Fietsendrager Eriba touring puck 230 gt

Plaats reactie
Kroonsteencees

Fietsendrager Eriba touring puck 230 gt

Bericht door Kroonsteencees » ma 12 okt 2015 16:25

Hallo
Ik ben in het bezit van een Eriba touring, daar wil ik een fietsendrager (voor 2 vouwfietsen) achterop monteren, maar nu hoor ik van diverse caravan handelaren, dat het weg gedrag erg veranderd.
Is er iemand op het forum die ook een Eriba touring puck heeft met een fietsendrager en is het waar dat er haast niet meer mee te rijden valt.
Vriendelijke groeten Cees

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Fietsendrager Eriba touring puck 230 gt

Bericht door Hobby Linka » ma 12 okt 2015 16:39

RE.gif

Over fietsen achter op de caravan, maakt niet uit welke merk, zijn al heel veel verhitte discussies langs gekomen. Een fietsendrager achter op de caravan is gewoon de slechtse keuze. Je caravan wordt langer en door het gewicht achterop instabieler. Er moet ergens een oplossing voor op de dissel rondzwerven. Gebruik de zoekfunctie maar eens.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.


Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Fietsendrager Eriba touring puck 230 gt

Bericht door Hobby Linka » ma 12 okt 2015 16:52

RE.gif

Ja. Wilde net gaan zoeken. thumbup.gif
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Fietsendrager Eriba touring puck 230 gt

Bericht door blefke » ma 12 okt 2015 16:53

knipoog.gif
De TS kan ook nog even graaf een berichtje sturen die weet er ook meer van thumbup.gif

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Fietsendrager Eriba touring puck 230 gt

Bericht door Gerrie » ma 12 okt 2015 21:08

Wij hebben zelf een puck 120 gt en die heeft de keuken aan de voorkant. Met moeite houden wij de kogeldruk rond de 60 kg. Volgens mij heeft de 230 gt de keuken aan de achterkant en dus ook het zwaarste gedeelte van de caravan aan de achterkant. Als je daar dan ook nog eens 2 fietsen achterop hangt ben ik bang dat er weinig kogeldruk meer overblijft. Tevens zijn er volgens mij ook eens problemen geweest met de tourings met de keuken achterin en de deur achter de as. Hierbij ontstond vervorming. Dus of het verstandig is vraag ik mij af.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Fietsendrager Eriba touring puck 230 gt

Bericht door graaf » di 13 okt 2015 13:27

@kroonsteencees,
Zoals Blefke hierboven opmerkte heb ik op mijn Touring de kogel met steunplaat zitten die "Bareld" gemaakt heeft, naar aanleiding van een schets die ik op dit forum plaatste (Zie de link Blefke). Mijn ervaring is dat deze oplossing voor 1 fiets prima werkt. bij 2 fietsen moet je het neuswiel er onderuit halen, want door de kettingkasten heb je die ruimte niet. (de tweede fiets gaat nu achterop, want daar zat al een fietsendrager op bij aankoop, maar (alleen) fietsen achterop maakt de Touring meer slingergevoelig).
Nu heb ik nooit een Puck gehad, maar mij komt voor dat de dissel misschien een beetje korter kan zijn dat bij de Triton of Troll. Maar dat kan gezichtsbedrog zijn. Let dan in ieder geval op de ruimte tijdens het draaien in de bochten.

Idee: Afgelopen zaterdag zag ik op de caravanbeurs een camper met een soort dubbele uittrekbare slede met daar op 2 vouwfietsen (met trapondersteuning mrgreen.gif ) die maar een ruimte van pakweg 40 cm breed en 60 cm hoogte in beslag nam. Dat zou op een dissel ook mogelijk zijn, lijkt mij.
Bijlagen
Kogel fietsendrager op dissel 3.JPG
let op ruimte tussen hef-luik en neuswiel
Kogel fietsendrager op dissel 3.JPG (74.09 KiB) 9283 keer bekeken
Kogel fietsendrager op dissel 1.JPG
Kogel op dissel Touring
Kogel fietsendrager op dissel 1.JPG (65.1 KiB) 9283 keer bekeken
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Fietsendrager Eriba touring puck 230 gt

Bericht door Nimma » di 13 okt 2015 19:41

Ook ik heb geen Puck maar heb met een Pan en een Troll met 2 fietsen achterop nog nooit een slingerende caravan gehad gedurende 17 jaren door Europa touren (20000km) Meeste bagage ging altijd in de auto
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Fietsendrager Eriba touring puck 230 gt

Bericht door graaf » do 15 okt 2015 02:17

@ Jakkemeijer,

Is het dan zo dat jij jou fietsen redelijk laag aan de achterzijde hebt hangen? Bij mijn vorige Troll had ik een Fiamma die tussen de onderzijde van het achterraam en de onderrand z'n bevestigingspunten had; vrij laag dus. Bij mijn huidige Troll is de drager aan de dakrand bevestigd en staan de wielen van de fiets(en) ongeveer op borsthoogte. Bij oneffenheden in het wegdek gaan de fietsen dan zijdelings deinen. Die deining kan soms samengaan met met een tweede horizontale slingerbeweging door bijvoorbeeld een uitwijkmanoeuvre. Dan versterkt de ene de andere beweging. In een Engels filmpje op een caravanforum hebben ze dit met een schaalmodel op een loopbandje nagebootst.

(mooi voorbeeld van het versterken van 2 slingerbewegingen is dat beroemde filmpje van die Amerikaanse hangbrug waarin je een torderende beweging in axiale richting ziet samengaan met een golvende beweging in lengterichting. Door zijwind worden die beide bewegingen versterkt en stort de brug na enkele minuten in. Sinds die tijd worden brugdekken gemodelleerd als een vliegtuigvleugel)
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Fietsendrager Eriba touring puck 230 gt

Bericht door Nimma » do 15 okt 2015 12:17

RE.gif zowel bij de Pan[1993] als de Troll[1996] was de Fiamma hoog gemonteerd; ik zette beide fietsen wel extra goed vast met een stel extra sjorbandjes waardoor ze niet meer links/rechts of voor/achter konden bewegen.
Ik zeg niet dat dit de beste oplossing is maar bij mij werkte het prima; met de huidige caravan pas 500km met fietsen gereden; merkte ook nu nog niets van instabiliteit.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Plaats reactie

Terug naar “Fietsendragers”