Fietsdrager monteren.

Plaats reactie
joycebijsterveld
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 2 mar 2014 07:30

Fietsdrager monteren.

Bericht door joycebijsterveld » do 1 okt 2015 17:29

Beste c aravan techneuten,

Heeft iemand ervaring met het monteren van een trekhaak adapter op de dissel van een hobby caravan ( met witte afdekplaat ) ?
Kunnen de schroeven door de plaat heen worden geboord?
trekhaak adapter.jpg
trekhaak adapter.jpg (6.43 KiB) 7068 keer bekeken
Groetjes Joyce

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Fietsdrager monteren.

Bericht door WillyL » do 1 okt 2015 20:26

Geen ervaring met een afdekplaat, wel met een opbouwsysteem zoals jij hebt (wel ander merk) op een dissel zonder afdekplaat. Het werkt prima en ik vervoer er 2 electrische fietsen me (wel zonder de batterijen).

Het opzetstuk zit met enkele stevige beugels op de dissel.
De horizontale stang ligt (dwars) bovenop de dissel. 2 stevige plaatjes, een bovenop de stang en eentje vastgeklemd onder de bovenste disselprofiel (is een horizontaal U met bovenaan nog een omgebogen randje - het (onderste) plaatje heeft een groef waar dat randje in past) zitten vastgeklemd met 2 U-vormige beugelvijzen (hoe heet zo iets?).
Gezien de grote (hefboom)krachten die op dit ganse systeem komen zou ik zeker geen plastiek plaat tussen de dragerstang en de dissel willen hebben.
Zelfs zonder die plastiek zit er toch wel een heel minieme beweging op het systeem. Met plastiek kan dat enkel meer zijn.

Moest ik jou zijn zou ik dus een grote (lange) opening (of 2) zagen in de plaat, zeker ter hoogte van de vasthechtpunten.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Fietsdrager monteren.

Bericht door AadB » do 1 okt 2015 21:12

Hobby heeft een korte dissel. Dus let wel op of je nog genieg ruimte hebt om een scherpe bocht te draaien.

Groet,
Aad
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Fietsdrager monteren.

Bericht door Jaap van Duijn » vr 2 okt 2015 06:20

Hi Joyce,

zo het op de auto zelf kunnen - zie foto.
wij hebben het nu een paar jaar en PERFECT.
alleen als je een SUV hebt wordt het moeilijk (te hoog).
mijn echtgenote kan het net zo goed als ik - met tillen zeer weinig kracht nodig
verder alleen maar profijt - niks op en achter de caravan - niet klem draaien met schade - en je hebt wat mee als je staat en toch weg met auto en fiets wilt.
ja iets duurder als rek achter op meer duur als voorop - maar je hoeft niets te breken en blijft buiten de caravan - ook met verkoop

rij(wiel) en camping plezier - groeten Jaap van Duijn
Bijlagen
Fietsen  drager 2.JPG

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Fietsdrager monteren.

Bericht door WillyL » za 3 okt 2015 13:32

Dat van die korte dissel kan inderdaad een probleem zijn.

Bij mijn Dethleffs gaat de bak vertikaal naar boven. De kogel staat net een cm buiten de draaicircel gemonteerd en met het rek en de 2 fietsen erop is er nog een luttele 5 cm over tussen achterlicht en banden/rek bij een kort draaimaneuver.
De dissel zelf is vrij lang, 130 cm vanaf drager tot trekhaak.

Ps, de bal is van de buren, een lagere school...
Bijlagen
image.jpg
twinyload
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Fietsdrager monteren.

Bericht door FWalraven » za 3 okt 2015 15:48

Gooi je die bal dan niet terug?

Frans

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Fietsdrager monteren.

Bericht door WillyL » zo 4 okt 2015 10:07

Natuurlijk, maar niet per kerende post. Dat zijn er soms meerdere per dag wanneer het zonnig is en ze in de grote (speel)grastuin mogen ravotten en geloof me, na enkele maanden begint dat te vervelen. Bovendien is het W-E en zijn er dus geen kindjes.
De ballen onder en achter de struiken zijn ze wel kwijt voor langere tijd. Die gaan eens per jaar bij de grote tuinopkuis terug naar afzender.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Fietsdrager monteren.

Bericht door PD » zo 4 okt 2015 10:14

joycebijsterveld schreef:Beste c aravan techneuten,

Heeft iemand ervaring met het monteren van een trekhaak adapter op de dissel van een hobby caravan ( met witte afdekplaat ) ?
Wij hebben gewoon het kantelbare fietsenrek wat regulier op een Hobby wordt gemonteerd. Een twinnyload oid op een extra kogel is hopeloos zwaar op je dissel :(
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Fietsdrager monteren.

Bericht door WillyL » zo 4 okt 2015 10:41

Het is inderdaad vrij zwaar, maar ik heb daarom oa mijn stalen gasfles vervangen door een lichtgewicht alternatief.
Niet zozeer de staander is zwaar, maar eerder de fietsdrager die op de trekhaak (auto EN caravan) kan.
Ook is er wat gewicht verplaatst uit de disselbak naar achter de caravanas of in de autokoffer. Ik denk er ook aan het reservewiel naar achteren te plaatsen (met een alkosteun).

Gewicht op de trekhaak is momenteel ongeveer 80 KG. Naar de hoge kant dus maar het bevorderd wel de stabiliteit.

Een voordeel is dat je nu wel de fietsen ook met de auto auto kan meevoeren. Dit doen we nu soms bij een stadsbezoek. Caravan op de camping, auto aan de rand en de rest van de rit in het centrum met de fiets. Vermits de fietsdrager zowel op de caravan als de auto gebruikt kan worden is dit vrij eenvoudig.
BTW ik gebruik een Thule Easyfold, neemt niet te veel plek in in de koffer wanneer het rek niet op de caravan staat (bij langere stops).

Dit alternatief kan natuurlijk ook met een dakfietsdrager, maar daar zie ik me die 2 electrische fietsen niet optillen.
Laatst gewijzigd door WillyL op zo 4 okt 2015 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Fietsdrager monteren.

Bericht door PD » zo 4 okt 2015 10:45

RE.gif
Om die laatste reden hebben wij een opvouwbaar fietsenrek in de auto liggen maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we dit nog nooit gebruikt hebben op vakantie :oops:

Bij een los fietsenrek op een kogel op de dissel heb ik ook wel mijn twijfels bij de stabiliteit ervan, maar ik heb hier geen ervaring mee.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
gert338
Berichten: 31
Lid geworden op: di 10 feb 2015 18:28
Locatie: Ens

Re: Fietsdrager monteren.

Bericht door gert338 » zo 4 okt 2015 10:58

Het is wel mogelijk hoor, heb het zelf ook gehad. Gewoon 4 gaatjes geboord op de plek van de beugels.
Het enigste nadeel is dat als je aankomt op de camping je niet in je disselbak kunt. Je moet eerst het fietsenrek eraf halen.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Fietsdrager monteren.

Bericht door WillyL » wo 23 mar 2016 15:01

Nog even een late reactie...

De steun met bol is heel stevig. Met 2 electrische fietsen erop, zonder batterijen, is er nauwelijks meer wiebelen te zien in de achteruitkijkspiegel dan bij montage op de trekhaak van de auto.
De steun (met bol) staat net ver genoeg naar voren zodat ik de disselklep nog kan openen wanneer de fietsendrager naar voren is geklapt, net zoals je de achterklep van de auto nog kan openen wanneer de drager daarop staat, dan moeten de fietsen ook (naar achter) neergeklapt worden.

De steun met bol is ook vastgemaakt aan de dissel dmv enkele stevige klemmen, zonder gaten te boren in de dissel zelf, wat wettelijk ook niet mag.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7063
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Fietsdrager monteren.

Bericht door karelV » wo 23 mar 2016 16:35

RE.gif



Zit er dan ook de dissel afdekplaat op of heb je die niet, want dat was de vraag in 2015 mrgreen.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Plaats reactie

Terug naar “Fietsendragers”