Vraag over achterklep fietsendrager

Plaats reactie
Touringtroll

Vraag over achterklep fietsendrager

Bericht door Touringtroll » wo 18 mei 2016 10:21

Hallo,

Ik weet dat er veel geschreven is over fietsendragers, maar ik kom mijn specifieke vraag niet tegen op dit forum.

Ik heb een Touring Troll uit 1993 en ik wil graag onze twee fietsen meenemen. Op het dak van de auto is geen optie en ik heb begrepen dat achterop de caravan niet goed is voor de stabiliteit. Op de dissel kan ook niet ivm het feit dat de dissel erg kort is. Blijft over de achterklep fietsendrager. Heeft iemand hier ook ervaring mee?

Groet,
Joost

Titel aangepast en verplaatst naar juiste rubriek.
Laatst gewijzigd door Forumteam op wo 18 mei 2016 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp verplaatst en aangepast

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Vraag over achterklep fietsendrager

Bericht door PMT » wo 18 mei 2016 12:29

Ik had het bij mijn vorige auto ook overwogen, maar doordat mijn klep een spoiler had viel deze optie af. Tevens werd het door de autozaak waar ik mijn dakdragers uiteindelijk heb gekocht afgeraden eenvoudigweg omdat zo'n klep daarvoor niet is ontworpen om zo'n zware last te hebben. Daarentegen, in Frankrijk zie je bijna niet anders dan dat er fietsen aan de klep hangen.
Ik zag er tegenop om mijn fietsen op het dak te hebben gezien het gewicht van onze elektrische fietsen, maar met de uitschuifbare dakdragers die ik nu heb en de fietssteunen is het appeltje eitje.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
Jasper
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 27 jan 2016 13:02

Re: Vraag over achterklep fietsendrager

Bericht door Jasper » wo 18 mei 2016 13:19

Ik heb ervaring met zo'n Thule drager voor op de achterklep op een solo auto (Peugeot 407SW, tijdelijke poolauto waarbij ik niet wilde investeren in een trekhaak) en ben toen echt aangenaam verrast! De fietsen zaten daar veel stabieler op dan bij de bekende trekhaakdragers. Dit komt doordat je het geheel met de bijbehorende sjorbanden goed vast kan zetten én het dicht op de auto zit. Dit betekent wel dat je bij het plaatsen even goed op moet letten dat je de auto niet beschadigd. Het grootste nadeel vond ik dat nummerplaat en verlichting slecht zichtbaar waren en daar geen makkelijke oplossing voor was (geen trekhaak, dus ook geen stekker..), maar dat is bij jou natuurlijk niet van toepassing.

Vergis je overigens niet in het tilwerk dat er bij komt kijken, want afhankelijk van het type (zeker die met goten waar de fiets in staat) komt de fiets nog best hoog.
Burstner Premio Plus 510TK (2016) achter een Volvo V60 D6 (2015)

marsman
Berichten: 145
Lid geworden op: di 20 aug 2013 22:30

Re: Vraag over achterklep fietsendrager

Bericht door marsman » wo 18 mei 2016 18:40

Het is een beetje pielen de eerste keer om hem goed op maat te krijgen. Verder moet je je goed laten adviseren, je moet het juiste type drager voor je auto hebben. Verder snel beschadigingen daar waar de klemmetjes zitten. Je moet ook rekening houden dat de achterklep niet open kan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

DolomietenJan
Berichten: 95
Lid geworden op: di 2 sep 2008 21:30

Re: Vraag over achterklep fietsendrager

Bericht door DolomietenJan » wo 18 mei 2016 18:46

Hallo
Ik gebruik de Thule Clipon High al enige jaren met mijn Scenic en Eriba Touring naar volle tevredenheid. Fietsen staan erg stevig en het grote voordeel is dat je ook op de camping gemakkelijk je fietsen op de auto kunt zetten om een stukje verder te gaan fietsen. Wij hebben wel bewust gekozen voor lichte sportfietsen zodat het tillen niet te zwaar is en bovendien het gewicht op de achterkant van de auto niet zo hoog wordt.

Groet, Jan

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vraag over achterklep fietsendrager

Bericht door Micky » wo 18 mei 2016 19:00

Touringtroll schreef:Hallo,

Ik weet dat er veel geschreven is over fietsendragers, maar ik kom mijn specifieke vraag niet tegen op dit forum.

Ik heb een Touring Troll uit 1993 en ik wil graag onze twee fietsen meenemen. Op het dak van de auto is geen optie en ik heb begrepen dat achterop de caravan niet goed is voor de stabiliteit. Op de dissel kan ook niet ivm het feit dat de dissel erg kort is. Blijft over de achterklep fietsendrager. Heeft iemand hier ook ervaring mee?

Groet,
Joost

Titel aangepast en verplaatst naar juiste rubriek.
Mijn ouders gebruiken naar volle tevredenheid een achterklep fietsendrager op hun Mercedes A-Klasse, er hangt dan ook een caravan (Rapido) achter.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Fietsendragers”