gevolg: 2 deuken in voorwand van onze gloednieuwe caravan! Mijn man heeft de fietsendrager met spanbanden naar voren vastgezet aan de dissel zodat deze niet nog meer naar achteren kon kantelen.
Nou heeft onze verzekering alles wel betaald maar wel met aftrek van ons eigen risico, maar dat Thule hier geen rekening voor krijgt?
Dus ...wij zouden het vanaf nu doen zoals hierboven geschreven: fietsen vastzetten aan de drager, met spanband aan de dissel, remmen en wielen vastzetten.
1 spanband kan veel schade voorkomen!

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: 2 fietsen vastzetten op een fietsendrager

Bericht door Diny » za 27 mei 2017 10:57

Vino schreef:Volgens mij in ieder geval niet bevestigen aan de duw beugels van de caravan.Door de bewegingen en krachten kan er speling ontstaan bij de beugels met als gevolg lekkage.Beter is volgens mij: wielen extra beveiligen met tirips,handremmen idem om zijdelingse bewegingen te verminderen en last but not least een spanband vanaf iedere fiets en onderling verbinden met het chassis van de dissel.Dit om eventueel bij een breuk van de drager te voorkomen dat de fietsen er van afvallen.Is iets meer werk maar als er een fiets onder de caravan terecht komt,gaat deze echt wel op en neer.

Met vriendelijke groet.
Je ziet het nogal eens dat fietsen aan de handvatten zijn bevestigd.
Wij deden dat ook, maar met de nodige speling, dus losjes. Bij een noodstop kan dat mogelijk schade beperken.
Lijkt me niets mis mee.
Ga je aan die handvatten sjorren om de caravan op zijn plaats te duwen/trekken dan gaat er ook e.e.a. wringen. Het lijkt me dat ze wel een stootje kunnen verdragen.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

2 fietsen vastzetten op een fietsendrager

Bericht door Daphne » za 27 mei 2017 11:30

Ik lees veel wat als scenario's of gebeurtenissen die wellicht 1 x hebben plaatsgevonden, zoals bijvoorbeeld bij RiannepP.
Er is niets mis met goed vastzetten. Doen wij ook, maar niet omdat een drager kan breken of de verkeerde kant op kan vallen. Dat gebeurt zelden, de kans dat jou dat overkomt is zeer klein en is ook nog eens een fout van de fabrikant van de fietsdrager.
De drager richting de dissel te zekeren lijkt mij minder slim dan richting de caravan. Fietsen kantelen tijdens een flinke remactie naar de auto en niet naar de caravan. De kans dat je een keer flink moet remmen is groter dan dat de fietsdrager een fabrieksfout heeft.

Edit: het hangt er natuurlijk ook van af wat voor fietsendrager je hebt. Kijk goed naar de bevestiging en is die onvoldoende dan zijn extra maatregelen verstandig.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: 2 fietsen vastzetten op een fietsendrager

Bericht door Vino » za 27 mei 2017 20:47

En vergeet niet het gewicht dat toegestaan is.Bij mij staat er max. 50kg.De electro fietsen wegen zonder accu, al 22kg per stuk.Kijk eens naar de verkleurde onderdelen van het rek.Spanbanden één naar voren en één naar achteren van de dissel dan kan er weinig meer mis gaan.

Met vriendelijke groet en veel fiets plezier.

Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 406
Lid geworden op: za 20 jun 2015 08:25

Re: 2 fietsen vastzetten op een fietsendrager

Bericht door Ivo » zo 28 mei 2017 10:13

Ergens op het forum (ik kan het zo vlug niet terugvinden) staat een mooie oplossing om de fietdrager te verstevigen. Ik heb het idee zelf overgenomen (met dank).
Bijlagen
VerstevigdeCarryBike.JPG
VerstevigdeCarryBike.JPG (90.85 KiB) 9189 keer bekeken
Skoda Kodiaq, 110 kW, 150 pk, 250 Nm/1500 rpm. Adria 472 LU 2006 (MTM 1300 kg)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: 2 fietsen vastzetten op een fietsendrager

Bericht door Ab » zo 28 mei 2017 11:42

Dat is met afstand de mooiste oplossing. thumbup.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

RiannePp
Berichten: 196
Lid geworden op: di 4 feb 2014 14:29

Re: 2 fietsen vastzetten op een fietsendrager

Bericht door RiannePp » zo 28 mei 2017 12:05

Bij het afhalen van onze nieuwe caravan èn fietsdrager hebben wij zelf toen al bedacht dat we de mogelijkheid van het kantelen van deze drager als t zwakste punt beschouwen.
Dit hebben we ook geventileerd o.a. bij vrienden: welnee joh die dingen zijn er voor gemaakt.
Hadden we naar ons eigen gevoel geluisterd, hadden we geen schade en geen kosten gehad. Ieder moet zelf weten wat ie doet, 't is slechts mijn mening... Één spanband aan de dissel (v voor naar achter) kan een goeie schade voorkomen, al zou t een fabricagefout zijn geweest ...nog beter vind ik de oplossing hierboven!
We hebben de drager natuurlijk niet meer, anders deden we t zo!

CarloBr
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 9 mar 2008 12:24
Locatie: Terneuzen

Re: 2 fietsen vastzetten op een fietsendrager

Bericht door CarloBr » di 23 jan 2018 19:57

JanP schreef:En om de handrembeugels bandjes aantrekken tegen het zijdelings bewegen van de fietsen. haphop.gif
klopt deden we ook altijd, echter op veel nieuwere fietsen zitten tegenwoordig olie geremde blokjes er zit dus geen kabel maar olie in je kabel naar de handrem, om die constant onder druk te zetten is niet best volgens de fietsenmaker, dus hebben we extra bandjes gekocht en die niet helemaal onderin het wiel maar iets hoger en tegen elkaar in, ook zo voorkom je heen en weer geslinger in de rails.
Knaus 500pf 2023

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: 2 fietsen vastzetten op een fietsendrager

Bericht door WillyL » di 23 jan 2018 22:44

Het hangt ook veel van de stevigheid van de drager af. In het bovenstaande geval lijkt me dat vrij licht. Ook al zijn de buizen dik, de aankoppeling op het onderframe zou ik niet dadelijk betrouwen. De momentkracht bij plots remmen lijkt me groot genoeg te kunnen zijn om daar een knik te veroorzaken. Die additionele buis zoals op een foto enkele replies eerder lijkt me inderdaad een mooie oplossing. Die verstevigt tegen zowel voor- als achterwaarts kantelen.
Waarom is dat niet standaard?

Zelf gebruik ik een fietsdrager die ook op de trekhaak kan. Dat weegt wel wat op de dissel maar is toch vrij stevig.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

CarloBr
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 9 mar 2008 12:24
Locatie: Terneuzen

Re: 2 fietsen vastzetten op een fietsendrager

Bericht door CarloBr » wo 24 jan 2018 06:27

WillyL schreef:Het hangt ook veel van de stevigheid van de drager af. In het bovenstaande geval lijkt me dat vrij licht. Ook al zijn de buizen dik, de aankoppeling op het onderframe zou ik niet dadelijk betrouwen. De momentkracht bij plots remmen lijkt me groot genoeg te kunnen zijn om daar een knik te veroorzaken. Die additionele buis zoals op een foto enkele replies eerder lijkt me inderdaad een mooie oplossing. Die verstevigt tegen zowel voor- als achterwaarts kantelen.
Waarom is dat niet standaard?

Zelf gebruik ik een fietsdrager die ook op de trekhaak kan. Dat weegt wel wat op de dissel maar is toch vrij stevig.
Ik heb het niet over de fietsendrager maar de rails waar de fiets in staat, met de fietsendrager zelf is niets mis, is van Fiama met draagkracht 60 kg, ik hou er niet van zelf allerlei toestanden te verzinnen.
Knaus 500pf 2023

HansBrinkhuis
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 10 jun 2018 21:07

Re: 2 fietsen vastzetten op een fietsendrager

Bericht door HansBrinkhuis » ma 11 jun 2018 09:01

Ivo schreef:
zo 28 mei 2017 10:13
Ergens op het forum (ik kan het zo vlug niet terugvinden) staat een mooie oplossing om de fietdrager te verstevigen. Ik heb het idee zelf overgenomen (met dank).
Hallo Ivo, ik heb dezelfde fietsendrager. Dit lijkt mij een perfecte versteviging!
Waar heb je die gekocht? Heeft het een artikelnaam/nummer?
Vast bedankt!

Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 406
Lid geworden op: za 20 jun 2015 08:25

Re: 2 fietsen vastzetten op een fietsendrager

Bericht door Ivo » wo 13 jun 2018 14:00

Ik heb de versteviging gemaakt van een oude fietsdrager die achteraan op een caravan gemonteerd was. Misschien kan je hetzelfde maken van onderdelen van een fietsdrager zoals een Fiamma - Carry-Bike Frame adapter.
Skoda Kodiaq, 110 kW, 150 pk, 250 Nm/1500 rpm. Adria 472 LU 2006 (MTM 1300 kg)

Plaats reactie

Terug naar “Fietsendragers”