Fietsdrager achter aan het chassis

Bill
Berichten: 6
Lid geworden op: do 14 apr 2016 14:07

Fietsdrager achter aan het chassis

Bericht door Bill » do 14 apr 2016 22:24

Ik zie dat op dit forum, al verschillende draadjes lopen over een fietsen drager achter de caravan .Ik heb ook bij een caravan gezien uitgevoerd met een trekhaak kogel.mij leek deze constructie veel te zwaar.
Waar ik zelf aan zit te denken ( misschien is dat al is door iemand gemaakt) om een alluminium u profiel te nemen welke in het bestaande chassis past. En deze dan zo te laten zetten dat het de vorm van de dissel krijgt. Maar dan natuurlijk wel korter. Het voordeel is dan dat je fietsen rek die je op de staat ook achter op kan zetten. Het grote voordeel,is dan dat het veel lichter is. En alluminium kan je in verschillende sterkste kopen.
Ik heb ooit de redactie van KCK is gevraagd waarom fabrikanten hier niet is meer aandacht aan geven. De reactie was dat het geen prioriteit had.
Voor een camper kan je ook het chassis verlengen, waarom niet voor een caravan
Bill

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Fietsen drager achter aan het chassis

Bericht door Ab » do 14 apr 2016 22:33

Omdat het chassis aan de achterzijde veel te licht is.
En het sterk af te raden is fietsen achterop een caravan te vervoeren.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Fietsen drager achter aan het chassis

Bericht door deusjevo » do 14 apr 2016 22:34

Volgens mij lopen chassis vaak niet helemaal door naar achteren?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Fietsen drager achter aan het chassis

Bericht door Ab » do 14 apr 2016 22:36

Dat klopt ook.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Bill
Berichten: 6
Lid geworden op: do 14 apr 2016 14:07

Re: Fietsen drager achter aan het chassis

Bericht door Bill » do 14 apr 2016 23:00

Ik heb zelf een hobby 460, ik moet nog even kijken hoever het chassis door loopt. Maar ik wil een alluminium profiel laten zetten, die precies in het chassis van de caravan past. En dan onder de bumper een knik naar binnen. Dit lijkt mij beter dan een rek aan de opbouw. En je krijgt natuurlijk een laag zwaarte punt.

Cehash
Berichten: 15
Lid geworden op: za 27 jun 2015 12:35

Re: Fietsen drager achter aan het chassis

Bericht door Cehash » vr 15 apr 2016 00:25

Hoe licht je die fietsendrager ook maakt; hoe laag je die ook aanbrengt ... ik vermoed toch dat daar ook fietsen op komen en het is hier te doen om het totaalgewicht die in jou uitvoering op de slechtste plaats i.v.m. de stabiliteit aangebracht wordt (nl. achteraan). Je hebt inderdaad al de draadjes in dit forum doorgenomen, dus je weet best waar de plaatsing beter of ideaal is. Ik denk dat jij alleen jezelf nog moet overtuigen om die richting uit te gaan :-).
Maar iedereen is natuurlijk vrij te doen wat hij wil .... dus veel succes toegewenst.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Fietsen drager achter aan het chassis

Bericht door Micky » za 16 apr 2016 00:25

Bill schreef:Ik heb zelf een hobby 460, ik moet nog even kijken hoever het chassis door loopt. Maar ik wil een alluminium profiel laten zetten, die precies in het chassis van de caravan past. En dan onder de bumper een knik naar binnen. Dit lijkt mij beter dan een rek aan de opbouw. En je krijgt natuurlijk een laag zwaarte punt.
Iedereen die een beetje van belading weet raadt het af, Caravantrekker.nl ook, ik zou er niet aan beginnen whistle.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Fietsdrager achter aan het chassis

Bericht door Ab » za 16 apr 2016 00:46

Inderdaad.
Een veel betere optie is een steun op de dissel te maken.
Een beetje teveel kogeldruk is alleen maar gunstig.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Cor63
Ban
Berichten: 159
Lid geworden op: wo 17 feb 2016 21:27

Re: Fietsdrager achter aan het chassis

Bericht door Cor63 » za 16 apr 2016 01:17

Lijkt mij een kwestie van laden,gewoon wat meer spullen voorin de caravan laden zou je zeggen om de kogeldruk te behouden ?
Fendt Diamant 495 SFB 2013 en Tiguan R-Line 2.0 TDI 205 PK .

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3466
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Fietsdrager achter aan het chassis

Bericht door troapel » za 16 apr 2016 02:29

Dat maakt hem in de lengte wel onstabieler, dus heb je kans op meer deining. Beste optie is IN de caravan. Of natuurlijk in het schuurtje thuis. mrgreen.gif
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Vliedje

Re: Fietsdrager achter aan het chassis

Bericht door Vliedje » za 16 apr 2016 12:22

RE.gif Op de plaats van bestemming een fiets huren? mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Fietsdrager achter aan het chassis

Bericht door Micky » za 16 apr 2016 13:34

Cor63 schreef:Lijkt mij een kwestie van laden,gewoon wat meer spullen voorin de caravan laden zou je zeggen om de kogeldruk te behouden ?
Helaas niet, verdiep je er maar eens is, je maakt dan juist een wipwap, je wil eigenlijk alle belading in het midden boven de as hebben, hoe verder je daarvan afwijkt hoe meer je inlevert op stabiliteit.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Fietsdrager achter aan het chassis

Bericht door Jan van Vijven » za 16 apr 2016 13:47

Achteraan de caravan iets meenemen is op zich al de slechtst denkbare plaats, als je dan ook nog een extra constructie gaat bouwen wordt deze plaats nog slechter. Dit door het simpele feit dat de boel veel zwaarder wordt!

Hierboven zijn al de nodige argumenten gegeven waarom het beter is van niet te doen, zoek even in dit forum (of ANWB, enz...) en je zult ontdekken dat er veel lijntjes over dit onderwerp gaan.
Hieruit kun je constateren dat de beste manier van fietsvervoer is:
1 in de auto.
2 op de auto.
3 in de caravan, en dan boven de as.
4 op de dissel.
5 als het dan echt niet anders kan, achterop de caravan!

Bezint eer ge begint ;-)
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Fietsdrager achter aan het chassis

Bericht door Conradi » za 16 apr 2016 14:59

Ook deze video is al vaker voorbij gekomen, maar het maakt wel heel duidelijk waarom fietsen achterop de caravan een slecht idee is :roll:

Caravan slingerproef
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3466
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Fietsdrager achter aan het chassis

Bericht door troapel » za 16 apr 2016 15:39

Vliedje schreef:RE.gif Op de plaats van bestemming een fiets huren? mrgreen.gif
Precies! mrgreen.gif
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Fietsdrager achter aan het chassis

Bericht door Jan van Vijven » za 16 apr 2016 16:18

Onze fietsen gaan juist mee als positieve ballast......in de auto dus!
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 336
Lid geworden op: di 7 sep 2010 23:18
Locatie: IJmond

Re: Fietsdrager achter aan het chassis

Bericht door Storm » za 16 apr 2016 16:43

Er wordt door topicsteller al aangehaald dat in andere draadjes al aardig wat staat, ik lees daar terecht ook vooral argumenten om het niet te doen.
Veranderingen aanbrengen aan het chassis, welke niet bij de typekeuring daarvan zijn opgenomen vereisen een herkeuring bij het RDW. Een reservewiel drager van bv Alko is dus wel opgenomen bij de type goedkeuring van het Alkochassis.
Indien er zonder dergelijke aparte keuring voor deze aanpassing wordt gereden, rijdt men in principe zonder geldig kenteken want het voertuig, aanhangwagen is niet als zodanig (type) goedgekeurd.

Als je het niet meer trekt, moet je duwen.


Subaru Forester 2.0i Comfort, Hobby de luxe 460 lu, Unico Torino en Bologna.
Reich EasyDriverPro 1.8 mover met Mobility Power Pack.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Fietsdrager achter aan het chassis

Bericht door Ab » za 16 apr 2016 19:07

Dat weet ik nog zo net niet.
Er worden immers van allerlei accessoires zoals movers fietsdragers, luifels, airco 's schotels, en al dan niet hydraulische poten enz aan de caravan en het chassis geschroefd.
Niemand gaat daarna naar een herkeuring.
Tenminste niet in Nederland.
Bij controles wordt hooguit naar het gewicht en de algehele technische staat van de caravan of aanhanger gekeken.
Zelf heb ik bijv. nog niet zolang geleden op een boottrailer een dichte bak geschroefd.
Het blijft gewoon een aanhanger. Dat was ie daarvoor ook al.
Net als een caravan.
Dat is voor de wet ook een aanhanger.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Fietsdrager achter aan het chassis

Bericht door Wim Verso » za 16 apr 2016 19:16

Jan van Vijven schreef:Onze fietsen gaan juist mee als positieve ballast......in de auto dus!

Niet iedereen heeft een auto waar twee fietsen in gaan, word daar wel eens rekening mee gehouden???
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Fietsdrager achter aan het chassis

Bericht door meeder » za 16 apr 2016 19:21

Wat ik mij soms wel afvraag is in hoeverre er gegeneraliseerd wordt bij de regeltjes en voorbeelden.
Het filmpje is duidelijk maar als je dat letterlijk zou volgen zou er geen caravan met een eindkeuken verkocht kunnen worden.
Natuurlijk is alleen beladen op de uiterste punten niet goed maar er zijn ook tussenoplossingen, de zwaarste spullen boven de as vervoeren en rekening houden met een licht voorwaartse balans bij het beladen zal vast goed rijden.

Ik krijg een beetje de indruk dat er door experts af en toe een beetje aan bangmakerij gedaan wordt. Als je met gezond verstand de belading doet kan er weinig mis gaan.
Mijn ouders zouden anders alles verkeerd doen, fietsen achterop en een caravan met eindkeuken en toch is de combinatie zo stabiel als wat onderweg.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Fietsdrager achter aan het chassis

Bericht door Jan van Vijven » za 16 apr 2016 19:30

Generaliseren? Gewicht achter de as is nooit goed voor een perfecte stabiliteit.
Natuurlijk is een aanhanger nooit perfect te beladen dus zullen we compromis moeten sluiten.
Buiten het beladen speelt snelheid en het gewicht van de trekker een grote rol in deze.
Je schrijft 'een licht voorwaartse balans' je bedoelt de kogeldruk, vlak niet uit dat dit zeer belngrijk is! Weeg deze maar eens goed na!

Nee, met stabiliteit valt niet te spotten, en is zeker niet te generaliseren!

Zie de foto....
Caravan zonder kopkeuken of fietsen achterop, gewicht laag, en het is zelfs een tandemasser.....

Vandaag Noordtunnel Alblasserdam!
Bijlagen
image.jpeg
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Fietsdrager achter aan het chassis

Bericht door meeder » za 16 apr 2016 19:48

Natuurlijk moet je het niet onderschatten maar om een foto als deze alleen toe te wijzen aan de belading is kort door de bocht. Het is nooit een enkele oorzaak.
Het wordt hier wel vaak gebracht alsof een eindkeuken zowat een doodzonde is terwijl er vele rond rijden zonder problemen. Ik ben er van overtuigd dat als wij straks de koelkast niet te vol doen en alle zware spullen zo dicht mogelijk bij de as plaatsen er bij normaal rijgedrag niet veel aan de hand zal zijn.
Als het echt enorm kritisch is waarom maken fabrikanten dan niet allemaal caravans zonder disselbak maar met ruimtes in de buurt van de as voor de gasflessen, is prima te doen zonder al te veel ruimte in te leveren.
Als je met gezond verstand de spullen in de caravan legt en natuurlijk niet de koelkast vullen met glazen flessen en geen gietijzeren in de keukenkastjes moet je overal een stabiele combinatie van kunnen maken en als je dat niet doet kan je van elke combinatie een instabiele combinatie maken.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Fietsdrager achter aan het chassis

Bericht door meeder » za 16 apr 2016 19:52

En ja de kogeldruk rond het maximum van de auto houden.

Onze auto mag max 60kg kogeldruk hebben en onze vouwwagen zat standaard tussen de 65 en 70kg en dat ging prima. Dat ga ik ook aanhouden bij de caravan. In combinatie met de juiste bandenspanning van de auto was dit een super stabiele combinatie waarbij het gewicht voornamelijk richting de voorkant van de aanhanger vanwege de constructie.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Fietsdrager achter aan het chassis

Bericht door Jan van Vijven » za 16 apr 2016 20:02

Gewicht boven de as is goed, maar zonder disselbak of gewicht voorin zul je nooit aan je kogeldruk komen. Daarom is de disselbak juist goed geplaatst.

De as naar achteren plaatsen zou de enige goede aanpassing zijn, maar helaas dat is nog niet weggelegd voor Europees gebruik.

Mijn half Amerikaanse collega weet hier meer over :-)
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Fietsdrager achter aan het chassis

Bericht door meeder » za 16 apr 2016 20:04

Net als de Amerikaanse fifth wheel caravans bedoel je?

Plaats reactie

Terug naar “Fietsendragers”